Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2011, 19:29
Havo4-
Havo4- is offline
Hallo!

Ik vroeg me af of iemand mij hier kan helpen, ik zit te leren voor een Schoolexamen de hoofdstukken gaan over Energie omzetten, kracht & beweging en licht..

Ik heb een paar vragen:

Opgave HANS & GRIETJE:
Hans gooit een spekje naar Grietje met een horizontale snelheid van 3,43 m/s
Grietje vangt het spekje 60 cm lager op

1- Bereken de eindsnelheid van het spekje voordat het spekje valt...
2- Leg uit of de eindsnelheid vernadert als Hans het spekje verticaal opgooit met de zelfde beginsnelheid en Grietje het weer op dezelfde hoogte opvangt.

(de formules die denk nodig zijn: Ekin(a) + Epot (a) = Ekin(b) + Epot(b)
Ekin = 1/2 . m .v^2
Epot= m.g.h

Opgave Wielrennen:

Tijdens de Olympische spelen van 2004 won Leontien goud in de individuele tijdrit. Ze reed 24 km in een tijd van 31 min en 11,53 s. Het gemiddelde geleverde vermogen daarbij was
8,0 x 10^2 W. De massa van Leontien+Fiets is 70 kg

3- bereken de gemiddelde wrijvingskracht tijdens de race
4- het rendement van de verbranding van voedingsmiddelen is gemiddeld 15%
Bereken hoeveel gram spinazie per seconde verbrand moet worden voor het leveren van deze prestatie. Gebruik tabel 82 A uit binas

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen !

Alvast bedankt !!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2011, 20:53
Em.
Em. is offline
Bij de eerste vraag: de totale energie is Ekin + Epot. Ekin heeft te maken met snelheid en Epot met hoogte. De 60 cm die het spekje méér omlaag valt gaat af van de Epot. Omdat de totale energie gelijk moet blijven geldt hier: afname Epot = toename Ekin. Nu alleen nog alles invullen (eerst naar E, dan terug naar snelheid).

Bij de tweede gaat het om het verschil tussen de theoretische Ekin (zonder weerstand) en de Ekin die je zou berekenen met wat haar werkelijk gegevens/snelheid waren als je ervan uitging dat er geen weerstand was. Het verschil tussen beiden (wat ze echt geleverd heeft en wat 'lijkt' dat ze geleverd heeft aan E) wordt veroorzaakt door de weerstand.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten