Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2011, 17:50
pietdeman
pietdeman is offline
Hallo,

Ik moet voor Nederlands een presentatie houden over hoe met in Nederland in de literatuur over de Duitsers denken. Ik wil dit een beetje in historisch perspectief doen (begint rond de 1e wereldoorlog), maar het leek me wel leuk om als soort inleiding nog wat verder terug te gaan: Bijvoorbeeld hoe de Romeinen over Duitsland dachten. Ik heb alleen geen Latijn of iets dergelijks, dus ik lees nooit Romeinse werken. Kan iemand me hier misschien mee helpen? Zou fijn zijn als je me het stuk (vertaalde) tekst kan geven, waaruit duidelijk wordt hoe men toen dacht over de Duitsers (voor zover je toen voor Duitsers kon spreken).

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2011, 19:26
Verwijderd
Misschien kun je hier iets mee en er dan op doorzoeken (bv in de bieb informatie over Germanië zoeken?):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Germani%C3%AB

Of dit bijvoorbeeld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Germani_cisrhenani
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 21:02
pietdeman
pietdeman is offline
Ik ben eigenlijk op zoek naar een citaat uit een oud werk.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 21:10
Verwijderd
In de tijd van de Romeinen bestond Duitsland nog niet, je kan maximum iets vertellen over de volkeren die er toen leefden.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 22:35
Verwijderd
Citaat:
Die kom je dan vanzelf tegen
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 23:22
Verwijderd
Citaat:
In een van die links staat zelfs een citaat Maar zoek wat informatie over die tijd op en je komt vast wel een gaaf citaat tegen
Met citaat reageren
Oud 02-03-2011, 11:55
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Uit: P.K. Hitti, Memoirs of an Arab-Syrian Gentleman or An Arab knigt in the crusades. Memoirs of Usamah ibn Munqidh

het volgende verhaal:

Een Arabische soldaat tijdens de kruistochten verwondert zich over de kruisvaarders/ Franken (= een Germaans volk) en dan met name over hoe zij de medische wetenschap bedrijven. Zo waren er twee mensen: één man met een abses aan zijn been en één vrouw die gek was. Ze lieten zich behandelen door een Arabische arts, die compressen maakte voor het abses en tegen de vrouw zei dat ze een dieet moest volgen. Toen kwam een Frankische dokter die zei: "Wat doen jullie, vertrouwen jullie die Arabier?" De man met het abses schudde zijn hoofd en de dokter vroeg hem: "Wil je leven met één been of dood met twee?"
"Leven met één!", zei de man, dus de dokter amputeerde zijn been, waarop de man stierf door bloedverlies.
Toen zei de dokter dat de vrouw door de duivel was bezeten en schoor haar haar af. De vrouw begon weer normaal te eten en voelde zich weer slechter, dus sneed de dokter in haar schedel en wreef het in met zout, waarop de vrouw stierf.

Conclusie: de Arabische moslims beschouwden de Franken als regelrechte barbaren. Ze gingen ook veel te weinig in bad, schoren hun lichaamshaar niet en aten varkensvlees.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Kitab_al-I%27tibar.
Reageren

Regels voor berichten