Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2011, 16:39
JefStaut
JefStaut is offline
Hallo,
voor school moet ik meer zien te weten te komen over de multiculturele samenleving.
Ik heb de onderzoeksvraag: 'Is door de multiculturele samenleving de criminaliteit gestegen?' Wat denken jullie? Merci
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2011, 16:45
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Ik denk het wel, veel verschillende culturen gaan nou eenmaal niet goed samen.
Oud 16-01-2011, 17:40
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Is de criminaliteit überhaupt gestegen dan?
Oud 16-01-2011, 17:56
Verwijderd
Ik denk dat zonder de multiculturele samenleving opsporing verzocht maar een saaie aangelegenheid zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 18:09
HomoSignificans
Ik vind zwarte misdadigers anders net zo saai als blanke.
Oud 16-01-2011, 19:17
hookee
hookee is offline
Wat je ook onder multicultuur mag verstaan; "multi" wijst op meerdere, "cultuur" is geschreven in enkelvoud. Maar goed, deze onmogelijkheid daargelaten:

Volgens Elsevier is 55% van de gevangenen allochtoon. Dat terwijl ze maar zo'n 7% van de Nederlandse bevolking tellen.
Dus ja, je kan zeggen dat "de multicultuur" meer misdaad met zich heeft meegebracht, om wat voor reden dan ook.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 19:36
Uice
Uice is offline
Citaat:
Volgens Elsevier is 55% van de gevangenen allochtoon. Dat terwijl ze maar zo'n 7% van de Nederlandse bevolking tellen.
Dus ja, je kan zeggen dat "de multicultuur" meer misdaad met zich heeft meegebracht, om wat voor reden dan ook.
Nee, die conclusie volgt niet uit die cijfers.

Wat je eerst moet weten is of de criminaliteit überhaupt gestegen is, en of die stijging niet gelijk loopt met de bevolkingsgroei. Volgens het artikel dat hookee hierboven linkt zijn er nu 10% minder gevangenen dan tien jaar geleden, dus ik neem aan dat de misdaad dan ook gedaald is.

Edit: overigens, multicultureel wil niet zeggen dat er veel allochtonen zijn. De Nederlandse samenleving is nooit multicultureler geweest dan in de tijd van de verzuiling, en toen waren er een stuk minder allochtonen dan nu.

Laatst gewijzigd op 16-01-2011 om 19:45.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 20:55
hookee
hookee is offline
Citaat:
Nee, die conclusie volgt niet uit die cijfers.
Wat je eerst moet weten is of de criminaliteit überhaupt gestegen is, en of die stijging niet gelijk loopt met de bevolkingsgroei. Volgens het artikel dat hookee hierboven linkt zijn er nu 10% minder gevangenen dan tien jaar geleden, dus ik neem aan dat de misdaad dan ook gedaald is.
Nu hebben we 't alleen over gevangenen, tegenwoordig zijn taakstraffen erg populair onder de rechters. Dat is dan erg leuk voor de statistieken (minder gevangenen JEUJ !))
Ik weet ook niet of de tbs-ers erbij zitten, waar ik dezelfde verhouding autochtoon/allochtoon verwacht.
Al met al lijkt het me moeilijk te ontkennen dat allochtonen de meeste misdaden plegen.
Daarnaast zijn allochtonen nodig om over een multicultuur te kunnen spreken, en dan maakt het niet uit of we het over 10 of 100 jaar hebben, toch?

Edit: Als de multicultuur er altijd al was.. moeten we ons dan maar beperken tot de immigratiegolf na de Spanjaarden?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 20:59
Uice
Uice is offline
Citaat:
Al met al lijkt het me moeilijk te ontkennen dat allochtonen de meeste misdaden plegen.
Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom of de misdaad gestegen is, niet wie de meeste misdaden pleegt.
Citaat:
Daarnaast zijn allochtonen nodig om over een multicultuur te kunnen spreken
Nee. De Nederlandse samenleving is nooit multicultureler geweest dan in de tijd van de verzuiling, en toen waren er een stuk minder allochtonen dan nu.
Oud 16-01-2011, 23:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom of de misdaad gestegen is, niet wie de meeste misdaden pleegt.
Nou... als een nieuwe groep procentueel meer misdaden pleegt, dan is er iets voor te zeggen dat zonder aanwezigheid van die groep er nu minder misdaad zou zijn.

Al helemaal als etniciteit, religie of cultuur de oorzaak van het delict is, zoals bij hatecrimes, vrouwenbesnijdenis, eermoord, huiselijk geweld, enz.

Er is dus wel iets voor de redenatie te zeggen.
Oud 17-01-2011, 00:34
Uice
Uice is offline
Citaat:
Nou... als een nieuwe groep procentueel meer misdaden pleegt, dan is er iets voor te zeggen dat zonder aanwezigheid van die groep er nu minder misdaad zou zijn.

Al helemaal als etniciteit, religie of cultuur de oorzaak van het delict is, zoals bij hatecrimes, vrouwenbesnijdenis, eermoord, huiselijk geweld, enz.

Er is dus wel iets voor de redenatie te zeggen.
Neuh. Er wordt gevraagd of de misdaad gestegen is door de multiculturele samenleving; als de misdaad niet gestegen is, is het antwoord sowieso nee.

En zelfs als de misdaad wel gestegen is, is het nog wel de vraag. Het kan natuurlijk ook gewoon liggen aan het feit dat de lagere sociale klassen voor een groot deel uit allochtonen bestaan.

Waarbij ik opnieuw op moet merken, dat een samenleving met veel allochtonen niet hetzelfde is als een multiculturele samenleving.
Oud 17-01-2011, 00:50
Verwijderd
Het kan natuurlijk ook gewoon liggen aan het feit dat islam
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 01:13
Uice
Uice is offline
Citaat:
Het kan natuurlijk ook gewoon liggen aan het feit dat islam
Hoe zijn de meeste misdaden die door allochtonen gepleegd worden islamgerelateerd, dan?
Oud 17-01-2011, 06:00
hookee
hookee is offline
Citaat:
En zelfs als de misdaad wel gestegen is, is het nog wel de vraag. Het kan natuurlijk ook gewoon liggen aan het feit dat de lagere sociale klassen voor een groot deel uit allochtonen bestaan
Wat het gevolg is van toestroom van kanslozen
doordat we een multiculturele samenleving hebben, met alle politiek-correcte bijzaken van dien.
Citaat:
Waarbij ik opnieuw op moet merken, dat een samenleving met veel allochtonen niet hetzelfde is als een multiculturele samenleving.
Da's waar, de Joods-Christelijke samenleving is ook al multi te noemen, maar ik denk niet dat men dat vroeger als multicultuur beschouwde.
Het lijkt me dat de term "multicultuur" pas bij de huidige problemen gebruikt werd om er een positieve draai aan te geven. (Want stimulans literatuur, kunst, mode, muziek en kookkunst)

Ook al is de criminaliteit gedaald, het zou misschien verder gedaald zijn als we géén multicultuur hadden, dan is het relatief alsnog gestegen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Hoe zijn de meeste misdaden die door allochtonen gepleegd worden islamgerelateerd, dan?
Superieuriteitsgevoel t.o.v. on-en-andersgelovigen en het feit dat het voor veel allochtonen het enige boek is wat ze ooit gelezen hebben. Ik roep maar wat ^_^
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 11:39
Joostje
Joostje is offline
Wat is je definitie van multiculturele samenleving?
Oud 17-01-2011, 15:58
JefStaut
JefStaut is offline
Citaat:
Wat is je definitie van multiculturele samenleving?
Hiermee bedoel de samenleving met de verschillende nationaliteiten in ons land.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 17:08
Uice
Uice is offline
Citaat:
Dat is een incorrecte definitie.
Oud 17-01-2011, 17:31
Verwijderd
Doet dat er toe? Je weet nu in ieder geval waar hij het over heeft.

Dat was in de eerste instantie al vrij duidelijk maar moeilijk doen staat zo interessant natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 17:56
ganralph
ganralph is offline
TS vraagt hulp bij zijn stelling. Als hij uit wil gaan van deze definitie, dan is dat natuurlijk prima. Zoals Reverend zegt weten we nu allemaal waar hij het over heeft en we kunnen misschien terug naar de stelling, zodat TS er ook iets aan heeft.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 18:12
Uice
Uice is offline
Citaat:
Doet dat er toe? Je weet nu in ieder geval waar hij het over heeft.

Dat was in de eerste instantie al vrij duidelijk maar moeilijk doen staat zo interessant natuurlijk.
Nee, de stelling is hem door zijn school gegeven, neem ik aan, dus het lijkt me dan de bedoeling dat hij een correcte definitie gebruikt en geen zelfverzonnen.

