Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2011, 16:59
koreah
koreah is offline
Hallo!

Ik heb morgen mijn schrijftentamen en zou graag feedback van jullie
willen van mijn betoog.

De pakkans bij vernielingen en straatcriminaliteit is laag
Stoor jij je ook wel eens aan de vernielzucht van jongeren? Ik word er in ieder geval dagelijks mee geconfronteerd. Vernielde bushokjes, kapotgeslagen ruiten, straatverlichting die vakkundig onklaar gemaakt is. Eigenlijk is er altijd wel iets kapot gemaakt. Is daar dan niet meer aan te doen? Hoe groot is het probleem eigenlijk en wat zijn de oplossingen en de effecten daarvan? En onder welke voorwaarden komen deze dan tot stand?

Veel steden kampen tegenwoordig met criminele jeugdbendes en overlastgevende jongerengroepen. Vaak zijn tuinen, auto’s en bushokjes slachtoffer van dit zinloze geweld. Deze problemen zijn lastig op te lossen en de oorzaak hiervan is dat er tegen veel zaken geen aangifte wordt gedaan. Ook zijn er plankzaken die niet worden opgelost, simpelweg omdat er te weinig rechercheurs zijn. Als er dus niet geďnvesteerd wordt in veiligheid, neemt inbraak en vandalisme steeds meer toe.
Maar wat zijn nou eigenlijk de oplossingen voor dit groeiende probleem? Ten eerste door meer camera’s te plaatsen op plekken waar vernielingen en criminaliteit vaak voorkomt. Echter zijn veel mensen tegen cameratoezicht, aangezien zij dit zien als schending van hun privacy. Maar als je niets te verbergen hebt, waarom zou je er dan op tegen zijn? “Cameratoezicht helpt mensen zich veiliger te voelen, en de beelden die gemaakt worden kan de justitie in de rechtbank gebruiken als bewijsmateriaal”, zegt Frank Duut, Fractievoorzitter van VVD Assen. Ook kun je door middel van camerabeelden de identiteit van vandalen sneller achterhalen.
Als tweede oplossing zou ik graag meer blauw op straat zien. Dit door het werk minder bureaucratisch te maken. Dit kan bijvoorbeeld door minder formulieren, het schrappen van regels en betere informatiesystemen. Hierdoor hebben agenten meer tijd voor het echte politiewerk, namelijk: het bestrijden van criminaliteit en overlast op straat. Als voorwaarde hiervoor moeten burgers direct 1-1-2 bellen als zij een strafbaar feit zien.
Meer blauw op straat geeft, net als bij cameratoezicht, een veilig gevoel. De politie heeft echter zo’n 4000 agenten extra nodig om te zorgen dat aangifte doen ook echt zin heeft. Hier is simpelweg te weinig geld voor. De Nederlandse politie kampt namelijk al jaren met financiële problemen.

Wat zijn nou eigenlijk de meest voor de hand liggende oplossingen? Ik pleit voor meer cameratoezicht en meer blauw op straat. Cameratoezicht en meer blauw op straat geven beide een veilig gevoel aan de burger en het helpt met het bestrijden van criminaliteit. Door het huidige beleid is de pakkans van vandalisme en straatcriminaliteit namelijk nog steeds laag.

Is hij te lang of te kort of klopt het niet? Ik heb jullie hulp hard nodig!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten