Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2011, 17:35
Silvano08
Silvano08 is offline
Hallo iedereen,

ik moet een biologie P.O maken en die doe ik over mutaties en genetische manipulaties.
Ik zou daarvoor graag jullie mening hebben over de stelling:

Het is niet erg dat er aan de genen wordt geknutseld van het voedsel dat we eten

Graag ook argumenten erbij, zodat ik in mijn P.O ook de pro's en de contra's kan neerzetten.

Alvast bedankt

Groeten,
Silvano08
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2011, 22:00
Batave
Batave is offline
Mwah, niks mis mee. Als het onze gezondheid niet aantast is het oké wat mij betreft.
Oud 05-02-2011, 20:40
En.Jay
En.Jay is offline
Het probleem is dat we dus niet zeker weten hoe het onze gezondheid beďnvloed. Op de korte termijn is er waarschijnlijk nog niet zo veel aan de hand, maar over de langetermijn effecten weten we eigenlijk nog niet zoveel omdat we nog niet zo lang bezig zijn met genetische manipulatie.

Genetische manipulatie betekent feitelijk dat het DNA van een plant word veranderd, dat betekent dat die plant dat DNA gebruikt om een ander soort stoftjes (eiwitten) te maken dan natuurlijk is. Als we die stoffen dan weer opeten, dan bestaat de kans dat we daar ziektes zoals kanker van kunnen krijgen. Dit is heel moeilijk te testen omdat zulke ziektes soms maar heel langzaam ontwikkelen. Dus eigenlijk moet je eerst een onderzoek doen van 10-25 jaar om te testen of een bepaald soort genetisch gemanipuleerd voedsel écht veilig is.

Maar niet alleen voor de gezondheid van mensen heeft het negatieve kanten. Van nature hebben planten en dieren diversiteit in hun genen, hierdoor kunnen ze als soort ziektes overleven omdat er altijd wel een paar zijn die resistent zijn. Als je een gewas genetisch manipuleert zodat ze bijvoorbeeld meer voedsel opleveren, en dan vervolgens alleen maar die gemanipuleerde genen gebruikt omdat je daar lekker mee geld kan verdienen, dan is dat gewas misschien wel heel kwetsbaar voor sommige plantenziektes of plagen. Als er zo'n plaag uitbreekt, heb je een goeie kans dat alle planten massaal dood gaan en dan heeft straks een heel land geen eten meer.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 12:48
Silvano08
Silvano08 is offline
Bedankt voor alle reacties tot nu toe, het wordt mij nu natuurlijk een stuk duidelijke hoe jullie ertegenaan kijken.

Graag nog wat meer natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 14:24
lalala.
Wat ook nog kan gebeuren, is dat er tijdens het 'knutselen' iets misgaat. Zo wordt bijvoorbeeld een broccolisoort bestand tegen bestrijdingsmiddelen. Wat dan? Deze broccoli plant zich steeds maar verder voort, zonder dat men er iets aan kan doen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 16:24
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Wat ook nog kan gebeuren, is dat er tijdens het 'knutselen' iets misgaat. Zo wordt bijvoorbeeld een broccolisoort bestand tegen bestrijdingsmiddelen. Wat dan? Deze broccoli plant zich steeds maar verder voort, zonder dat men er iets aan kan doen.
Dus jij bent eigenlijk niet echt voor, of alleen als er meer onderzoek naar wordt gedaan i.p.v dat genetisch gemanipuleerd voedsel gelijk in de handel genomen wordt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten