Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2011, 17:48
Verwijderd
Is er hier iemand die ervaring heeft met vakantiewerk in een ziekenhuis of zorginstelling voor verstandelijk beperkten? Ik ben erover aan het denken om daarvoor te solliciteren. Het lijkt me stukken leuker en beter bij me passen dan supermarkt/detailhandel.

Voor de mensen die ervaring hebben in die sector: Wat waren precies je werkzaamheden? Wat zijn handige karaktereigenschappen? Vond je het leuk? En wat zou een reden zijn om vooral niet in die sector te gaan werken?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2011, 21:52
Martiño
Martiño is offline
Vakantiewerk in het ziekenhuis houdt meestal in dat je bij de facilitaire dienst of iets dergelijks gaat werken. Kort gezegd: schoonmaak, magazijn en transport, linnendienst, keuken, en misschien iets administratiefs. Er zijn bijna geen vakantiebanen waarbij je ook zorgtaken hebt of patiëntencontact hebt. Het is dus geen echt ziekenhuiswerk, je doet iets wat je bij andere bedrijven ook zou kunnen doen, alleen doe jij het toevallig in het ziekenhuis.

Wat betreft arbeidsvoorwaarden, sfeer, precieze taken, dat is een beetje afhankelijk van waar je terecht komt.
Oud 06-05-2011, 16:36
Balance
Balance is offline
Citaat:
Is er hier iemand die ervaring heeft met vakantiewerk in een ziekenhuis of zorginstelling voor verstandelijk beperkten? Ik ben erover aan het denken om daarvoor te solliciteren. Het lijkt me stukken leuker en beter bij me passen dan supermarkt/detailhandel.

Voor de mensen die ervaring hebben in die sector: Wat waren precies je werkzaamheden? Wat zijn handige karaktereigenschappen? Vond je het leuk? En wat zou een reden zijn om vooral niet in die sector te gaan werken?

Alvast bedankt!
Ik heb gewerkt in een dagbestedingscentrum voor verstandelijk beperkten.

- Wat waren mijn werkzaamheden: het dagactiviteitenprogramma voor cliënten leiden, inclusief alle verzorgingsactiviteiten die er bij horen. Bij iets hoger niveau cliënten betekende dat dat je met ze ging wandelen, dat je hen aan een taakje zette, dat je hen hielp bij de taken, dat je met hen ging eten, etc. Bij lager niveau cliënten zat er ook veel verzorging bij, bijvoorbeeld verschonen en eten klaarmaken / geven.

- Vond je het leuk? Nee niet echt. Het verzorgende ligt mij niet. En bij de iets hogere cliënten vond ik het tempo veel te langzaam. Daarbij moest ik me heel erg inhouden om me niet met de zorg te gaan bemoeien, aangezien ik zelf een opleiding in de richting heb en veel zag waar ik het niet mee eens was.

- Karaktereigenschappen: zorgzaam zijn, geduld hebben, initiatief nemen, zelfstandig kunnen werken

- Reden om er niet te gaan werken: als je smetvrees hebt, niet heel tolerant bent, weinig geduld hebt, etc.
Oud 06-05-2011, 19:40
Verwijderd
Heel erg bedankt voor de reacties. Al met al klinkt het wel alsof het iets voor mij zou kunnen zijn. Ik ga in ieder geval gewoon solliciteren, eens kijken wat zij van mij vinden (Spannend, eerste solliciatie! ) En als het me niet bevalt, dan heb ik dat ook weer ervaren.

Meer reacties zijn altijd welkom
Met citaat reageren
Oud 06-05-2011, 21:48
Takkie89
Takkie89 is offline
Mocht je niets kunnen vinden, zijn er ook een heel aantal organisaties die vakanties/kampen organiseren waar veel vrijwilligers voor gezocht worden
Oud 09-05-2011, 08:50
Adore
Adore is offline
Als je geen opleiding in de zorg hebt, wat me aannemelijk lijkt als je 16 bent, kom je ook niet in aanmerking voor zorgtaken. Dat is een verantwoordelijkheid die je niet op je mag nemen!

Wil je juist dit soort werk om bijv. dichtbij de zorg mee te kijken, maar wil je toch met mensen spreken, dan is een zorgcentrum / aanleunwoningen meer geschikt. Ik heb dat zo'n vier zomervakanties gedaan. Op zich was het gewoon schoonmaakwerk, maar je ziet de bewoners dus je hebt dagelijks veel meer contact. Ik vond het, afgezien van soms wat lastige bewoners, wel een meerwaarde. Maar dan moet je dus een switch maken van patiënten of verstandelijk beperkten naar ouderen.

Het is handig als je geduldig bent, maar je niet te erg laat afleiden. Het werk moet gedaan worden, ook al blijft iemand tegen je praten. Sociaal zijn en graag met mensen omgaan is bijna een noodzaak.
Verder bereid zijn om ergens je schouders onder te zetten en door te werken, ook al is het warm. Het is lichamelijk best een pittige baan (wanneer je de schoonmaak gaat doen).
Mijn ervaring was dat ik een rooster kreeg van taken die gedaan moesten worden, maar dat ik verder erg vrij gelaten werd. Ik werd dus niet gecontroleerd of ik op schema lag. Je hebt dus ook wel een dosis verantwoordelijkheid nodig.

Gezellig is het wel. Ik kreeg vaak drinken, fruit en snoepjes. Het grote voordeel vond ik zelf dat ik de ochtenden werkte; dan is het nog niet zo warm en 's middags kon ik nog gewoon wat leuks gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2011, 14:07
Martiño
Martiño is offline
Meestal is activiteitenbegeleider en gezelschap houden in een ziekenhuis of verzorgingstehuis toch vrijwilligerswerk? Hier in mijn ziekenhuis in ieder geval wel. Je hebt dan wel een sociale functie, maar je krijgt er niet voor betaald.

Misschien is de thuiszorg iets voor TS? Dat is meestal maar licht huishoudelijk werk, en vooral kletsen met de oudjes.
Oud 16-05-2011, 22:05
Adore
Adore is offline
Citaat:
Meestal is activiteitenbegeleider en gezelschap houden in een ziekenhuis of verzorgingstehuis toch vrijwilligerswerk? Hier in mijn ziekenhuis in ieder geval wel. Je hebt dan wel een sociale functie, maar je krijgt er niet voor betaald.

Misschien is de thuiszorg iets voor TS? Dat is meestal maar licht huishoudelijk werk, en vooral kletsen met de oudjes.
Schoonmaak is betaald.
En stiekem ben je dan zooooveel bezig met bewonerscontact!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 19:37
JustADreamer
JustADreamer is offline
Werk zelf nu jaar in thuiszorg als huishoudhulp. Zeker in vakantieperiode als je voor mensen invalt kom je bij veel verschillende mensen over de vloer, voornamelijk ouderen maar soms ook gezinnen met jonge kindjes, vrouwen van veertig die herstellen van borstkanker etc. Zeker bij de ouderen is het sociale aspect erg belangrijk, naast het schoonhouden van hun huis natuurlijk. Thuiszorg verdient vrij goed, ik werk via organisatie Privazorg, heb mezelf hiervoor wel moeten inschrijven bij kamer van koophandel als ZZP'er, maar goed, ik verdien wel 13,50 per uur
Oud 20-05-2011, 15:16
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Schoonmaak is betaald.
En stiekem ben je dan zooooveel bezig met bewonerscontact!
Dat bedoel ik, als je in de thuiszorg werkt wel. Maar in het ziekenhuis heb je echt geen contact met patiënten als schoonmaker.
Reageren

Regels voor berichten