Citaat:
Bestaan mensenrassen eigenlijk wel? Is er een manier om iemand te onderzoeken en dan tot de conclusie te komen dat iemand van een bepaald ras is? Zijn er ook echt biologische punten waarop rassen zich van elkaar onderscheiden?
Ik heb vroeger op school geleerd dat je het rode, gele, blanke en zwarte ras hebt. Dat was op basis van huidskleur. Maar dat lijkt me nou niet echt een effectief iets om rassen op te onderscheiden.
|
Ah. Kijk. Leuke vraag.
De vraag die je hier stelt valt te herleiden naar de definitie die je gebruikt voor 'soort' en 'ras' (een ras is een groep binnen een soort). Wat een soort is, is al erg arbitrair, want er zijn oneindig veel definities te bedenken over wat een soort is. (Op school leer je vooral het principe dat twee individuen van een soort zich moeten kunnen voortplanten en dat de nakomeling ook vruchtbaar is).
Is de mens een soort? Ja. Daar is weinig discussie over, hoewel de (epi-)genetische afstand tot chimpansees erg klein is. De mens plant zich alleen voort met zijn eigen soort, heeft, zover bekend, geen tussenvormen met andere mensen-soorten gevormd.
De mens is ook een ondersoort van zichzelf. Wij zijn allen onderdeel van de ondersoort Homo sapiens sapiens en zijn daarbij de enige extante (niet-uitgestorven) variant van Homo sapiens. Een belangrijke eigenschap van onze ondersoort is de mogelijkheid tot taal met grammatica.
Binnen onze soort is slechts een hele kleine genetische variatie. Als je de mens met de chimpansee vergelijkt, dan valt op dat wij mensen eigenlijk allemaal hetzelfde zijn. Het is daarom bij mensen erg moeilijk om te praten over 'rassen' zoals je dat bijvoorbeeld doet bij koeien of katten. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat er veel cross-over is tussen de mogelijke 'rassen' van de mens.
Genetisch gezien kan je wel een aantal groepen onderscheiden. De meest duidelijke zijn blanken; bijna zonder uitzondering hebben blanken een mitochondriaal DNA dat van enkele tientallen vrouwen afkomstig moet zijn, terwijl in zwarte Afrikanen dat aantal veel hoger ligt. Toch is het ook mogelijk een zwarte Afrikaan met hetzelfde mitochondriaal DNA aan te treffen.
Natuurlijk zijn er duidelijke subgroepen, maar rassen zou ik ze niet noemen. De uitwisseling is daarvoor te groot.