Aan de pil gaan werkt inderdaad niet als je al zwanger bent, maar mensen die zwanger willen worden doen daar volgens mij gemiddeld iets langer dan een halfjaar over oid (in ieder geval, als je na een halfjaar goede seks nog niet zwanger bent, hoef je je nog niet ongerust te maken). De kans dat je (nog) niet zwanger bent is ook behoorlijk, en dan kan een pil voorkomen dat je alsnog zwanger raakt. Al dan niet voor nu, dan wel voor de toekomst.
Wat betreft je menstruatie... ik kan het niet in mijn 'vrouwelijke cyclus' verhaal passen als een teken dat je wel zwanger bent. Dan zou je ten eerste moeten ovuleren ( = eisprong moeten hebben) tijdens je ongesteldheid (vast geen totale onmogelijkheid, maar lijkt me zeldzaam - al ben ik geen expert) en ten tweede zou het betekenen dat je menstruatie (= het afbreken van extra baarmoederbekleding) gestopt wordt bij het innestelen van het eitje. Of nee: nog een heel stuk ervoor, want het eitje is nog niet bevrucht na 5 minuten en zeker nog niet ingenesteld. Ik dacht dan je dan in uren moest denken, hoewel ik de precieze tijden een beetje kwijt ben.
Als je zwanger bent, komen er wel bepaalde hormonen vrij die zorgen dat er geen nieuw eitje rijpt (die hormonen zitten ook in de pil, geloof ik) en dat de baarmoederbekleding (daar was een beter woord voor, geloof ik) niet afbreekt. Alleen werkt dat niet binnen vijf minuten, en ik betwijfel of het voor de huidige menstruatie/de menstruatie die bezig is als je zwanger wordt zou gelden. Ik denk eigenlijk dat STEL je wordt zwanger in een menstruatie, dat je ten eerste wel even moet wachten op het afscheiden van de hormonen + dat het nog even doorlekt, en dan zou ik eerder denken aan nog een halve tot hele dag 'ongesteld' zijn. Pure gok, want ik vrees dat mijn kennis daar een beetje beperkend is. Dan moet je iemand hebben die er meer van weet dan alleen wat van biologie op de middelbare.
Wat mij daarentegen wel heel logisch lijkt, is dat je gestressed bent geraakt door het gescheurde condoom en daardoor niet meer ongesteld bent. Dan denk ik dat je binnen een paar dagen weer zou gaan bloeden. /vermoeden