Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2011, 19:39
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
ik heb een ipod classic, 1,5 jaar oud. Die helaas vorige week ineens problemen kreeg. Veel geprobeerd, langs de apple winkel geweest, nog steeds hetzelfde probleem, nog een keer langs. Conclusie: harde schijf wss kapot.

Nu heb ik een verzekering afgesloten, voor 36 maanden, waarop letterlijk op de polis staat: verlengde garantie + dekking voor diefstal/valschade. Ik ga er dus vanuit gegaan dat ik de kosten voor een reparatie/nieuwe ipod volledig vergoed krijg, maar de winkel zegt dat dit buiten die verzekering valt en ik eigenlijk een ipod care pakket (oid) had moeten afsluiten. Leuk en aardig maar ik heb gewoon een polisblad waarop staat dat ik een verlengde garantie heb. Oftewel de winkel heeft mij uiteindelijk toch geholpen maar ik moet het zelf maar met de verzekering regelen. Nu is mijn vraag dus: als iets op mijn polisblad staat is dit toch mijn recht?
Oud 07-02-2011, 19:51
Verwijderd
Dat hangt er vanaf wat ze precies garanderen. Wat staat er in de voorwaarden? Als er niet expliciet vermeld staat wat er wel of niet onder de dekking valt (wat ik me eigenlijk niet echt voor kan stellen, maar goed), wordt het een kwestie van uitleg. Over jouw specifieke geval kan ik weinig zeggen omdat ik niet op de hoogte ben van alle omstandigheden, maar het lijkt me over het algemeen dat elk defect dan onder de garantie valt.

Laatst gewijzigd op 07-02-2011 om 19:57.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 20:40
Atelier Madame
Citaat:
Dat hangt er vanaf wat ze precies garanderen. Wat staat er in de voorwaarden?.
Ik heb nooit vorowaaredn gehad, alleen een polisblad/certificaat, waar dus de term verlengde garantie opstaat.

Citaat:
Als er niet expliciet vermeld staat wat er wel of niet onder de dekking valt (wat ik me eigenlijk niet echt voor kan stellen, maar goed), wordt het een kwestie van uitleg. Over jouw specifieke geval kan ik weinig zeggen omdat ik niet op de hoogte ben van alle omstandigheden, maar het lijkt me over het algemeen dat elk defect dan onder de garantie valt.
Er wordt tevens op de site van de verzekeraar ook nergens een mogelijkheid gegeven tot het downloaden van polisvoorwaarden. Dus daarom vind ik het ook zon lastige zaak.

Inmiddels heb ik dus een schaderapport van de Apple winkel --> nieuwe ipod is nodig oude is kaduuk, kosten 230 euro. De winkel zegt, je regelt het maar met de verzekeraar.

Ik wil gewoon zeker weten dat ik dit geld terugkrijg en dat ik niet straks een ongedekte verzekering heb
Oud 07-02-2011, 20:51
Atelier Madame
Het betreft deze verzekering, http://www.a-mac.nl/amac/content/view/70/ heb utieindelijk de voorwaarden op de site van de winkel gevonden.. maar hier vind ik dus niets over geen garantie oid..
Oud 07-02-2011, 21:54
Verwijderd
standaard 2 jaar voor dit soort apparatuur
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 22:16
Verwijderd
Ik denk dat het hier spaak loopt:

Citaat:
36 maanden lang verzekerd tegen van buiten komende onheilen zoals: onopzettelijk stoten en vallen (ook door kinderen en huisdieren en eigen schuld schades), blikseminslag, verkeerde spanning (incl. inductie), brand, ontploffing, kortsluiting en vocht (zie voorwaarden);
Is je Ipod 'zomaar' kapot gegaan? Dan lijkt me geen sprake van een van buiten komend onheil.

kopmuntkip doelt op het feit dat de Ipod waarschijnlijk is aan te merken als niet conform de overeenkomst, je mag er immers van uitgaan dat je Ipod langer dan 1,5 jaar meegaat. Op basis daarvan kan je ook eisen dat je Ipod gerepareerd wordt, maar het was natuurlijk makkelijker geweest als je een beroep op de garantie kon doen.

In beginsel kan je indien er sprake is van non-conformiteit zelfs vervanging kunnen eisen, maar aangezien je de Ipad al een vrij lange tijd in gebruik hebt gehad zal dat hier waarschijnlijk niet lukken. En ook al krijg je een splinternieuwe Ipod, dan is het na 1,5 jaar niet uitgesloten dat je bij zal moeten betalen op grond van ongerechtvaardigde verrijking.

het is op zich ook wel logisch dat je verzekering reparatie in het geval van non corformiteit niet dekt, want je hebt dus sowieso recht op reparatie op grond van de wet. (Al is die redenering ook niet sluitend, er worden zoveel verzekeringen aangeboden die strikt genomen niet nodig zijn omdat die schade dekking die je sowieso al vergoed zou moeten krijgen.)

Laatst gewijzigd op 07-02-2011 om 22:33.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 23:24
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat het hier spaak loopt:

Is je Ipod 'zomaar' kapot gegaan? Dan lijkt me geen sprake van een van buiten komend onheil.
http://www.a-mac.nl/amac/images/stor...arden_mahe.pdf
Dit lijkt mij gewoon onder art 2 lid 1 te vallen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 08:45
Adore
Adore is offline
Verzekeringen heb je inderdaad vaak niet nodig als ze alleen dekken wat bij wet al is geregeld. Een Ipod hoort niet kapot te gaan na 1,5 jaar. Zo mag je niet geweigerd worden wanneer je wil dat je Ipod gerepareerd wordt. Slim is om de bon mee te nemen, zodat ze de aankoopdatum zwart op wit hebben. Ik weet niet hoe Apple er mee omspringt, maar anders zou je de winkel niet als tussenschakel hoeven nemen maar je direct kunnen richten op Apple.

Zo heb ik eens gesteggel gehad rond de garantie van een wasmachine (het was niet mijn situatie), die kuren had na 1 jaar. Een wasmachine hoorde die kuren helemaal nog niet te hebben, maar de winkel weigerde er naar te kijken.
Uiteindelijk heb ik de winkel links laten liggen en zelf met de klantenservice van de fabrikant gebeld. Kwam goed.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 09:23
Atelier Madame
Allen bedankt voor de antwoorden, eventjes een update van mijn kant.

Ik heb dus begin februari mijn Ipod ingeleverd bij de apple winkel voor het onderzoek, hieruit is dus naar voren gekomen dat de Ipod niet meer te repareren is en vervangen moet worden. Oke dus tot zover hun oordeel.

*Ik heb gebeld met de verzekering van Mahe, hierin de vraag voorgelegd --> 'u hebt verlengde garantie op uw polis staan? dan hebt u daar gewoon recht op!' Naam en tijdstip van telefoontje heb ik natuurlijk genoteerd. Volgens mahe zou het dus gewoon in orde moeten komen.

*Heb al eerder een mail gestuurd met dezelfde vraag, op die mail zelf geen antwoord gehad maar een brief bleek in mn oude huis te liggen (oude adres blijkbaar nog), ik moest een schadeformulier opsturen met daarbij alle bewijsstukken (dus onderzoeksrapport, kopie certificaat/bon). Dit heb ik dus gedaan afgelopen weekend.

*De winkel concludeert dat ik een nieuwe Ipod nodig heb dus ik moet bij hun 230 euro afrekenen die ik dan bij Mahe zou kunnen declareren. Alleen lees ik nu weer op de site van mahe 'mahe keert alleen in natura uit'.. Oke ik ga dus nog niets bij de winkel afrekenen voordat ik zeker weet hoe het dus gaat lopen.

Al met al is het voor mij dus een beetje een wirwar van beweringen, ik geloof dat mahe wel gaat uitkeren, maar blijkbaar alleen in natura terwijl de winkel weer wat anders zegt..

Wordt vervolgd..
Oud 24-02-2011, 10:50
Verwijderd
en onder eigendomsvoorbehoud leveren was geen mogelijkheid?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 12:31
Atelier Madame
Citaat:
en onder eigendomsvoorbehoud leveren was geen mogelijkheid?
wat is dat?

ze hadden iig geen leenipod voor me bij de winkel
Oud 24-02-2011, 13:55
Verwijderd
Citaat:
standaard 2 jaar voor dit soort apparatuur
Met uitzondering van valschade e.d.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2011, 12:45
Atelier Madame
Nou jullie zullen het niet geloven maar ik krijg de kosten vergoed van mn verzekering
Reageren

Regels voor berichten