Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2010, 21:15
Verwijderd
http://www.nanowrimo.org/

Jaha, zijn er nog mededingers? Nou ja, ik weet niet eens zeker of ik mee ga doen... ik wil eigenlijk een RL persoon die ook meedoet, voor de motivatie, maar ik ken niemand irl die zoiets ook vol kan/wil houden En omdat ik zelf natuurlijk weer superdruk ben, is het wel leuk om de extra motivatie te hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2010, 12:28
ikkebenikke
ikkebenikke is offline
Ik heb vier keer meegedaan, waarvan twee keer de 50.000 gehaald toen ik nog student was, sinds ik werk ben ik wel begonnen maar nooit ver gekomen. Maar ik wil wel graag nog eens een poging doen. Dus als ik een goed plot kan bedenken voor 1 november, ga ik nog een poging wagen.
Oud 10-10-2010, 16:14
KIET
KIET is offline
Ik kan het overwegen, ik heb misschien wel een plot liggen waar ik voor de lol wel iets mee kan. Het is meer of ik er de tijd voor en zin in heb. Ik ben niet zo dol op schrijven met deadlines
Oud 10-10-2010, 20:19
Neko*
Neko* is offline
Ik doe mee! Het staat al maanden in mijn agenda. Heb 2 of 3 jaar terug een poging gedaan, maar toen miste ik (net als wat freya zegt) de motivatie doordat niemand in mijn naaste omgeving het ook deed/interessant vond. Dus nou ja, op naar een beter poging dan maar.
Oud 10-10-2010, 21:34
Geel
Geel is offline
Ik heb me in 2008 ingeschreven, maar mis de motivatie + tijd. In rustigere tijden ga ik het zeker proberen.
Oud 10-10-2010, 21:45
KIET
KIET is offline
En ik ben toch al stiekem bezig een plot uit te werken
Oud 10-10-2010, 23:21
Verwijderd
Citaat:
Ik heb me in 2008 ingeschreven, maar mis de motivatie + tijd. In rustigere tijden ga ik het zeker proberen.
Geloof me, die komen écht nooit. Ik dacht op m'n 18e ook dat ik te druk was (hoewel ik het toen wel gehaald heb), maar in alle daaropvolgende jaren ben ik alleen maar drukker geworden dan het jaar ervoor. Er is niet zoiets als rustigere tijden. Tenzij je met pensioen bent, misschien.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 07:58
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb verschillende keren meegedaan en het ook wel eens gehaald. Ik twijfel nu een beetje. Ik heb het te druk om echt in een maand de 50.000 woorden te halen en dat wil ik ook niet, maar ik heb wél een verhaal dat ik graag wil schrijven en misschien kan nano een beetje helpen om mezelf aan de gang te krijgen & houden.
Oud 12-10-2010, 10:02
Giles
Giles is offline
Ik ga dit jaar voor het eerst meedoen en ben heel benieuwd wat ik er van ga vinden en of ik aan de 50.000 kom.
Oud 12-10-2010, 12:29
Aurora
Aurora is offline
Ik ga voor het eerst meedoen. Ik mag blij zijn als ik halverwege het aantal woorden, maar het gaat om het idee
Oud 12-10-2010, 17:07
Verwijderd
Véél te druk hier
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 14:42
Roosje
Roosje is offline
Ik doe mee en ik ga het ongetwijfeld halen, had vorig jaar in een week al 25.000 woorden. Ik vind het echt een heerlijk project om m'n gedachten een beetje mee te verzetten.

Wat ik me afvroeg, beginnen jullie met een verhaal of een idee of gewoon met schrijven? En als je vast zit, hoe zorg je er dan voor dat je weer verder komt?
Oud 14-10-2010, 15:36
KIET
KIET is offline
Ik ben nu elementen en zo aan het verzinnen/aanvullen zodat ik een redelijk goed lopende verhaallijn heb. Als ik eraan mee ga doen wil ik niet na een week vast komen te zitten omdat ik zo snel geen verbinding kan maken tussen twee punten in m'n plot of dat ik het zo ingewikkeld maak dat ik niet meer weet waar ik heen wil

En ik denk dat ik voor die tijd wat research ga doen, want dat slokt ook altijd enorm veel tijd op. Ook deels omdat ik afgeleid raak en allemaal boeiende dingen ga zitten lezen

Ik denk dat ik wil gaan voor m'n bestaande personages (uit mijn avonturenwerk, niet uit mijn SF-werken) in een soort van crossover met de tv-serie Warehouse 13. Ik had mij eigenlijk voorgenomen geen SF of iets bestaands daarvan te gebruiken als basis, maar voor iets dat maar een maandje zou moeten duren mag het wel even
Oud 14-10-2010, 16:13
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Wat ik me afvroeg, beginnen jullie met een verhaal of een idee of gewoon met schrijven? En als je vast zit, hoe zorg je er dan voor dat je weer verder komt?
Nou ja, ik heb dus wel een verhaal in mijn hoofd, daarom denk ik dat nano voor mij nog wel nuttig kan zijn, als extra motivatie om te gaan schrijven. En als ik vastzit, ga ik huilen
Oud 14-10-2010, 17:39
Geel
Geel is offline
En hoe te beginnen? Gewoon beginnen met schrijven? Of een plot eerst? En wat verstaan we precies onder een plot?
Oud 15-10-2010, 08:33
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Als ik met nano echt voor de 50.000 woorden ging, dan begon ik gewoon met schrijven en schreef ik over alles wat er toevallig in me opkwam

[edit] Heb eens gekeken, ik heb in 2008 ook meegedaan. Als ik nu door het verhaal lees, kan ik me er werkelijk NIETS van herinneren, het voelt heel onwerkelijk dat ik dat heb geschreven. Het is wel mijn stijl, maar ik weet totaal niet waar het over gaat. Wat wel grappig is, is dat ik in 2004 en 2006 heb meegedaan, keurig om het jaar

Laatst gewijzigd op 15-10-2010 om 10:46.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2010, 13:42
Neko*
Neko* is offline
De vorige keer had ik een idee van hoe en waar ik heen wilde met het verhaal, en toen liep ik vast omdat het er niet uit kwam. Dus ik denk dat ik dit jaar maar gewoon ga schrijven en zie waar ik strand.
Oud 15-10-2010, 20:45
Geel
Geel is offline
Ik denk er toch maar aan om mee te doen dit jaar. Iemand tips om hoe te beginnen? Gewoon out of the blue beginnen, of eerst toch maar een (vaag) idee vormen in je hoofd?

En waar moet je het eigenlijk schrijven? Op die site, of op je pc, en dan toevoegen op de site ofzo? Want hoe tellen ze hoeveel woorden je hebt?
Oud 17-10-2010, 10:16
Issun
Issun is offline
Ze hebben allemaal mannetjes ingehuurd in China die dat tellen.
Oud 17-10-2010, 15:19
ikkebenikke
ikkebenikke is offline
Als ik mij goed herinner kun je gewoon een .txt of .doc bestand op de site uploaden en worden het aantal woorden dan geteld. Je zou daar natuurlijk perfect mee vals kunnen spelen, maar dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Oud 18-10-2010, 07:31
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik denk er toch maar aan om mee te doen dit jaar. Iemand tips om hoe te beginnen? Gewoon out of the blue beginnen, of eerst toch maar een (vaag) idee vormen in je hoofd?

En waar moet je het eigenlijk schrijven? Op die site, of op je pc, en dan toevoegen op de site ofzo? Want hoe tellen ze hoeveel woorden je hebt?
Als je echt 50.000 gaat, gewoon beginnen schrijven. Plot is niet noodzakelijk, beschouw het als een stijloefening. Je kunt het gewoon op je pc schrijven, als laatste kun je het door de site laten tellen door het up te loaden.
Oud 18-10-2010, 09:26
KIET
KIET is offline
Beter kan je het op de computer typen of op papier schrijven. Als je op computers gaat schrijven heb je veel computers nodig voor 50.000 woorden

Ik werk toch wel graag met een plot, of in ieder geval een stel richtlijnen. Gewoon beginnen met schrijven levert vroeg of laat toch een probleem op in het verhaal, maar dat zal er wel vanaf hangen wat voor soort verhalen j schrijft Ik ben blij dat ik wel al een opzetje heb gemaakt, want nu zou ik toch echt even niets weten om te verzinnen.
Oud 18-10-2010, 11:16
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Het punt van nano is dat er vaak geen enkel verhaal in te bekennen is, omdat het er enkel om gaat om voldoende woorden te krijgen

Ik neem aan dat je niet serieus bent als je zegt dat een verhaal op de computer typen geen schrijven is. Schrijven hoeft toch niet per se met een pen en papier, schrijven is het rangschikken van woorden, het produceren van letters zodat er een woord, een zin, een gedicht of verhaal ontstaat.
Oud 18-10-2010, 12:03
KIET
KIET is offline
Ik denk dat je er meer in leest dan dat er daadwerkelijk staat Schrijven is ook het letterlijk neerpennen van schrijftekens op een ondergrond, en als je dát op computers gaat doen heb je heel veel computers nodig om 50.000 woorden op te kunnen schrijven
Laat staan om het dan ingebonden te krijgen.

Ik heb altijd begrepen dat het punt van NaNo is om schrijven in welke vorm dan ook te motiveren, en dat het van de deelnemer afhangt of dat ins Blaue hinein is of dat het meer is uitgewerkt met een doorgedacht verhaal. Ik behoor tot de laatste categorie
Oud 18-10-2010, 14:21
Geel
Geel is offline
Citaat:
Als je echt 50.000 gaat, gewoon beginnen schrijven. Plot is niet noodzakelijk, beschouw het als een stijloefening. Je kunt het gewoon op je pc schrijven, als laatste kun je het door de site laten tellen door het up te loaden.
Aha. Dus je uploadt aan het einde van november je tekstbestandje, en dan wordt het voor je geteld?
Dat is idd perfect om mee vals te spelen, maar aan valsspelen hierbij heb je natuurlijk niets.

Maar als ik jouw advies volg 'moet' ik op 1 november voor m'n pc gaan zitten en zomaar beginnen te typen? Alles wat er in me opkomt (en wat ik waardig vind om te typen)? Ik weet eigenlijk niet of ik dat kan. Aan de ene kant schrijf ik heel erg uit de losse pols, maar aan de andere kant kan ik dat alleen als het om korte verhalen gaat. Ik ben benieuwd hoeveel woorden ik uiteindelijk krijg.

Citaat:
Beter kan je het op de computer typen of op papier schrijven. Als je op computers gaat schrijven heb je veel computers nodig voor 50.000 woorden

Citaat:
Ik werk toch wel graag met een plot, of in ieder geval een stel richtlijnen. Gewoon beginnen met schrijven levert vroeg of laat toch een probleem op in het verhaal, maar dat zal er wel vanaf hangen wat voor soort verhalen j schrijft Ik ben blij dat ik wel al een opzetje heb gemaakt, want nu zou ik toch echt even niets weten om te verzinnen.
Maar hoe moet ik dat dan zien? Heb je dan opgeschreven wie je hoofdpersonage is en waar ongeveer je het verhaal heen wil sturen? Of heb je even gebrainstormd over wat je allemaal zou kunnen schrijven?
Oud 18-10-2010, 14:56
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@KIET: Dat snap ik, maar ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt, ik vind het enorm flauw.

@Geel: Het is geen bindend advies of zo, het is niet dat je zeker 50.000 woorden gaat halen als je zomaar begint te typen. Natuurlijk is het handig als je enigszins een idee hebt, maar het is voor iedereen anders, sommige mensen willen de eerste versie van hun manuscript schrijven, anderen doen zomaar wat. Doe waar je je prettig bij voelt, nano is er in elk geval voor om je te motiveren te schrijven
Oud 18-10-2010, 15:17
KIET
KIET is offline
Citaat:
@KIET: Dat snap ik, maar ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt, ik vind het enorm flauw.
Er ontgaat je duidelijk even iets - Geel snapt hem wel

Citaat:
Maar hoe moet ik dat dan zien? Heb je dan opgeschreven wie je hoofdpersonage is en waar ongeveer je het verhaal heen wil sturen? Of heb je even gebrainstormd over wat je allemaal zou kunnen schrijven?
Ik gebruik sowieso al personages die ik voor mijn andere werken ook gebruik, dat scheelt al een heleboel. En ik noteer inderdaad dingen om te kijken waar ik het verhaal heen kan en wil sturen, en dingen die er in voor gaan komen. Maar dat is iets wat ik prettig vind om mee te werken. Als jij liever met een leeg (digitaal) vel en zonder verdere ideeën wil beginnen met schrijven moet je dat gewoon doen natuurlijk, het gaat om wat jij het prettigste vindt voor jezelf
Oud 18-10-2010, 15:18
Verwijderd
Hm, ik denk dat ik wel mee ga doen
Met citaat reageren
Oud 18-10-2010, 18:16
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@KIET: Ik snáp het wel, ik snap alleen niet waarom je die opmerking maakt. Maar goed, laat maar, dat gaat offtopic.
Oud 18-10-2010, 18:24
KIET
KIET is offline
Het was een taalgrapje over iets wat jij zei en dat dubbel interpreteerbaar is Mensen maken grapjes. Maak je er niet al te druk over
Oud 18-10-2010, 19:48
Issun
Issun is offline
Ik kom sowieso al niet echt aan schrijven toe, laat staan aan dit. Misschien later!
Oud 24-10-2010, 13:50
Verwijderd
Hmm mijn vriendje wil meedoen, maar die heeft een tentamen in de eerste week en hij kan het zich écht niet veroorloven om dat niet te halen, dus hij gaat pas na de eerste week beginnen denk ik Betwijfel of er iets uit gaat komen, maar we zullen zien.

@Roosje: Tot nu toe ben ik altijd begonnen met een idee in m'n hoofd, en dat ga ik deze keer ook doen. Maar het idee is nu wel érg vaag; alleen een heel basic plot, geen personages of locatie of wat dan ook. Maar ik hoop dat het helpt
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 09:13
Giles
Giles is offline
Ik heb een plot..lijn en besloten dat ik het in het Engels ga doen. Vrees voor het ergste maar misschien dat met duizenden anderen schrijven mij wel een stuk beter motiveert dan tweehonderd woorden per dag.
Oud 29-10-2010, 11:30
Aurora
Aurora is offline
Ik heb nog steeds geen plot bedacht. Sowieso ben ik niet zo goed in lange verhalen, maar goed. We zullen zien waar het schip strandt.
Oud 30-10-2010, 10:25
Neko*
Neko* is offline
Ik denk dat je het ook niet moet zien als het schrijven van een lang verhaal, maar gewoon als een oefening om weer aan het schrijven te komen. Want als je echt een lang verhaal wil schrijven ben je wel langer bezig dan een maand.
Oud 30-10-2010, 13:51
Geel
Geel is offline
Ik vind het nu al spannend. Vooral de vraag hoeveel tijd ik voor schrijven vrij kan maken ivm met school.
Oud 01-11-2010, 07:31
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
En, zijn jullie al begonnen? Veel succes allemaal
Oud 01-11-2010, 12:03
Aurora
Aurora is offline
Succes iedereen!

Ik zit op 545/50.000. Het schiet niet echt op, maar goed, de eerste bladzijde is al gevuld in ieder geval.
Oud 01-11-2010, 14:15
KIET
KIET is offline
Ik doe een poging, maar ik ben een beetje bang dat het gaat botsen met mijn normale planning en die is voor mij vrij heilig
Oud 01-11-2010, 15:41
Roosje
Roosje is offline
Ik heb nu 2.565 woorden en het wordt een pauperverhaal, dat zijn de beste. <3
Oud 01-11-2010, 20:03
Verwijderd
Nog niet begonnen, zit te twijfelen tussen tekstschrijven (= werk = 10 euro per uur schrijven) en nanowrimo (= geen centjes en veel faal), en ondertussen forum ik mijn tijd weg
Met citaat reageren
Oud 01-11-2010, 20:39
Aurora
Aurora is offline
3.523/50.000

Echt, ik ga dit nooit meer doen!
Oud 01-11-2010, 20:44
Verwijderd
Hahahah

Aaah wat moet mijn eerste zin worden Paniek!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2010, 20:45
niña
niña is offline
Verdorie en ik denken dat ik goed bezig was, ik zit net op de tweeduizend! Maar ik ben pas net om half negen begonnen
Oud 01-11-2010, 20:46
Verwijderd
Ik moet nog beginnen...

Begin nu ernstig te twijfelen of ik niet verder moet met een al begonnen projectje, nano gebruiken als motivatie... vorig jaar ook gedaan en het hielp wel, maar het is wel nep natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2010, 20:52
ikkebenikke
ikkebenikke is offline
ik had vandaag vrij (1 nov is feestdag in belgie), dus gisternacht en vandaag best veel geschreven (7k in totaal), dus nu wel een beetje voorsprong opgebouwd voor de drukke week die komt
Oud 01-11-2010, 21:09
Verwijderd
Oh weet iemand waar de Nederlandse nano-chat is? Forum loopt bij mij telkens vast!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2010, 07:22
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben ook nog niet begonnen, want ik moet drie essays schrijven en een tentamen leren. Maar de tweede helft van november heb ik misschien meer tijd

En ik hoorde ook alweer dat de site steeds vastliep, stom.
Oud 02-11-2010, 10:39
KIET
KIET is offline
De site is inderdaad redelijk waardeloos in bereikbaarheid.
Oud 02-11-2010, 16:48
In Your Room
In Your Room is offline
Ik doe weer mee! En ik heb daadwerkelijk een plot + uitwerking dit jaar.
Reageren

Regels voor berichten