Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2010, 01:40
capibara9
capibara9 is offline
hallo iedereen,

ik woon in Curacao en wil in Nederland journalistiek studeren. Het probleem is dat ik niet weet welke HBO het beste onderwijs biedt en sfeer heeft.
De websites van de scholen zijn bijna allemaal veelbelovend, maar ik krijg niet echt een indruk van de scholen.
Ik zit in VWO4 en heb dus nog 2 jaar de tijd om het alles uit te pluizen, maar het is handig als ik nu al meer weet over de verschillende scholen in verband met het regelen van kamers etc.

Het schijnt dat er 4 HBO scholen zijn die journalitiek aanbieden. in Utrecht, Zwolle, Ede en Tilburg.

Hebben jullie op een van die scholen gezeten of zitten jullie er nog steeds te blokken, help me dan.

alvast bedankt, Bas Bongers
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2010, 17:22
MiBe
MiBe is offline
Hallo Bas,

Zelf studeer ik Journalistiek aan Hogeschool Windesheim in Zwolle en ben er tot op heden erg positief over. Ben tevens naar de open dag van Tilburg geweest maar deze sprak mij absoluut niet aan, heel de hogeschool daar niet eerlijk gezegd. Wat Utrecht betreft weet ik dat het vrij lastig is daarin te komen, er vallen meer mensen uit bij de loting. Ede durf ik niets over te zeggen, daar heb ik mij niet in verdiept.

Indien je de mogelijkheid hebt zou ik de scholen zelf toch proberen te bezoeken. Als het op de open dagen niet lukt is het op veel hogescholen ook mogelijk een meeloop dag te plannen.

Gr Michiel

P.s. Groot nadeel in Zwolle is wel de hoge kamernood. Als je hier al een kamer kunt vinden zijn ze ook nog belachelijk duur in vergelijking met de meeste steden. In Utrecht zal je dit probleem ook hebben, Tilburg wat minder.
Oud 13-11-2010, 20:30
Meetballz
Meetballz is offline
Hallo,

ik geloof dat de HBO journalistiek in utrecht het hoogst aangeschreven staat.
Plus, je zit meteen in de ''scene'', dichtbij de plaatsen waar ''de shit happens''
Dus dat is erg handig als je bv. net nieuw bent en je netwerk op aan het bouwen bent.
Oud 14-11-2010, 14:20
capibara9
capibara9 is offline
hey Michiel,
bedankt voor je reactie. Voor mij valt ede af denk ik, omdat ze daar nogal het geloof onderstrepen(ik ben zelf niet zo van het geloof). Die meeloop dagen zijn inderdaad geen slecht idee, maar weet jij of ze ook in de winter/zomervakantie die meeloopdagen doen?
verder heb ik nog een paar vragen over windesheim etc.
namelijk:
1. In welk jaar zit je nu?
2. waarom heb je voor Windesheim gekozen? Bij gebrek aan beter?
3. hoe krijgen jullie les, veel in groepjes of toch alleen?
4. wat precies viel je tegen in Tilburg?
5. zijn er ook nadelen aan Windesheim?
6. Ben je ook in Utrecht geweest? Zo ja, waarom heb je niet voor die school gekozen?
7. Weet je ook iets over de hogeschool van Amsterdam?

mensen die ook antwoord op deze vragen hebben of hun ervaringen willen delen mogen ook antwoorden. Alle beetjes helpen...

gr uit curacao, bas
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 20:20
arPos
arPos is offline
Journalistiekopleidingen schijnen een belofte op marginaliteit te zijn.
Oud 14-03-2011, 00:23
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
een paar vragen over windesheim etc.
namelijk:
1. In welk jaar zit je nu?
2. waarom heb je voor Windesheim gekozen? Bij gebrek aan beter?
3. hoe krijgen jullie les, veel in groepjes of toch alleen?
4. wat precies viel je tegen in Tilburg?
5. zijn er ook nadelen aan Windesheim?
6. Ben je ook in Utrecht geweest? Zo ja, waarom heb je niet voor die school gekozen?
7. Weet je ook iets over de hogeschool van Amsterdam?
Sorry, was het topic een beetje uit het oog verloren maar gezien de periode in het jaar kan het zijn dat je er alsnog wat aan hebt dus bij dezen het antwoord.

1. Eerste
2. Praktisch oogpunt, mijn vriendin woont in de buurt van Zwolle
3. Les krijg je gewoon met een vaste groep van zo'n 20 à 25 man, projecten voornamelijk in groepsverband.
4. De benadering is anders en sprak mij minder aan
5. Tuurlijk, zoek op Geenstijl maar eens op Windesheim
6. Nee, was voor mij onhandig qua ligging (en huurprijs)
7. Nee sorry, was voor mij ook wat te ver uit de route
Oud 14-03-2011, 17:02
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Je kunt er ook aan denken om eerst een bachelor aan de universiteit te doen en dan de master journalistiek te doen daarna.
Oud 14-03-2011, 18:16
312
312 is offline
Citaat:
Je kunt er ook aan denken om eerst een bachelor aan de universiteit te doen en dan de master journalistiek te doen daarna.
Dit zou mijn voorkeur hebben, omdat er niet echt een tekort (lees: een overschot) is aan afgestudeerden van de hbo-opleiding Journalistiek.

Laatst gewijzigd op 14-03-2011 om 18:46.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2011, 18:54
sander26
sander26 is offline
Ik zou niet in Ede gaan studeren. Ik kom er vaak en heb er familie wonen. Het is er niet verschrikkelijk, maar het lijkt me geen leuke stad om te wonen. Al helemaal niet om te studeren. Het is er best wel crimineel, het is geen grote hippe stad en een redelijk deel van de mensen zijn van die zwaar gereformeerden.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 16:36
loveforfashion
loveforfashion is offline
Ik weet nog niet helemaal wat ik later wil worden, maar journalistiek lijkt me echt super en het is ook heel breed!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 16:37
loveforfashion
loveforfashion is offline
Ps zijn er ook scholen die journalistiek in het Engels aanbieden, het liefst dicht bij de grote steden.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2011, 23:19
MiBe
MiBe is offline
@sander26: Als ik me niet vergis staat die opleiding wel erg goed aangeschreven.
@loveforfashion: Voor zover ik weet is hij er in HBO-variant (binnen Nederland) alleen in het Nederlands, communicatie is overigens nog breder dan Journalistiek.
Oud 25-03-2011, 20:48
sander26
sander26 is offline
Ooh, wat ik ook nog wou vertellen:
Ik heb er ook aan gedacht journalistiek te gaan studeren, maar je moet er volgensmij wel rekening mee houden dat de werkgelegenheid alleen maar slechter wordt. En dit wordt (denk ik) alleen maar slechter, ook omdat alle kranten het slecht hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2011, 12:13
MiBe
MiBe is offline
De werkgelegenheid wordt niet specifiek minder maar verschuift. Kranten hebben het inderdaad zwaarder en komende tijd zullen er daarom een aantal over de kop gaan of moeten fuseren. Het is echter niet zo dat er minder vraag naar nieuws is, integendeel zelfs. Tegenwoordig gaat dit echter meer en meer via internet waardoor de werkgelegenheid daar weer toeneemt. Om te voorkomen dat er teveel afgestudeerden komen zijn de meeste journalistiek opleiding sowieso numerus fixus (=vastgesteld aantal), je zal dus moeten loten om binnen te komen.
Oud 26-03-2011, 14:45
sander26
sander26 is offline
ok, ik dacht dat de werkgelegenheid alleen maar slechter werd.
Maar volgens mij is de kans op een baan met een studie Journalistiek nooit echt heel hoog geweest?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten