![]() |
|
Binnenkort verloopt het domein van de website die ik beheer. De service van de webhoster die we als vereniging al jaren gebruiken is niet zo goed en de site ligt er wel eens een dag uit. Niet betrouwbaar dus. Daarom willen we verhuizen. Ik heb er wel enkele vragen over, want ik ben echt een groentje wat betreft websites:
- Wat is een fijne en goedkope webhoster? www.goedkopewebhoster.nl bijvoorbeeld? - Waar moet ik op letten tijdens het verhuizen? Ik heb o.a. de EPP-code. Voor de zekerheid willen we een backup maken van de pagina's. - Kun je dat aangeven bij je nieuwe webhoster, dat je aan het verhuizen bent? Of moet ik nog allemaal ingewikkelde dingen doen? - Naast verhuizen willen we ook een nieuwe domeinnaam: dus www.[abc].nl veranderen in www.[aba].nl . We willen nog wel voor één jaar ook [abc] nog een keer aanvragen, als overgangsjaar. Wat zijn de nadelen van zo'n naamsverandering? (niet zeggen over bekendheid e.d.) Ik heb iets gelezen over de 'Google Sandbox'? - Zo'n verhuizing is in ongeveer 24 uur wel geregeld toch..? Alvast bedankt voor de antwoorden! |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Als je ons het adres van de site geeft, dan kunnen wij je een betere analyse geven.
Antwoord op vraag 2 & 5: Een verhuizing voor een eenvoudige website is zo gedaan (schatting 1 a 2 uur), maar als het een geadvanceerde site is (met bv serverside scripts, een database, enz), moet je aan verschillende dingen denken. Naast de backup van je pagina's, raad ik je ook aan een backup (export) van de database, als je daar gebruik van maakt. Als je van URL anders wordt, moet je ook veel linkjes aan passen. Antwoord 3: Vraag aan de nieuwe host of hij een verhuizingsprocedure aanbiedt, maar zover ik het weet doet niemand dat. Dit moet je handmatig doen. Meer informatie over google sandbox vind je hier.
|
Wordpress is een content management system en is dus een geadvanceerde site.
Ik ben bang dat de verhuizing lang kan duren, zie ook mijn eerdere antwoorden op vragen 2 & 5. Gelukkig zijn er een aantal handleidingen voor deze procedure te vinden. Bijvoorbeeld in de codex van de makers van wordpress, een instructie op een blog van velvetblues.com, enz. Ik raad je aan om de instructie op velvetblues te lezen en de built-in import optie te gebruiken.
Laatst gewijzigd op 22-02-2011 om 15:34. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Een aantal websites die ik beheer staan bij www.webreus.nl . Deze host is vrij goedkoop, maar dat gaat ook ten koste van de kwaliteit (denk aan bijv. snelheid). Voor mijn eigen website heb ik gekozen voor het hostingbedrijf van een goede vriend van me: www.c4-host.com . Die is iets duurder maar wel een stuk sneller. (let op de snelheid van www.stijnmeijer.nl
![]() Als je gaat verhuizen, en iets lukt niet, kun je me altijd een PM sturen ![]() Bestanden gemakkelijk van site naar PC kopiëren en andersom doe je trouwens met een FTP programma zoals het gratis te downloaden WinSCP. Let er bij het kiezen van een webhost in ieder geval op dat deze PHP en MySQL (dat is een database, dus als er staat dat er een database in het pakket inbegrepen zit, is dat voldoende) ondersteund. Anders kun je geen Wordpress draaien. Ik heb overigens geen ervaring met Wordpress systemen verhuizen, wel met andere complexe systemen zoals phpBB fora. En zelf from-scratch gebouwde websites ![]() Verder nog: - Het aanvragen van de nieuwe domeinnaam kan even duren. Als alles actief is, duurt het verhuizen als het goed gaat maar een halfuurtje, maar hou rekening met wat problemen. - Als je de huidige domeinnaam bij een ander hostingbedrijf aan wilt houden, moet je dit aangeven (verhuizen). Als je beide domeinnamen wilt koppelen aan hetzelfde hostingpakket (ruimte op server), moet je dat ook aangeven. Anders huur je 2 stukjes server af, terwijl 1 stukje al voldoende is. Laatst gewijzigd op 24-02-2011 om 21:04. |
![]() |
|
Nee, ik heb eerst de eenvoudige methode getest, door de boel te exporteren vanuit wordpress. Het is jammer dat je hiermee niet de thema kan exporteren. Maar dit kan je oplossen door handmatig de map van de thema te kopieeren naar de map met thema's op de andere server.
En dat is dan ook de verhuismethode dat ik, op dit moment, haar adviseer. Dus in het kort: op de oude server de map van je thema kopieeren, via wordpress een export maken, op de nieuwe server wordpress installeren, de export importeren, map van de thema naar je thema map kopieeren en in wordpress de thema selecteren. Tijdsduur: 10 minuten (als ik de installatie van wordpress niet meereken). Ik vraag me af of na de handmatige methode van florejaen de boel nog wel goed werkt, want het is mogelijk dat je in de problemen kan raken met unieke instellingen. (bijvoorbeeld geencrypte wachtwoorden, hashes, enz). Ik zal het in iedergeval ff testen.
Laatst gewijzigd op 27-02-2011 om 10:12. |
![]() |
|
Nieuw domein e.d. is gelukt. Alleen het lukt me niet om wordpress erop te zetten. Volgens mij doe ik alles goed, maar bij www.[site].nl/wordpress/wp-admin/install.php krijg ik een blanco scherm in plaats van iets waarmee ik wordpress kan installeren. Gebeurt dit vaker bij wordpress..?
Edit: Ik noem bewust de naam van mijn website niet, omdat ik niet wil dat mijn forumnaam wordt gekoppeld aan de naam van deze website. Laatst gewijzigd op 27-02-2011 om 15:29. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Kan een werkgever jou vinden via internet? Balance | 61 | 03-11-2009 07:58 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Nieuw bewijs: Leven na dood bewezen babshoewab | 114 | 13-08-2009 14:03 | |
Software & Hardware |
Website verhuizen Xercali | 3 | 16-01-2008 15:26 | |