Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2011, 17:13
Verwijderd
Ik heb een vraag over gaschromatografie. Er is een opdracht in mijn boek die gaat over een interne standaard. Dat is de volgende opdracht.

Bij onderzoek naar de aanwezigheid van het gewasbeschermingsmiddel vinchlozolin werd 50 gram sla geëxtraheerd met 75 mL cyclohexaan. Bij de glc-analyse werd gebruik gemaakt van een interne standaard. Er werd een referentie-oplossing gemaakt van 1,0 x 10^-5 M vinchlozolin en 1,0 x 10^-5 interne standaard in cyclohexaan. In het sla-extract werd eveneens de interne standaard opgelost tot 1,0 x 10^-5 M. Van beide oplossingen werden chromatogrammen gemaakt.
(Hier staat nu een chromatogram met de volgende gegevens:
piek 1 = vinchlozolin in referentie-oplossing
piek 2 = interne standaard in referentie-oplossing
piek 3 = vinchlozolin in sla-extract
piek 4 = interne standaard in sla-extract)
De verhouding van de oppervlakte van de pieken 2 en 1 = 2,0 : 1,0. Die van de pieken 4 en 3 = 3,6 : 1,0.

De vraag is nu: Bereken de vinchlozolin-concentratie in het sla extract.

Mijn gedachtenspinsels:
In de afbeelding zijn geen ruitjes weergegeven waardoor je de oppervlakte onder de piek niet kunt aflezen. Je zult dus wel de verhoudingen moeten gebruiken. De verhouding van piek 2 en 4 (interne standaarden) = 2,0 : 3,6 = 1,0 : 1,8.
Nu heb ik echter geen idee hoe ik deze opdracht moet gaan oplossen. Het lijkt me logisch dat dan de verhouding van piek 1 en 3 ook 1,0 : 1,8 is. De concentratie vinchlozolin in het sla-extract zou dus 1,8 keer zo groot moeten zijn als de concentratie in de referentie-oplossing. Je zou dan 1,8 x 1,0 x 10^-5 moeten doen. Dit blijkt echter niet juist te zijn volgens mijn antwoordenboekje.

Weet iemand hoe je dit dan wel moet aanpakken. De antwoorden heb ik, maar ik begrijp niet hoe ze eraan komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2011, 19:26
Verwijderd
Is er niemand die mij hiermee kan helpen?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2011, 20:05
piraat013
piraat013 is offline
il wil je helpen maar heb geen scheikunde sorry
Met citaat reageren
Oud 23-03-2011, 23:35
serac
serac is offline
ik weet t niet zeker, maar het lijkt me dat je de verhouding van de oppervlakken van de curven neemt ; met de pieken benader je dat (als ze niet breed zijn), exact is het niet.

wat staat er in het antwoord ?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 23:00
Verwijderd
Volgens mij klopt je vraagstelling niet.

bij pieken (piek 1, piek 2, piek 3 etc) bedoel je waarschijnlijk chromatogrammen. immers, die pieken in de standaard en het sla zijn hetzelfde.

Interne standaard voeg je altijd toe aan het begin van je monster. en in je oplossing. Het heet niet voor niets INTERNE STANDAARD. Je mag daar verder niks aan doen. Volgens mij klopt de vraag niet helemaal
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten