Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2011, 17:52
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
AMSTERDAM - Minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal (VVD) wil dat buitenlandse politici in de toekomst niet meer kunnen worden vervolgd in Nederland.
Lees hier het hele artikel op nu.nl

Stelling: de uitvoering van het strafrecht is belangrijker dan diplomatieke betrekkingen dus buitenlandse politici moeten geen immuniteit kunnen krijgen in Nederland.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2011, 18:19
Joostje
Joostje is offline
Heel verstandig. Politici zijn namelijk een andere klasse mensen en moeten dus extra rechten krijgen. Ook zijn de daden waar politici vaak voor worden aangeklaagd, zoals genocide, niet belangrijk genoeg om uberhaupt maar naar te kijken
Oud 26-01-2011, 18:22
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ach, als Berlusconi op bezoek komt, blijven de 17-jarige meiden toch gewoon een paar avondjes binnen?
Oud 26-01-2011, 18:51
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
En met mensen als Assange dan? Als ze hem in Amerika graag willen hebben, maar dat hij wel veilig naar Nederland toe mag komen?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 18:56
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
En met mensen als Assange dan? Als ze hem in Amerika graag willen hebben, maar dat hij wel veilig naar Nederland toe mag komen?
Dat is natuurlijk een andere zaak. Assange is een gewone burger, dus dan zou de regering moeten kijken of er een uitzondering gemaakt kan worden (als men dat wil).

In het voorbeeld uit het artikel gaat het er juist om dat alle buitenlandse politici automatisch in een uitzonderingspositie verkeren.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 19:01
HomoSignificans
Als we nou alleen de Israelische politici automatisch onschendbaar maken ... dan is iedereen tevreden.
Oud 26-01-2011, 19:16
Verwijderd
Als we nou de isralische politici direct bombarderen als ze in nederland durven te komen!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 19:20
HomoSignificans
Ja, kunnen we best doen. Ze zijn toch onschendbaar.
Oud 26-01-2011, 19:50
Daboman
Daboman is offline
Ik dacht eigenlijk dat dat al vrij gebruikelijk was voor diplomaten. Maar politici zijn geen diplomaten. En ik neem aan dat diplomaten eerst flink doorgelicht worden in hun land van herkomst voordat ze uberhaupt die immuniteit krijgen. Om dit in te voeren zou je bij politici hetzelfde moeten doen en ik geloof nou niet echt dat dat gebeurt. De PVV is daar wel een goed voorbeeld van.
Oud 26-01-2011, 21:17
Verwijderd
Het kruimeldievenwerk van enkele PVV'ers is natuurlijk weer heel wat anders.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 21:23
HomoSignificans
Inderdaad. En trouwens, PVV'ers zijn geen buitenlandse politici, maar binnenlandse. Op die ene in Overijssel na dan, want die woont in Duitsland.
Oud 26-01-2011, 22:12
Schrödinger
Schrödinger is offline
Lijkt me een slecht plan, misdadigers moeten gewoon aangepakt worden. Verder doet dit afbreuk aan de reputatie van Den Haag als juridisch centrum in de wereld.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 07:39
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Als we nou de isralische politici direct bombarderen als ze in nederland durven te komen!
Heb je al AIVD-busjes in je straat gezien?
Oud 27-01-2011, 08:38
hookee
hookee is offline
Citaat:
Peter? Bij jij 't?

Wil Nederland de politie van de wereld worden?
Als bij de buren een moord wordt gepleegd mag ik de buurman niet berechten, zelfs als de buurman daarna bij mij op bezoek komt, daar hebben we instanties voor.
Laat de VN lekker een fatwa o.i.d. uitroepen zodat deze man internationaal opgepakt kan worden. Dan mag ieder land voor zichzelf bepalen of ze iemand oppakken of niet.

Anders wordt het misschien als iemand in NL een vergrijp pleegt. Hoewel je als gast ook niet kan weten wat wel- of niet strafbaar is in dat land.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 11:28
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Als bij de buren een moord wordt gepleegd mag ik de buurman niet berechten, zelfs als de buurman daarna bij mij op bezoek komt, daar hebben we instanties voor.
Als jij weet dat je buurman een moord heeft gepleegd, dan ben je volgens mij verplicht dat te melden. (Zo niet juridisch, dan toch wel ethisch.) Doen alsof er niets aan de hand is, zit er dus niet helemaal in.

Daarnaast gaat ook Beatrix of Rutte niet zelf de zweepslagen uitdelen, daar hebben we zoals je zegt instanties voor. En uiteraard is de verantwoordelijkheid/voorbeeldfunctie van een staat wat anders dan jouw relatie met je buurman.

Citaat:
Anders wordt het misschien als iemand in NL een vergrijp pleegt. Hoewel je als gast ook niet kan weten wat wel- of niet strafbaar is in dat land.
Het is als gast zijnde wel degelijk je eigen verantwoordelijkheid dat je de wetten kent van het land waar je bent.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 12:09
hookee
hookee is offline
Citaat:
Als jij weet dat je buurman een moord heeft gepleegd, dan ben je volgens mij verplicht dat te melden. (Zo niet juridisch, dan toch wel ethisch.) Doen alsof er niets aan de hand is, zit er dus niet helemaal in.
Dat zei ik ook niet.
Citaat:
Het is als gast zijnde wel degelijk je eigen verantwoordelijkheid dat je de wetten kent van het land waar je bent.
Tot op zeker hoogte wel, hoewel het voor een diplomaat die 20 landen per jaar bezoekt misschien wat moeilijk wordt om te weten dat je bijvoorbeeld niet zomaar een vrouw mag aanspreken.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 12:19
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Dat zei ik ook niet.
Het komt wel op hetzelfde neer. Als jij weet dat iemand een crimineel is, en je hebt de mogelijk om iets te doen (aangeven bijvoorbeeld), dan moet je dat doen.

Een staat heeft verdergaande mogelijkheden, zoals iemand oppakken en uitleveren of vervolgen. En ook de staat moet haar mogelijkheden benutten als ze weet dat iemand crimineel is.

Citaat:
Tot op zeker hoogte wel, hoewel het voor een diplomaat die 20 landen per jaar bezoekt misschien wat moeilijk wordt om te weten dat je bijvoorbeeld niet zomaar een vrouw mag aanspreken.
Ja, maar dat is dan heel jammer voor die diplomaat. Dit is geen reden om iemand boven de wet te plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 13:18
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Rosenthal is knettergek geworden. Ik ben toch benieuwd wat er bij een dergelijk iemand in zijn hoofd omgaat. Ik ben het er dus niet mee eens om redenen genoemd door Joostje.
Oud 27-01-2011, 14:02
T_ID
T_ID is offline
Het lijkt mij een slecht plan. Dit komt waarschijnlijk omdat de Indonesische president zijn bezoek af moest zeggen omdat arrestatie vanwege zijn aandeel in de bloedige kolonisatie van allerlei eilanden door Indonesië.

Maar als er iets moet gebeuren, moet diplomatieke onschendbaarheid beperkt worden. Er zijn heel wat nare incidenten geweest met (Arabische) leiders die denken dat de wereld van hen is, en dan agressief doen tegen burgers, of gevaarlijk weggedrag vertonen.
Oud 27-01-2011, 14:12
HomoSignificans
Citaat:
Peter? Bij jij 't?

Wil Nederland de politie van de wereld worden?
Laat de VN lekker een fatwa o.i.d. uitroepen zodat deze man internationaal opgepakt kan worden. Dan mag ieder land voor zichzelf bepalen of ze iemand oppakken of niet.

Nja, die onschendbaarheid is er alleen voor politici he, niet voor iedereen. Dit gaat dus niet op.
Oud 27-01-2011, 14:22
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Heel verstandig. Politici zijn namelijk een andere klasse mensen en moeten dus extra rechten krijgen. Ook zijn de daden waar politici vaak voor worden aangeklaagd, zoals genocide, niet belangrijk genoeg om uberhaupt maar naar te kijken

Op het moment dat je iets gedaan hebt (op het niveau van strafrecht) waarvoor je vervolgd kunt worden, moet je overal vervolgd kunnen worden. Ongeacht of je politicus bent of niet. Belachelijk idee van Rosenthal.
Reageren

Regels voor berichten