Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2002, 16:11
TMLWKY
Avatar van TMLWKY
TMLWKY is offline
De titel zegt op zich al genoeg: is liefde eeuwig? Of: Kan liefde eeuwig zijn?

De een zegt van wel, de ander zegt van niet.
De een zegt 'voor altijd' van de ander te houden, ze trouwen, krijgen kinderen, en blijven de rest van hun leven bij elkaar... De ander zegt hetzelfde en is een paar maanden later op de partner uitgekeken...

Kan liefde werkelijk eeuwig zijn, of zou elke relatie op den duur verbroken worden (vooropgesteld dat je zolang leeft).

Iets andere vraagstelling: Als je beide eeuwig leeft, kun je dan altijd van elkaar blijven houden?
Advertentie
Oud 24-07-2002, 16:13
RenT
RenT is offline
Het kan wel, maar is niet waarschijnlijk.
Logischer is dat er een lange periode van liefde/houden van is, en dat er daarna gewoonte optreedt.
Hoeveel opa's/oma's zouden er nog echt van elkaar houden, of in plaats daarvan 'gewend zijn' aan het uiten van liefhebbingen aan elkaar? En wie liefde geeft, verwacht het terug te ontvangen, dus... eigenbelang?
__________________
Liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken...
Oud 24-07-2002, 16:17
Just Johan
Just Johan is offline
eeuwige liefde is een illusie denk ik; maar als je het jezelf steeds voorhoudt geloof je er misschien de rest van je leven in. op last van de psychiater heb ik m'n eeuwige liefde na 3.5 jaar aan de kant geschoven
Oud 24-07-2002, 17:32
unintended
Avatar van unintended
unintended is offline
Ik denk dat het wel kan, maar of liefde voor eeuwig blijft hangt waarschijnlijk ook van factoren die van buitenaf spelen af.
Oud 24-07-2002, 18:15
Spyker
Avatar van Spyker
Spyker is offline
zou je eerst 'liefde' moeten definiëren. Moederliefde bijvoorbeeld kan naar mijn mening wel eeuwig zijn.
En dat eeuwig is ook een beetje vaag. voor mij houdt dat in dat ook na de dood nog van elkaar word gehouden, maar dan zou je dus eerst moeten vaststellen of er na de dood überhaupt wel iets is waardoor je nog lief zou kunnen hebben.
__________________
It's not my problem I don't like you
Oud 24-07-2002, 21:14
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
ik hoop van wel, want dat lijkt me wel mooi en als ik kijk naar mn opa en oma, toen ze stierven waren ze al meer dan 70 jaar getrouwd, en ze mopperden wel op elkaar, en mn oma (toen 92)dacht steeds dat mn opa (toen 95) wat met de schoonmaakster had , maar ze hielden nog wel van elkaar, denk ik....

dus misschien bestaat het echt wel, eeuwige liefde
let's hope so...
Oud 29-07-2002, 14:50
saxy girl
saxy girl is offline
Eeuwige liefde bestaat volgens mij niet. Je gaat nog wel van elkaar houden, maar op een andere manier dan in het begin.
De liefde die er is, is vooral gebaseerd op respect, trouw, vertrouwen, eerlijkheid, ...
Oud 30-07-2002, 01:33
Boer_kameeL
Avatar van Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Ik dnek dat dit sterk van persoon tot persoon verschilt... Ik geloof erin dat er een persoon voor mij bestaat, waar ik elke morgne als ik wakker word en naar kijk terug verliefd op kan worden (misschien lijkt dit naief, maar beeld je in iemand te vinden die even diep als jijzelf kan gaan, en waar je meer voor voelt dan voor je eigen leven... iemand die je elke dag opnieuw kan leren kennen, verleiden, ....)
Oud 30-07-2002, 01:38
DarGull
Avatar van DarGull
DarGull is offline
niks voor eeuwig.
__________________
Der Uber Scepticus
Oud 30-07-2002, 20:20
Verwijderd
Ik denk dat eeuwige liefde nu eenmaal niet in de natuur, de instincten van een zoogdier zit, laat staan een mens.

Wat ik daar wel zelf moet tegeninbrenge is dat de mens zijn instincten zo goed als nimmer gebruikt, denk ik (verbeter als ik fout zit).

Maar volgens mij bestaat eeuwige liefde inderdaad niet, enkel de illusie ervan.
sorry

P.S.: ik kaan ook wel romantisch zijn hoor
Oud 30-07-2002, 21:02
bono
bono is offline
De liefde van God is voor eeuwig en daar geloof ik stellig in!
__________________
:-) I have a dream...
Oud 30-07-2002, 23:11
DarGull
Avatar van DarGull
DarGull is offline
Citaat:
bono schreef:
De liefde van God is voor eeuwig en daar geloof ik stellig in!
't is goed dat je GELOOF zegt want dat moet je dan wel eerst doen.
__________________
Der Uber Scepticus
Oud 31-07-2002, 11:50
Amoa
Avatar van Amoa
Amoa is offline
Jazeker kun je altijd van elkaar blijven houden. Ik ben ervan overtuigd dat liefde eeuwig kan zijn. Maarreh, ik vind het een beetje vage vraagstelling, want wij mensen leven nu eenmaal niet eeuwig. Maar zolang als je leeft kun je zeker altijd liefde hebben voor dezelfde persoon. (meestal) Vanzelfsprekend moeder/broeder liefde, maar ook liefde voor je partner kan 'eeuwig' zijn.
Saxy girl schreef:
Eeuwige liefde bestaat volgens mij niet. Je gaat nog wel van elkaar houden, maar op een andere manier dan in het begin. De liefde die er is, is vooral gebaseerd op respect, trouw, vertrouwen, eerlijkheid, ...
Kun je me het verschil tussen deze eerste en tweede liefde uitleggen? Naar mijn mening is het hetzelfde.
__________________
..:Look straight into the sun until she breaks your face and you'll start smiling:..
Oud 31-07-2002, 13:39
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Zolang er emotionele mensen blijven, blijft liefde wel bestaan.

In een helder moment laatst kwam ik tot conclusie dat begeerte voortkwam uit het ontbreken van een eigenschap die je onmogelijk zelf kunt verkrijgen, dus probeer je het over te nemen van een ander. Door het vormen van een paar wordt dit overgenomen, aangezien je jezelf deel maakt van een geheel dat die eigenschap heeft... Reacties?

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Oud 31-07-2002, 14:37
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Everything dies
__________________
You're either very brave or very stupid.
Oud 31-07-2002, 17:22
RenT
RenT is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:
Everything dies
Dies of verandert van vorm?
De vlinders zullen r niet meer zijn, maar de genegenheid, het iets voor iemand overhebben, waarom zou dat verdwijnen???
__________________
Liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken...
Oud 31-07-2002, 18:10
lady_x
Avatar van lady_x
lady_x is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:
Everything dies
Is juist..
Ben ik de enige die denkt dat liefde zo vluchtig is, dat je de ene veel kan beminnen maar een andere evenveel kan beminnen? Ik denk dan ook dat de ware niet bestaat omdat er versch. exemplaren zijn die liefde kunnen geven.
Liefde is een sterk gevoel maar naar mijn mening kan ze makkelijk door een ander vervangen worden.
__________________
www.devizu.com
Oud 31-07-2002, 18:18
lady_x
Avatar van lady_x
lady_x is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
Iets andere vraagstelling: Als je beide eeuwig leeft, kun je dan altijd van elkaar blijven houden?
Mijn ouders zijn 25 jaar getrouwd, ze zijn nog samen maar dat gevoel 'houden van' is er niet meer zoals voorheen, het is een gewoonte geworden om samen hun leven te delen.
Zie je, het is mogelijk een leven lang bij elkaar te leven maar de drang een andere liefde te leren kennen zou bij mij groot zijn, omdat ik niet hou van gewoontes.
Liefde is intens maar kort, zoals genot, het is maar een vinger lang.
__________________
www.devizu.com
Ads door Google
Oud 01-08-2002, 19:57
humandoll
humandoll is offline
JA, God is Eeuwig en God is Liefde.
Oud 01-08-2002, 20:04
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
humandoll schreef:
JA, God is Eeuwig en God is Liefde.
* tijd is voor god totaal niet relevant als ie almachtig is; dus god is eeuwig

* de mens gaat door de tijd, dus de mens is totaal niet relevant voor god als ie almachtig is
Oud 01-08-2002, 20:19
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
humandoll schreef:
God is Eeuwig
bestaat er een kleur die wij niet kennen?
__________________
You're either very brave or very stupid.
Oud 01-08-2002, 20:29
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
humandoll schreef:
JA, God is Eeuwig en God is Liefde.
BLABLABLA........blablablablabla.........blablablablabla........Have a nice day!

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Oud 16-08-2002, 22:33
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
humandoll schreef:
JA, God is Eeuwig en God is Liefde.
voor de 1 wel voor de ander niet. hoezo zou god eeuwig zijn kan je niet weten want je bestaat niet zo lang om het na te gaan. en god liefde. als god toch de wereld heeft gecreerd waarom bestaat er dan oorlog, god liefde jaja!
oh en trouwens wat is eeuwig??
Oud 16-08-2002, 22:43
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Niet uppen na een week.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Mijn muze
Verwijderd
0 14-11-2004 17:03
Lifestyle Een nieuwe poging tot analyseer je medeforummer topic
Ragnar
500 28-06-2004 21:19
Verhalen & Gedichten Lief
Charlottetje
93 03-04-2004 16:28
Levensbeschouwing & Filosofie Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!!
IGRA
1 15-01-2004 16:53
Verhalen & Gedichten [Betoog] Alles is klote.
Verwijderd
19 18-10-2002 18:22
Verhalen & Gedichten Pijn in mijn leven, liefde in mijn leven, waarom
louis84
1 07-11-2001 16:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:29.