Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2011, 15:50
Zaira151
Zaira151 is offline
Ik ben een doorsnee meisje van 15 jaar. Ik zit op 4 vwo. Mijn hobby's zijn: lezen, sporten en lachen met vrienden. Ik heb zowel autochtonen als allochtonen vrienden waarmee ik het goed kan opschieten. We hebben niet geld teveel en zijn niet rijk, maar komen ook geen geld te kort dus ook niet arm, een middenklassengezin dus.We spreken thuis gewoon Nederlands. Ik ben Moslim maar daar heb ik van mijn ouders jammer genoeg weinig van meegekregen. Ik heb geen lichamelijke-, geestelijke handicap, niet autistische, niet negroïde van huidskleur. Maar ik ben niet ik Nederland geboren en daar licht mijn probleem een beetje: ik schaam me enorm voor het feit dat ik niet hier ben geboren, er niet ''Nederlands'' uitzie(ik heb donker haar en donkere ogen), ook heb ik het gevoel dat ik niet welkom ben in NL. Het klinkt enorm dom en zielig, en ik heb er ook geen argumenten voor waarom ik dit gevoel heb. Met de opmars van de PVV is dit gevoel ook sterker bij mij. Voor het feit dat ik me schaam omdat ik hier niet ben geboren, me anders voel en er iets anders uitzie hiermee wordt ik dagelijks geconfronteerd en ik zit hier ook heel erg mee. Op school heb ik hier minder last van omdat ik dan ben afgeleid door vrienden.
Ik heb mijn verhaal gedaan aan mijn zus en die lag ik een deuk van het lachen, die zei dat afkomst een persoon niet anders maakt.
Maar toch blijft er een stemmetje in mijn hoofd zeggen dat ik anders ben.

Ik heb geen idee hoe ik hieraan moet afkomen.
Hopelijk heeft er iemand goede raad.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2011, 16:27
Verwijderd
Beste Zaira

Ik zelf ben ook niet in Nederland geboren. In Colombia namelijk. Ik ben geadopteerd en woon nu hier. Het feit dat ik hier niet geboren ben boeit me niet. Ik voel me Hollander Ik gedraag me Hollands maar ik zie er niet uit als een Hollander. Al mijn vriende weten mijn
verhaal (van mijn adoptie).

Ze zeggen wel eens drugshandelaar of poedersnuifer maar dat vind ik niet erg. Ik ben er wel trots op. Ik wordt gewoon geaccepteerd. En die Wilders. Die mag lekker kletsen en zeggen dat buitenlanders weg moeten en zo maar ik voel me als een Hollander in een buitenlandse lichaam.

Mij doet het niks wat hij zegt.
Wees niet bang maar trots. Kijk waar je woont. Ben je blij dat je hier bent. Dat je anders dan bent dan de mensen hier ligt alleen bij het feit dat je hier niet geboren bent. Daar hoor je niet druk over te maken. Dat stemmetje is jou angst. Die is niet nodig. Je bent niet anders! Zeg dat tegen jezelf en ga leven. Geniet van je leven! ga leuke dingen doen met je vrienden. Flm kijken ofzo (iets wat iedereen wel leuk vindt. Zij vinden het leuk. Jij ook
Ben je anders? Nee.

Mijn vrienden bestaan voornamelijk uit Nederlanders. Heeel weinig allochtonen. Zien mij als hun soortgenoten en daarom zijn ze mijn vrienden. Er zijn natuurlijk mensen die zeggen dat je hier niet hoort of naar je eigen land moet. Daar moet je niks van aantrekken. Je bent waar je woont en als jij vindt dat je hier hoort dan hoor je hier.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2011, 16:31
Verwijderd
jij bent niet anders!!
die nederlanders?
lijken die wel allemaal op elkaar??
Geloof me, zelfs een hoop mensen met een blanke huidskleur zijn niet in nederland geboren, je bent niet de enigste en wat mij betreft is iedereen hier welkom!!
En de pvv??
lekker zn gang laten gaan, de EU en de VN zijn verstandig genoeg om hem tegen te houden als het uit de hand loopt...
Met citaat reageren
Oud 12-03-2011, 20:45
Verwijderd
Nou even 1 ding: Je bent Nederlander als je je aan de Nederlandse cultuur aanpast (en dan bedoel ik niet met alles. Zoals godsdienst bijvoorbeeld, moet je niet aanpassen. Het is meer dat je wel Nederlands moet kunnen spreken(niet perfect) en gewoon sociaal naar anderen moet zijn.
En dan zullen velen het met me eens zijn, zolang jij je sociaal opstelt naar de medemens en dat doe jij, maakt het NIET uit waar je vandaan komt!

Oh en de PVV lijkt populair, maar de mensen die erop stemmen zijn niet zo rasistisch als hij(de meesten dan). Maar ze zijn meer voor een stop op immigratie omdat wij al zoveel mensen in dit land hebben.

Dus voel je alsjeblieft welkom hier en alle zielige gasten die van die kutopmerkingen maken, zijn gewoon zielig en weten niks anders om mee aan te komen.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 07:19
Verwijderd
Het gekke is, dat mensen vanalles willen doen om anders te zijn dan anderen. Mensen willen zich dolgraag onderscheiden. Maar op het moment dat er iets is dat onderscheid zou kunnen maken, voelen ze zich er toch een beetje maf bij, want stiekem wil iedereen ook hetzelfde als de buurman.

Als je gewoon lekker je eigen weg gaat, en zelf je leven goed op pootjes hebt, zonder dat je met een schuin oog maar het gras van de buurman kijkt, dat toch altijd groener is, dan merk je vanzelf dat mensen je accepteren voor wat je bent.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2011, 18:01
Associated
Associated is offline
Gelukkig maar, we hebben er al teveel hier in NL.
Maar ik ben namelijk WEL in NL geboren maar mijn ouders komen uit suriname, dus ik ben geen neger, maar een bruin getint persoon.
Oud 26-03-2011, 19:24
nachtmens
nachtmens is offline
Citaat:
Gelukkig maar, we hebben er al teveel hier in NL.
Maar ik ben namelijk WEL in NL geboren maar mijn ouders komen uit suriname, dus ik ben geen neger, maar een bruin getint persoon.
Wat bedoel je
Oud 26-03-2011, 20:19
nachtmens
nachtmens is offline
Lieve Zaira,,

Ieder van ons is anders, ieder mens is anders, gelukkig maar. Om het in het kort te zeggen, er bestaat niet zo iets als een Nederlander. Zoals Maxima ooit heeft gezegd, wat is een Nederlander?

Als ik jouw was, zou ik super gelukkig zijn met wat je hebt, je spreekt thuis Nederlands, je doet vwo en zoals je zelf aangeeft ben je gezond zowel lichamelijk als geestelijk. Maar echt veel allochtonen, hier geboren en getogen, spreken thuis niet de hele tijd Nederlands.

Ik ben ook niet hier geboren. Ik zeg eerlijk, ik voel me geen Nederlander en ik heb geen behoefte om dat wel te zijn. Maar ik doe het goed (ik doe hbo) en waar het om gaat is dat je, als je er in staat bent, wat aan de maatschappij van het land waar je woont toevoegt.

Wat grappig is, we hadden het hierover afgelopen donderdag tijdens mijn stage. Een (donkere)allochtone vertelde dat Nederlands een moeilijk taal is en dat hij twee drie keer hetzelfde moet zeggen, voordat zijn leerlingen(vmbo en 100% Hollanders) het snappen. Maar kijk om je heen, zijn alle Nederlanders dezelfde? Ik zal je het vertellen, Nee, als ik alleen naar mijn medestudenten kijk, dan heb je er een paar die niet eens uitgaan en zich anders kleden en gedragen(ouderwets, zou je zeggen) en andere kleden zich op hun eigen manier etcc. Ik woon hier 6 jaar en ik heb nog geen beeld wat iemand echt Nederlander maakt.

Wat de pvv betreft, laat hem zeggen wat ie wil. Mij doet ie in ieder geval niets. Waar maak je zorgen om?
Ik kan met herinneren dat in de eerste maanden dat ik hier woonde, een vrouw me vroeg: wat vind je van Nederland en zou je naar Marokko terugkeren. Ik reageerde, zonder dat ik erover nadacht, ieder land is dezelfde, mij maakt het in ieder geval niet uit in welke land ik me bevind en zij braste in een glimlach. Als ik er nu over nadenk, dan geef ik me zelf gelijk. Ik heb nooit gedacht of gedroomd dat ik hier zal zijn en ik weet ook niet wat de toekomst me zal brengen.

Ik weet nog dat een docente me ooit vertelde dat ze nooit met der dochter naar haar moederland ging, ik weet niet meer uit welke land ze komt. Maar ze zei dat ze en haar man van daar moesten vluchten en dat ze haar dochter wil vernederlandeseren en dus niet de cultuur van dat land mee wil geven. Hierop kwam een discussie opgang en de meesten vonden het niet goed wat ze haar dochter aandeed. We vonden allemaal dat het beter is als ze die cultuur leert kennen. En die juf gaf ons ook gelijk. Voor deze vrouw wat het moeilijk gezien wat ze in die land had meegemaakt en ze wilde niet dat haar eigen dochter erachter zal komen.

Maar goed, wat ik wil zeggen, waarom laten je ouders niet met de islamitische cultuur kennis maken? Je geeft zelf aan dat je dat jammer vindt. Ik zou er toch meer over gaan zoeken.

Dus je bent anders, ja , maar dat hoeft toch niet negatief te zijn. Wil je zeggen dat als je geen 100% Nederlander bent, dat je dan dom , anders etc bent? Zoals ik al zei, we zijn allemaal anders. En dit zal je met de tijd duidelijk worden. Zo ontdek ik dat Marokkanen vreselijk veel verschillen, met alle soorten en maten en ik verbaas me elke keer weer als iemand me vertelt dat hij/zij van Marokkaanse afkomt is. Zo zit het ook met de Nederlanders.

Wat ik je kan zeggen, is zoeken naar je cultuur en je geloof, je zult er trots op zijn, wat het ook zal zijn.

Als je nog vragen hebt of gewoon iets kwijt wilt, laat het weten.

Groetjess,,
Nina
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 20:18
honkballertje
honkballertje is offline
Het is niet raar dat je je zorgen maakt om dit soort dingen/er regelmatig over nadenkt. Dat hoort een beetje bij de puberteit. Ontdekken wie je nou echt bent en jezelf gaan leren accepteren. Ik ben (zoals al velen die hier een bericht achter hebben gelaten voor mij) ook niet in Nederland geboren en mij maakt het eerlijk gezegt helemaal niks uit. Eigenlijk vind ik het juist wel iets wat mij onderscheidt van de rest. Je bent niet raar, je bent speciaal. Iedereen is speciaal, maar allemaal op een andere manier. Dit is 1 van de manieren die jou onderscheidt van je vele klasgenoten die nederlandse ouders hebben en in nederland wonen.
Heb je (als ik het vragen mag) trouwens een Nederlands paspoort? (en zo ja is dat je enige paspoort of heb je daarnaast nog een ander paspoort)
want dat je niet in Nederland geboren bent maakt natuurlijk niks uit als je een Nederlands paspoort hebt voor meneertje Wilders. Die zit alleen maar te zeuren over buitenlanders buiten de grens houden blablabla allemaal onzin als je het mij vraagt. Aangezien je een meisje bent een moslim, draag je een hoofddoek? want bijvoorbeeld een hoofddoek laat je er natuurlijk meer 'anders' uitzien dan iemand die niet voldoet aan het type 'blond met blauwe ogen'. Oh en nog een leuk detail. Er zijn genoeg jongens die juist eerder vallen op een meisje die niet voldoet aan 'blond met blauwe ogen'. Ik vind meisjes met blond haar een blauwe ogen bijvoorbeeld helemaal niet interessant qua uiterlijk, omdat er al zo veel van rondlopen (het is niet spciaal/anders dus interesseert het me minder dan iemand die niet voldoet aan dat stereotype).

Iemand die 'echt' nederlands is (hier geboren, ouders hier geboren, voldoet qua uiterlijk aan stereotype nederlander) is niet beter of slechter dan iemand die daar niet aan voldoet. Het maakt mensen anders/speciaal en als er niet verschillende mensen rond zouden lopen zou dat maar saai zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten