Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Je kunt bij de schoenmaker en in schoenwinkels van die vuil- en waterafstotende spray kopen. Dat is wel duur spul trouwens, tussen de 7 en 10 euro per busje.
Ik spuit mijn nieuwe schoenen er altijd mee in voor ik er buiten op ga lopen. Ik weet niet of het écht helpt want ik heb tot nu toe al mijn schoenen ermee ingespoten, dus kan niet zeggen hoe schoenen eruit gaan zien als je het niet doet. |
![]() |
|
De meeste schoenenwinkels bieden mij vaak meteen aan om ze even te spuiten. Misschien moet je eens vragen of ze het even voor je willen doen als je een nieuw paar schoenen koopt, soms hebben ze speciaal daarvoor al een spraytje staan op de toonbank.
Maar je wilt er waarschijnlijk zelf eentje. Je kunt bij bijna iedere schoenenwinkel wel zo'n spray kopen, maar je moet wel oppassen: niet alle sprays zijn geschikt voor elk materiaal. Die met bijenwas erin geven na een tijdje vlekken op suède, canvas en wit (kunst)leer, dus moet je even op de verpakking kijken of dat erin zit (vaak onder de naam Cera Alba of Cera Flava). Als je dat teveel moeite vindt, of geen zin hebt in meerdere spuitbussen: Er bestaat ook een universele spray, die geschikt is voor elk materiaal, dan moet je even bij winkels kijken die sportschoenen/sneakers verkopen, Pro of Front Runner ofzo. En het kan helpen om regenplassen en modder etc. zoveel mogelijk te mijden ![]() |
![]() |
|
Voor suede werkt bij mij altijd het beste om ze echt te doordrenken met speciaal suede verzorgingsvloeistof. Daar maak je ze nat mee, wacht tot het droog is, en dan moet je ze 'opborstelen' met een blank gummetje.
Daardoor gaan ze absoluut langer mee, blijft het mooi soepel, vallen er geen/niet snel gaten in etc. en het is vuilafstotend. Maar hou in gedachten: vuilafstotend (ook zoals al die sprays) betekent dus niet dat suede of canvas niet vuil kan worden. Als je in n regenplas stapt, of je gooit er per ongeluk limonade op, is er niets aan de hand. Maar als je er mee in de tuin gaat werken, voetballen, of iemand gaat er op staan, dan hou je problemen. Dus wees daarvan bewust, of koop leren schoenen ![]()
||
Citaat:
Als het wit is, kan je bij hardnekkige vlekken misschien wasbenzine proberen (maar dat heb ik nog nooit gedaan, alleen bij satijn, dus pin me er niet op vast, misschien n goeie vraag voor de schoenmaker?)
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 |