Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2011, 20:27
sananana
sananana is offline
Ik wil mijn betoog gaan houden over 'ook in nederland moeten drugsverslaafden 300 euro krijgen om zich te laten steriliseren.
In bijv. Engeland krijgen drugsverslaafden 300 om zich te laten steriliseren. (http://www.stinafo.nl/index.php?q=co...s-kozen-ervoor)
Ik denk dat het hierbij voornamelijk om de vrouw gaat.

Ik wil graag voor die stelling zijn (ik denk dat de meesten tegen zijn), alleen denk ik niet dat het me lukt om alles te kunnen weerleggen.
Bijv: Als iemand weer gezond is, dan wil ie misschien meer kinderen.
Ik zou zeggen: Het is en blijft een vrije keuze.
Maar dat vind ik niet zo sterk.

Hebben jullie nog goeie voor/tegen argumenten?
Wat is jullie mening hierover.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2011, 20:30
Batave
Batave is offline
Dus ze maakt gebruik van de zwakheden van verslaafden om meer mensen aan te sporen zich te laten steriliseren, wat een onzin.
Oud 23-02-2011, 07:08
hookee
hookee is offline
Citaat:
Dus ze maakt gebruik van de zwakheden van verslaafden om meer mensen aan te sporen zich te laten steriliseren, wat een onzin.
Wel keurig in line met de wet van Darwin..
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 10:52
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind het gek, je geeft verslaafden geld (die ze dan aan drugs kunnen besteden ) als ze zich laten stereliseren. Het lijkt me dat dat geld beter besteed kan worden aan het laten afkicken van verslaafden, zodat ze in de toekomst wellicht goede ouders kunnen worden.
Oud 24-02-2011, 09:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het ligt echt wel iets gecompliceerder dan dat.

Drugsverslaafden leiden meestal een uitzichtloos instabiel bestaan, voor vrouwen is prostitutie niet ongewoon, hetzij op commerciële basis, hetzij af en toe in ruil voor drugs met de dealer. Ik heb op mijn werk meegemaakt dat het in de wachtkamer tijdens het wachten op de methadonverstrekking werd geregeld, heroïne in ruil voor seks.

De meeste verslaafden komen regelmatig in de problemen, zitten regelmatig vast voor van alles en nog wat, en gaan ook om met een circuit van mensen die hen, if anything, nog dieper in de problemen brengen. Familie hebben ze meestal niet meer door hun verslaving, en vrienden meestal ook niet, of binnen kringen van drugsgebruikers.

Afkicken met succes is behoorlijk zeldzaam (meestal valt men na een paar weken a paar maanden weer terug), en een kostbaar en langdurig proces. Ook daarna blijft zelfstandig leven een problematische zaak, gewoonten uit een ongeregeld leven als drugsverslaafde blijven toch meestal de kop opsteken.

In alle gevallen lijkt het me uitgesloten dat iemand in zo iemand een afdoende ouder kan zijn, laat staan wat een kind verdiend.

Aandringen dat ze zich laten steriliseren en zo kinderen op de wereld zetten wiens enige mogelijke toekomst de kinderbescherming en een pleeggezin is, lijkt me een prima suggestie in deze zaak.
Oud 24-02-2011, 15:18
Verwijderd
Ik ben voor het stimuleren van sterilisatie bij iedereen dus; doen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 19:21
Batave
Batave is offline
Citaat:
In alle gevallen lijkt het me uitgesloten dat iemand in zo iemand een afdoende ouder kan zijn, laat staan wat een kind verdiend.

Aandringen dat ze zich laten steriliseren en zo kinderen op de wereld zetten wiens enige mogelijke toekomst de kinderbescherming en een pleeggezin is, lijkt me een prima suggestie in deze zaak.
Er zijn wel meer mensen die niet afdoende ouder zijn, dan zou je eigenlijk iedereen een test moeten geven en als ze ervoor zakken moeten ze gesteriliseerd worden.
Oud 24-02-2011, 21:50
sananana
sananana is offline
Meer mensen argumenten vóór deze stelling?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2011, 12:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Er zijn wel meer mensen die niet afdoende ouder zijn, dan zou je eigenlijk iedereen een test moeten geven en als ze ervoor zakken moeten ze gesteriliseerd worden.
Dat is geen reden om een heel concrete probleemgroep niet aan te pakken.
Oud 25-02-2011, 12:40
Verwijderd
Ik zou graag trouwens een bron willen zien waaruit blijkt dat het überhaupt een probleem is in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2011, 13:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik zou graag trouwens een bron willen zien waaruit blijkt dat het überhaupt een probleem is in Nederland.
Bel je gemiddelde instituut voor verslavingszorg eens op en vraag om wat zij allemaal voorbij zien komen.
Oud 25-02-2011, 13:10
Verwijderd
Citaat:
Bel je gemiddelde instituut voor verslavingszorg eens op en vraag om wat zij allemaal voorbij zien komen.
Sinds wanneer ben jij uitgezonderd van het geven van bronnen als daar om gevraagd wordt? Het valt me de laatste tijd vaker op dat je dat stelselmatig negeert.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2011, 13:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sinds wanneer ben jij uitgezonderd van het geven van bronnen als daar om gevraagd wordt? Het valt me de laatste tijd vaker op dat je dat stelselmatig negeert.
Jij bent degene die het besluit neemt om je zonder kennis van zaken in een discussie te mengen. Het is niet mijn verantwoordelijkheid dat kennisgebrek op te lossen.

Tenzij daar een schappelijk uurtarief tegenover staat. Dan doceer ik met plezier over mijn ervaringen in de hulpverlening hier.
Oud 25-02-2011, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Jij bent degene die het besluit neemt om je zonder kennis van zaken in een discussie te mengen. Het is niet mijn verantwoordelijkheid dat kennisgebrek op te lossen.

Tenzij daar een schappelijk uurtarief tegenover staat. Dan doceer ik met plezier over mijn ervaringen in de hulpverlening hier.
Dus even een drogredenering (appeal to authority) aanhalen is dan de oplossing? Als het daadwerkelijk een probleem is dan is er vást wel iets over geschreven en jij moet als autoriteit dan toch zeker wel weten waar dat geschrevene te vinden is!

Buiten dat ben je deze week al eens gewezen op een gebrek aan kennis door De Veroorzaker en toch blijf ook jij stug doorgaan. Ik probeer het gebrek aan kennis op te lossen door om informatie te vragen. Kan ik ook niet doen hoor, maar dan wordt het zo saai omdat het dan altijd lijkt alsof jij gelijk hebt terwijl dat best wel vaak tegenvalt.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2011, 13:29
ganralph
ganralph is offline
Als er om bronnen gevraagd wordt, dan is het netjes om die te geven. Heb je daar geen zin in/kun je die niet leveren, dan moet het niet natuurlijk, maar respecteer je gesprekspartners en probeer jezelf niet boven de discussie te plaatsen.

Tot zover deze algemene opmerking, en nu weer terug naar de verslaafden graag
Met citaat reageren
Oud 25-02-2011, 22:00
Verwijderd
Eerlijk gezegd: ik ben voor.
Een kind hebben is een zware verantwoordelijkheid. En duidelijk is dat een junk niet eens goed voor zichzelf kan zorgen, laat staan voor een kind. Die verantwoordelijkheid moet de samenleving niet ook nog eens op het bord krijgen.
Want ik denk dat een sterilisatie uiteindelijk goedkoper is dan het onderhouden van de volgende kansloze generatie.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2011, 08:21
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik denk dat het probleem met zo'n maatregel is dan als de verslaafde weer clean is deze misschien wel heel prima in staat is een kind op te voeden, en dan heb je toch van de zwakheid van zo iemand misbruik gemaakt. Misschien is het gratis verstrekken van anticonceptiemiddelen aan verslaafden ook wel effectief.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2011, 08:56
Joostje
Joostje is offline
Wat is het doel precies? Voorkomen dat verslaafden kinderen opvoeden? Vorkomen dat verslaafden kinderen bij anderen verwekken?

Oud 26-02-2011, 09:38
Schrödinger
Schrödinger is offline
Het lijkt me dat het doel is te voorkomen dat ze kinderen opvoeden en ongeboren kinderen schade toebrengen door drugsgebruik.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2011, 09:46
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Het lijkt me dat het doel is te voorkomen dat ze kinderen opvoeden en ongeboren kinderen schade toebrengen door drugsgebruik.
Waarom dan ook mannen laten steriliseren?

En waarom niet tijdelijke preventie zoals spiraaltjes?
Oud 26-02-2011, 10:12
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Waarom dan ook mannen laten steriliseren?

Zie mijn eerste post in het topic.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2011, 10:41
sananana
sananana is offline
Ik denk dat het zo is bij andere conceptiemiddelen, dat mensen niet komen opdagen (de pil/prikpil) of deze mensen gaan meerdere keren 300,- ophalen. Het is niet heel moeilijk om een spiraal eruit te laten krijgen en vervolgens ergens anders je geld ophalen voor een nieuwe.

Als het gratis wordt, weet ik niet of drugsverslaafden zich gaan inzetten voor anticonceptie.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2011, 11:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je zou verbaasd staan over wat voor gekke dingen verslaafden doen om aan geld te komen. Met een hoop pijn een spiraaltje eruit trekken, naar de volgende stad gaan en daar bij een ander centrum voor verslavingszorg om nog een plus de vergoeding vragen is niet eens zo heel onrealistisch. Met name niet als je bedenkt dat verslaafden bereid zijn zich te prostitueren of te stelen voor heel wat minder geld, terwijl de implicaties daarvan toch aanmerkelijk groter zijn.

Heck, zelfs nee verkopen op methadonverstrekking heeft soms al (fysieke) agressie als gevolg. En dat is nog niet eens hun drug, maar gewoon een middel om rotgevoelens van de drugs te onderdrukken, en bovendien in een omgeving waar agressie bestraft wordt.
Oud 27-02-2011, 12:26
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Je zou verbaasd staan over wat voor gekke dingen verslaafden doen om aan geld te komen. Met een hoop pijn een spiraaltje eruit trekken, naar de volgende stad gaan en daar bij een ander centrum voor verslavingszorg om nog een plus de vergoeding vragen is niet eens zo heel onrealistisch. Met name niet als je bedenkt dat verslaafden bereid zijn zich te prostitueren of te stelen voor heel wat minder geld, terwijl de implicaties daarvan toch aanmerkelijk groter zijn.

Heck, zelfs nee verkopen op methadonverstrekking heeft soms al (fysieke) agressie als gevolg. En dat is nog niet eens hun drug, maar gewoon een middel om rotgevoelens van de drugs te onderdrukken, en bovendien in een omgeving waar agressie bestraft wordt.
Je kan toch gewoon registreren wie er zo'n spiraaltje heeft?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2011, 12:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je kan toch gewoon registreren wie er zo'n spiraaltje heeft?
Zeker, zeker, maar de uitwisseling van gegevens tussen instellingen onderling is bar slecht gedaan. Een deel wordt ondervangen door het Elektronisch Patiënten Dossier, maar niet alles komt daarin, en niet iedereen kan daar in.

Niets houdt iemand tegen om naar een andere instelling te lopen en daar opnieuw te beginnen.
Oud 27-02-2011, 13:11
Verwijderd
Ware het niet dat de meeste verslaafden vrij trouw zijn aan de stad waar ze op straat leven.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2011, 17:09
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Zeker, zeker, maar de uitwisseling van gegevens tussen instellingen onderling is bar slecht gedaan. Een deel wordt ondervangen door het Elektronisch Patiënten Dossier, maar niet alles komt daarin, en niet iedereen kan daar in.

Niets houdt iemand tegen om naar een andere instelling te lopen en daar opnieuw te beginnen.
Wat deadlock zegt, bovendien zullen de meeste verslaafden ook wel anticonceptie wíllen, neem ik aan.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 17:12
sananana
sananana is offline
Meer argumenten vóór deze stelling?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 17:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ware het niet dat de meeste verslaafden vrij trouw zijn aan de stad waar ze op straat leven.
Maar komt dat omdat ze er zo graag zijn, of omdat ze bekenden in het verslaafdencircuit daar hebben, hun hulpverlening daar hebben, én geen reden hebben om te vertrekken naar elders?

Ik heb sowieso gevallen gezien die reisden voor het reizen. Als het je geen donder interesseert of je boetes krijgt voor zwartrijden kun je heel Nederland zien.
Oud 28-02-2011, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Maar komt dat omdat ze er zo graag zijn, of omdat ze bekenden in het verslaafdencircuit daar hebben, hun hulpverlening daar hebben, én geen reden hebben om te vertrekken naar elders?

Ik heb sowieso gevallen gezien die reisden voor het reizen. Als het je geen donder interesseert of je boetes krijgt voor zwartrijden kun je heel Nederland zien.
Dat is totaaaaaaaal onbelangrijk. "Gevallen" is verwaarloosbaar weinig op het aantal daklozen. Ik zal trouwens bij deze even voor de rest verduidelijken dat T_ID het over verslaafde daklozen heeft waar hij verslaafden bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2011, 21:26
sananana
sananana is offline
argumenten voor?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2011, 11:45
Verwijderd
Je krijgt minder vercrackte kinderen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2011, 19:06
sananana
sananana is offline
.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 16:59
LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
argumenten voor?
De garantie, dat er geen kinderen meer zijn met een ellendig leven, door hun verslaafde ouder(s).
Met citaat reageren
Oud 17-03-2011, 10:35
Joke:D
Joke:D is offline
Citaat:
Je krijgt minder vercrackte kinderen.
Dit dus. En vergeet alcoholisten niet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fetal_alcohol_syndrome
Met citaat reageren
Oud 17-03-2011, 17:01
Ferrr
Ferrr is offline
Vind het in principe toch slecht dat men een geldsom uitgeeft om deze mensen te laten steriliseren.
Het zou een weloverwogen besluit moeten zijn, een besluit die vanuit hen komt, en dus niet zo zeer
vanuit mensen met geld. Het is makkelijk om te zeggen "zij zijn slecht, zij kunnen het niet", terwijl er nog duizendtallen mensen rondlopen die hun kinderen nonchalant in een kinderverblijf laten opgroeien.
De maatschappij zijn "wij", in ieder persoon zit een potentiele verslaafde, en alles kan ons overkomen.

Ik vind het dan wel eens te gemakkelijk dat men zoiets voor een andere groep mensen besluit. Het is
eigenlijk een belediging naar je eigen mens toe. Er moet iets gedaan worden. Dit voelt echt alsof
je een deken over iets lelijks heen gooit, zodat als je naar school moet of wat dan ook, je in ieder geval
de lelijke werkelijkheid niet hoeft te zien.

Daarentegen, en dat deel ik denk ik met alle lezers hier, is dat eventuele kinderen een verdomd moeilijke leven
(kunnen) krijgen met zo'n stel "ouders", en dat je niemand zoiets gunt. Ik ben gewoon niet voor een steralisatie,
maar ik zie ze liever 2 jaar in een cel opgesloten/afgezonderd, zonder enkele vorm van drugs. Zodat ze net als moordenaars de tijd kunnen krijgen om tot bezinning te komen. Overigens vraag ik me af waarom moordenaars niet gecastreerd worden, en alle hiv patiënten hier in nederland, en "eehm"..etcetera

*Naja, zoals ik hierboven nogal merkte is, is dat mensen het fijn vinden om anderen af te zeiken en het beter denken te weten. Ik heb geen ervaring met deze patiënten, alleen dit zegt mijn "gevoel". En ga er dus netjes mee om, voordat je het leuk vind om keihard kritiek te geven Ook ik ben een mens; die niet wil gecastreerd worden om de kleinste dingetjes-.-

Groetjes, Fer
Met citaat reageren
Oud 17-03-2011, 17:07
Ferrr
Ferrr is offline
Maargoed alles wat ik tot nu toe heb gezegd kan weerlegt worden met de volgende argumenten.
-Je kunt feitelijk aantonen dat een alternatieve behandeling, danwel onbetaalbaar is, of wettelijk niet mogelijk. (tegen de mensenrechten)
{wat ik wil is niet mogelijk, en een bestaand probleem moet wel adequaat worden behandelt.}

Je kunt een fictief personage verzinnen, en emotioneel er op in laten spelen dat deze vrouw enkel
drie jaar verslaafd was, en nu geen kinderen meer kan krijgen. Terwijl ze er zo veel van geleerd heeft.
Waar leg je de grens xp?
Er zijn tig voorbeelden van junkies die negen kinderen nemen en steeds maar door gaan met het baren.
zulke mensen verdienen geen kind, want ze kunnen het niet eens opvoeden. Een kind heeft liefde nodig...
en dan met de finishing touch...Wat is belangrijker, de liefde dat een kind zal kunnen krijgen met gezonde ouders, of de liefde die de moeder kan krijgen , als ze eigenlijk haar kans al heeft verspeeld.

Ach ja, succes xp!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2011, 17:09
Ferrr
Ferrr is offline
oew, sorry! er zit nog een tegenargument in XD
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten