Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2011, 21:55
LauraJansen
LauraJansen is offline
Het Don Bosco College in Volendam handhaaft een verbod op het dragen van hoofddoekjes, ondanks een uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). Dat hebben de rector van de school en het bestuur van de stichting Katholiek Onderwijs Volendam (SKOV) woensdag besloten, zo lieten zij weten.
De commissie oordeelde op 7 januari dat de school zich met het verbod schuldig maakte aan discriminatie op grond van religie. De school beroept zich op haar katholieke identiteit. „Uitingen, in welke vorm dan ook, van een ander dan het katholieke geloof blijven verboden”, aldus een verklaring. Leerlingen die met een hoofddoekje naar school komen, worden geweigerd.

Een oordeel van de commissie is juridisch niet bindend, maar moet in een eventuele rechtszaak door de rechter worden meegenomen in de toelichting op een vonnis.

Aanleiding voor de zaak is een islamitische leerling die begin dit schooljaar begonnen was met het dragen van een hoofddoekje. Ze mocht van de school geen les meer bijwonen en moest haar huiswerk in een aparte ruimte maken. Als ze zou volharden in het dragen van het hoofddoekje, zou ze zelfs van school moeten. Haar vader stapte naar de commissie.

Die oordeelde dat leerlingen in principe de vrijheid hebben een hoofddoekje, keppeltje of kruisje te dragen. Bijzondere scholen kunnen dat weigeren maar moeten consequent zijn en aantonen dat dat zo'n verbod nodig is om de identiteit te waarborgen.

De school zei aanvankelijk dat het meisje geen hoofddoekje mocht dragen, omdat petjes en mutsen ook niet zijn toegestaan. Later beriep de school zich op haar katholieke identiteit. Op een middelbare school van dezelfde onderwijsstichting mochten vier leden van een islamitische familie bij wijze van uitzondering wel een hoofddoekje dragen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2011, 22:01
LauraJansen
LauraJansen is offline
Wat vinden jullie van deze sanctie die het Don Bosco college heeft genomen?
Op een ander forum, ging het ook hier over, daar waren de meest van mening dat wanneer je geen pet/muts aan mag, ook geen hoofddoekje. Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.
Zelf ben ik van mening dat je een hoofddoekje niet met een pet kan vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2011, 23:07
ILUsion
ILUsion is offline
Volgens mij is een hoofddoekenverbod beter voor de integratie van die meisjes in de maatschappij. Bovendien vind ik daarenboven dat een school met een bepaald godsdienstig karakter dat karakter ook mag verwachten van de leerlingen: het is immers een vrije keuze van de leerling om naar die school te gaan of naar een andere; anders heeft het geen zin voor die school om dat religieuze karakter aan te houden want daarna komen de lessen islam en ga zo maar door. (Ik heb zelf trouwens ook als atheïst op een katholieke school gezeten (nadien ook wel op een gemeenschapsschool), vrije keuze, dus ik ben daar niet gaan lopen bitchen dat ik omgekeerde kruistekens of pentagrammen wil kunnen aandoen (niet dat ik dat echt zou wilen, maar het gaat om het principe).)

Volgens mij mag je niet vergeten dat die mensen later ook deel moeten uitmaken van de maatschappij. In Nederland is het bv. al verboden om niqab/burka te dragen, maar vanuit geloofsvrijheid zou je die toch ook moeten toelaten? Persoonlijk kan ik iemand die zo met geloof (welk geloof of politieke overtuiging maakt niet uit, in werkomgeving moet je neutraal zijn tenzij je instelling duidelijk een kleur bekent, bij een evangelische omroep of bij een politieke partij, ...) omgaat niet als professioneel zien. Als je naar een bankkantoor gaat, verwacht je toch iemand die deftig gekleed is, min of meer een neutraal uiterlijk. Als er daar een onverzorgd persoon achter de balie zit, heb je toch ook liever het meisje in het mantelpakje daarnaast.
Oud 20-01-2011, 06:21
Volk
Volk is offline
Het lijkt me nogal logisch dat je op een katholieke school geen ander geloof gaat verkondigen. Want dat is toch wat je doet met zo'n doekje, verkondigen dat je moslim bent.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 07:12
DAH
DAH is offline
Mijn school is een soort van Katholiek (geen priesters hoor ), en je mag uberhaupt geen hoofddeksel. En er zijn meer dan genoeg moslims op m'n school. Veel van de meiden dragen volgens mij niet vaak een hoofddoekje, maar sommigen doen een hoofddoekje op na school. Ik betwijfel of je op een moslim school een kruis om je nek mag dragen o.i.d.
Ik vind het dus geen probleem.
Oud 20-01-2011, 11:27
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Hoort dit niet in Nieuws?
Ik hou er niet van als mensen opzettelijk hoofddoekjes verbieden, ik hou er al helemaal niet van als mensen opzettelijk wel hoofddoekjes gaan dragen bij bijv een katholieke school.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 17:46
T_ID
T_ID is offline
"meisjes dragen kleding die het hele lichaam, uitgezonderd handen en gezicht, bedekt; meisjes dragen een rok of jurk en een hoofddoek."
http://www.islamitischcollegeamsterd...kenregels.html

Als dat mag (ook niet-Islamitische docentes zijn in het verleden gedwongen een hoofddoek te dragen), dan moet een hoofddoekverbod ook kunnen.

De Commissie Gelijke Behandeling moet je je niet aan storen, die geven standaard de Islamiet gelijk, zelfs als dat volstrekt tegen de wet is.
Oud 20-01-2011, 18:15
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
"meisjes dragen kleding die het hele lichaam, uitgezonderd handen en gezicht, bedekt; meisjes dragen een rok of jurk en een hoofddoek."
http://www.islamitischcollegeamsterd...kenregels.html

Als dat mag (ook niet-Islamitische docentes zijn in het verleden gedwongen een hoofddoek te dragen), dan moet een hoofddoekverbod ook kunnen.

De Commissie Gelijke Behandeling moet je je niet aan storen, die geven standaard de Islamiet gelijk, zelfs als dat volstrekt tegen de wet is.
Die regel is er waarschijnlijk zodat je meisjes niet gaat verplichten een hoofddoekje te dragen. Dat is hun eigen keuze. Het slaat natuurlijk nergens op dat omdat daar verzachtende middelen gebruikt worden dat ook de bedoeling is van het geloof. Meisjes die een hoofddoek willen dragen moeten dat vooral doen. Ik zie het probleem er niet van in. Ze verstoppen echt geen geweer in hun hoofddoekje ofzo hoor XD. Of zitten er hier zoveel mensen die kicken op het zien van het haar van een moslima?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 18:43
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Citaat:
Of zitten er hier zoveel mensen die kicken op het zien van het haar van een moslima?
Forbidden fruit tastes sweeter.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2011, 13:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Die regel is er waarschijnlijk zodat je meisjes niet gaat verplichten een hoofddoekje te dragen.
Uhm.... ik citeer zojuist de regels van een Islamitische school die letterlijk stellen dat daar een hoofddoek dragen, net als een jaren '50 opvatting over bedekking, verplicht is?

Bovendien is het best wel naïef om te denken dat het altijd een vrijwillige keuze is. Er zijn veel concrete gevallen van dwang bekend.
Oud 21-01-2011, 17:35
hookee
hookee is offline
Citaat:
De commissie oordeelde op 7 januari dat de school zich met het verbod schuldig maakte aan discriminatie op grond van religie. .
Die zin zegt 't al. Het is een KATHOLIEKE school, dus ze hebben een KATHOLIEKE richting.
Zoals een tennisvereniging geen mensen op de tennisbaan toelaat die daar tractorpulling willen doen. Discriminatie shmiscriminatie, CGB, lamenielachen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2011, 22:19
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Uhm.... ik citeer zojuist de regels van een Islamitische school die letterlijk stellen dat daar een hoofddoek dragen, net als een jaren '50 opvatting over bedekking, verplicht is?

Bovendien is het best wel naïef om te denken dat het altijd een vrijwillige keuze is. Er zijn veel concrete gevallen van dwang bekend.
Oh whoops verkeerd gelezen.

Dat het niet altijd een vrijwillige keuze is betekent niet dat je het zou moeten verbieden voor mensen waar het wel een vrijwillige keuze is. Dat is net zo iets als iedereen met gym 100 rondjes laten rennen, omdat er 1 iemand aan het kloten is. Een gevalletje van 1 (of in het geval van de hoofddoekjes enkelen) die het verzieken voor de rest.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2011, 01:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zoals een tennisvereniging geen mensen op de tennisbaan toelaat die daar tractorpulling willen doen.

Citaat:

Dat het niet altijd een vrijwillige keuze is betekent niet dat je het zou moeten verbieden voor mensen waar het wel een vrijwillige keuze is. Dat is net zo iets als iedereen met gym 100 rondjes laten rennen, omdat er 1 iemand aan het kloten is. Een gevalletje van 1 (of in het geval van de hoofddoekjes enkelen) die het verzieken voor de rest.
Ik kan niet in het hoofd van de directie van die school kijken, zelf steun ik alleen maar een verbod op zware sluiers, en het afschaffen van sektarisch onderwijs als geheel.

Mijn punt was alleen maar dat in de huidige, redelijke kromme regels, die school het recht heeft om hoofddoekjes te verbieden. Gewoon een juridische werkelijkheid, waar die commissie zich niet aan stoorde.
Oud 22-01-2011, 09:44
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:

En hoe ga je dan nagaan of het voor die personen wel een vrijwillige keuze is? Ik bedoel maar: als je iets wilt doen tegen het verplicht dragen van een hoofddoek, dan moet je iedereen gelijk aanpakken.

Hoofddoeken worden sociaal verplicht in die kringen; waarom zou het anders zo'n hetze zijn om ze uit te doen? Als ze tegen jou zeggen: "doe je pet uit" dan ga je daar niet moeilijk over doen in de meeste gevallen.

Trouwens iedereen rondjes laten lopen omdat er één iemand aan het kloten is, is een vrij effectieve sanctie in mijn ogen: de groep zal er niet mee kunnen lachen, dus enerzijds wordt die persoon een beetje verstoten uit de groep maar anderzijds zorgt dat er ook voor dat als die persoon weer apenstreken vertoont dat niet enkel de autoriteiten klaar staan om in te grijpen maar dat de groep ook zal reageren omdat zij er anders ook de negatieve gevolgen van ondervinden.

Het hoofddoekenverbod is echter géén sanctie of iets dergelijks; het is een middel om te voorkomen dat die meisjes onderdrukt worden en afgeschermd blijven van de maatschappij. Het kan misschien zijn dat de gebruiken in hun land van origine anders zijn; maar dat wilt niet zeggen dat dat hier ook zomaar moet kunnen. In heel wat islamitische landen is het verboden om zonder hoofddoek op straat te lopen, daar ga je als westerling toch ook niet de aap uithangen door het dan wel te doen? Dat die landen dat verplicht willen zien is hun zaak; maar dat maakt het ook onze zaak om te beslissen wat hier wel of niet mag en dan is het maar aan de inwijkelingen om daar rekening mee te houden. Ik begrijp trouwens best dat de situatie iets ingewikkelder is dan dat, vermits veel van de meisjes ondertussen 2e of 3e generatie zijn.

Langs de andere kant zijn er ook landen met een grote islamitische bevolking die niqabs en hoofddoeken verbieden: Tunesië en Turkije bv. hebben al sinds de jaren '80 dergelijke praktijken verboden in openbare instellingen. Als die landen waar de islam de grootste godsdienst is, er heil in zien om dergelijke verboden op te leggen; waarom zou het in een land met een moslimminderheid niet mogen?
Reageren

Regels voor berichten