Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2011, 16:16
J-roenn
J-roenn is offline
Hallo,

Ik heb voor mijn laptop een SSD gekocht, alleen krijg ik nu een foutmelding bij de installatie van windows.
ik heb mijn windows 7 gekocht via SLIM ( goedkope leerlingenlicentie ), en dit is een uprgradeversie, daarom moet ik eerst een andere windows ( windows XP of hoger ) installeren en een upgrade uitvoeren naar windows 7.
nu krijg ik echter een BSOD tijdens het installeren van windows ( 0x0000007b ). dit betekent dat Windows XP de driver van de hard disk controllor niet heeft, maar moet ik dan een driver van Kingston ( merk SSD ) of van Dell ( Merk laptop ) gebruiken ? of kan het ook nog iets anders zijn ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2011, 20:58
jacobdb
jacobdb is offline
volgens mij support windows XP simpelweg geen SSD"s......
Oud 23-02-2011, 22:13
Verwijderd
Hoezo niet? Voor een computer zijn SSD´s en HDD´s precies hetzelfde: enen en nullen. Heb je trouwens een upgrade kit of alleen de SSD gekocht? Als je een upgrade kit hebt kan je atijd nog de SSD in de externe HD behuizing stoppen, de oorspronkelijk harde schijf terugstoppen in de laptop en gewoon de disk klonen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 13:31
Verwijderd
Wat is het type van de laptop? Is er een floppydrive aanwezig? Als het antwoord op de laatste vraag nee is zal je een USB-floppydrive moeten regelen óf zelf een Windows XP installatie moeten maken waar de driver voor de zogenaamde Advanced Host Controller Interface ingebakken zit.

Laptops zijn vaak beperkt in de instelmogelijkheden in het BIOS maar soms kan je de SATA controller van AHCI naar Compatible modus zetten. Daarna zal Windows XP probleemloos installeren. Het probleem is alleen dat dat performance kost en als ik me niet vergis is AHCI nodig voor bijvoorbeeld het trim-commando waarmee je SSD een langere levensduur krijgt.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Hoezo niet? Voor een computer zijn SSD´s en HDD´s precies hetzelfde: enen en nullen. Heb je trouwens een upgrade kit of alleen de SSD gekocht? Als je een upgrade kit hebt kan je atijd nog de SSD in de externe HD behuizing stoppen, de oorspronkelijk harde schijf terugstoppen in de laptop en gewoon de disk klonen.
Dat is simpelweg niet waar. Hij probeert een schone Windows XP te installeren op een bak met hardware die niet door kale Windows XP's wordt herkend. De fabrikant en ook een beetje Tweaker krijgt dit eenvoudig voor elkaar zoals ik al eerder zei door bijvoorbeeld Windows XP vanaf een netwerk te installeren via TFTP of via een USB-stick of door een aangepast ISO te branden.

Ten tweede zijn er voor SSD's speciale bestandssystemen en commando's en daar zijn drivers voor nodig. Anders wordt de levensduur ernstig verkort. SSD's hebben namelijk de neiging om te slijten (elk geheugengebied kan slechts x-keer beschreven en gelezen worden).
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 13:35
Verwijderd
Is het trouwens niet zo dat Windows 7 upgrade het totaal niet boeit of er een besturingssysteem aanwezig is op de schijf?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 23:56
Verwijderd
Nee, volgens mij is het niet als bij OS X, en moet je echt een vorige versie van Windows op je computer hebben staan.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2011, 12:30
Verwijderd
Ik heb hier een upgradeversie liggen die installeert zonder dat er een vorig OS aanwezig was.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2011, 16:20
Verwijderd
Weird, ik heb eens een upgradeversie gekocht van Vista een paar jaar terug en ging die voor de gein proberen te installeren op een lege harde schijf, en dat werkte helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 06:57
J-roenn
J-roenn is offline
Allereerst, bedankt voor alle reacties,

Citaat:
Wat is het type van de laptop? Is er een floppydrive aanwezig? Als het antwoord op de laatste vraag nee is zal je een USB-floppydrive moeten regelen óf zelf een Windows XP installatie moeten maken waar de driver voor de zogenaamde Advanced Host Controller Interface ingebakken zit.
neem aan dat ik die driver dan bij Dell ergens moet vinden, ik weet even het model niet uit mijn hoofd, maar neem aan dat Dell die drivers wel on-line heeft staan toch ?
hoe zet ik die bestanden vervolgens op mijn windows cd ? gewoon in een bepaalde map zetten en dan branden ?

Citaat:
Laptops zijn vaak beperkt in de instelmogelijkheden in het BIOS maar soms kan je de SATA controller van AHCI naar Compatible modus zetten. Daarna zal Windows XP probleemloos installeren. Het probleem is alleen dat dat performance kost en als ik me niet vergis is AHCI nodig voor bijvoorbeeld het trim-commando waarmee je SSD een langere levensduur krijgt.
Als ik hem onder ATA-Mode installeer dan werkt het inderdaad wel, echter is hij dan net zo traag als met mijn normale harde schijf.

Citaat:
Is het trouwens niet zo dat Windows 7 upgrade het totaal niet boeit of er een besturingssysteem aanwezig is op de schijf?
nee, windows komt dan met de melding dat de ingevoerde key niet juist is.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 08:53
Verwijderd
Citaat:
Allereerst, bedankt voor alle reacties,

neem aan dat ik die driver dan bij Dell ergens moet vinden, ik weet even het model niet uit mijn hoofd, maar neem aan dat Dell die drivers wel on-line heeft staan toch ?
hoe zet ik die bestanden vervolgens op mijn windows cd ? gewoon in een bepaalde map zetten en dan branden ?
Op deze site vind je een stap voor stap handleiding met een tooltje die daar speciaal voor bedoeld is genaamd nLite: http://komku.blogspot.com/2007/11/in...o-windows.html

Citaat:
Als ik hem onder ATA-Mode installeer dan werkt het inderdaad wel, echter is hij dan net zo traag als met mijn normale harde schijf.
Zo'n donkerbruin vermoeden had ik al inderdaad.

Citaat:
nee, windows komt dan met de melding dat de ingevoerde key niet juist is.
Moet je daar niet de Windows XP code invoeren?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 11:07
Verwijderd
Okay, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je simpelweg de verkeerde versie van Win7 met de goede key of andersom probeert te installeren. Volgens de documentatie van Windows 7 hoeft er bij een upgrade namelijk geen versie van XP aanwezig te zijn. De foutmelding is ook niet representatief voor het probleem wat je schetst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows...grade_editions
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten