Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2011, 17:54
xSunshinex
xSunshinex is offline
Hallo,

Ik weet niet wat ik moet doen, ik zit nu in 5 vwo, maar ik heb echt moeite met bepaalde vakken en ik ben bang dat ik blijf zitten en als ik over ga dan weet ik niet of ik wel ga slagen volgend jaar. ik het net name moeite met M&O en economie. Ik heb wel bijles economie, maar ik haal echt alleen maar vieren. en mijn cijfers voor M&O zijn ook niet al te best.

Ik wil hierna een HBO-opleiding gaan doen. En als ik over ga naar 6 vwo dan krijg ik een havo-certificaat, maar ik weet niet of je daar ook mee aangenomen kunt worden. en aangezien ik aan het eind van dit schooljaar 18 word zou ik ook gewoon kunnen stoppen met school, want dan heb ik (als ik over ga) toch een havo certificaat. Maar aan de andere kant zou ik eigenlijk wel gewoon een diploma willen halen.

Maar ik weet niet of ik dan volgend jaar naar 5 havo of naar 6 vwo moet gaan. of gewoon moet stoppen met school. Heeft iemand tips??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2011, 18:26
Em.
Em. is offline
Op mijn school kun je niet van 5 vwo naar 5 havo. Een meisje dat bij mij (begin) vijfde is overgestapt, moest naar 4 havo in verband met schoolexamens die je dan gemist hebt. Dus ik zou eerst informeren óf je wel naar 5 havo kunt, want daar ben ik niet helemaal zeker van. En als je 'stopt' met school, bedoel je dan stoppen met vwo en hbo gaan doen ofwat?

Verder heb ik er geen ervaring mee.
Oud 24-02-2011, 18:30
Rivka
Rivka is offline
Stoppen met school zou ik in elk geval helemaal niet doen omdat je dan a) de mogelijkheid dat je slaagt voor je vwo-examen sowieso afwijst, want je bent dan met het vwo gestopt, b) je voor niks een vwo-opleiding hebt gevolgd en c) een diploma wel zo handig is voor later.
Ik zou gewoon naar 6 vwo gaan, als dat toch niet blijkt te lukken zie je dan toch wel?
Oud 24-02-2011, 22:22
Verwijderd
Ik vraag me eigenlijk af of dat wel waar is, dat je een havo-certificaat krijgt? Ik weet dat een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo/vwo gelijk staat aan een vmbo-diploma, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat je met een overgangsbewijs van 5 naar 6 vwo op een HBO-opleiding terecht kunt.
Je kunt natuurlijk gewoon proberen je vwo te halen, maar als je toch al weet dat je een HBO-opleiding wil doen, dan kun je misschien beter zo snel mogelijk naar de havo gaan (ook om de rede die Em. zegt).
Ik denk dat je het beste een afspraak kunt maken met je decaan. Die kan je als het goed is alle regeltjes uitleggen en misschien ook een betere inschatting maken op welk traject je de meeste kansen maakt.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2011, 16:11
Pani
Pani is offline
Gewoon doorzetten, desnoods met begeleiding!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2011, 18:27
LauraJansen
LauraJansen is offline
Tip 1: geeft het vooral niet op.

Je hebt moeit met maar 2 vakken, ik met wel 3 maar toch ben ik er heilig van overtuigd dat ik dit jaar gewoon over ga.
Als je erg moeite met die 2 vakken hebt, zou ik eens bijles zoeken en zelf ook meet tijd en aandacht geven aan die vakken. Je moet het niet als op het helft van het schooljaar opgeven en uitgaan van het slechts, want zo zal je ook niet veel bereiken in het leven.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2011, 19:45
Verwijderd
Volgens mij krijg je bij de overgang van 5 naar 6 vwo geen havo-certificaat en kun je met die overgang vaak ook niet beginnen aan een hbo opleiding (enkele uitzonderingen daargelaten wellicht). Volgens mij telt zo'n overgangsbewijs ook niet als startkwalificatie. Van 5 vwo naar 5 havo kan, zoals al genoemd is, vaak ook niet (nooit?). De enige optie zou dan zijn om in het volwassen onderwijs 4 en 5 havo in één jaar te doen.

Ik zou 6 vwo 'gewoon' proberen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten