Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2011, 14:34
Lasagna
Lasagna is offline
Een goedemiddag iedereen,

Ik ben hier al een eeuwigheid niet meer geweest maar ik denk toch dat dit een goede plek is om mijn verhaal te doen.

Ik ben 18 jaar en zit in het laatste jaar van het vwo. Ik zit al zo'n 4 a 5 jaar in behandeling bij verschillende psychologen en psychiaters, de een nuttiger dan de ander.
Maar nu komt daar toch echt het moment dat ik inzie dat er geen opties meer zijn: de relatie tussen mijn ouders en ik is niet op te lossen. Zij zijn hoe ze zijn, en ik ben nou eenmaal wie ik ben. Dit is niet iets wat ik alleen zelf zo zie: ik heb al van verschillende hulpverleners te horen gekregen dat mijn ouders niet te veranderen zijn (op een bepaald vlak dan) en dat ik mijn tijd maar 'uit moet zitten'.

Nu ben ik van plan volgend jaar vavo te gaan doen, als een soort tussenjaar. Daar ben ik eigenlijk wel zeker van! Alleen: dan blijf ik dus nog een jaar scholier, wat betekent dat ik geen studiefinanciering krijg en de optie om op kamers te gaan er niet is... of wel?

Ik wil namelijk écht het huis uit, ik leef hier al zo goed als zelfstandig, kook mijn eigen eten, was mijn eigen kleren... Mijn huis is puur onderdak, geen thuis. Ik heb ook de grootste moeite om mij te concentreren op mijn examen, omdat mijn thuissituatie daar als een stoorzender doorheen werkt.

Wie kan mij verder helpen? Ik heb hier heel goed over nagedacht, ik heb het aangekeken, ik heb jaren 'doorgebeten' maar ik trek hier de grens, anders ga ik eraan onderdoor.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2011, 14:50
ganralph
ganralph is offline
Ten eerste: ga je voltijd of deeltijd vavo doen?

Als vavo-scholier heb je namelijk mogelijk recht op tegemoetkoming scholieren of tegemoetkoming deeltijders. Dit is niet zo hoog als studiefinanciering, maar het is een begin De basistegemoetkoming (voltijd) is dit jaar €241,93 voor niet-thuiswonende scholieren. Vergeet echter niet dat volwassenenonderwijs zelf ook geld kost.

Of je op kamers kunt, hangt er vanaf hoeveel geld je hebt/verdient. Als jij genoeg tijd hebt om te gaan werken naast je school, en je kunt daarmee de kosten van het zelfstandig wonen dekken, dan kan niemand je op je 18e tegenhouden om op kamers te gaan.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 15:12
Takkie89
Takkie89 is offline
En volgens mij is het ook zo, dat als je ouders niets bij willen betalen, je een aanvullende beurs kunt aanvragen (overigens ook als ze niet genoeg verdienen). Hiermee kom je dan weer een stuk verder de juiste richting op.
Oud 05-01-2011, 15:29
Verwijderd
Je hebt inderdaad recht op 241 euro. Dit is de basis.
Daarnaast heb je nog een aanvullende bijdrage. Dit ligt aan het inkomen van je ouders. Als dit te hoog ligt dan horen zij de aanvullende bijdrage eigenlijk te betalen. Als dit inkomen te hoog is dan heb je dus geen recht op de aanvullende bijdrage tenzij je ouders jou weigeren te betalen dan kun je een beroep doen op de ibgroep. Zie: http://www.ib-groep.nl/particulieren..._je_ouders.asp

Dan krijg je de aanvullende bijdrage alsnog.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 19:46
Lasagna
Lasagna is offline
oke, dank jullie voor de snelle reacties!

ik ben van plan deeltijd te gaan doen, een aantal vakken 'op te halen'.
dit houdt in dat ik wel degelijk genoeg tijd heb om te gaan werken.
ik weet echter wel dat mijn ouders 'genoeg' verdienen om de bijdrage zelf te horen betalen, maar ik weet niet of zij dit willen, zeker als ik het huis uit ga.

ik wist gewoon niet waar te beginnen met dit alles. jaren geleden heb ik hier ook al naar gezocht, maar toen lag alles nog heel anders omdat ik nog te jong was.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2011, 18:02
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Even een vraagje... Maakt het voor DUO uit of
- De ouders kunnen maar niet willen betalen
- of dat de ouders het niet kunnen betalen

Is het dan zo dat als je ouders niet willen betalen dat je dat gewoon evenveel krijgt als dat ze het niet kunnen??

Gewoon nieuwsgierig

Laatst gewijzigd op 07-01-2011 om 18:02. Reden: spelfoutje: maar > maakt
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 09:20
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Even een vraagje... Maakt het voor DUO uit of
- De ouders kunnen maar niet willen betalen
- of dat de ouders het niet kunnen betalen

Is het dan zo dat als je ouders niet willen betalen dat je dat gewoon evenveel krijgt als dat ze het niet kunnen??

Gewoon nieuwsgierig
Dat maakt inderdaad verschil uit. DUO kijkt naar het inkomen van je ouders en beslist aan de hand daarvan of jij aanvullende beurs/tegemoetkoming krijgt. Dat is dus op basis van kunnen. Met willen houdt DUO zich normaal gesproken niet bezig.

Er zijn ook wel procedures voor als je ouders niet willen betalen, maar dat is meer voor situaties waarin er bijvoorbeeld geen contact meer is met een van de ouders. En dat is iets ingewikkelder om te regelen
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 10:24
Verwijderd
Dit verhaal klinkt zo herkenbaar,Ik heb verder geen weet van al die toeslagen en financieringen die je kunt ontvangen, maar ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen!!
En kun je anders niet bij een van die hulpinstanties leren voor je examen? zodat je wat rust hebt?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten