Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2011, 14:36
Diamera
Diamera is offline
Hallo iedereen!

Omdat je met de computer gevaar loopt om gehackt te worden of een virus op te lopen, heb je wss een antivirusprogramma, maar waarom is dat niet met een mobieltje, waarmee ik veelal dezelfde dingen doe?

Ik vraag me namelijk iets af; omdat ik vaak op internet zit met mijn mobiel (via onze router of bijv. wifi op het station), is het dan mogelijk dat er iemand meekijkt als ik een mailtje stuur, of een wachtwoord invul? Of me zelfs een virus toestuurt?

Alvast bedankt voor het antwoorden!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2011, 18:16
freyk
freyk is offline
Om te beginnen: Alles is te kraken en niks is veilig.

Antwoord op je vraag: Wanneer mensen er de kennis en zin/tijd in hebben, kunnen zij het mailtje en de wachtwoorden wat je stuurt op pikken. Maar ze jou iets kwaadaardig toesturen, wordt iets moeilijker.
En dat ligt allemaal aan het besturingsysteem op je mobiel en hoe je daarmee omgaat.

Mijn tips:
  • Houd het besturingsysteem en zijn apps up to date.
  • Installeer je apps van betrouwbare bronnen.
  • Jailbreak je mobiel niet. (of weet je goed wat je hierna doet. Bijvoorbeeld wijzigen van het standaard wachtwoord)
  • Kijk goed uit met een app dat toegang vraagt naar onderdelen op je mobiel (bijvoorbeeld je adressenboek).
  • Maak geen contact met onbeveiligde of openbare wifi-hotspots.

Laatst gewijzigd op 16-01-2011 om 18:33.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 20:13
Diamera
Diamera is offline
Oh okee, gewoon niets raars en risicovols doen dus. Bedankt voor de info!
Wat jailbreaken is, wist ik hiervoor niet eens, dus daar begin ik ook maar niet aan.
Weet je misschien ook hoe mensen (met de kennis en tijd) kunnen zien wat je via een openbare wifi-hotspot allemaal doet, waar ze dan naar kijken?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 20:24
jacobdb
jacobdb is offline
een openbaar wifi netwerk heeft geen encryptie. dus al het netwerk verkeer is gewoon te "sniffen". men kan dus als men de tijd en moeite neemt. bijv je emails lezen. (tenzij deze zelf encryptie hebben) de meeste openbare wifi spots in de zin van station enzo. hebben wel degenlijk beveiliging. al is het niet slim om daar bijvoorbeeld je bank account te gaan beheren ect.
Oud 16-01-2011, 20:46
freyk
freyk is offline
In leken taal van het bovenstaande:
Je mobiel (en je computer) stuurt/ontvangt netwerkpakketjes bij alles wat je op internet en/of netwerk doet.
Deze netwerkpakketjes zitten vol met informatie.
Mensen kunnen deze pakketjes met bepaalde applicaties oppikken (lees: verzamelen) en uitlezen.
Zit je op een beveiligd draadloos netwerk of beveiligde site, dan worden deze pakketjes gecodeerd verzonden & ontvangen en zijn dus moeilijk uitleesbaar voor een derdepersoon.

Laatst gewijzigd op 16-01-2011 om 20:54.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 19:35
freyk
freyk is offline
maar je eerste vraag is nog niet beantwoord.
Op de nieuwe mobiele besturingsystemen van google (android), apple (iphone) en microsoft (phone 7), zie ik nog nog geen virusscanner verschijnen.
Omdat de meeste applicaties meestal op veiligheid worden gecontroleerd, voordat ze aan het grote volk getoond worden en het besturingsysteem minimale toegang aan de applicatie geeft.

Er zijn mensen met tijd/zin hebben om fouten in de beveiliging te zoeken en deze te gebruiken voor goed of kwaad. Deze fouten voorkom je door het besturingsysteem en de applicaties bij te werken met bestaande updates en geen vage applicties te installeren.

Laatst gewijzigd op 17-01-2011 om 19:47.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 21:47
Eryc
Eryc is offline
Er zijn wel antivirus oplossingen voor mobile,
een van Eset en een van Kaspersky (die ik ken dan...)
Werkend op Symban 9 of hoger en Win mobile 5 of hoger.

http://www.kaspersky.com/kaspersky_mobile_security

Deze beschermen vooral gevoelige data op je mobiel.
Het houdt ook rekening met een mogelijke malware aanval via wireless.

Niet ideaal overigens
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten