Citaat:
Leuk speelgoed. Hoe is je samenstelling van schijven in de server met 5,2TB aan opslagruimte? En maak je gebruik van RAID?
|
Die vna 3,2TB is eigenlijk een gewone, wat uit de hand gelopen, pc waar Windows op draait, een FTP-servertje en waar via wat scripts automatisch series op worden gedownload en hernoemd etc.
De schijven zijn vooral nog PATA-schijven en draai alles zonder RAID aangezien ik geen zin heb in gedoe of verlies aan schijfruimte. Ga zeer binnenkort wel de oudste PATA-schijven (3x 160GB) eruit faseren dus en daarvoor komt een WD 15EARS (1,5TB) schijf in de plaats.
Verder zitten er nog 1x80GB (PATA, staat het OS op) 1x320GB (PATA), 3x500GB (1x PATA, 2x SATA) en 1x750GB (SATA) (Allemaal WD) in of hangen eraan. Met die upgrade heb ik genoeg SATA-aansluitingen op het nieuwe moederbord en een voeding die krachtig is om alles intern te doen denk ik. Moet even kijken of dat qua warmte ook goed gaat komen allemaal.
Wat ik precies met de oude schijven ga doen weet ik nog niet. Misschien komen die in een oud pc'tje te hangen die ik gebruik voor oude games
De pc met 5,2TB aan schijfruimte was eigenlijk mijn Desktop en voor zover ik hem nog gebruik heeft hij dat doel ook, maar het fungeert vooral als server aangezien ik bijna alles met mijn laptop doe tegenwoordig en films via een andere pc kijk die op mijn tv zit aangesloten.
Sindsdien dient het ding als opslag voor films en enkele series (500GB), draait er ook een FTP-server op en staat de pc natuurlijk verbonden met het netwerk zodat ik er vanaf kan streamen.
Daar zit nu 1x500GB, 3x640GB, 1x750GB en 2x1TB in (of aan via USB). Weer allemaal WD-schijven op de 500GB na, die is van Hitachi. En zelfde als bij de andere server heb ik geen RAID draaien.