Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2011, 16:18
Horsewhisperer
Horsewhisperer is offline
Wanneer kun je niet zwanger raken ? Dat is toch 10 dagen vóór je menstruatie ?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2011, 16:19
Verwijderd
Er is altijd een risico om zwanger te raken. Zorg genoeg van juist gebruik van anticonceptie, en je verkleint het risico enorm. Periodieke onthouding is niet zo slim.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2011, 16:28
Catch
Catch is offline
Je kunt alleen niet zwanger raken als je anticonceptie op de juistje manier gebruikt, onvruchtbaar bent of al zwanger bent. Voor de rest is er altijd een kans, ook tijdens je menstruatie. Gebruik alsjeblieft anticonceptie als je seks hebt, of wacht ermee tot je wel beschermd bent.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2011, 18:05
Verwijderd
10 dagen voor je menstruatie is de kans juist vrij groot.

Gemiddeld duurt een cyclus 28 dagen. Dat tel je van de 1e dag van een menstruatie, tot de 1e dag van de volgende menstruatie. Dit is een gemiddelde, bij een meerderheid van de vrouwen géén 28 dagen maar iets tussen 21 en 35 dagen. En dat is dan nog als je regelmatig ongesteld bent; voor tieners is het heel normaal om onregelmatig te zijn, en dan zit er de ene keer maar twee weken tussen, en dan ineens twee maanden.
Gemiddeld valt de eisprong op de 14e dag. Dus 14 dagen ná de 1e dag van je menstruatie. De eisprong is het moment dat een eitje loslaat van de eierstok, om via de eileider naar de baarmoeder te gaan reizen. Dat duurt een aantal dagen. Tussen de 14e en 18e dag is er dus een vruchtbaar ei aanwezig. Daarnaast kan sperma een aantal dagen overleven in de baarmoeder. Als het op dag 9 binnenkomt, kan het zijn dat het er op dag 14 nog is.
Wederom is dit een gemiddelde. De eisprong kan net zo goed plaatsvinden op dag 10, of op dag 18. En zelfs op dag 3 of 27, zeker als je nog jong bent.
De kans om zwanger te raken is het kleinst op de 1e dag van je menstruatie, omdat je dan nooit een eisprong hebt. Maar omdat sperma een aantal dagen kan overleven, en het voorkomt dat een eisprong soms heel vroeg valt, is het dan ook wél mogelijk.

Als honderd stellen van normale vruchtbaarheid een jaar lang seks hebben en als enige voorbehoedsmiddel periodieke onthouding gebruiken, en daarbij de eisprong vaststellen door de lichaamstemperatuur van de vrouw te meten, dan is aan het eind van dat jaar 20-30% van die stellen in verwachting. Als ze condooms hadden gebruikt, was dat 2% geweest. Als ze de pil hadden gebruikt, was het 0,5% geweest.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2011, 18:34
Em.
Em. is offline
Je kunt alleen zeker weten niet zwanger worden als je geen seks hebt. Oh, en als je je laat steriliseren.

Maar zoals Sarah in haar post al noemt, door 'gewoon' een condoom te gebruiken, wordt die kans al een stuk kleiner, bij pil nog kleiner (en pillen scheuren niet, je kan ze wel vergeten), bij combinatie (pil én condoom) wordt het meteen wéér een heel stuk kleiner - en dan heb je nog dingen als prikpil (die kun je niet vergeten) spiraaltje (zelfde verhaal) die ook heel veilig zijn. Dingen als 'terugtrekken voor hij klaarkomt' en 'die en die dag geen seks hebben' zijn NIET veilig.

Verder is goede voorkennis imo ook heel belangrijk, want bij onjuist gebruik (of onjuist begrip) kan het ook verkeerd gaan. Een pil gaat écht niet helpen als je hem in je vagina stopt, om maar iets te noemen, al is ie nog zo veilig. Persoonlijk vind ik www.sexwoordenboek.nl een heel handige/duidelijke website, ik raad je aan 'm eens door te lezen, oké, het duurt even maar dan wéét je het ook. En dan word je in ieder geval niet zwanger omdat je denkt dat het veilig is om seks te hebben als je menstrueert - je zal de eerste niet zijn. wow, het lijkt wel reclame, sorry hoor ;d
Oud 15-03-2011, 20:55
Horsewhisperer
Wow echt handige tips, bedankt iedereen
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 13:02
Horsewhisperer
Ik heb op de vierde dag van mn menstruatie seks gehad, maar per ongeluk zonder condoom.
Hoe groot is de kans dat ik nu zwanger ben ?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 15:22
Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Ik heb op de vierde dag van mn menstruatie seks gehad, maar per ongeluk zonder condoom.
Niet ongelofelijk groot, maar ook niet verwaarloosbaar, omdat je eisprong ongeveer 10 dagen later dan de dag dat je seks had zou moeten komen, en een zaadcel volgens mij maximaal een week kan overleven in je lichaam. Dan zouden de zaadcellen dus al dood zijn voordat de eicel vrijkomt. Maar het kan zijn dat je eisprong wat vroeger komt, en dat de zaadcellen dan nog in leven zijn, en je dus bevrucht raakt. Voor alle zekerheid kun je beter een test doen, want het is niet per se waarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk dat je nu zwanger bent.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Hoezo "per ongeluk"? Doe niet zo dom, je bent er gewoon zelf bij, hoor. Als je "per ongeluk" zoiets doet, moet je de pil gaan gebruiken. Of überhaupt geen seks hebben.

En hoe groot de kans is, is afhankelijk van hoe regelmatig je menstruatie is. Hoe onregelmatiger, hoe groter de kans. Maar hij is hoe dan ook aanwezig.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 16:35
Verwijderd
Zelfs bij een hele regelmatige menstruatie kan het zijn dat je eisprong vroeger is dan volgens het boekje, dus mja, je weet 't gewoon niet; de kans is niet groot, maar zeker wel aanwezig als je seks zonder voorbehoedsmiddelen hebt.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 08:24
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Je kunt alleen zeker weten niet zwanger worden als je geen seks hebt.
dit dacht ik precies.
Oh en natuurlijk als je al zwanger bent.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 09:06
Verwijderd
Citaat:
dit dacht ik precies.
Oh en natuurlijk als je al zwanger bent.
Superfecundatie.

Laatst gewijzigd op 25-03-2011 om 09:12.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten