Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2011, 20:31
Verwijderd
Wat heeft jouw voorkeur? Waar reis je het liefste mee, waar reis je het meeste mee? Waarom?

Ik ben opgegroeid in een dorp met beperkt OV-bereik. Mijn ouders en mijn toenmalige vriend reden mij vooral rond tot ik een rijbewijs had en sindsdien rij ik overal heen. Momenteel woon ik in een Belgisch stadje dat ook niet rijkelijk is voorzien van OV, dus een auto blijft handig. Daarnaast is het OV voor iemand zonder korting of OV-vergoeding peperduur. Daarentegen heb ik sinds kort een Belgische Lijn-kaart en die gebruik ik om naar nabijgelegen steden te reizen als ik geen zin heb om te parkeren. Dan is het wel handig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2011, 20:54
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik ben zelf ook opgegroeid in een dorpje waar geen ov was. Dichtstbijzijnde bushalte was ongeveer een kwartier fietsen, waarna je er een half uur over deed nog met de bus om op het station te komen. Ik ging dus vrijwel nooit met het OV. Mijn ouders brachten me overal naartoe en op mijn 18e had ik mijn eigen rijbewijs en auto.
Nu woon ik op loopafstand van het station en heb ik studentenOV. Nu gebruik ik het OV veel meer, sowieso om naar school te gaan. Verder zijn alle winkels ook op loopafstand, dus de auto heb ik maar zelden nodig.

Ik vind het grootste nadeel van het OV dat het zo duur is. Als je geen kortingskaart hebt, ben je met de auto meestal goedkoper of evenduur uit, zeker met zijn 2e is de auto vrijwel altijd goedkoper.

Als we is naar een stad gaan rijden we met de auto naar zo'n transferium. Dan kan je vaak voor 4 euro de hele dag je auto parkeren en krijg je ov voor die dag in die stad.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2011, 23:02
AzN
AzN is offline
Voordelen van 't OV:
- Milieuvriendelijker
- Je hoeft niet te parkeren en je hebt dus ook geen parkeerkosten
- Geen risico op verkeersboetes
- Je kunt je eigen ding doen, omdat je niet hoeft te letten op 't verkeer op de weg

Nadelen van 't OV:
- Vaste vertrektijden (dus soms wachten of haasten)
- Overstaptijden
- De opstap-/aankomstplaats is vaak niet gelijk aan 't vertrek-/bestemmingspunt
- Niet handig als je grote en/of zware spullen vervoert
- (Kans op) vertragingen

Al met al, mijn voorkeur gaat uit naar de auto .
Ik heb verder geen flauw idee welke van de twee mogelijkheden goedkoper is. 't OV, gok ik.
Oud 20-07-2011, 04:16
Verwijderd
Met OV naar mijn werk zou me per maand 122,56 kosten. Dan moet ik wel elke keer een half uur lopen.

Met de auto heb je niet alleen de brandstofkosten, maar ook onderhoud, afschrijving, wegenbelasting en verzekering die je moet meerekenen.
Puur qua brandstof zou ik het voor 122,56 al niet redden. Dus is OV goedkoper.

Maar de auto is comfortabeler.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2011, 07:40
Hawahaai
Hawahaai is offline
Sinds ik mijn studenten-OV in moest leveren na mijn studie (5 jaar geleden), heb ik maar liefst 1x gebruik gemaakt van het OV. Toen ik in een stad woonde, deed ik alles op de fiets; nu ik in een dorp woon, doe ik veel met de auto.

Ik heb het even opgezocht, met het OV naar mijn werk gaan kost me (met 2x overstappen en 2x 10 minuten lopen) een uur en 45 minuten, terwijl het op datzelfde moment (net voor de ochtendspits) met de auto in 40 minuten kan. Gaan we niet doen dus, tenzij het niet anders kan.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2011, 08:00
hookee
hookee is offline
Citaat:
Puur qua brandstof zou ik het voor 122,56 al niet redden. Dus is OV goedkoper.
Dat durf ik te betwijfelen, rijdt je auto minimaal 1:12 dan betaal je per kilometer €0,14 aan benzine. Staat me bij dat OV je €0,19/km kost. Kortingskaarten kunnen natuurlijk voordeel opleveren maar dat werkt alleen als je elke dag hetzelfde traject moet reizen. Natuurlijk komen er onderhoudskosten en verzekering bij, maar als je toch een auto nodig hebt..

Voor mij; bijna altijd auto, ik reis naar leveranciers in afgelegen plaatsen, wat ik normaal in 4 uur doe zou me nu 2 dagen kosten met heul veul sjokken, sjouwen en wachten in vochtige treinen en bushaltes.
Het OV gebruik ik voor een dagje uit alleen voor de laatste paar kilometers de betaald-parkeren-zone in. De auto is met één passagier al voordeliger dan het OV.

Voor het milieu doneer ik per liter benzine zo'n €0,60 aan onze wijze overheidsmedewerkers om te investeren in milieuvriendelijke oplossingen.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2011, 14:03
Verwijderd
Ik reis vooral tussen Maastricht en Nijmegen, ik heb het een aantal keer met de auto gedaan en dat is echt een hel. Reistijd is effectief korter met de auto, maar parkeren is errug lastig, waardoor ik uiteindelijk toch nog een heel eind moet lopen en ook veel tijd kwijt ben met überhaupt een plekje te vinden. Alle keren bleek de trein sneller te zijn geweest van deur tot deur dan de auto, en dat kwam dus puur door het parkeerprobleem. OV is dan veeel makkelijker, ook omdat ik onderweg dan dingen kan doen.
Maar met bagage en dorpjes zonder OV is de auto natuurlijk makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2011, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Dat durf ik te betwijfelen, rijdt je auto minimaal 1:12 dan betaal je per kilometer €0,14 aan benzine. Staat me bij dat OV je €0,19/km kost. Kortingskaarten kunnen natuurlijk voordeel opleveren maar dat werkt alleen als je elke dag hetzelfde traject moet reizen. Natuurlijk komen er onderhoudskosten en verzekering bij, maar als je toch een auto nodig hebt..
Je hebt gelijk, het was nog vroeg.
Puur op de dieselkosten zou het wel dekkend zijn, maar alle overige kosten niet.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2011, 08:36
Verwijderd
Wij hebben in dit dorp waar maarliefst één supermarkt is een station op 20 minuten fietsen. Dat is dus prima te doen. En het busstation is maar 5 minuten fietsen. Voor 2,64 ben ik in Den Haag. Ik geloof niet dat dat met de auto goedkoper kan. ;-)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2011, 10:58
T_ID
T_ID is offline
Ik heb geen grote tolerantie voor wachten, dus dat wordt echt de auto. Ik erger me er soms groen en geel aan dat je zelfs grote afstanden met het OV zo enorm traag aflegt dat je net zo goed had kunnen fietsen. Zelfs iets als vanaf de Uithof naar Amersfoort kost meestal meer dan een uur, en ik fiets datzelfde in een uur.
Oud 22-07-2011, 17:05
Verwijderd
Hm, dat is inderdaad wel waar. Als wij naar Amsterdam gaan, moeten wij altijd via Rotterdam of Schiedam, wat eigenlijk helemaal niet in de route ligt.

Maar naar de Uithof valt vanaf hier dus prima te doen; Op de fiets doe ik er driekwartier over; met de bus maar een halfuurtje.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 21:51
Verwijderd
Ik reis het liefst met de auto. Als het enigszins mogelijk is, dan pak ik ook de auto. Het OV vind ik veel teveel nadelen aan zitten om het de geringe minderprijs waard te zijn. Dingen als wachten, slechte zitplekken, vertragingen, verstoringen, omreizen én het feit dat je niet van A naar B, maar van C naar D gaat, maken dus ook dat ik liever het OV vermijdt.
Als het kan pak ik de fiets, maar we wonen nu in een gehucht waarbij eigenlijk alles - zoals m'n werk - met de auto moet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten