Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2011, 13:54
Scholierrr
Scholierrr is offline
Ik heb komende week een toets economie, en nu kwam ik bij het oefenen dit begrip tegen, de deviezen reserve. Ik snap niet hoe je deze vraag kan oplossen en hoe je de deviezenreserve kan berekenen..?

Van een land zijn de volgende gegevens bekend:

(bedragen in miljarden dollars)
2002 2003
saldo goederen- en dienstenrekening - 30,2 - 33,4
waarvan dienstenrekening - 6,4 - 8,0
saldo lopende rekening - 48,0 - 61,0
saldo totaal - 35,2 - 24,2

De deviezenreserve van dit land is in 2003:

A

gelijk gebleven.

B

toegenomen met $ 11 miljard.

C

afgenomen met $ 24,2 miljard.

D

toegenomen met $ 24,2 miljard.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2011, 14:17
Stff
Stff is offline
Volgens mij is het B, het tekort is met 11miljnard afgenomen en dus stijgen je deviezen
Oud 27-06-2011, 12:55
the economist
the economist is offline
Ik mis de kapitaalrekening ! (ijij toch ook wel ?)
samen met de lopende rekening vormt dit de betalingsbalans. Dus dat dit nog weer wordt uitgesplitst in diensten alleen, of goederen en diensten alleen, staat erbij om verwarring te zaaien.
Als met 'saldo totaal' de lopende rekening én de kapitallbalans wordt bedoeld (en dat neem ik aan, anders kun je niks), dan betekent dit het volgende:

het land heeft een tekort op de lop rek. Per saldo vloeit er 61 mld naar het buitenland'
het land heeft een overschot op de kapitaalbalans van 36.8 mld. Per saldo vloeit hierdoor 36.8 mld het land binnen *
het 'saldo totaal is 1 + 2 = - 61 + 36.8 = - 24.2 mld Dus C

*(waarschijnlijk zijn dit internationale kredieten waarmee het land een deel van die dure huishouding betaalt. Voor een ander deel zijn dit gelden die in dit land belegd worden: het buitenland heeft immers dollars over)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten