Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2011, 19:04
Jason2
Jason2 is offline
Dag iedereen,

Ik heb de laatste vaak dingen gehoord over Bipolaire stoornis en ik vraag me echt af of ik het niet heb. Ik heb vooral de laatste paar maanden echt heel stemmings veranderingen.

Op het ene moment voel ik me helemaal top en geweldig maar dan kan ik me kort daarna weer helemaal shit voelen. En andersom. Natuurlijk voel ik me ook wel eens normaal, maar het valt me op dat ik vooral het laatste jaar erg veel stemmings wisselingen heb.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2011, 19:30
Verwijderd
Als je je er zorgen over maakt, kun je het beste eens langs je huisarts gaan, die kan je eventueel doorverwijzen naar een psychiater. Maar het klinkt mij niet zo een-twee-drie als een bipolaire stoornis. Een bipolaire stoornis wisselt niet van het ene op het andere moment. Een depressieve episode moet volgens de officiele criteria minstens 2 weken duren, een (hypo)manische episode minstens een week. Het is zelfs zo dat een bipolaire stoornis al als "rapid cycling" (snel wisselend) wordt omschreven bij meer dan 4 episodes per jaar. (Het is in werkelijkheid wat complexer allemaal maar ik denk niet dat dat bij jou van toepassing is.)

Stemmingswisselingen horen er soms gewoon een beetje bij. Het is niet per se de een of andere stoornis. Maar als je er veel last van hebt, dan kun je echt gewoon het beste eens langs je huisarts gaan.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2011, 20:57
Volk
Volk is offline
Klinkt als de puberteit waarin hormonen heen en weer vliegen en je stemming hetzelfde kan doen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2011, 22:44
sanni
sanni is offline
Klinkt ook als een van de tekenen van borderline al gooi ik Het ook op hormonen en de puberteit
Met citaat reageren
Oud 28-04-2011, 22:54
Verwijderd
ja bij borderline moet je toch echt ook wel van meer dan alleen stemmingswisselingen last hebben hoor. Die conclusie moet je niet al te snel trekken...
Met citaat reageren
Oud 29-04-2011, 09:04
Verwijderd
Elke stoornis heeft wel een aantal punten die ook bij 'gezonde' mensen voorkomen. Een van de symptomen van Borderline, is heel zwartwit-denken. Nou, ik kan je zo al drie mensen noemen die dat hebben en die toch echt geen stoornis hebben. Een collega is van huis uit gedragsdeskundige, zij heeft allemaal dit soort stoornissen helemaal moeten onderzoeken en bestuderen enzo. Ze zei ook dat je in het begin overal stoornissen ziet, omdat alle stoornissen ook symptomen hebben die bij gewone mensen voorkomen. Het is juist de combinatie van veel van de symptomen die maakt dat je de stoornis hebt. En dan nog, in welke mate de symptomen zich voordoen, is ook belangrijk.
Ik zou me dus niet teveel zorgen maken over OMG IK HEB EEN STOORNIS, want waarschijnlijk valt dat wel mee. Als je nog volop in de puberteit zit, slingert je stemming ook overal naar toe zonder dat je daar iets aan kunt doen.

Daarnaast kan alleen een psychiater die diagnose stellen, en dan nog mag een psychiatrische stoornis alleen vastgesteld worden bij iemand die 18+ is. Daarvoor is het 'vertoont borderline-kenmerken', of doe ze dat dan ook omschrijven. Tot je achttiende kun je daar, wordt nogal eens gezegd, 'overheen' groeien.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2011, 09:51
T_ID
T_ID is offline
Bipolair slaat op manisch (of tenminste toch wel hypomaan) of depressief worden.

Da's wel wat meer dan een stemmingswisseling.

Manisch zijn omvat dingen als opeens alles kopen dat los en vast zit zelfs als je er geen geld voor hebt, niet kunt stoppen met praten, met iedereen naar bed gaat en hele dagen niet kunt slapen omdat je teveel energie hebt.

Dan moet je wellicht eens met je dokter gaan praten. Humeur op zich heeft weinig met psychische stoornissen te maken.
Reageren

Regels voor berichten