Maar goed, je zou dan in ieder geval eerst vast moeten stellen wanneer die multiculturele samenleving begonnen is, en kijken of er vanaf dat moment een stijging in misdaad heeft plaatsgevonden die groter is dan de bevolkingstijging, en dan zou je moeten kijken of de aanwezigheid van allochtonen de meest waarschijnlijke verklaring voor de stijging is.
Oud 17-01-2011, 18:44
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
A, zo. Je zou dus kunnen stellen,, hoe meer mensen (percentueel) met een dubbele nationaliteit, hoe multicultureler die is. Let wel op: hier focus je je specifiek op mensen met een "andere" culturele achtergrond die komen uit landen waar het lastiger is om je nationaliteit op te heffen / te houden. Daarnaast moet je even opzoeken hoeveel mensen in welk jaartal een dubbele nationaliteit hebben. Misschien kun je bij het CBS die statistieken vinden (www.cbs.nl)?

Verder kun je daar waarschijnlijk ook wel informatie vinden over veroordeling en afkomst, aar niet over nationaliteit.
Oud 17-01-2011, 20:03
Verwijderd
Voor deze stelling zijn op het eerste gezicht 2 dingen van belang:
- Is de criminaliteit gestegen sinds het 'ontstaan' van de multiculturele samenleving?
- Is deze stijging een gevolg van de multiculturele samenleving?

De eerste vraag is al direct moeilijk te beantwoorden, want sinds wanneer bestaat de multiculturele samenleving dan. Je moet een punt in de tijd hebben waarop je dat moet vaststellen, immers anders heb je geen uitgangswaarde. Om deze vraag te beantwoorden moeten we redelijkerwijs kijken naar de periode voordat de invloed van de multiculturele samenleving sterk toenam. Er zal namelijk altijd wel een vorm zijn van een multiculturele samenleving. Hier komen we echter op het volgende probleem. Hoe meten we de mate van multiculturele samenleving. Deze statistieken zijn moeilijk te verkrijgen; statistieken over hoeveelheid allochtonen zijn misschien nog wel voorhanden, echter hogere generatie allochtonen vallen waarschijnlijk niet meer onder de definitie van allochtoon. Zij dragen echter nog wel bij aan de multiculturele samenleving, want het is niet vast te stellen of zij de Nederlandse cultuur of de cultuur van hun voorouders hebben.

Het beantwoorden van de tweede vraag wordt daarmee moeilijker.

Om toch een antwoord op een aangelegen vraag te geven: Zijn de mensen die niet de Nederlandse nationaliteit hebben in Nederland crimineler dan mensen die dat wel hebben?
Deze vraag is vrij gemakkelijk te beantwoorden. Immers de statistieken laten duidelijk zien dat niet-westerse allochtonen ongeveer 50% van de zwaardere misdaden begaan, terwijl ze een veel kleiner deel van bevolking innemen. De oorzaak hiervan ligt in de multiculturele samenleving, immers deze mensen kunnen niet goed aarden in de samenleving. Doordat zij niet goed kunnen aarden (om welke reden dan ook) zijn zij aangewezen op crimineel gedrag om zodoende toch een inkomen te genereren.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 21:00
knorretjuh
knorretjuh is offline
Citaat:
Het beantwoorden van de tweede vraag wordt daarmee moeilijker.

Om toch een antwoord op een aangelegen vraag te geven: Zijn de mensen die niet de Nederlandse nationaliteit hebben in Nederland crimineler dan mensen die dat wel hebben?
Deze vraag is vrij gemakkelijk te beantwoorden. Immers de statistieken laten duidelijk zien dat niet-westerse allochtonen ongeveer 50% van de zwaardere misdaden begaan, terwijl ze een veel kleiner deel van bevolking innemen. De oorzaak hiervan ligt in de multiculturele samenleving, immers deze mensen kunnen niet goed aarden in de samenleving. Doordat zij niet goed kunnen aarden (om welke reden dan ook) zijn zij aangewezen op crimineel gedrag om zodoende toch een inkomen te genereren.
Ok, een reden waarom zij niet goed kunnen aarden is dat ze flink aangevallen worden door mensen als wilders. Door discriminatie (ook al is die onbedoeld en onbewust) komen allochtonen (wat een vreselijk woord) nou eenmaal moeilijker aan de bak dan autochtonen. Idd crimineel gedrag als inkomen? Ook als uitvlucht. Pak het probleem aan bij de oorzaak, niet bij de gevolgen.

PS dit hierboven tussen quote en quote was een quote er is denk ik iets misgegaan.

Laatst gewijzigd op 17-01-2011 om 22:59. Reden: quote gefixt :)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 21:22
JefStaut
JefStaut is offline
Bedankt al voor de vele reacties. Maar ik zal even voor de duidelijkheid zeggen dat het over België gaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2011, 23:07
Verwijderd
Citaat:
Ok, een reden waarom zij niet goed kunnen aarden is dat ze flink aangevallen worden door mensen als wilders. Door discriminatie (ook al is die onbedoeld en onbewust) komen allochtonen (wat een vreselijk woord) nou eenmaal moeilijker aan de bak dan autochtonen. Idd crimineel gedrag als inkomen? Ook als uitvlucht. Pak het probleem aan bij de oorzaak, niet bij de gevolgen.
Wilders populariteit is een gevolg van de slechte integratie van allochtonen, niet de oorzaak.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 23:16
HomoSignificans
Citaat:
Wilders populariteit is een gevolg van de slechte integratie van allochtonen, niet de oorzaak.
Denk je dat het met elkaar te maken heeft? Kijk maar eens rond op internet, zelfs als het signalement luidt "groot, blond, met een Zwols accent" zijn er nog mensen die de islam de schuld geven.
Oud 17-01-2011, 23:59
Uice
Uice is offline
Citaat:
Het is beiden.
Oud 18-01-2011, 11:05
ganralph
ganralph is offline
We hebben al een lopende Wilders-topic.
En dit is ook niet relevant voor de Belgische context van TS.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 16:18
Mobius
Mobius is offline
Zoals het Romeinse rijk indirect ten onder ging wegens multiculturalisme, zal dat ook met Europa gebeuren. Dat is alles wat iedereen hoeft te weten over multiculturalisme.
Oud 18-01-2011, 17:16
HomoSignificans
De vorige keer dat ik de ondergang van het Romeinse Rijk besprak, werd me verteld dat de loden pijpleidingen de indirecte oorzaak waren. (Door de verminderde vruchtbaarheid worden er te weinig mannen geboren, en is het leger te klein.)
Oud 18-01-2011, 18:38
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
De vorige keer dat ik de ondergang van het Romeinse Rijk besprak, werd me verteld dat de loden pijpleidingen de indirecte oorzaak waren. (Door de verminderde vruchtbaarheid worden er te weinig mannen geboren, en is het leger te klein.)
Je bent zelf een loden pijpleiding.
Oud 18-01-2011, 18:59
Joostje
Joostje is offline
Jullie hebben allebei gelijk, vreemdgenoeg. De loden pijpen zorgden inderdaad voor verminderde vruchtbaarheid, maar werden door poolse loodgieters aangelegd.
Oud 18-01-2011, 19:03
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Jullie hebben allebei gelijk, vreemdgenoeg. De loden pijpen zorgden inderdaad voor verminderde vruchtbaarheid, maar werden door poolse loodgieters aangelegd.
Slechts een kleine reden voor de val van het rijk. De belangrijkste reden was de drommen Germaanse stammen die het rijk binnenvielen. Zelfs met kunststof pijpen was het Romeinse rijk op den duur gevallen.

Toentertijd gebeurde het met bijlen en zwaarden, tegenwoordig met kinderwagens.
Oud 18-01-2011, 21:34
ganralph
ganralph is offline
En vanaf nu weer gewoon terug naar de stelling s.v.p.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 21:47
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
En vanaf nu weer gewoon terug naar de stelling s.v.p.
Heeft een terugkijk op het verleden (een belangrijk verleden) niets te maken met multiculturalisme?
Oud 18-01-2011, 21:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Denk je dat het met elkaar te maken heeft? Kijk maar eens rond op internet, zelfs als het signalement luidt "groot, blond, met een Zwols accent" zijn er nog mensen die de islam de schuld geven.
Een paar SP paupers op internet is nou niet bepaald een goede graadmeter voor wat er leeft in de samenleving.
Citaat:
Heeft een terugkijk op het verleden (een belangrijk verleden) niets te maken met multiculturalisme?
Mij lijkt van niet, want we spreken hier over Nederland, in het heden. De omstandigheden verschillen zo sterk dat je toch niets met elkaar kunt vergelijken.
Oud 18-01-2011, 22:04
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Mij lijkt van niet, want we spreken hier over Nederland, in het heden. De omstandigheden verschillen zo sterk dat je toch niets met elkaar kunt vergelijken.
Een invasie is een invasie, of dat nu met prehistorische wapens is, of met A-statussen, gezinsherenigingen, illegaliteit of opgefokte voortplanting is.
Oud 18-01-2011, 22:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Een invasie is een invasie, of dat nu met prehistorische wapens is, of met A-statussen, gezinsherenigingen, illegaliteit of opgefokte voortplanting is.
Ik vind het lastig te geloven dat je niet inziet hoe een gewapend conflict verschillend is van migratie.

Het grootste dat de 'Marokkaanse hordes' ooit geplunderd hebben is een kringloopwinkel. De Hunnen, Gothen, Vandalen enz gingen toch iets rigoreuzer te werk dan dat.

Hoe dan ook zijn er genoeg dingen waarneembaar in de integratie of het gebrek daaraan om argumenten te vinden zonder flauwe vergelijkingen met andere situaties te gaan maken.
Oud 18-01-2011, 22:37
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ik vind het lastig te geloven dat je niet inziet hoe een gewapend conflict verschillend is van migratie.
Germanen die (met geweld) het Romeinse rijk binnenvallen en zich er gaan vestigen, op wat voor manier is dat géén migratie?

Citaat:
Het grootste dat de 'Marokkaanse hordes' ooit geplunderd hebben is een kringloopwinkel. De Hunnen, Gothen, Vandalen enz gingen toch iets rigoreuzer te werk dan dat.
Ik heb het nooit gehad over plunderen. Wie weet wordt dat nog eens wat van de toekomst. Eerst de troepen verzamelen binnen de landsgrenzen van het vijandig gebied, en wanneer het leger groot genoeg is, van binnenuit aanvallen. Goede tactiek, zou het zelf bedacht kunnen hebben.

Citaat:
Hoe dan ook zijn er genoeg dingen waarneembaar in de integratie of het gebrek daaraan om argumenten te vinden zonder flauwe vergelijkingen met andere situaties te gaan maken.
Een terechte vergelijking, naar wij dachten.
Oud 19-01-2011, 11:08
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Dat kan ongetwijfeld van alles met elkaar te maken hebben. Dit topic is echter geopend omdat iemand hulp wilde bij een specifieke stelling:

'Is door de multiculturele samenleving de criminaliteit gestegen?'

Een vergelijking met de Romeinen of wie dan ook gaat geen concreet antwoord opleveren over de huidige situatie in België (of Nederland).

Open gerust een topic over multiculturalisme door de jaren heen (ik wil het best afsplitsen als er behoefte aan is), maar dit is een hulp-topic en dan is afglijden van het precieze onderwerp niet echt vriendelijk tegenover de TS die geholpen wil worden.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2011, 16:02
Mobius
Mobius is offline
Ja, de criminaliteit is gestegen. Het CBS staat vol met data over de afkomst in samenhang met criminaliteit. Ook sinds landen zoals Roemenië is toegetreden tot de EU is de criminaliteit drastisch toegenomen (denk aan hoeveelheden zakkenrollers, skimmers etc.)
Oud 20-01-2011, 16:18
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Ik heb het nooit gehad over plunderen. Wie weet wordt dat nog eens wat van de toekomst. Eerst de troepen verzamelen binnen de landsgrenzen van het vijandig gebied, en wanneer het leger groot genoeg is, van binnenuit aanvallen. Goede tactiek, zou het zelf bedacht kunnen hebben.
Als elk jaar honderdduizenden Nederlanders naar Frankrijk trekken, is dat ook een voorbereiding op een aanval?
Oud 20-01-2011, 16:23
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Als elk jaar honderdduizenden Nederlanders naar Frankrijk trekken, is dat ook een voorbereiding op een aanval?
Nee, wij Nederlanders klappen na twee weken de vouwwagen weer in en rijden terug naar huis.
Oud 20-01-2011, 16:45
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Nee, wij Nederlanders klappen na twee weken de vouwwagen weer in en rijden terug naar huis.
Oud 22-01-2011, 18:42
Verwijderd
De wet laat minder toe en daarom is er een toename van criminaliteit.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 19:23
knorretjuh
knorretjuh is offline
Citaat:
Dat is nog eens een duidelijk statepunt
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 19:30
HomoSignificans
Citaat:
Laten we de wet dan maar afschaffen.
Oud 26-01-2011, 19:55
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Is het aantal criminelen ook gestegen?
Oud 20-02-2011, 12:53
Straight 007
Straight 007 is offline
niet het aantal criminelen stijgt maar het aantal antecedenten per allochtone inwoner van Nederland daarom denk men dat er meer criminelen zijn maar eigenlijk worden criminelen gewoon actiever waarom omdat er steeds meer allochtonen het land uit worden gegooid dus de concurrentie afzwakt dat laat de allochtonen uitbreiden begrijpen jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten