Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Naar ouderen toe gebruik ik bijna altijd u, totdat de sfeer duidelijk maakt dat we kunnen tutoyeren. Jongeren en gelijken, zijn voor mij je.
Op het gebied van werk, zijn mijn directe leidinggevenden altijd je en jij, tenzij er externe hogere officieren bij zijn, dan is het u. In het geval van onbekende hogere officieren is het ook altijd u. Mensen die lager in rang zijn, spreken mij meestal met u aan, maar ik zeg meteen dat dat niet nodig is. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Ik ben blij dat ik nu ik in Schotland woon me daar niet meer druk over hoef te maken. Behalve als ik leraren/professoren email, dan weet ik nooit of ik "Dear Dr. + achternaam" of "Dear + voornaam" moet gebruiken in de aanhef.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() @Vogelvrij: ik ben freelancer, dus dan is het toch nog wat lastiger.. Is degene voor wie ik vertaal nu een klant of een werkgever? En ik zie ze vaak niet eens in het echt, dus ik weet niet hoe oud ze zijn ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() En op mijn werk heerst een 'je' cultuur. Als ik daar mensen met u begin aan te spreken ga ik echt raar aangekeken worden ![]() Buiten mn werk is het wel sneller u bij mensen die ouder zijn dan ik en waar ik geen persoonlijke relatie mee heb of veel mee omga (of wanneer het ouders zijn van kinderen die ik begeleid).
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Voor mij heeft de aanspreekvorm die ik gebruik weinig met leeftijd te maken. Ik ben zelf 24.
Meestal als ik iemand minder intelligent dan mezelf acht zeg ik gewoon 'je' (dat klinkt een beetje arrogant als ik het zeg I guess, maar ergens vind ik het wel sense maken). Als ik bescheiden wil zijn of respect wil tonen zeg ik wel beleefd 'u', maar dat heeft weinig met leeftijd te maken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik vind het vervelend als mensen mij met 'u' of 'meneer' aanspreken
![]() Zelf probeer ik altijd een inschatting te maken van de situatie of ik u of jij/je gebruik en als ik twijfel wordt het gewoon u tot diegene aangeeft liever niet zo aangesproken te worden.
|
Ik ben caissière bij een supermarkt en als ik een hele zaterdag moet werken, komt het woord 'u' minstens 200x per dag over m'n lippen.
![]() Verder zeg ik tegen iedereen 'u', behalve tegen m'n vriendinnen, m'n vriendje, m'n ouders en andere leeftijdsgenoten. Tegen m'n schoonouders zeg ik ook altijd 'u', alhoewel ik niet weet of ik die traditie voort moet zetten of niet. (A) Zo ben ik gewoon opgevoed. :$ |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Guilty pleasures Verwijderd | 501 | 01-02-2012 15:23 | |
De Kantine |
Mooie woorden Mea Culpa | 142 | 17-01-2004 18:26 | |
Lifestyle |
Fototopic (again) STP | 452 | 15-03-2003 20:03 | |