Elke stoornis heeft wel een aantal punten die ook bij 'gezonde' mensen voorkomen. Een van de symptomen van Borderline, is heel zwartwit-denken. Nou, ik kan je zo al drie mensen noemen die dat hebben en die toch echt geen stoornis hebben. Een collega is van huis uit gedragsdeskundige, zij heeft allemaal dit soort stoornissen helemaal moeten onderzoeken en bestuderen enzo. Ze zei ook dat je in het begin overal stoornissen ziet, omdat alle stoornissen ook symptomen hebben die bij gewone mensen voorkomen. Het is juist de combinatie van veel van de symptomen die maakt dat je de stoornis hebt. En dan nog, in welke mate de symptomen zich voordoen, is ook belangrijk.
Ik zou me dus niet teveel zorgen maken over OMG IK HEB EEN STOORNIS, want waarschijnlijk valt dat wel mee. Als je nog volop in de puberteit zit, slingert je stemming ook overal naar toe zonder dat je daar iets aan kunt doen.
Daarnaast kan alleen een psychiater die diagnose stellen, en dan nog mag een psychiatrische stoornis alleen vastgesteld worden bij iemand die 18+ is. Daarvoor is het 'vertoont borderline-kenmerken', of doe ze dat dan ook omschrijven. Tot je achttiende kun je daar, wordt nogal eens gezegd, 'overheen' groeien.
|