Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2011, 08:06
bloempje662
bloempje662 is offline
Ik ben gelukkig geslaagd voor de havo en ga na de vakantie naar het HBO toe.
Als je naar de brugklas gaat zijn er super veel tips te vinden van wat je we en niet moet doen, zoals welke tas je moet hebben, en vooral welke niet en dat je je boeken moet kaften.

Maar nu ga ik naar het HBO toe en zit ik ook met zulke vragen zoals; kaft je je boeken nog? wat voor agenda heb je nodig? moet je een laptop meenemen, wat voor tas moet je hebben en welke vooral niet.. Al die vragen die iemand heeft als die naar de brugklas gaat heb ik nu ook maar dan voor het HBO.

Heeft iemand tips en antwoorden want ik vind het best spannend om daarheen te gaan in mijn eentje.

Alvast bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2011, 11:02
Verwijderd
Ik weet zo 1,2,3 geen startklare tips voor het HBO starten, maar heb je geen introductie of iets dergelijks? Ik ga dit jaar universiteit studeren, heb me aangemeld voor de introductieweek en kreeg ook prompt een dik boekwerk met al een soort introductie toegestuurd.

Of je je boeken kaft hangt er vanaf of je je boeken koopt of huurt. Als je ze huurt is het goed om te doen, omdat ze dan vaak mooier blijven. Als je ze koopt is het je eigendom, dus dat maakt in feite niet uit.
Kwa agenda's: Neem gewoon een agenda die je zelf praktisch vind, hetzelfde geld voor je tas.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2011, 13:02
brands
brands is offline
Wat tips:
- Een laptop hangt af van je opleiding die je gaat doen, voor de ene opleiding is het verplicht om altijd een laptop mee te hebben en bij een andere opleiding is het niet nodig. Doe zelf een opleiding waar een laptop niet noodzakelijk is, maar doe je bijvoorbeeld een opleiding met computers is het meenemen van een laptop wel handig.
- Agenda, ja, bij ons op school worden er gratis agenda's uitgedeeld aan het begin van het schooljaar. Als dit bij jouw niet het geval is zou ik toch gewoon een basic agenda kopen met niet veel toeters en bellen eraan.
- Boeken kaften? Ik doe het zelf wel, aangezien de boeken dan langer mooi blijven, en het kan zijn dat je ze in een later stadium van de opleiding weer nodig hebt. Zo heb koop je een boek in het 1ste jaar en gebruik je misschien in het 3de jaar weer. Denk er ook om dat je boeken die van jezelf zijn niet te snel verkoopt, aangezien je ze misschien nog als naslag kan gebruiken!
- Tas: als je een laptop mee moet nemen zou ik er voor kiezen om een goeie laptop tas te kopen. Voor de overige boeken een goeie en sterke tas. Ik heb zelf een schoudertas, maar je zou ook kunnen kiezen voor een rugtas. In een rugtas heb je niet alle gewicht van je boeken op 1 schouder.

Algemeen:
- Zorg ervoor dat je gewoon altijd optijd komt op school en weet waar je les hebt. In begin is het altijd zoeken, dus dan de tijd nemen om even rustig rond te kijken etc.
- Als je met ov moet, neem dan niet een bus die er voor zorgt dat je net op tijd bent (tenzij je maar 1 mogelijkheid per uur hebt). Je bus/trein kan altijd vertraging oplopen etc. Zorg er tevens voor dat je goed de route uitstippelt die je moet nemen. Als je er langer zit ontdek je eventueel wel andere routes, die misschien korter zijn.

Succes straks op het HBO .
Oud 25-06-2011, 20:35
Stff
Stff is offline
-Boeken, kijk eerst eens op de tweedehands site van bol.com, over het algemeen stukken goedkoper. Verder is boeken netjes houden handig want dan kan je ze weer doorverkopen. Kaften heb ik nooit gedaan.

-Laptop, vooral handig voor het maken van (groeps-) opdrachten als er weinig pc's zijn op de school, voor colleges heb je over het algemeen geen laptop nodig, een schrijfblok is meer dan zat

-Agenda, niet kopen, zo goed als elke hogeschool en uni hebben agenda's die je zo mag mee pakken

Voor de rest is naar het HBO of naar de uni ook niet hetzelfde als naar de brugklas, over het algemeen is iedereen redelijk volwassen dus mensen kijken echt niet naar je tas, kleding of wat dan ook, met duizenden studenten is alles wel te vinden.
Reageren

Regels voor berichten