Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2011, 14:48
Sienna M
Sienna M is offline
Ik snap dit onderwerp vrij goed, maar er is steeds een type vraag waar ik niet uit kom:

Het aantal automobilisten dat minder hard reed, zegt natuurlijk nog niets over de mate waarin ze dat reden. Daarom komt er een vervolgonderzoek op één van de twaalf plaatsen, waarin alleen gelet wordt op de snelheid. Voor plaatsing van de camera is uit onderzoek ter plaatse gebleken dat de snelheid normaal verdeeld was met een gemiddelde van 95,6 en een standaarddeviatie van 8,5. Na plaatsing van de camera wordt bij een steekproef van 4 auto’s een gemiddelde van 92,4 gemeten.

De politie heeft natuurlijk een bepaald aantal auto’s gecontroleerd, die gemiddeld 92,4 km/uur reden. Noem dit aantal n .
c Hoe groot moet n minstens zijn om te kunnen concluderen dat de gemiddelde snelheid is afgenomen. Neem significantieniveau = 0,02.

Weet iemand hoe ik dit soort vragen aan moet pakken?
__________________
You inspire me to stay strong and never give up .
Have you ever looked fear in the face, and said I just don't care
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2011, 14:59
Dark_One
Avatar van Dark_One
Dark_One is offline
Citaat:
Ik snap dit onderwerp vrij goed, maar er is steeds een type vraag waar ik niet uit kom:

Het aantal automobilisten dat minder hard reed, zegt natuurlijk nog niets over de mate waarin ze dat reden. Daarom komt er een vervolgonderzoek op één van de twaalf plaatsen, waarin alleen gelet wordt op de snelheid. Voor plaatsing van de camera is uit onderzoek ter plaatse gebleken dat de snelheid normaal verdeeld was met een gemiddelde van 95,6 en een standaarddeviatie van 8,5. Na plaatsing van de camera wordt bij een steekproef van 4 auto’s een gemiddelde van 92,4 gemeten.

De politie heeft natuurlijk een bepaald aantal auto’s gecontroleerd, die gemiddeld 92,4 km/uur reden. Noem dit aantal n .
c Hoe groot moet n minstens zijn om te kunnen concluderen dat de gemiddelde snelheid is afgenomen. Neem significantieniveau = 0,02.

Weet iemand hoe ik dit soort vragen aan moet pakken?
Significantie-niveau van 0,02 wil zeggen dat je 2 keer de standaarddeviatie van het oude niveau af moet zitten... Het gemiddelde blijft hetzelfde maar je standaarddeviatie gaat als 1/wortel(N) met N het aantal steekproeven... Hoe meer steekproeven je dus neemt, hoe kleiner je standaarddeviatie, tot die 2 keer tussen het oude gemiddelde en het nieuwe gemiddelde past (standaarddeviatie van 1,6).

Hiervoor moet je echter wel de standaarddeviatie bij 1 meting weten... deze zie ik nergens in je gegevens terug, dus misschien mis ik iets... of misschien ontbreekt er iets aan je vraag?

Hoe dan ook, zodra je die hebt kun je N berekenen met:


Met oud de gegevens van de oude meting...
__________________
Mathematicians are like Frenchmen: whenever you say something to them, they translate it into their own language, and at once it is something entirely different
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 15:15
the economist
the economist is offline
Nee, significantieniveau wil zeggen dat ...
de kans dat je zegt dat de snelheid afgenomen is, terwijl het in werkelijkheid toch niet afgenomen is, is 2 %.
Dus in 98 % van de gevallen zit ik goed.
Dit hangt (mede) af van n: als ik net vier ato's meet, kunnnen die makkelijk net even langzaam gereden hebben.
Maak ik n groter, dan wordt het gem betrouwbaarder, en zit ik waarschijnlijk wel goed met mijn uitspraak.
Dus je n laten toenemen, net zolang totdat je uitspraak 'significant' is.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 08:33
Dark_One
Avatar van Dark_One
Dark_One is offline
Citaat:
Nee, significantieniveau wil zeggen dat ...
de kans dat je zegt dat de snelheid afgenomen is, terwijl het in werkelijkheid toch niet afgenomen is, is 2 %.
Dus in 98 % van de gevallen zit ik goed.
Dit hangt (mede) af van n: als ik net vier ato's meet, kunnnen die makkelijk net even langzaam gereden hebben.
Maak ik n groter, dan wordt het gem betrouwbaarder, en zit ik waarschijnlijk wel goed met mijn uitspraak.
Dus je n laten toenemen, net zolang totdat je uitspraak 'significant' is.
Klopt maar 96% van de gevallen zit binnen 2 keer de standaarddeviatie (dus dan zit er nog 2% lager en 2% hoger), dus leek het me makkelijker om dat als richtlijn te gebruiken dan de hele verdelingsfunctie bepalen om daarmee je 98% te bepalen...
__________________
Mathematicians are like Frenchmen: whenever you say something to them, they translate it into their own language, and at once it is something entirely different
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 06:32
Levensbeschouwing & Filosofie Argumenten om het vermeende bestaan van hogere machten te ontkrachten/ontkennen
Mobius
167 26-04-2008 00:20
De Kantine Schokkende bekentenissen
Bongalientje
500 20-05-2007 15:58
Huiswerkvragen: Exacte vakken [wis] het toetsen van hypothesen
marloesjj
1 17-04-2007 18:47
Huiswerkvragen: Exacte vakken Biologie P.O.
nienna elensar
3 21-04-2003 19:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:06.