Lieve Zaira,,
Ieder van ons is anders, ieder mens is anders, gelukkig maar. Om het in het kort te zeggen, er bestaat niet zo iets als een Nederlander. Zoals Maxima ooit heeft gezegd, wat is een Nederlander?
Als ik jouw was, zou ik super gelukkig zijn met wat je hebt, je spreekt thuis Nederlands, je doet vwo en zoals je zelf aangeeft ben je gezond zowel lichamelijk als geestelijk. Maar echt veel allochtonen, hier geboren en getogen, spreken thuis niet de hele tijd Nederlands.
Ik ben ook niet hier geboren. Ik zeg eerlijk, ik voel me geen Nederlander en ik heb geen behoefte om dat wel te zijn. Maar ik doe het goed (ik doe hbo) en waar het om gaat is dat je, als je er in staat bent, wat aan de maatschappij van het land waar je woont toevoegt.
Wat grappig is, we hadden het hierover afgelopen donderdag tijdens mijn stage. Een (donkere)allochtone vertelde dat Nederlands een moeilijk taal is en dat hij twee drie keer hetzelfde moet zeggen, voordat zijn leerlingen(vmbo en 100% Hollanders) het snappen. Maar kijk om je heen, zijn alle Nederlanders dezelfde? Ik zal je het vertellen, Nee, als ik alleen naar mijn medestudenten kijk, dan heb je er een paar die niet eens uitgaan en zich anders kleden en gedragen(ouderwets, zou je zeggen) en andere kleden zich op hun eigen manier etcc. Ik woon hier 6 jaar en ik heb nog geen beeld wat iemand echt Nederlander maakt.
Wat de pvv betreft, laat hem zeggen wat ie wil. Mij doet ie in ieder geval niets. Waar maak je zorgen om?
Ik kan met herinneren dat in de eerste maanden dat ik hier woonde, een vrouw me vroeg: wat vind je van Nederland en zou je naar Marokko terugkeren. Ik reageerde, zonder dat ik erover nadacht, ieder land is dezelfde, mij maakt het in ieder geval niet uit in welke land ik me bevind en zij braste in een glimlach. Als ik er nu over nadenk, dan geef ik me zelf gelijk. Ik heb nooit gedacht of gedroomd dat ik hier zal zijn en ik weet ook niet wat de toekomst me zal brengen.
Ik weet nog dat een docente me ooit vertelde dat ze nooit met der dochter naar haar moederland ging, ik weet niet meer uit welke land ze komt. Maar ze zei dat ze en haar man van daar moesten vluchten en dat ze haar dochter wil vernederlandeseren en dus niet de cultuur van dat land mee wil geven. Hierop kwam een discussie opgang en de meesten vonden het niet goed wat ze haar dochter aandeed. We vonden allemaal dat het beter is als ze die cultuur leert kennen. En die juf gaf ons ook gelijk. Voor deze vrouw wat het moeilijk gezien wat ze in die land had meegemaakt en ze wilde niet dat haar eigen dochter erachter zal komen.
Maar goed, wat ik wil zeggen, waarom laten je ouders niet met de islamitische cultuur kennis maken? Je geeft zelf aan dat je dat jammer vindt. Ik zou er toch meer over gaan zoeken.
Dus je bent anders, ja , maar dat hoeft toch niet negatief te zijn. Wil je zeggen dat als je geen 100% Nederlander bent, dat je dan dom , anders etc bent? Zoals ik al zei, we zijn allemaal anders. En dit zal je met de tijd duidelijk worden. Zo ontdek ik dat Marokkanen vreselijk veel verschillen, met alle soorten en maten en ik verbaas me elke keer weer als iemand me vertelt dat hij/zij van Marokkaanse afkomt is. Zo zit het ook met de Nederlanders.
Wat ik je kan zeggen, is zoeken naar je cultuur en je geloof, je zult er trots op zijn, wat het ook zal zijn.
Als je nog vragen hebt of gewoon iets kwijt wilt, laat het weten.
Groetjess,,
Nina
|