Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2010, 12:16
Hoiikbenelena
Hoiikbenelena is offline
Haaallo allemaal!
Ik zit nu un 3 Gym, en ik moet een profiel kiezen. Veel kinderen zijn een hele duidelijke alfa of beta, ik ben eigenlijk in geen van beiden perse goed. Ik ben beter in betavakken, alleen is scheikunde heel moeilijk voor me.
Maar nu komt het probleem: Ik wil Orthodontiste of psychiater worden, maar daarbij is scheikunde heel belangrijk.
Nu is het niet zo dat ik erg mijn best doe voor scheikunde, maar ik snap er echt heel weinig van. En ik ben bang dat als ik het profiel N&G kies, dat ik dan echt hopeloos ten onder ga omdat ik scheikunde niet haal..

Even wat extra info hihi:

Ik leer heel makkelijk teksten uit mijn hoofd. Daardoor ben ik goed in AK, Geschiedenis, Biologie en Natuurkunde. In talen ben ik minder goed, maar ik doe daar ook niet zo mijn best voor.
En eigenlijk weet ik ook niet wat ik zou willen worden met een E&M profiel. Het enige wat ik kan bedenken dat bij mij zou passen, zou misschien rechter zijn..

Is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt, of nu meemaakt? En wat heb jij gedaan/ zou jij doen?

xxx

edit: vandaag mn cijfer voor scheikunde terug, een 5.5 . Ben natuurlijk wel even boos geworden op de lerares, maar die weigerde te luisteren. Als ik een andere (betere) lerares zou hebben zou ik sowieso voldoendes halen. Bijles, here I come!

Laatst gewijzigd op 06-01-2011 om 16:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2010, 13:36
Verwijderd
Ik zit nu in 4 havo en ik vind de scheikunde anders dan in de onderbouw. (vorig jaar zat ik in 3 vwo) Ik had een slechte leraar waardoor niks duidelijk was en waardoor het ook erg lastig was. Nu, werd ik zelf alleen maar thuis dus zonder leraar, en kom ik er prima uit. Ik vind scheikunde nu makkelijker en leuker dan vorig jaar.

Je zou ervoor kunnen kiezen om een N profiel te nemen met biologie, natuurkunde en scheikunde en dan aardrijkskunde of geschiedenis als keuze vak erbij nemen. Als je scheikunde echt niks vindt dan kan je misschien nog wisselen, maar ik weet niet zeker of dat ook echt kan.
En anders moet je misschien eens met een decaan gaan praten, of een scheikunde docent. Misschien kan hij/zij wat meer informatie geven.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 14:16
Hoiikbenelena
Hoiikbenelena is offline
Ja, mijn lerares van nu is ook niet goed, zelfde verhaal als bij jou (;
Ik heb in Januari een gesprek met de mentor, dan krijg ik ook een advies.
Maar bedankt!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 14:33
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Gewoon NT kiezen. Scheikunde komt wel goed. Je profielkeuze is een van de meest onbelangrijke keuzes in je leven als je exacte vakken kan. Het is zelfs belangrijker wat je 's ochtends op je brood doet dan deze keuze.

Uitleg: als je wiskunde, natuurkunde enz. kan kies je gewoon NT met biologie. Daarmee kan je alle studies doen. Je kunt eigenlijk alleen maar een slechtere keuze maken.
Oud 16-12-2010, 15:36
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik leer heel makkelijk teksten uit mijn hoofd. Daardoor ben ik goed in (...) en Natuurkunde.
Ja, dat wás ik ook! Maar in de bovenbouw gaat het niet meer zo om 'teksten uit je hoofd leren'. Ik moet nu heul veel meer mijn best doen (vroeger deed ik niet eens wat in de les en nu moet ik zelfs huiswerk maken) en dan zijn mijn cijfers... omgekeerd. Van een 9 (eind derde) naar een 6 (in 5 vwo). Zegmaar. Natuurkunde is een beetje mijn teleurstelling.

Citaat:
In talen ben ik minder goed, maar ik doe daar ook niet zo mijn best voor.
En ook dat had ik. Zesjes einde derde... en nu gaat het gewoon prima. Frans tenminste, Duits heb ik laten vallen. Talen is gewoon een kwestie van 'wat meer', naar mijn ervaring, terwijl dingen als wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie ineens díeper gaan. Dat verandert echt, dan komt het meer aan op je inzicht, wat bij talen niet zo is. Kan je talen wel halen in de ondebouw, lukt het in de bovenbouw ook wel. Voor N-vakken ben ik daar niet zo zeker van, naar mijn ervaring. En met vakken als geschiedenis en ak heb ik geen ervaring.

Oftewel, ik zou ik jouw geval gaan voor EM. Als ik dat zo lees. Maar natuurlijk, met NT + biologie kan je alles, en als je dat wílt. Zonde om het niet te proberen, want misschien lukt het wel. Dus wat dat betreft kun je er ook voor kiezen om NT/NG te nemen, en als het dan toch niet gaat, over te stappen op EM en je te oriënteren op een andere studie. Je zal heus de eerste niet zijn die dat doet!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 19:15
_Sytzz_
_Sytzz_ is offline
Ik denk dat je het beste EM kan doen met als keuze vak scheikunde en natuurkunde. Als het dan blijkt dat scheikunde toch niet gaat lukken kun je het altijd nog laten vallen, dat kan niet bij NG.

het wordt alleen wel een probleem als je er ook nog bio bij wil hebben, dan heb je niet genoeg ruimte in je profiel. Als je dat echt wil zou ik NG nemen met als keuze economie en geschiedenis zodat je kan switchen naar EM. veel succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 13:53
Timo.
Timo. is offline
Bij mij op school kon je ook E&M + natuurkunde nemen, misschien kan dat ook bij jou op school? Daarmee heb je echt superveel studiemogelijkheden. Of anders natuurlijk gewoon een N-profiel zonder scheikunde . Switchen kan altijd, maar raad ik wel af. Je moet dan of veel inhalen aan het begin van het jaar of blijven zitten.

Grappig dat je scheikunde moeilijker vindt dan natuurkunde trouwens, ik had zelf juist dat scheikunde gewoon 1x voorbeeld leren en dan eindeloos het kunstje herhalen was en dat je natuurkunde echt door en door moest kennen om er ook maar een enigzins fatsoenlijk punt voor te halen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 18:42
Behind
Behind is offline
Kies em met bio scheikunde? Kan je aaltijd nog scheilkunde laten vallen zonder te blijven zitten
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 19:26
lisette--
lisette-- is offline
Ik zal eerst kijken eens gaan kijken welk profiel je moet hebben voor de opleidingen die jou interessant lijken. Daarmee kom je waarschijnlijk al een stap verder. Als ik in hetzelfde pakket als jou zat, waarin je twijfelt tussen N&G en E&M, dan zal ik sowieso of kiezen voor E&M, met als extra vakken scheikunde en biologie. Daar kun je veel kanten mee op, maar wel behoorlijk pittig. Of ik zal kiezen voor N&T, met als keuzevak biologie en eventueel extra vak economie. Bij mij is verteld dat je met het profiel N&T echt heel veel keuze hebt, zowel bij technische/medische opleidingen als bij economische opleidingen. Ik zelf heb nu ook het profiel N&T met biologie, en ik ben nu druk bezig met het kijken naar een vervolgstudie. Er is echt zo veel mogelijk, ik heb nog geen studie gehad die ik niet kon kiezen met mijn profiel. Dus mijn voorkeur gaat uit naar N&T met biologie als keuzevak (en eventueel economie)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2011, 14:50
Hoiikbenelena
Hoiikbenelena is offline
Citaat:
Grappig dat je scheikunde moeilijker vindt dan natuurkunde trouwens, ik had zelf juist dat scheikunde gewoon 1x voorbeeld leren en dan eindeloos het kunstje herhalen was en dat je natuurkunde echt door en door moest kennen om er ook maar een enigzins fatsoenlijk punt voor te halen.
Ja, het wordt mij gewoon niet goed uitgelegd op school En ik kan het mezelf niet goed leren , dus dan wordt het heel moeilijk, haha. En het gaat vooral om het kloppend maken van vergelijkingen en massaverhoudingen etc. Maar ik krijg morgen waarschijnlijk mijn toets terug, dus laten we hopen op een voldoende
Met citaat reageren
Oud 04-01-2011, 16:46
serfaus-fiss
serfaus-fiss is offline
C&M = talenmensen en creatieve mensen (geschikt voor talenmensen)
E&M = Rekenwonders (niet geschikt voor talenmensen
N&G = lichamelijke onderzoekers (niet geschikt voor talenmensen)
N&T = Technische onderzoekers, luchtvaart, ruimtevaart en meteoconsult (niet geschikt voor talenmensen)
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 09:54
Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Ja, dat wás ik ook! Maar in de bovenbouw gaat het niet meer zo om 'teksten uit je hoofd leren'. Ik moet nu heul veel meer mijn best doen (vroeger deed ik niet eens wat in de les en nu moet ik zelfs huiswerk maken) en dan zijn mijn cijfers... omgekeerd. Van een 9 (eind derde) naar een 6 (in 5 vwo). Zegmaar. Natuurkunde is een beetje mijn teleurstelling.
Haha ik heb precies dit. Maar ik denk dat je (TS) niet teveel voor natuurkunde moet vrezen als je het maar goed bijhoudt. Want zodra ik achter begint te lopen dan volg ik het niet meer en wordt het alleen maar moeilijker.

Ik zou toch voor een N-profiel gaan in jouw geval, en dat is vanwege je kijk op wat je later wil worden. Dan weet je zelf ook dat je een N-profiel nodig hebt. Daarnaast houd je het met een N-profiel lekker breed. Zoals Mr.Mark al zegt, kun je met een NT-profiel met Biologie alle studies doen. Ook Rechten en zelfs economische studies, mocht je dat nog overwegen. Als je niets kunt bedenken wat bij je past met een EM-profiel, dan zou ik dat profiel ook niet kiezen, ook omdat je er beduidend minder mee kan dan met een N-profiel.

Het enige bezwaar kan zijn dat de bčtavakken toch wel een stap moeilijker worden in de bovenbouw. Als je nu al moeite hebt met scheikunde, zal dat in de bovenbouw als je je best niet doetnog duidelijker zo zijn. Ik denk dat als je drie jaar lang je best blijft doen, dus echt hard werkt, het te halen moet zijn.

Ik zou kijken of je het aankan, en of het je eigenlijk wel aanspreekt om een N-profiel te kiezen in de bovenbouw. Als het niet zo blijkt te zijn, kun je alsnog switchen, tot de kerstvakantie ofzo. Wat _Sytzz_ zegt lijkt mij ook een goede keuze, neem er gewoon wat keuzevakken bij zodat je kunt zien of je daar 3 jaar mee verder wil gaan. Je kunt ze altijd nog laten vallen. Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten