Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2011, 19:06
MrsL
MrsL is offline
Even geleden was ik op een feest. Opeens voelde ik me niet lekker.
Dat duurde behoorlijk lang en ik werd niet goed wakker. Ik kon niet meer lopen, praten, armen bewegen, alles was wazig en 'ver weg'.
De dokter werd gebeld en ik moest mee met de ambulance. Reden voor dit laatste was dat ik een veel te snelle hartslag had, zo ontzettend slap was , steeds weg viel (en raar praatte) en soms ineens een soort van 'wakker' werd en dan om me heen schopte en met mijn hoofd schudde.. een beetje het Exorcist-idee Na een paar uur voelde ik me ineens weer meer helder.

Ik gebruik zelf noooit drugs, maar zoals ik me toen voelde, voelde het echt als drugs (denk ik..). Alsof ik niet aanwezig was en ik niks kon 'pakken'. En daarbij heb ik op het einde van de avond best lang bij iemand gestaan, deze bleek achteraf zelf die avond ook veel drugs te hebben gebruikt en hij heeft drinken voor me gehaald... Ik heb een half drankje weggegooid, omdat deze sterk smaakte (ik dacht dat dat was omdat het een andere soort fles wijn was, maar achteraf...). Toen ik me niet goed voelde, wilde ik naar de wc. Opeens ging meneer ook naar de wc en toen ik me, al behoorlijk wazig voelend, omdraaide stond ie opeens achter me. Gelukkig kwam ik op dat moment net mijn vriend tegen en die heeft me meegenomen (ik werd niet goed en viel in zijn armen).

Ik heb geen 'hard' bewijs, maar ik vraag me heel erg af wat dit geweest kan zijn. Voor de duidelijkheid: ik had zelf maar een wijntje of 4 op en doe nooit van dit soort gekke dingen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2011, 19:11
Verwijderd
Zou best wel kunnen dat die gozert wat in je drankje gedaan heeft. En maar beter dat je vriend op tijd binnen kwam
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 21:24
Verwijderd
En wat komt er uit als je googled op de symptomen van verschillende soorten drugs? Dit klinkt namelijk wel als drugs
Met citaat reageren
Oud 22-06-2011, 23:21
T_ID
T_ID is offline
Het klinkt een beetje GHB achtig, maar de snelle hartslag dan weer niet, GHB zou de hartslag juist moeten vertragen.

Maar als je hartslag dermate omhoog gejaagd werd dat je naar het ziekenhuis moest, lijkt het me wel dat er drugs in het spel zijn. Flunitrazepam (Rohypnol) past bij de hartkloppingen.

Heb je last gehad van geheugenverlies?

In elk geval zou degene die erachter zit ter plekke een nekschot mogen krijgen. Mensen vergiftigen om ze in bed te krijgen is lager dan laag.

Laatst gewijzigd op 22-06-2011 om 23:33.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2011, 03:42
Verwijderd
Citaat:
Het klinkt een beetje GHB achtig, maar de snelle hartslag dan weer niet, GHB zou de hartslag juist moeten vertragen.
Goede opmerking. Je hebt inderdaad waarschijnlijk geen downer gehad omdat je hartslag daarvan langzamer gaat.
Citaat:
Maar als je hartslag dermate omhoog gejaagd werd dat je naar het ziekenhuis moest, lijkt het me wel dat er drugs in het spel zijn. Flunitrazepam (Rohypnol) past bij de hartkloppingen.
Maar een snelle hartslag past niet bij flunitrazepam als benzodiazepine en downer.

De effecten die je beschrijft duiden er inderdaad wel sterk op dat er drugs in je drankje gedaan is. De hoeveelheid drugs die je zelf genomen had (paar wijntjes) is naar mijn mening niet genoeg om zulke effecten te veroorzaken. Ja, misschien als meisje van 45 kg die zelden drinkt en op het randje van een depressie/psychose zit, maar volgens mij is dat bij jou niet het geval.

ja moeilijk.. ik denk dat je inderdaad wel onder invloed van een of andere drugs bent geweest maar ik vind het erg lastig om te bepalen welke. Het doet me eigenlijk wel erg veel denken aan GHB, alleen dat is niet goed te rijmen met die snelle hartslag..

Laatst gewijzigd op 23-06-2011 om 03:47.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2011, 21:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar een snelle hartslag past niet bij flunitrazepam als benzodiazepine en downer.
Weet je dat zeker? Ik zag hartkloppingen staan in de eigenschappen van die stof?
Oud 23-06-2011, 22:05
Pyro Power
Pyro Power is offline
GBL heeft doorgaans een zeer chemische smaak en kan makkelijk worden opgemerkt in dranken. Dus smaakt je drankje anders, laat het staan en haal een nieuwe.

Enkel de hartkloppingen kan ik niet plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2011, 09:29
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Citaat:
Maar als je hartslag dermate omhoog gejaagd werd dat je naar het ziekenhuis moest, lijkt het me wel dat er drugs in het spel zijn. Flunitrazepam (Rohypnol) past bij de hartkloppingen
Is die niet geroemd om zijn smakeloosheid?

Het klinkt in ieder geval wel als drugs, ik dacht aan ketamine maar daar weet ik weinig van. Kan ook zoiets zijn als een willekeurig pilletje als XTC, maar dan zou je je niet zo slap voelen.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2011, 11:31
ericvanelk
ericvanelk is offline
Het lijken me de kenmerken van GHB, bewustzijnsverlies met een versnelde hartslag zou kunnen wijzen naar een automatische reactie van je lichaam ter weerstand van verlies van bewustzijn(gesturrd door adrenaline); en hierdoor de controle (over je welzijn). Wellicht is het ook niet zo belangrijk (meer) te weten wat er in je drankje is gedaan. ik adviseer je te richten op het veilig uitgaan. Drankje in je hand en niet uit het oog verliezen! Een keer vergeten en drankje laten staan terwijl je bv naar het toilet was? Drankje weggooien en een nieuwe bestellen!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2011, 13:32
HTID
HTID is offline
Wat een geklets weer hier.

GHB in iemand zijn drankje doen om hem of haar te verkrachten is een mythe. Je drankje gaat ervan naar zeewater smaken waardoor niemand het meer opdrinkt. Zie de praktijktest van BNN hier: http://bnngids.bnn.nl/page/video/966...17f642440d9b0f

Verder is de dosis per persoon extreem verschillend. Daarnaast speelt de hoeveelheid alcohol die iemand gedronken heeft ook nog een rol bij het doseren. Hierdoor zal een potentiële verkrachter dus altijd te veel of te weinig geven. Bij te weinig merkt het slachtoffer er niets van, bij te veel ga je knock out of dood. Zie het slachtoffer dan nog maar eens mee naar huis te nemen...

De enige echte 'rapedrug' is flunitrazepam. Dit is een inslaper waardoor je redelijk snel in slaap valt. Wederom niet echt handig als je iemand wil verkrachten. Uit Amerikaans onderzoek is echter gebleken dat er bij ongeveer 0.3% van de verkrachtingen flunitrazepam gebruikt wordt. Van veel flunitrazepam krijg je ook geheugenverlies, misschien dat het daarom gebruikt wordt. Maar ook dit middel is dus slechts bij een relatief zeer klein percentage van de verkrachtingen betrokken.

Hou gewoon op met het zoeken van een zondebok en neem verantwoordelijkheid voor je zuipgedrag.
Oud 26-06-2011, 17:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat een geklets weer hier.

GHB in iemand zijn drankje doen om hem of haar te verkrachten is een mythe.
Wat vreemd dan, dat ik op mijn werk iemand heb gezien, die een drugstest onderging, omdat dat haar was overkomen... Het gebeurd wel degelijk.

Jij weet niet alles dat er gebeurd in Nederland, en dus kun je nooit iets afschrijven als iets dat nooit gebeurd is. Voorzichtigheid is wel geboden met zulke uitspraken, want eén geval en je hebt al ongelijk.

Als je nou zomaar, of op basis van een vaag vermoeden, riep dat niemand in Nederland Krododil gebruikt, wil ik daar nog wel aan, want dat is logisch. Maar GHB staat erom bekend. En zelfs als het niet werkt, is de reputatie vast genoeg voor kansloze rukkers om het een keer te proberen. Die interesseert het echt niet of het soms niet werkt omdat het te proeven is.

Je ziet het aan het verhaal van de TS: rare smaak, weggegooid, en desondanks was het bingo.
Oud 27-06-2011, 12:08
HTID
HTID is offline
Als je je huiswerk had gedaan zou je dit weten.

"GHB: 5 uur. Het is een lichaamseigen stof, er zal dus altijd iets van GHB in het lichaam te meten zijn! De halfwaardetijd van GHB is 30 tot 50 minuten. (Binnen uiterlijk 6 maal 50 minuten (5 uur) is van de toegediende dosis, minder dan 99,7% (=criterium) te meten en kan gezegd worden dat de stof het lichaam heeft verlaten."

Dus jij beweert hier dat iemand 5 uur na een gedrogeerde verkrachting bij jullie een bloedtest heeft laten doen? Onmogelijk. De persoon waar jij het over hebt zal vast een bloedtest af hebben laten nemen, maar jullie kunnen nooit GHB gevonden hebben.

Verder beweer je dat het soms niet werkt, maar het werkt nooit. Ik zal nog een keer uitleggen waarom.

1. De dosis is extreem verschillend per gebruiker. Sommige mensen hebben genoeg aan 3ml terwijl anderen 10ml pakken.

2. Bij teveel ga je knock out terwijl je bij te weinig niets merkt

3. De sterkte van GHB kan extreem verschillen. Sommige makers zijn prutsers en dan heb je veel meer nodig.

4. Al pak je dezelfde dosis, dan nog kan het effect heel anders uitpakken. Ik ben een keer bijna knock out gegaan van een dosis die ik altijd pak.

5. De hoeveelheid alcohol die iemand op heeft heeft ook een sterk effect op het effect van de GHB.

Tel deze punten bij elkaar op en het is onmogelijk om te weten welke dosis je moet hebben bij iemand anders zodat hij of zij geil wordt. Dit is namelijk het effect waar de verkrachter naar op zoek is. Je kan iemand niet knock out of dood de club uit meenemen.

Ik kan dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat het doel dat een verkrachter voor ogen heeft bij de toediening van GHB nooit bereikt kan worden. Dat er kansloze rukkers zijn die het toch proberen neem ik graag van je aan. Ik zeg alleen dat die pogingen altijd mislukken omdat ze eindigen in een slachtoffer dat niets merkt of een slachtoffer dat knock out gaat of sterft.

Oh, en het verhaal van TS is op geen enkele manier bewijs. Ze neemt een slokje, gooit het weg, en is toch gedrogeerd. Dat kan dus niet omdat de dosis zeer nauw komt.

Het is misschien hard om te zeggen maar in 99.9% van de gevallen zijn het meisjes die spijt hebben van hun daden en de schuld zo makkelijk buiten zichzelf leggen.
Oud 27-06-2011, 13:32
sir_mcmanus
sir_mcmanus is offline
Van één drankje niet. Maar je zegt net zelf dat a) het doseren per persoon wisselend is en b) het effect per persoon wisselt omdat er prutsers zijn die slecht spul maken. Oftewel, misschien stond verdachte A al de halve avond te klungelen om onze TS geil mee naar boven te kunnen nemen. Misschien heeft hij haar lange tijd ondergedoseerd zonder dat zij het merkte, JUIST om te voorkomen dat het al snel op viel. Mag ik trouwens van je weten welk Amerikaans onderzoek er gedaan is? Titel, auteur, publicatiejaar. Het is wel belangrijk om te weten hoeveel gevallen onderzocht zijn en belangrijker nog, of er sprake is van bias. Wikipedia vermeldt overigens dat de effecten 3 tot 4 uur aan kunnen houden, maar dat betekent niet dat het na 4 uur ook uit je lijf is. Was dat wel zo, werkt het ook direct terwijl het een vertraagde werking van 40 minuten o.i.d. heeft. Nu is Wikipedia niet betrouwbaar, dus neem het ajb met een korrel zout.

Ohja, overigens, over je constante halfwaardetijden: gelukkig heb je een marge aangegeven. Ik hoop dat je ook weet dat dat per persoon verschilt. Zo nee, dan zou ik even wat opzoeken over farmacokinetiek, verdelingsvolume en biologische beschikbaarheid.

Ten slotte, de eigenschappen en bijwerkingen van flunitrazepam (Rohypnol), rechtstreeks uit het Farmacotherapeutisch Kompas:

Eigenschappen
Benzodiazepine, toegepast als hypnoticum. Het heeft tevens anxiolytische, anticonvulsieve, sedatieve en spierverslappende eigenschappen en remt de psychomotoriek. Dit preparaat valt onder de bepalingen van de Opiumwet in zijn volle omvang. Werking: na 10–20 min.

Bijwerkingen
Vooral in het begin van de behandeling slaperigheid overdag, spierzwakte, duizeligheid, verwarring, moeheid en dubbelzien. Soms maag-darmstoornissen, opwekking van de eetlust en gewichtstoename, verminderde libido en huidreacties. Anterograde amnesie kan enkele uren na inname optreden. Manifest worden van een onopgemerkte depressie. Vooral bij kinderen en ouderen kunnen zich paradoxale reacties met acute opwinding, verwarring en verandering van de psychische toestand voordoen; bij flunitrazepam kunnen deze ernstig van aard zijn. Gebruik van benzodiazepinen kan leiden tot fysieke afhankelijkheid; bij staken van de behandeling kunnen onthoudings- of rebound-verschijnselen optreden. Psychische afhankelijkheid kan optreden; misbruik van flunitrazepam is beschreven.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 15:25
HTID
HTID is offline
Dat is een mooie theorie, maar in de praktijk onmogelijk om uit te voeren.

1 milliliter kan het verschil zijn tussen goed gaan en kotsen. Als er dan ook nog alcohol in het spel is is die berekening gewoon niet te maken.

Als je je eigen lichaam goed kent en veel ervaring hebt met GHB is die berekening al moeilijk te maken en gaat het alsnog soms verkeerd. Voor iemand die je niet kent is de sweet spot onmogelijk te bepalen.

Dit is het onderzoek:
ElSohly, Mahmoud A.; Lee, Luen F.; Holzhauer, Lynn B.; Salamone, Salvatore J. (2001). "Analysis of urine samples in cases of alleged sexual assault case history". Benzodiazepines and GHB: 127–144.
Oud 28-06-2011, 11:46
T_ID
T_ID is offline
Uh, heb je dat stukje over dat het soms niet werkt, überhaupt niet relevant is, gezien? Want waarom zou een would-be verkrachter zich laten stoppen doordat het een overdosis kan zijn of niet werkt? Die interesseert zich om te beginnen niet in andermans welzijn en wordt er dus ook niet door beïnvloedt.
Oud 28-06-2011, 12:40
HTID
HTID is offline
Citaat:
Uh, heb je dat stukje over dat het soms niet werkt, überhaupt niet relevant is, gezien? Want waarom zou een would-be verkrachter zich laten stoppen doordat het een overdosis kan zijn of niet werkt? Die interesseert zich om te beginnen niet in andermans welzijn en wordt er dus ook niet door beïnvloedt.
Welk stukje heb je het over?

Ik ga mijn argumenten niet nog een keer herhalen. Misschien is dit nog een goede toevoeging:

"Dit soort verkrachtingen onder invloed van GHB gebeuren wel, maar niet vaak. Het blijven uitzonderingen. Er is geen reden tot een soort algemene GHB "verkrachtingspaniek". Als het gebeurt, blijken het vaak bekenden te zijn die de GHB toegediend hebben en geen complete vreemden."
Oud 30-06-2011, 15:10
Vice
Vice is offline
Kan het niet ook een placebo-effect zijn geweest?
Oud 01-07-2011, 01:27
gbaspke
gbaspke is offline
Heb ik ook al eens meegemaakt bleek paniekaanval te zijn van de Alcohol in combinatie met zorgen, dit zeide ze in de ambulance toch.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten