Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2011, 13:29
Bird.
Bird. is offline
hee,

Na de vakantie moet ik een soort les geven over een stukje vertaald latijn, dus uitleg qua vertaling maar ook qua inhoud, qua vertaling kom ik er wel uit maar de inhoud is nogal ingewikkeld.

De brief heet 'de god in ons' en gaat erover dat het 'goddelijke element', de ratio dus, in ons allen aanwezig is.

Vertaling:
'Jij doet een zeer goede zaak en voor jou heilzaam, als jij, zoals jij schrijft, volhardt te gaan naar een goede instelling, waarvan het dwaas is deze te wensen, omdat jij deze van je(zelf) kunt verkrijgen. Niet moeten de handen worden opgeheven naar de hemel en niet moet de tempelbewaarder door smeken ertoe bewogen worden om ons toe te laten tot het oor van het godenbeeld, alsof wij (dan) beter gehoor kunnen vinden: de god is in de buurt van jou, hij is met jou, hij is binnenin jou.

Mijn idee: Het is goed dat je streeft naar apatheia, maar je moet deze niet verkrijgen door te smeken aan de goden, die god, die moet je zelf ontwikkelen. Die god(ratio) zit binnenin jou.
(Het stukje van 'alsof wij dan beter gehoor kunnen vinden snap ik niet echt?'

Zó bedoel ik het Lucilius: een heilige adem/geest zit binnen in ons, van onze slechte en goede daden de waarnemer en bewaker. Zoals hij door ons is behandeld, zo behandelt hijzelf ons. Niemand is waarlijk een goed mens zonder god: of kan iemand soms boven het lot uitstijgen als hij niet door hem is geholpen? Hij geeft grootse en verheven adviezen: in ieder van de goede mensen 'woont een god, welke is onzeker.'

Mijn idee: De spiritus ( heilige adem) zit binnen in ons, hij neemt al onze daden waar en bewaakt deze. (wat is precies de spiritus, want de omschrijving in mijn boek is nogal vaag?)
Zoals hij door ons is behandeld, zo behandelt hijzelf ons (?)
Niemand is een goed mens zonder de ratio, of kan iemand soms boven het lot uitstijgen als hij niet door hem is geholpen(?). Niemand kan zonder hulp van de ratio invloed hebben op het lot, maar mét ratio heb je daar toch ook geen invloed op??
In ieder mens zit een ratio, welke/hoe goed die ontwikkeld is is onzeker?

Oke, ik heb dus 'mijn interpretatie' van deze alinea's gegeven, misschien dat iemand mij kan nakijken of ik een beetje in de goede richting zit en mij kan helpen bij de stukjes die ik niet snap?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten