Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2010, 12:54
Verwijderd
Hallo,

Ik heb op 15 september mijn blackberry ontvangen na deze besteld te hebben van gsmeasy. De contract loopt direct met vodafone, en het gaat hier om een 2 jarig abonnement.

Na 30 dagen deed het toestel vreemd. Zo deed de mp3 speler(software) vreemd en kort daarna wilde het toestel helemaal niet aangaan! Ik ben toen met spoed naar een vodafone service punt gegaan. De mensen daar hadden me blackberry vervolgens verstuurd naar dynafix. Ze hadden kopieën gemaakt van de documenten die ik meekreeg. Verder kreeg ik geen informatie wat betreft de procedure en ik stond daar even, ik liep toen de winkel uit en ging naar huis.

Ik volgde de status van mijn toestel op dynafix. Uiteindelijk kwam er een bon uit, ik vond het vreemd aangezien het toestel nog geen maand oud was toentertijd. Ik ben toen wederom naar het service punt gegaan en daar vertelden ze me dat ze documenten om de één of andere reden kwijt waren geraakt. Dus ze wilde wederom de documenten zien. Ik beloofde ze deze mee te nemen, echter ze vroegen mij om de documenten zelf door te sturen naar dynafix door te faxen. Ik had helaas geen toegang tot een fax dus bracht ik de documenten mee en ze gedroegen zich niet bepaald klantvriendelijk. Ik kreeg te horen " dat dat mijn probleem was". Ik vond dit heel vreemd en voelde me niet echt geholpen. Uiteindelijk heeft hij zijn collega opgedragen de documenten voor mij te versturen, dit deed hij, maar verder werd ik genegeerd en verder niet bepaald geïnformeerd over de procedure. Ik kreeg de documenten terug en liep de winkel met vragen uit.

Eenmaal thuis krijg ik van een familielid te horen dat de beste mensen van vodafone weer belde en mij om een serienummer/imei nummer vroegen(ik had toentertijd geen vervangende telefoon, nu wel.). Ik vond dit vreemd aangezien ik de documenten toch wederom bracht?

Goed, ik ging vandaag dus weer langs en mij werd verteld dat ze een garantiebewijs nodig hadden, het imei nummer(kosten voor de reparatie bedroeg 120 euro, nee dankjewel.). Ik zag mijn imei nummer op de documenten staan die ik meebracht en wees ze dat aan, zonder te kijken zeiden ze dat ze een imei nummer nodig hadden van de pakbon???? Ik had alle documenten meegenomen, het imei nummer, serie nummer en alles stond er gewoon op. Uiteindelijk werd mij gevraagd dat ik gsmeasy moest contacteren. Dit ga ik morgenmiddag doen.

Nu is het zo dat de vodafone medewerker mij vertelde dat het toestel waarschijnlijk onderweg is naar de servicepunt, ongeprepareerd en de kosten voor het onderzoek zou op mij verhaald worden. Ik vind dit absoluut niet nodig aangezien ik wel tig keer langs ben gekomen.

Het imei nummer heb ik, het sim nummer heb ik. Wat willen ze nog meer? Contract gaat direct via vodafone...

Wat kan ik doen, en 40 euro betalen voor de onderzoekskosten lijkt mij niet bepaald fair na de behandeling die ik gekregen heb.

Zojuist gebeld met gsmeasy waar ik de telefoon vandaan heb en dynafix.

De mensen van gsmeasy beweren dat de documenten die ik heb meegekregen voldoende zijn. Ze sturen me opnieuw de documenten.

Nu heb ik met dynafix gebeld en zij zeggen dat er een IMEI mist op het contract(document) van de telefoon en dat ze dat echt nodig hebben. Ik heb de IMEI code, maar niet op het document staan. De mensen van vodafone hebben mij dat ook niet 6 weken geleden verteld, dat de code op het document moest staan.

Nu vertelde de medewerker dat ik waarschijnlijk de onderzoekskosten moest betalen. Nou mooi niet, ik werd er niet van geïnformeerd, anders had ik het vanaf het begin wel gedaan. Ik had toen de gelegenheid om de documenten op orde te krijgen, en niet pas na 6 weken.

Als ik de kosten moet betalen, wat kan ik er tegen doen? Dit is niet bepaald fair gezien het feit dat mij niets werd geïnformeerd door de vodafone medewerkers en er heel vaag gedaan werd.

Alvast van harte bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2010, 11:43
Kommunist
Kommunist is offline
als het zo is dat op het contract van vodafone niet nadrukkelijk staat dat zij het toestel hebben geleverd met het imei nr erop denk ik dat je van vodafone niet veel hoeft te verwachten.
als het wel staat op de pakbon van gsm easy heb je iig iets, maar om van vodafone garantie te kunnen ontvangen moet je natuurlijk wel iets hebben waarop jou naam, de naam vodafone en de naam van het toestel met imei staat; een contract dus....
het lijkt er mij op dat de beste mensen van gsm easy niet zo goed zijn in het opmaken van een fatsoenlijk contract....
wellicht kan je iets proberen gemaakt te krijgen via gsmeasy zelf, maar daar durf ik niet zeker van te zijn, je hebt immers zelf een contract getekend waar geen imei op stond
Met citaat reageren
Oud 18-12-2010, 18:50
arPos
arPos is offline
als het contract (wettelijk) niet goed in elkaar zit (dwz niet alle benodige informatie staat erop) (zoals waar Vodaphone zich nu op beroept) dan laat je de zaak voorkomen en vraag je de rechter het contract nietig te verklaren, dan doe je daarna de blackberry in het doosje met de reut erbij en stuur je hem weer terug naar vodaphone.

vervolgens ga je naar een echte winkel om een contract af te sluiten en dan het contract ook daadwerkelijk controleren, neem je een nokia of een erickson en vooral geen Vodaphone.

probleem hierbij kan zijn; het imei nummer is een toestelnummer, feitelijk kan vodaphone dan beweren dat het contract wettelijk is wat betreft hun serviceabonnement (maar dan zonder toestel).
Oud 19-12-2010, 11:44
T_ID
T_ID is offline
Het lijkt mij dat gsmeasy opdraait voor de kosten. Zij zijn jouw leverancier, en hun onderaannemer (Vodafone) leverde een product met een gebrek.

Daarom mag Vodafone jou geen kosten rekenen daarvoor; dit is een zaak tussen hen en gsmeasy. Jij hebt recht op een telefoon zonder gebreken, en daar zijn geen kosten aan verbonden.
Oud 19-12-2010, 12:29
Verwijderd
Bedankt voor de reacties. Ik ga er achter aan.

Ik snap 1 ding dus totaal niet, de manager vertelde me dit:

Quote manager
Citaat:
De sim kaart gaat via vodafone(belminuten/sms), maar je telefoon via gsmeasy.
Klopt dit? Dat zou toch niet mogelijk kunnen zijn aangezien mijn betalingen naar vodafone gaan, en niet deels naar gsmeasy. Wordt ik hier nou belazerd of wat?

En dit is dan weer hun smoes:

Quote manager
Citaat:
Aangezien we normaal toestellen die gerepareerd dienen te worden zonder bon opsturen, hebben we bij jou een fout gemaakt.
Correct me if I am wrong, maar WTF? Dus zonder documenten opsturen, hoe komen ze dan uberhaupt achter een imei nummer? Dit slaat toch werkelijk nergens op?

Ik ben geforceerd de onderzoekskosten te betalen, anders krijg ik me toestel niet terug. Ik ga me toestel naar een reparatie zaak brengen, en draai dan gewoon voor de kosten op. Liever me toestel terug dan 2 maanden wachten op reparatie met al die romp slomp. Het resultaat van het onderzoek zou ik dus ook bij mijn telefoon moeten krijgen, nietwaar?

Ik voel me onwijs kut hierdoor.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 17:29
Verwijderd
Nee.

Wat Vodafone zegt klopt.

GSMeasy koopt abonnementen bij Vodafone in, en toestellen bij Blackberry zelf en verkoopt ze samen. Daarom zijn ze over het algemeen goedkoper.

Bij het niet-functioneren van je abonnement of van je telefoon, heb jij dus een contract met GSMeasy en dus niet met Vodafone. Ze hadden jouw toestel niet moeten opsturen, want jij bent geen klant van Vodafone, maar van GSMeasy. En de laatsten moeten dus zorgdragen voor het repareren van jouw toestel.
Persoonlijk vind ik dat je dit zelf ook had kunnen bedenken, je gaat toch ook niet met een pak melk van de Super de Boer, terug naar de Albert Heijn. Dat klinkt raar, maar dat is wel precies hoe het zit.

Vodafone moet hun fout herstellen, en jou je telefoon kosteloos teruggeven. Jij kan niet voor hun fout verantwoordelijk worden gehouden. Als jij je toestel (ongerepareerd) terug krijgt, bied je m alsnog aan ter reparatie bij GSMeasy.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 19:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik ben geforceerd de onderzoekskosten te betalen, anders krijg ik me toestel niet terug. Ik ga me toestel naar een reparatie zaak brengen, en draai dan gewoon voor de kosten op. Liever me toestel terug dan 2 maanden wachten op reparatie met al die romp slomp. Het resultaat van het onderzoek zou ik dus ook bij mijn telefoon moeten krijgen, nietwaar?
Ik zou dat niet doen. Dan hebben ze jouw geld, en moet jij proberen dat terug te krijgen. Dat gaat altijd lastiger dan wanneer jij het geld nog hebt.

Schrijf ze liever een brief waarin je stelt dat ze een fout begaan hebben door de telefoon op te sturen, en eis het terug omdat Vodafone geen partij is in de zaak. Weiger op voorhand wat voor kosten dan ook te betalen, omdat jij als leek niet mag opdraaien voor hun fouten.

Stel daarvoor een termijn van twee weken, maar zeg niet wat je daarna gaat doen. Dat is redelijk, en in de tussentijd kun jij uitzoeken hoe het precies juridische zit als ze jouw telefoon onterecht vasthouden.

Als je het ding terugkrijgt, brief aan Gsmeasy dat 'het jou geleverde product een gebrek vertoonde' (dat is de bewoording die de wetgever gebruikte) en je daarom reparatie of vervanging binnen een redelijke termijn eist. Stel wederom twee weken voor.
Oud 19-12-2010, 22:59
Verwijderd
Citaat:
Nee.

Wat Vodafone zegt klopt.

GSMeasy koopt abonnementen bij Vodafone in, en toestellen bij Blackberry zelf en verkoopt ze samen. Daarom zijn ze over het algemeen goedkoper.

Bij het niet-functioneren van je abonnement of van je telefoon, heb jij dus een contract met GSMeasy en dus niet met Vodafone. Ze hadden jouw toestel niet moeten opsturen, want jij bent geen klant van Vodafone, maar van GSMeasy. En de laatsten moeten dus zorgdragen voor het repareren van jouw toestel.
Persoonlijk vind ik dat je dit zelf ook had kunnen bedenken, je gaat toch ook niet met een pak melk van de Super de Boer, terug naar de Albert Heijn. Dat klinkt raar, maar dat is wel precies hoe het zit.
Tot zover ben ik het met je eens.
Citaat:

Vodafone moet hun fout herstellen, en jou je telefoon kosteloos teruggeven. Jij kan niet voor hun fout verantwoordelijk worden gehouden. Als jij je toestel (ongerepareerd) terug krijgt, bied je m alsnog aan ter reparatie bij GSMeasy.
Dat ligt eraan wat er overeengekomen is.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 14:45
Verwijderd
Jongens, dit geloven jullie niet, o my god!

Dus, was vandaag naar de vodafone zaak voor de zoveelste keer gegaan. Wat blijkt, me telefoon niet gerepareerd terug gestuurd. Dus ik vragen van hoe dat zit met de garantie. En dat mens weer zeuren over een Imei nummer op een contract. Ik wilde er een einde van maken en stemde in om de onderzoekskosten van 35 euro te betalen. Ik was van plan hem naar een zaak te brengen waar ze hem tegen een vergoeding konden repareren.

Voordat ik dat deed, zette ik hem op de oplader thuis, gewoon gek doen. Rood licht, scherm weer aan met batterij logo en een bliksemschicht er door heen. Dit herhaalde hij een paar keer, rood, batterij logo etc.

En toen gebeurde er iets dat ik helemaal niet verwachtte. Hij startte op! Ik keek meteen naar de batterij duur, en wat blijkt nou? Er was maar 2% over. What the fuck! Ik had hem die dag zeker weten opgeladen.

Dat mens bij de winkel zei dat de telefoon vervangen moest worden en een ander zei dat ik 120 euro moet betalen. What the fuck!

Me telefoontje zit nu op te laden maar ik voel me min of meer genaaid. Ik denk dat ik machteloos sta, en gewoon tevreden moet zijn dat de schade maar tot 35 euro opliep.

Wat vinden jullie?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 19:24
Verwijderd
Nou, ik neem aan dat ze het toestel wel hebben aangezet of er iets anders mee hebben gedaan waardoor de batterij leeg is.
Er is verder toch geen schade aan je telefoon of begrijp ik t nou verkeerd?

Neem contact op met GSMeasy, daarbij heb jij je contract lopen en waar jij recht op hebt bij schade zullen zij weten en laat de winkel van Vodafone gerust; je hebt immers geen contract met hen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik neem aan dat ze het toestel wel hebben aangezet of er iets anders mee hebben gedaan waardoor de batterij leeg is.
Er is verder toch geen schade aan je telefoon of begrijp ik t nou verkeerd?

Neem contact op met GSMeasy, daarbij heb jij je contract lopen en waar jij recht op hebt bij schade zullen zij weten en laat de winkel van Vodafone gerust; je hebt immers geen contract met hen.
Idd, je hebt je telefoon niet bij/via Vodafone gekocht, dus je kunt van hun niets eisen wat betreft garantie, daarvoor moet je bij de winkel zijn waar je je telefoon gekocht hebt.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 20:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat mens bij de winkel zei dat de telefoon vervangen moest worden en een ander zei dat ik 120 euro moet betalen. What the fuck!
Als de batterij inderdaad defect is, is het onzin dat jij voor vervanging zou moeten opdraaien.

Van een batterij mag je redelijkerwijs (belangrijk, want dit leunt op het juridische begrip redelijkheid) verwachten dat hij langer meegaat dan een paar maanden, en dus vertoont het product een gebrek.

In dat geval heb je recht op reparatie of vervanging door degene die jou de telefoon verkocht. Jij hebt daarbij niets te maken met wat de fabriek wel of niet wil (een veelgehoord excuus van malafide verkopers), dat is hun probleem.
Oud 10-01-2011, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Als de batterij inderdaad defect is, is het onzin dat jij voor vervanging zou moeten opdraaien.

Van een batterij mag je redelijkerwijs (belangrijk, want dit leunt op het juridische begrip redelijkheid) verwachten dat hij langer meegaat dan een paar maanden, en dus vertoont het product een gebrek.
Sterker nog, van een product dat binnen 6 maanden na aankoop stuk gaat bestaat het rechtsvermoeden dat het product bij aankoop al defect was. De bewijslast dat dit niet zo was ligt bij de verkoper.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 16:16
Kommunist
Kommunist is offline
bedenk dat de batterij ook leeggelopen kan zijn als t toestel langere tijd uitstond, daarnaast heb je standaard een half jaar garantie op de batterij, maar dan dus wel bij gsmeasy.
wat ook nog zou kunnen is dat ze bij het onderzoek een automatische software update oid hebben gedaan, wat je probleem heeft opgelost.
Is het toestel overigens met batterij opgestuurd?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten