Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2011, 17:18
Kesa
Kesa is offline
De eindexamens zijn voorbij en ik wil weer gaan werken. Ik heb 15 maanden bij de AH als kassamedewerker gewerkt en een kleinere periode als vakkenvuller. Vanwege mijn examens heb ik daar mijn contract niet laten verlengen en wil nu graag bij een ander bedrijf aan de slag. Aangezien in de buurt meerdere supermarkten zitten ben ik bij één van deze ( op het moment niet nader te noemen ) supermarkten een sollicitatieformulier gaan vragen, allemaal goed en wel.

Voor een baantje als vakkenvuller kon ik het blaadje zo invullen, maar aangezien ik meer ervaring voor de kassa met me meedraag en liever het contact met de klant heb dat je als kassamedewerker hebt, wilde ik liever een blaadje invullen voor kassamedewerker.

Uiteindelijk heb ik dat wel mogen invullen, onder het mom van 'kijk maar wat het wordt'. Maar, er werd mij voordat ik het invulde wel vertelt dat 'de baas geen jongens achter de kassa aanneemt'. Valt dit niet onder discriminatie? Stel, ik mag om die reden niet als kassamedewerker aan de slag, in hoeverre sta ik in mijn recht en welke stappen kan/mag ik ondernemen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2011, 18:48
Verwijderd
Dat valt zeker onder discriminatie, want onderscheid maken op geslacht mag alleen als dat relevant is voor het werk (bijvoorbeeld bij een acteur).
Ik weet alleen niet of je een baantje als caissier de moeite van een gerechtelijke procedure waard moet vinden.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2011, 19:04
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik weet alleen niet of je een baantje als caissier de moeite van een gerechtelijke procedure waard moet vinden.
Nee, een gerechtelijke procedure vind ik het ook niet waard. Maar ik zou het wel fijn vinden om te weten als er een meldpunt is waar je deze vorm van discriminatie - als het ook werkelijk waar is - zou kunnen melden. Het is namelijk van de gekke dat dit anno 2011 gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2011, 08:50
Em.
Em. is offline
Als je het zo brengt moet ik eigenlijk aan de commissie gelijke behandeling denken. Ik weet niet precies hoe dat zit (behalve dan dat ze over discriminatie gaan en advies uitbrengen), maar misschien kun je kijken of dat iets is?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2011, 11:02
AzN
AzN is offline
Ik zou 't melden bij deze instelling.

Ik vind 't trouwens 'n bizar beleid voor 'n supermarkt: geen jongens achter de kassa's , maar dat terzijde.
Oud 04-06-2011, 11:32
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Als je het zo brengt moet ik eigenlijk aan de commissie gelijke behandeling denken. Ik weet niet precies hoe dat zit (behalve dan dat ze over discriminatie gaan en advies uitbrengen), maar misschien kun je kijken of dat iets is?
Ik zal dit even in mijn achterhoofd houden, mocht het zover komen . Bedankt allen voor de reacties.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2011, 13:05
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik zie nu je het zegt idd zelden jongens achter de kassa, maar ik zou niet weten waarom het niet zou mogen en vind dit idd ook een belachelijke reactie van die winkel!
Oud 04-06-2011, 13:24
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik zie nu je het zegt idd zelden jongens achter de kassa, maar ik zou niet weten waarom het niet zou mogen en vind dit idd ook een belachelijke reactie van die winkel!
Bij de Albert Heijn waar ik heb gewerkt zaten er om sommige momenten meer jongens dan meiden achter de kassa, zo vreemd is het niet. Bij AH To Go zie ik ook met regelmaat erg veel jongens in de winkel en weinig meiden. Bij de supermarkt waar ik gisteren was zitten wel alleen meiden achter de kassa, maar ik had er geen benul bij dat dit beleid erachter zat.

Eerlijk gezegd heb ik door dit te weten niet echt een fijn gevoel meer om er nog te gaan werken, ik heb er gewoon een rotgevoel aan overgehouden. Aanstaande maandag ga ik bij een AH To Go een sollicitatieformulier halen ( via Internet al gesolliciteerd, maar nooit een bevestiging ontvangen, maar wel wetende dat er op de AH site staat dat ze mensen zoeken ), de betreffende winkel waar ik het in de beginpost over heb laat ik denk ik voor wat het is. Ik verwacht nog wel een telefoontje van hen of ik wel/niet op gesprek mag komen. Ik zal hun dan wel mededelen dat deze omstandigheden mij niet meer naar de winkel trekken, of ik mag komen of niet.

Een baantje achter de kassa vind ik het ook niet waard om er een hele procedure over op te starten. Wellicht kan ik een melding doen bij het CGB als ik hoor niet uitgenodigd te worden door het beleid, misschien dat de betreffende supermarktketen zijn beleid dan veranderd. Ik laat het verder - na enig twijfelen/peinzen - gewoon voor wat het is.

Desondanks allen bedankt voor de hulp waar ik eventueel melding zou kunnen doen. Ook fijn om te horen dat velen hier het ook vreemd vinden, ben ik niet de enige . En dat anno 2011. Ik laat het nog wel weten als ik nog een telefoontje krijg over het hoe en wat.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2011, 21:17
jochemie
jochemie is offline
Het moeilijke is dat je moet bewijzen dat het komt doordat je een jongen bent. Dat is heel moeilijk!
Met citaat reageren
Oud 05-06-2011, 13:14
Nona
Nona is offline
Citaat:
Het moeilijke is dat je moet bewijzen dat het komt doordat je een jongen bent. Dat is heel moeilijk!
Als je er een zaak van wilt maken, dan zul je het moeten bewijzen. Maar als je het wilt melden bij een meldpunt, dan is vertellen over de opmerking die gemaakt is eigenlijk al genoeg.
Oud 05-06-2011, 13:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De CGB heeft geen enkele zin. Meer dan tweederde van hun oordelen wordt door de rechter verworpen, en die hele commissie wordt eigenlijk door niemand nog serieus genomen.
De CGB geeft bijvoorbeeld standaard de Islamiet, de allochtoon, of degene die zich beroept op religie gelijk (mits de verdediger niet een van dezelfde kenmerken heeft) zelfs als dat volstrekt tegen de wet in gaat.

Het is stukken beter die hele CGB over te slaan en direct te gaan procederen. Niet dat dat een erg haalbare of winstgevende optie is voor de TS, maar dat terzijde.
Oud 05-06-2011, 14:35
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik zou ook een andere vestiging, of supermarkt zoeken als ik jou was...
Oud 05-06-2011, 14:54
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik zou ook een andere vestiging, of supermarkt zoeken als ik jou was...
Morgen ga ik naar een AH To Go voor een sollicitatieformulier, zoals al eerder gezegd . En hier in de binnenstad zijn er anders nog genoeg andere mogelijkheden.

Procederen vind ik het niet waard - het is immers voor 'slechts' een bijbaantje - en als ik T_ID mag geloven is het gaan naar het CGB dus ook niet waard . Nou, dan laat ik het maar voor wat het is. Áls ze bellen zal ik vertellen dat ik sowieso niet meer met hun in zee ga.

Toch blijk ik het wel eigenlijk te gek voor woorden vinden, dat een redelijk grote Nederlandse supermarktketen toch dit beleid aanhangt.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2011, 23:17
Verwijderd
discriminatie? Het zou kunnen...
Met citaat reageren
Oud 07-06-2011, 10:50
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik zou 't melden bij deze instelling.

Ik vind 't trouwens 'n bizar beleid voor 'n supermarkt: geen jongens achter de kassa's , maar dat terzijde.
Ik mocht bij een van mn eerste bijbaantjes (toevalligerwijs was ik toen kassier) ook niet mijn collega bij de receptie/administratie aflossen, dat mochten alleen mijn vrouwelijke collega's. Sommige bedrijven zijn daar heel traditioneel en ouderwets in. Bij een ander baantje werd ook altijd geroepen dat vrouwen met hun handen sneller met briefgeld werken, vond ik ook altijd een beetje naar.
Oud 07-06-2011, 10:52
Martiño
Martiño is offline
Overigens heeft het m.i. wel nut om het te melden, zelfs als het in jouw geval geen nut heeft, dan kan de CGB wel de incidentie bijhouden voor toekomstig gebruik.
Oud 07-06-2011, 11:00
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Maar ja is dat niet hetzelfde met discriminatie om leeftijd? Als ik met mn 23 jaar om een sollicitatieformulier kom vragen bij de Albert Heijn word ik waarschijnlijk ook gelijk de deur gewezen. Dat terwijl ik genoeg relevante werkervaring heb . Maar ik denk niet dat ik een schijn van kans heb..
Oud 07-06-2011, 11:29
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Maar ja is dat niet hetzelfde met discriminatie om leeftijd? Als ik met mn 23 jaar om een sollicitatieformulier kom vragen bij de Albert Heijn word ik waarschijnlijk ook gelijk de deur gewezen. Dat terwijl ik genoeg relevante werkervaring heb . Maar ik denk niet dat ik een schijn van kans heb..
Toch zie je vaak genoeg ook oudere mensen bij de AH fulltime werken. Uit de periode dat ik bij de AH werkte was er ook iemand die net 20+ was en werd wel aangenomen. Echter mocht ze na één jaar de winkel weer verlaten, omdat ze anders te duur werd. Het is maar net hoe je in het bedrijf ligt en of je doorgroeimogelijkheden hebt. Als men immers potentie in je ziet om je tot een teamleid(st)er op te leiden zul je wel langer mogen blijven.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2011, 12:51
Martiño
Martiño is offline
Leeftijdsdiscriminatie is net zo goed discriminatie, en kan je dus ook aanmelden bij de CGB. Kleine kans dat jij er iets aan hebt, maar als de incidentie groot genoeg is hebben ze tenminste een argument in handen om er structureel iets aan te doen.
Oud 07-06-2011, 17:30
Verwijderd
Nouja, volgens mij is "we kunnen een goedkopere medewerker krijgen die even goed is" gewoon wel een goede reden om iemand niet aan te nemen. Ze weigeren je niet omdat je 23 bent, maar omdat je 8,22 per uur kost.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 07:46
Martiño
Martiño is offline
Als er een sollicitatieprocedure is waarbij 2 kandidaten zijn en er maar 1 wordt aangenomen met die reden kan dat natuurlijk, maar niet als er maar 1 kandidaat is.
Oud 13-06-2011, 00:32
Verwijderd
Sinds ik in Den Haag woon, zie ik regelmatig jongens achter de kassa: een verdwaalde bij de c1000, een aantal bij de Albert Heijn en natuurlijk voldoende bij de goedkopere winkels, zoals Action en Lidl.
In Rotterdam had ik nooit een jongen achter de kassa gezien, m.u.v. de ouwe Turkse mannen bij de Aldi.
Dus ja, ik vind het nog altijd wel apart, een menneke achter de kassa.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2011, 08:39
Mobius
Mobius is offline
Ik zie ook liever een leuk meisje achter de kassa dan een dude. Vakkenvullen is vaak zwaarder werk, daar kunnen ze je beter voor gebruiken.
Oud 15-06-2011, 12:29
MiBe
MiBe is offline
Persoonlijk ben ik het met je eens wat betreft de eerste zin, maar zo zullen veel (heteroseksuele) meisjes liever een leuke jongen achter de kassa zien. Vakkenvullen hoeft overigens niet zo zwaar te zijn, hangt er vanaf wat je vult. Bij onze AH werd bier/fris bijvoorbeeld altijd door jongens gedaan, chips etc meestal door meisjes. Achter de kassa zaten zowel jongens als meisjes, ik vind het ook belachelijk wanneer ze daar anno 2011 onderscheid in maken.
Reageren

Regels voor berichten