| Advertentie | |
|
|
|
|
|
|
|
Als je een functie als x² - x - 2 hebt kan je die ontbinden in factoren. Dat betekent dat je het in haakjes kan zetten en je krijgt dus iets van:
(x + ....)(x + ...) = f(x) x² - x - 2 = f(x) Je zoekt dus twee getallen die opgeteld -1 zijn en keer elkaar - 2. Dat krijg je namelijk als je de haakjes gaat wegwerken. (x - 2)(x + 1) wordt dan: x * x + -2 * x + x * 1 + -2 * 1 = x² - x - 2. Als je zo'n functie juist binnen de haakjes gaat zetten doe je het omgekeerde en zoek je dus naar een getal dat opgeteld bij ax² + bx + c, b is en keer elkaar c als a = 1. Bij jouw vergelijking: x² - x - 2 (ax² + bx + c) geldt dus a = 1, b = -1 en c = -2. Opgeteld = - 1 keer elkaar = -2 (de getallen -2 en 1, ga maar na) Dat invullen geeft: x² - x - 2 = (x+1)(x-2) Ander voorbeeld: x² + 4x - 21 Opgeteld = 4 keer elkaar = - 21 (7 en -3) dus dat wordt: x² + 4x - 21 = (x+7)(x-3) Als je de functie dan wilt oplossen: f(x) = 0 = (x-2)(x+1) geldt of (x-2) = 0 of (x+1) = 0 (want 0*a = 0, ongeacht wat 'a' is). Dus de twee oplossingen die je krijgt zijn x = 2 (2-2 = 0) en x = -1 (-1 + 1 = 0).
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
|
|
|
|
|
|
Zie voor de diverse soorten ontbindingen mijn eerste reply in http://forum.scholieren.com/showthre...inden+factoren
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
|
|
|
|
|
Thanks voor jullie reacties
Ik begin het (denk ik) te begrijpen, ik ga jullie berichten nog eens goed nalezen en weer aan de slag straks. Mijn leraar zegt de hele tijd ''als je het ziet, dan is het supermakkelijk''. Als je het niet ziet, is het een hel
__________________
Haters gonn' hate
|
|
|
|
||
|
Citaat:
Maar je hebt op zich ook wel weer een punt. Dit zou je wel moeten kunnen in de bovenbouw van het vwo.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
|
||
|
|
||
|
Citaat:
Of snap je de uitwerking niet? |
||
|
|
||
|
Citaat:
![]() @ posters: Begin 't al langzaamaan te snappen, heb de rest van 't boek doorgekeken en 't ziet er niet zo heel pittig uit. Ik wil echt alleen al nu heel goed zijn in dit soort dingen, dit is echt de basis voor wis-B. Daarom raffel ik dit hoofdstuk ook niet af. Wis-A was bijna geen inzicht en Wis-B daarentegen vergt gewoon wat inzicht. Maar ik zal er (volgens m'n leraar) later wel profijt van hebben, de universiteit waar ik wil studeren raadt op haar website leerlingen ook sterk aan wiskunde B te kiezen. Ik wil zeg maar niet op de universiteit volgend jaar beginnen met een grote achterstand in wiskundige vaardigheden. P.S: Het is ook geen ramp als ik een 5.0 sta op m'n eindlijst volgend jaar (voor wiskunde B), de rest van de cijfers spreken voor zich
__________________
Haters gonn' hate
|
||
![]() |
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Studeren |
Juiste profielkeuze? faithfully | 6 | 01-04-2012 08:57 | |
| Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[wis]vergelijkingen van rechten nc_addic | 6 | 11-02-2008 20:11 | |
| Psychologie |
Borderline (BL) MisterDJ | 10 | 11-05-2005 07:11 | |
| Verhalen & Gedichten |
[casus] Fantôme | 3 | 19-04-2005 11:04 | |
| Algemene schoolzaken |
Hoe kan dat nou?? MBO'ers slimmer dan VWO'ers?? Hannahnas | 55 | 18-08-2003 22:36 | |
| Verhalen & Gedichten |
[verhaal] ik zie, ik zie... wat jullie niet wíllen zien Verwijderd | 2 | 01-08-2003 19:39 | |