Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2011 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2011, 20:42
38stArsz
38stArsz is offline
Hoi allen !

Ik zit eigenlijk een beetje met een dilemma, misschien dat een van jullie me kan helpen!
Ik heb dit jaar examen gedaan voor HAVO E&M.

donderdag heb ik tehoren gekregen dan ik her examen moet doen ; ik kwam 2 compensatie punten tekort! ik had voor duits een 5.9 gehaald en geschiedenis een 6.6 terwijl ik voor duits een 6 en geschiedenis een 6.7 moest halen. ik kom 0.1 tekort bij beide vakken.... waardoor ik 2 compensatie punten ben kwijtgeraakt. nu moet ik dus ergens een 8 voor staan om nog te kunnen slagen. ( ik sta een 4 voor wiskunde en een 5 voor M&O ) aangezien ik bagger slecht ben in wiskunde en m&o heb ik besloten om geschiedenis te herkansen. hier moet ik dus een 8.7 voor halen.. jawel.. een 8.7 de kans dat ik dit haal, is natuurlijk best klein.

ik vind het zo zonde om voor 1 vak n heel jaar te verkloten. bestaat er zo iets als een staatsexamen voor februari? zodat ik gewoon met de februari instroom van het HBO kan instromen.. ik zou dan eigenlijk alleen nog maar een 6 moeten halen voor duits.

zouden jullie in dit geval VAVO gaan doen, of gewoon het hele jaar opnieuw en dan proberen cum laude te slagen ?

kom maar op!
Advertentie
Oud 21-06-2011, 14:24
Verwijderd
Neeeeee, waarom ga je niet op z'n minst herkansen!
Als dat dan echt niet lukt, kun je pas kijken naar een eventuele tweede optie?
Een 6 voor duits is haalbaar! Waarom twijfel je..
Oud 21-06-2011, 16:02
38stArsz
38stArsz is offline
owh nee.. ik MOET een 8.7 halen voor geschiedenis als ik dit jaar wil slagen.. ik kom namelijk 2 compensaties te kort. heel ingewikkeld verhaal eigenlijk. als ik nu bijv net een 8.5 haal, en ik zak.. dan kom ik dus een 7 tekort.

dan moet ik dus een heel jaar overdoen omdat ik nou een 7 tekort kom. als er zo iets bestond als een 3e tijdvak dan had ik nog kans, maar dat is er dus niet voor mij. ik hoop dat het een beetje duidelijk is?
Oud 21-06-2011, 19:14
Verwijderd
Een compensatie gaat toch om een heel punt? Dus als je een 8.7 moet halen voor GS(afgerond 9), heb je 3 compensatiepunten! Tenminste, zo gaat dat bij mij op school..

Ik zou proberen gs alsnog te herkansen en dan kijken wat je hebt gehaald. Ikzelf heb een 8 gehaald voor 't centraal examen (en de normering is gunstig, dus de kans dat je een hoog cijfer kunt halen is er echt wel).

Mocht het niet zo zijn, kun je bij de Inholland Rotterdam alsnog met je HBO beginnen als je bent gezakt en dan tegelijkertijd je gezakte vakken overdoen bij een VAVO. Als je al weet wat je op het HBO zou willen doen, is dit wel handig. De keuze is echter aan jou.

Staatsexamen is ook een optie zoals je al zei. Volgens mij kun je het staatsexamen alleen in mei of juni afleggen (mag je zelf weten), maar je moet je wel voor januari aanmelden. Hoe het programma in elkaar zit kun je het beste navragen, als je tenminste overweegt om een staatsexamen af te leggen.

En wat betreft het 3de tijdvak (bestaat ook) is alleen voor mensen die met een geldige reden het examen niet eerder konden maken, dus bijvoorbeeld door ziekte.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je overweegt om te gaan herkansen wens ik je veel succes!
Oud 22-06-2011, 18:02
38stArsz
38stArsz is offline
hoi !

ik lijd zelf aan een chronische ziekte heb ik ben dit hele jaar behandeld met cytostatica ( een bepaalde vorm van chemokuur ) ik had recht op een 3e tijdvak, alleen is mij nooit verteld dat ik me moest aanmelden al in januari! dus daar ging mijn mooie 3e tijdvak ! erg frustrerend allemaal...

ik dacht ook al aan "alvast" studeren, mijn ouders zeiden dat ik dat maar beter niet kon doen omdat het HBO al moeilijk genoeg was. ik moet opzich maar 1 vak nog halen, en dat is een 6 voor Duits ( wat echt te doen is ) maar volgens hun had ik geen HBO houding als ik geen eens mijn eindexamen kon behalen. ik weet dus echt niet wat ik moet doen, stel dat ik toch door ga met HBO zonder een diploma, en het niet haal ( want je moet ook je normale vakken behalen op het HBO ) dan heb ik helemaal een probleem.. dacht ik zo?
Oud 23-06-2011, 12:21
Verwijderd
Citaat:
hoi !

ik lijd zelf aan een chronische ziekte heb ik ben dit hele jaar behandeld met cytostatica ( een bepaalde vorm van chemokuur ) ik had recht op een 3e tijdvak, alleen is mij nooit verteld dat ik me moest aanmelden al in januari! dus daar ging mijn mooie 3e tijdvak ! erg frustrerend allemaal...

ik dacht ook al aan "alvast" studeren, mijn ouders zeiden dat ik dat maar beter niet kon doen omdat het HBO al moeilijk genoeg was. ik moet opzich maar 1 vak nog halen, en dat is een 6 voor Duits ( wat echt te doen is ) maar volgens hun had ik geen HBO houding als ik geen eens mijn eindexamen kon behalen. ik weet dus echt niet wat ik moet doen, stel dat ik toch door ga met HBO zonder een diploma, en het niet haal ( want je moet ook je normale vakken behalen op het HBO ) dan heb ik helemaal een probleem.. dacht ik zo?
Hee

Ooh sorry dat wist ik niet.. veel sterkte in ieder geval. Maar je hebt toch sowieso recht op een 3de tijdvak (al is de tijd voorbij), jouw school moet het toch gewoon voor je regelen?

Haha ja dat is wel waar. Maar je weet wel ongeveer wat je wel en niet aankunt toch? Je hebt maar één vak niet gehaald, dat geeft niet meteen aan dat je geen HBO zou kunnen doen. Ik kan het echter niet voor je beslissen.

Kijk.. als je zeker weet dat je het niet haalt zou ik het ook niet doen. Maar als het maar een vak is (alleen duits toch?) zou ik er extra goed over nadenken. Misschien ligt het ook aan de opleiding die je hierna wilt gaan doen. Is het zo een waar je al je tijd in moet steken of is het een wat makkelijke opleiding waar je meer vrije tijd enzo over hebt. Want als dat zo is, kun je je zowel met je vak bezighouden en dan kun je je echt nog wel goed richten op je HBO.

Verder is het het beste om naar je gevoel te luisteren, wat je denkt dat je zou moeten doen.
Als ik het mis heb.. wil ik het wel weten
Oud 30-06-2011, 18:28
Zuid- Holland
Hey,

Ik zit met het zelfde dilemma!!!! Ik ben vandaag naar school geweest om een formulier in te leveren voor het 3e tijdvak. Ze zeiden meteen dat het niet kon! Dat betekent dat wanneer ze me wel de kans willen geven ik wel naar m'n vervolgstudie kan gaan. Maar dat willen ze niet!

Ze hebben liever dat je lekker een jaar overdoet en zo geld krijgen van de overheid in plaats van je te helpen! En dan maar bezuinigen. Gewoon meer kansen creëren voor mensen zal al heel wat bezuinigingen opleveren.

gr's
Oud 02-07-2011, 23:34
38stArsz
38stArsz is offline
Citaat:
Hey,

Ik zit met het zelfde dilemma!!!! Ik ben vandaag naar school geweest om een formulier in te leveren voor het 3e tijdvak. Ze zeiden meteen dat het niet kon! Dat betekent dat wanneer ze me wel de kans willen geven ik wel naar m'n vervolgstudie kan gaan. Maar dat willen ze niet!

Ze hebben liever dat je lekker een jaar overdoet en zo geld krijgen van de overheid in plaats van je te helpen! En dan maar bezuinigen. Gewoon meer kansen creëren voor mensen zal al heel wat bezuinigingen opleveren.

gr's
mijn voorstel is ook gelijk afgekeurd. Ik had een medisch rapport van hier tot tokio, en nog wijzen ze het af. Heel vervelend allemaal. ik snap niet hoe ze het DURVEN om de examen eisen moeilijker te maken, terwijl het onderwijs bagger slecht is hier zo. en maar bezuinigen, toemaar. het moet niet gekker worden
Advertentie

Regels voor berichten