Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2011, 21:31
Girliej91
Girliej91 is offline
Hooi

Ik heb nu bijna een jaar mijn rijbewijs, maar veel van mijn vriendinnen nog niet of zijn nog bezig. Nou heb ik vaak het gevoel dat ik taxi aan het spelen ben.

Nu het zo koud is enzo pak ik welleens de auto naar school(niet altijd hoor), maar nou is het zo dat ik standaart 2 vriendinnen mee laat rijden omdat ik ook met hun fiets. Zij vinden dit de normaalste zaak van de wereld. De een komt eerst met de bus naar mij en dan pik ik har op aan die straat en de ander wacht bij een bushalte. Ik sms ze verder wel altijd als ik met de auto ga en houdt rekening met ze dus dit kan mij soms nog welleens irriteren. Ik zit er zo een beetje aan vast om hun altijd mee te nemen.

Nu ook met uitgaan en naar dingen toe gaan hebben ze toch vaak het idee nou jij kan rijden. Ik voel me daar niet altijd echt prettig bij. Ik betaal overigens wel gewoon mijn eigen benzine kosten. Zij betalen verder nooit alleen met uitgaan als we ver gaan, maar dit duurt dan ook een tijd voordat ik het krijg. Ze hoeven ook niet perse mee te betalen.

Ja ik ben gewoon een beetje moeilijk met dat soort dingen. Kijk als ik bij de bakker ben en ik wil een broodje halen vind ik het geen probleem om voor een vriendin ook te halen bijv dus echt gierig ben ik niet. Dat is bij hun niet zo. Heb dat eigenlijk nooit met hun.

Nu was er een vriendin bij me en die woont nogal een stukje verderop. Ze gaat dan eerst 5 min mt de bus en dan een kwartier lopen. Ik heb haar niet naar huis gebracht ze kwam ook uit school naar mij toe. Toen zei de vriend van mijn moeder moest je haar niet naar huis brengen? Nu voel ik me schuldig, want ze begon al zo te praten van ja heb geen zin dus zo van wil jij me brengen maarja ik ben geen taxi!

help alsjeblieft

misschien krijg ik gewoon niet zoveel voldoenning ervoor, want ze zeggen nooit van ik vind het echt aardig van je dat je ons altijd naar school brengt ofzo nee ze gaan er zelfs vanuit dat ik dat doe zucht...

wat is jouw mening hierover?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2011, 21:36
Schrödinger
Schrödinger is offline
Tijd voor een assertiviteitscursus.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 21:37
Verwijderd
Je zou anders toch ook met de auto gaan dus wat doe je gierig jezus
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 21:39
flyaway
flyaway is offline
In mijn vriendengroep is het heel normaal dat de benzinekosten gedeeld worden, als het over frequente of lange ritten gaat. Ik zou het er gewoon eens met ze over hebben, dat je het prettig zou vinden als ze dankjewel zouden zeggen en dat je het helemaal niet erg vindt om te doen, maar toch graag soms een bijdrage zou willen in de benzinekosten.
En niet bang zijn voor een negatieve reactie, het is goed als je dit soort dingen met ze bespreekt, als ze moeilijk gaan doen zijn het geen goede vrienden en verdienen ze jouw aardige service niet.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 21:41
Balance
Balance is offline
Goh, zeker als mensen naar jouw huis toe komen voordat ze mee rijden, zou ik er echt totaal geen moeite mee hebben. En als je mensen er speciaal voor op moet halen en thuis moet brengen en het is niet ver, dan zou ik het ook niet zo erg vinden. Je rijdt toch al en die paar km kunnen er best bij dan. Maar dat ze nooit eens zeggen dat ze het fijn vinden is wel jammer ja; ik vind dat je daar best eens wat van kan zeggen.

Als het nou best een stukje om is, dan kun je kijken of je samen een afspraak kan maken. Zo heb ik een tijdje iemand mee genomen naar sporten (10km, heen en terug). Aan het eind van die periode ben ik een keer bij haar wezen eten. Zo stonden we voor het gevoel weer quite (financieel mogelijk niet, maar het feit dat ze voor me kookt toont toch een soort dankbaarheid en dat vind ik dan echt wel genoeg) en tegelijkertijd hadden we een leuk avondje samen. Misschien kun je zoiets afspreken?
Oud 09-02-2011, 22:01
Tink*
Tink* is offline
Nou ja als je toch al met de auto zou gaan dan is het ook geen moeite om hen op te pikken langs de weg naar je bestemming toe lijkt me. Je zou die benzinekosten dan toch al betalen. Ze moeten het natuurlijk wel als een gunst blijven zien en niet als vanzelfsprekend dus een bedankje kan er wel af. Praat er gewoon met hen over.
Oud 09-02-2011, 22:01
Girliej91
Girliej91 is offline
hmm ja.
En het was niet zo dat ik haar naar school bracht ofzo zij kwam met haar lesauto naar school en als ik was gaan fietsen en haar niet had uitgenodigd was ze ook gewoon gaan lopen maarja. Ik ga over een bedankej beginnen dara moeten ze zelf mee komen, maar vroeg me gewoon af of dat nou echt zo gierig is. Kijk dat ik mijn rijbewijs heb is wel leuk allemaal maar dat verplicht mij dan toch niets? Kijk als je het gevoel krijgt meer voor de een te doen en er geen bedankje van af krijgt is dat toch een beetje jammer. Voor haar verjaardag reed ik wel naar het andere eind van nl en daarvoor kreeg ik pas 2 maanden later t geld terwijl ik verder nooit om iets vraag. Mja als het wel gierig is zal ik er de volgende keer over nadenken.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 22:05
RiRi95
RiRi95 is offline
Volgende week ga ik me bromfietscertificaat halen (hoop ik) en me vriendin kan dan elke dag achterop als we naar school gaan. Ophalen is voor mij geen probleem en dat ze achterop zit ook niet, vind het juist gezellig. Alleen heb haar wel verteld dat ze haar eigen helm moet regelen plus dat ik niet op haar ga wachten. Ze moet gewoon klaar staan zo niet rij ik weg.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Volgende week ga ik me bromfietscertificaat halen (hoop ik) en me vriendin kan dan elke dag achterop als we naar school gaan. Ophalen is voor mij geen probleem en dat ze achterop zit ook niet, vind het juist gezellig. Alleen heb haar wel verteld dat ze haar eigen helm moet regelen plus dat ik niet op haar ga wachten. Ze moet gewoon klaar staan zo niet rij ik weg.
puber
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 22:36
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
puber
Nah, ik vind het in zijn geval wel terecht hoor Als iemand zo lief is om je naar school te rijden, moet je er op zn minst voor zorgen dat je diegene geen last bezorgd
Oud 09-02-2011, 22:38
Girliej91
Girliej91 is offline
Jaa dat vind ik ook. Wachten kan ik al helemaal niet haha maar dat hoef ik ook niet heb ik wel voor gezorgd najaa ik weet niet hoe ik mezelf moet noemen maar misschien doe ik er wel te moeilijk over 8-)
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 22:50
Lorelei
Lorelei is offline
Nja, ik weet niet. Aan de ene kant is het natuurlijk waar dat je de benzine sowieso wel zou hebben betaald en dat het dus niet zoveel uitmaakt. Aan de andere kant doe je hen er ook gewoon een groot plezier mee (en scheelt het hen in reistijd en misschien ook wel in reiskosten) dus zou ik het op zich wel netjes vinden als ze daar iets tegenover stelden. Een bedankje is wel het minste, maar eigenlijk vind ik dat het wel wat meer mag zijn. Misschien niet per sé delen in de benzinekosten of zo, maar je een keer naar de bioscoop meenemen of zo zou ik in zo'n geval echt niet raar vinden. Zeker omdat het over veel ritten gaat en jij altijd de pineut bent omdat je de enige bent met een rijbewijs. Maar volgens mij is het niet zozeer dat je gierig bent, maar dat je gewoon wil dat het gewaardeerd wordt.. en dat kan ik me heel goed voorstellen
Oud 09-02-2011, 22:55
Girliej91
Girliej91 is offline
Jaa dankjee voor je waardering. Dat is het ook en dat krijg ik er niet helemaal voor. Mja dan hoef ik me gelukkig ook niet zo zorgen te maken over dit ene ritje dat ik haar niet naar huis bracht.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 23:13
TopDrop
TopDrop is offline
Het moet wel een gunst blijven natuurlijk. Ze kunnen er niet vanuit gaan dat jij altijd rijdt. Je behoudt gewoon het recht om nee te zeggen. Als zij niet 'super' sociaal doen over dat je altijd rijdt (als in bedankjes, of lang wachten met geld terug betalen), dan hoef jij toch ook niet 'super' sociaal te doen met altijd maar instemmen met ze mee te laten rijden.
Oud 10-02-2011, 01:23
Noedelhap
Noedelhap is offline
Ik zou gewoon meer gebruik maken van hun diensten. Door te vragen of zij eens een broodje meenemen van de bakker ofzo. Dan krijg je tenminste een beetje het gevoel dat het 'voor wat hoort wat' is.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 01:38
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Ik zou gewoon meer gebruik maken van hun diensten. Door te vragen of zij eens een broodje meenemen van de bakker ofzo. Dan krijg je tenminste een beetje het gevoel dat het 'voor wat hoort wat' is.
en dit ja
Oud 10-02-2011, 07:00
olha1
olha1 is offline
idd jij mag best wat vragen voor je diensten
Oud 10-02-2011, 07:07
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Ben ik nou heel erg dat ik meteen aan andere diensten dacht?

OT: ik zou er waarschijnlijk eens een grapje over maken: 'graag gedaan hoor!'
Oud 10-02-2011, 07:07
Tink*
Tink* is offline
Je kan ze ook nog voorstellen de benzinekosten geheel te delen en als ze dan niet meer mee willen, dan willen ze niet meer mee. Want voor hen is het ook maar luxe in principe.
Oud 10-02-2011, 11:51
Verwijderd
Over het algemeen, heb ik zelden tot nooit moeite mee om mensen mee te nemen. Het idee van carpoolen zit er wel diep in, en ik krijg in de regel mijn reiskosten toch wel vergoedt. En we wisselen vaak van auto.

Maar het is niet alleen de reiskosten, want daarvan kun je een deel van de brandstof betalen, maar onderhoud, wegenbelasting, onvoorziene reparaties, verzekeringen, kun je er niet van betalen.
Dus vind ik het niet meer dan normaal dat je een vergoeding krijgt. Een echte taxi is duurder.

En als ze daar moeilijk over doen, ga je gewoon zelf ook lekker met de fiets. Simpel. Ik vind het wel erg goedkoop om maar voor gratis taxi te spelen.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 13:35
hmkey
hmkey is offline
Ja het is wel normaal om aan te geven dat die auto ook niet gratis is(belasting, verzekering, benzine)
Helemaal als het ook zo is wat je zegt van je koopt wel eens een broodje voor ze maar dit is niet wederzijds?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 15:51
Verwijderd
als je niet overdreven ver ervoor om moet rijden om ze thuis af te zetten/op te halen zou ik het erbij laten, al is het natuurlijk wel vervelend dat ze nooit eens dankjewel zeggen
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 15:51
Girliej91
Girliej91 is offline
Jaa ik had het ook tegen mn moeder verteld en die snapte het ook wel. Mja ik ga niet zo zeggen van ik wil dat jullie meebetalen dat had ik meteen moeten doen, maar voel me in iedergeval niet verplicht haar ook nog naar huis te brengen alsof het niets kost. Straks wordt t zowiezo weer beter weer dan gaan we gewoon fietsen en volgendjaar gaan we allemaal naar een andere school dus komt goed. DANKJE voor alle reacties
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 15:55
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Ben ik nou heel erg dat ik meteen aan andere diensten dacht?
Nee hoor, dat noem ik gezond
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten