Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2011, 13:17
ibiafellay
ibiafellay is offline
Hee,

ik heb onderlaatst sex gehad met mn vriendje. Ik ben nog niet aan de pil en het was tijdens mijn menstruatie en met condoom. hij kwam klaar en haalde hem eruit. Toen bleek dat de condoom was gescheurd! Nu is mijn vraag. Kan ik zwanger zijn? Want op veel sites staat dat het niet kan tijdens de menstruatie.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 13:20
Em.
Em. is offline
-> L&G
Oud 09-03-2011, 13:31
Em.
Em. is offline
Om op het topic in te gaan: ja, je kan zwanger zijn.

Een vrouwelijke cyclus werkt ongeveer als volgende. Je neemt de eerste dag van de menstruatie als startpunt: hierbij verlies je de (bloederige) bekleding van je baarmoeder, waar een eitje zich had kunnen nestelen. Ook het eitje ben je kwijt. Als de menstruatie over is, wordt er een nieuwe 'bekleding' aangelegd. Ongeveer op de veertiende dag vindt de eisprong plaats: een nieuw eitje komt en leeft twaalf uur lang - als het niet bevrucht wordt. Wordt het wél bevrucht, nestelt het zich in. Wordt het níet bevrucht, dan sterft het af, en wordt je na een tijdje weer ongesteld.

Zaadcellen kunnen het een paar dagen overleven in de baarmoeder. Oftewel: een paar dagen vóór je eisprong tot twaalf uur erna kun je bevrucht worden. Zit je ervoor gaan de zaadcellen dood, zit je erna is je eicel dood.

Nu is er één probleem: de veertien dagen zijn gemiddeld genomen. Niet iedere vrouw heeft haar eisprong op hetzelfde moment, misschien heb je het wel een dag na je menstruatie, een dag ervoor... je weet het niet. (Je kunt wel je temperatuur meten: na de eisprong is je temperatuur ongeveer 0,1 graad hoger, maar dit is een erg onnauwkeurige manier en zeker niet aan te raden). De gemiddelde vrouw zal waarschijnlijk niet zwanger worden van seks in haar menstruatie periode, maar individuele vrouwen kunnen dat wel. Oftewel: valt jouw eisprong binnen een paar dagen (ik kan geen precies aantal noemen, ik zou zeggen: maximaal een week om het ruim te nemen) nadat je seks hebt gehad: ja, dan kan je zwanger zijn.

Menstruatie is meer een schijnveiligheid dan een echte veiligheid. Het bloedt daarbeneden, de zooi wordt afgevoerd... niet iets waar je een kind in ziet groeien! En bovendien zullen mensen wel denken 'oh, maar ik heb nu geen eitje, dus ik kan niet bevrucht worden'. Zaadcellen kunnen echter wel even wachten, en misschien valt jouw eisprong net wat vroeger.

Als je nog binnen drie dagen bent, kun je de MAP halen. Zo snel mogelijk, want hoe langer hoe minder goed het werkt (de derde dag werkt het al een heel stuk minder). Anders dan wordt het een kwestie van afwachten, vrees ik.

En zorgen dat het voortaan niet meer fout gaat! Kun je niet (ook) aan de pil?
Oud 09-03-2011, 13:36
ibiafellay
ibiafellay is offline
bedankt voor je reactie!

Voor de MAP ben ik helaas te laat..
Maar het kwam heel onverwachts dat de condoom scheurde.. het was ook niet onze oplossing..
Maar wat heb ik eraan als ik nu aan de pil ga?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 13:45
Diamera
Diamera is offline
Mocht je al zwanger zijn, dan heb je nu volgens mij niets meer aan de pil. Je kunt wel overwegen hem te gaan slikken om de volgende keren toch wat meer zekerheid te hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 13:45
ibiafellay
ibiafellay is offline
maar na de sex bloedde ik enorm 5 minuten lang. En daarna was mijn menstruatie over. En ik had sex op ongv. de 2,5 dag van mijn menstruatie terwijl ik het normaal 5 dagen ben.
Dat is toch ook niet helemaal goed?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 14:20
Em.
Em. is offline
Aan de pil gaan werkt inderdaad niet als je al zwanger bent, maar mensen die zwanger willen worden doen daar volgens mij gemiddeld iets langer dan een halfjaar over oid (in ieder geval, als je na een halfjaar goede seks nog niet zwanger bent, hoef je je nog niet ongerust te maken). De kans dat je (nog) niet zwanger bent is ook behoorlijk, en dan kan een pil voorkomen dat je alsnog zwanger raakt. Al dan niet voor nu, dan wel voor de toekomst.

Wat betreft je menstruatie... ik kan het niet in mijn 'vrouwelijke cyclus' verhaal passen als een teken dat je wel zwanger bent. Dan zou je ten eerste moeten ovuleren ( = eisprong moeten hebben) tijdens je ongesteldheid (vast geen totale onmogelijkheid, maar lijkt me zeldzaam - al ben ik geen expert) en ten tweede zou het betekenen dat je menstruatie (= het afbreken van extra baarmoederbekleding) gestopt wordt bij het innestelen van het eitje. Of nee: nog een heel stuk ervoor, want het eitje is nog niet bevrucht na 5 minuten en zeker nog niet ingenesteld. Ik dacht dan je dan in uren moest denken, hoewel ik de precieze tijden een beetje kwijt ben.

Als je zwanger bent, komen er wel bepaalde hormonen vrij die zorgen dat er geen nieuw eitje rijpt (die hormonen zitten ook in de pil, geloof ik) en dat de baarmoederbekleding (daar was een beter woord voor, geloof ik) niet afbreekt. Alleen werkt dat niet binnen vijf minuten, en ik betwijfel of het voor de huidige menstruatie/de menstruatie die bezig is als je zwanger wordt zou gelden. Ik denk eigenlijk dat STEL je wordt zwanger in een menstruatie, dat je ten eerste wel even moet wachten op het afscheiden van de hormonen + dat het nog even doorlekt, en dan zou ik eerder denken aan nog een halve tot hele dag 'ongesteld' zijn. Pure gok, want ik vrees dat mijn kennis daar een beetje beperkend is. Dan moet je iemand hebben die er meer van weet dan alleen wat van biologie op de middelbare.

Wat mij daarentegen wel heel logisch lijkt, is dat je gestressed bent geraakt door het gescheurde condoom en daardoor niet meer ongesteld bent. Dan denk ik dat je binnen een paar dagen weer zou gaan bloeden. /vermoeden
Oud 09-03-2011, 18:08
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
maar na de sex bloedde ik enorm 5 minuten lang. En daarna was mijn menstruatie over. En ik had sex op ongv. de 2,5 dag van mijn menstruatie terwijl ik het normaal 5 dagen ben.
Dat is toch ook niet helemaal goed?
Als je een orgasme krijgt, gaat je baarmoeder ritmisch samentrekken. Als je op dat moment dus net losse prut in je baarmoeder had liggen van je ongesteldheid die er normaal gewoon uit loopt, verlies je dat daarna dus in 1 keer. en dan kan het daarna dus ook ineens even afgelopen zijn (tot er weer nieuw baarmoederslijmvlies loslaat)
Oud 09-03-2011, 18:13
LW
LW is offline
Nee ik denk niet dat je zwanger bent, zou wel heel toevallig zijn na een keer. Ik zou het nu gewoon goed in de gaten houden en aan kijken tot volgende maand, ga in iedergeval niet lopen stressen want dan bestaat er een kans dat je volgende maand niet ongesteld word. Ik zou overigens wel overwegen om aan de pil te gaan, dan heb je gewoon echt meer zekerheid en dat lijkt me toch beter.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten