Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2011, 19:54
PHStudiosNL
PHStudiosNL is offline
Hallo allemaal,
ik ben opzoek naar een aantal argumenten waarom taakstraf gebruikt moet worden.
Ik kan alleen echt niets verzinnen.

Kan iemand 1 of 2 of 3 argumenten verzinnen.

Misschien iets als
Een taakstraf is goedkoper, dan een gevangenis straf voor een bepaald misdrijf.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2011, 20:05
max15tekens
- Draagt meer bij aan maatschappij dan gevangenis straf
- Makkelijker tomaten gooien naar iemand die niet achter slot en grendel zit
- Mogelijk straf uit te delen voor kleinere delicten (kommop, wees eerlijk, als iemand levend verbranden 2 jaar geeft dan is een huis afbranden toch gewoon 60 uur taakstraf)
- Ook geschikt voor mensen onder de 18
- Gevangenis straf helpt niet (mensen komen er niet als beter mens uit), denk dat taakstraf zelfs meer invloed heeft (al zou je dit wel moeten nazoeken)
- Iemand die wegloopt bij taakstraf is minder erg dan iemand die uit de gevangenis ontsnapt

Je argument waarschijnlijk wel juist, maar er mag geen waarde op mensen worden geprikt. In die zin zou je ook doodstraf moeten invoeren, massaproductie kogel kost geen fluit, is waarschijnlijk goedkoper dan keertje avond eten voor gevangen.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 20:05
Geel
Geel is offline
Citaat:
Een taakstraf is goedkoper, dan een gevangenis straf voor een bepaald misdrijf.
En je zegt dat je niets kunt verzinnen?
Oud 17-02-2011, 20:12
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
En je zegt dat je niets kunt verzinnen?
Gefeliciteerd, you completely missed the point
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 18:37
Verwijderd
een aanvulling op het vorige: zo doe je iets aan de overbevolking van de gevangenissen!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 18:42
Em.
Em. is offline
Citaat:
een aanvulling op het vorige: zo doe je iets aan de overbevolking van de gevangenissen!
Volgens mij is er in België wel overbevolking en in Nederland niet/eerder onderbevolking oid - in ieder geval, ik kan me herinneren dat gevangen vanuit België een tijdje in een Nederlandse gevangenis kwamen omdat hier wel plek is en daar niet.

En je zou kunnen stellen dat ze maatschappelijk meer bijdragen/nog iets nuttigs doen. En dan het een mooie tussenoplossing is tussen 'geen straf' en 'meteen in de gevangenis', zit er nog iets tussenin. Doet een boete ook, trouwens, maar goed, een boete betaal je dan weer en dan ben je ervan af (zeker als je niet al te arm bent) en een taakstraf moet je echt iets dóén.
Oud 20-03-2011, 21:13
arPos
arPos is offline
Nouja er zijn meerdere redenen, 1 is dat er saai monotoon werk goedkoop gedaan moet worden.

een 2e is dat theoretisch de kans op recidive (in het begin) lager is bij taakstraffen.

een 3e is dat taakstraffen in theorie meer als een straf voelen dan gevangenis,

maar de belangrijkste is 4 en dat is dat wanneer jij nog niet vaak met justitie in aanraking bent gekomen, je nog jong bent en bezig met je leven op te bouwen ze door je in het gevang te gooien ervoor zouden zorgen dat je bijvoorbeeld je opleiding niet kan afmaken of door werken je sociale positie te verbeteren, i.a.w. een taakstraf dient te voorkomen dat je door gevangenisstraf een groter risico loopt op erger crimineel gedrag.

Het is schalen, net zoals met boetes, echter dan voor zaken waar een vrijheidsontnemende straf voor staat, het begint met halt, dan de werkstraffen en als laatst de gevangenis.

dit omdat in Nederland de nadruk op verbeteren in plaats van opsluiten ligt.

of het werkt is een andere discussie.
Reageren

Regels voor berichten