Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2011, 17:01
bubbles94
bubbles94 is offline
hallo,
ik wil graag volgend jaar de opleiding detailhandel doen.
het lijkt me erg leuk om in een winkel of drogisterij te werken..
maar nu zeggen mijn ouders dat je met detailhandel nooit rond kan komen.
klopt dat? ik vindt dat ik moet gaan doen wat ik leuk vind.
dit lijkt me heel erg leuk, maar mijn ouders beslissen elke keer maar voor mij of dat wel wat voor mij is of niet..
kan iemand mij vertellen wat je nou precies met dit beroep kan?
want dat je in een winkel kan werken dat weet ik wel, maar kan je ook hogerop komen?

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2011, 22:51
T_ID
T_ID is offline
Bedoelen ze daarmee detailhandel als in ondernemer zijn met een winkel, of in een winkel werken?

In dat laatste geval krijg je altijd sowieso het minimumloon en kun je dus per definitie altijd rondkomen. Als ondernemer loop je natuurlijk risico: geen klanten, geen geld.

Als je in een winkel werkt zou je in sommige gevallen richting een meer leidinggevende functie kunnen komen, maar alleen in bepaalde zaken, waarschijnlijk pas na jaren, en maar tot een bepaalde hoogte.
Oud 07-05-2011, 12:46
Chariot
Chariot is offline
Ik doe zelf de opleiding Ondernemer Detailhandel. Er wordt bij mij op school vaak door de leraren gezegd (ze komen zelf uit het bedrijfsleven) dat wanneer je een leidinggevende bent, gewoon goed zal verdienen. Maar ze zitten bij ons ook te hameren om na het examenjaar naar het HBO te gaan.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2011, 22:27
bubbles94
bubbles94 is offline
Bedankt, hier heb ik zeker wat aan, ik weet nog niet precies wat ik wil doen in de detailhandel maar het lijkt me wel heel gaaf om uiteindelijk hogerop te komen, bijvoorbeeld bedrijfsleider ofzo..
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 22:03
sjanientje89
sjanientje89 is offline
Hi Bubbles,

Ik heb zelf een opleiding detailhandel ondernemer/manager gedaan, op MBO niveau 4.
Ook ik zou je aan willen sporen om na een opleiding op MBO naar het HBO te gaan.
Ik zelf heb geen baan op een degelijk niveau kunnen vinden en het salaris is ook niet geweldig.
Je krijgt inderdaad een minimumloon, maar mijn ervaring leert dat dit, in deze tijd, aan de lage kant kan zijn.
Succes met het maken van een studiekeuze!

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 11-05-2011, 12:28
Pater Noster
Pater Noster is offline
Ik ken iemand die heeft in 2009 (op zijn 22e) de opleiding MBO Filiaalbeheerder niv. 4 BBL afgerond aan het ROC van Twente in Almelo. Hij werkte tijdens de opleiding als verkoper in een kledingzaak. Sinds enkele maanden heeft hij de volgende stap in zijn carriere genomen en is nu verkoper bij een telefoonwinkel. Hij verdient nu net boven het minimumloon + nog wat provisie (hij is nu 24).

Mooie verhalen dus, maar in principe kan je er geen zak mee. Als ik hoor wat zijn dagelijkse werkzaamheden zijn (telefoonabonnementen afsluiten) vraag ik me af wat de meerwaarde is van deze opleiding. Het werk wat hij nu doet wordt ook gedaan door scholieren van 16-17 jaar.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2011, 15:27
Maboq
Maboq is offline
Afhankelijk van welk niveau je gaat volgen is het een mooi toegangsbewijs voor het HBO.
Zoals al meerdere keren is aangehaald moet je echt rekening houden met het minimum als je voor een baas gaat werken en kom je vaak in dezelfde functie (en salarisschaal) terecht als je ongeschoolde collega.

Tenzij je een unieke formule heb bedacht en precies weet hoe je jouw product aan de man gaat brengen, beschikt over een goed startkapitaal (lening krijg je niet meer zomaar), je reeds een pand op een A-locatie heb gevonden en je niet bang bent voor een btje ondernemen (of falen) raad ik je af om deze studie te gaan volgen.

Vraag jezelf af wat je precies leuk lijkt aan het werk en probeer dit te koppelen aan opleidingen die een beter perspectief bieden.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 12-05-2011, 20:19
anonieme jongen
anonieme jongen is offline
Dat je niet rond kan komen is onzin. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan op welk niveau dat je detailhandel wil gaan doen. Ik ken ook redelijk wat mensen die met geen tot weinig diploma's wel een goede baan hebben in de detailhandel. Een dikke boterham zul je er in het begin niet mee verdienen. Het is dan ook een kwestie van opwerken en cursussen er naast volgen.

Zelf heb ik filiaalbeheer niveau 4 gedaan, welliswaar de BBL variant. Ik heb al wat werkervaring, maar nooit meer dan het minimum verdient.
Daarom heb ik ervoor gekozen om door te gaan op het hbo, en dat bevalt me. Waarom? Omdat ik het idee had dat ik op het mbo (detailhandel) niet veel geleerd heb.

Als je nog vragen hebt..
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 23:38
Carsson
Carsson is offline
Citaat:
Dat je niet rond kan komen is onzin. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan op welk niveau dat je detailhandel wil gaan doen. Ik ken ook redelijk wat mensen die met geen tot weinig diploma's wel een goede baan hebben in de detailhandel. Een dikke boterham zul je er in het begin niet mee verdienen. Het is dan ook een kwestie van opwerken en cursussen er naast volgen.

Zelf heb ik filiaalbeheer niveau 4 gedaan, welliswaar de BBL variant. Ik heb al wat werkervaring, maar nooit meer dan het minimum verdient.
Daarom heb ik ervoor gekozen om door te gaan op het hbo, en dat bevalt me. Waarom? Omdat ik het idee had dat ik op het mbo (detailhandel) niet veel geleerd heb.

Als je nog vragen hebt..
hoi anonieme jongen,

ik doe nu zelf de opleiding ondernemer detailhandel (wat volgens mij weinig verschilt met filiaalmanager) maar vind het totaal geen uitdaging, ben van plan hierna ook verder te gaan naar het HBO, maar welke opleiding doe jij nu op t HBO en is de overstap van MBO naar HBO nou echt zo groot als wordt gezegd?

gr carsson
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 11:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Tenzij je een unieke formule heb bedacht en precies weet hoe je jouw product aan de man gaat brengen, beschikt over een goed startkapitaal (lening krijg je niet meer zomaar), je reeds een pand op een A-locatie heb gevonden en je niet bang bent voor een btje ondernemen (of falen) raad ik je af om deze studie te gaan volgen.
Als jij een starter bent, kun jij je geen pand of zelfs maar een deel van een pand op een A-locatie veroorloven mijn beste. Voor veel bedrijven is dat stukje imago überhaupt overbodig, of past niet bij hun sector (A locaties zijn puur kantorenpanden).

Voor detailhandel moet je überhaupt over het algemeen winkelvastgoed hebben.
Oud 12-08-2011, 21:54
Maboq
Maboq is offline
Citaat:
Als jij een starter bent, kun jij je geen pand of zelfs maar een deel van een pand op een A-locatie veroorloven mijn beste. Voor veel bedrijven is dat stukje imago überhaupt overbodig, of past niet bij hun sector (A locaties zijn puur kantorenpanden).

Voor detailhandel moet je überhaupt over het algemeen winkelvastgoed hebben.
Onzin mijn "beste".
Veel studenten die de opleiding ondernemer manager volgen hebben al ouders met 1 of meerdere zaken. Daarnaast is een A locatie in Rdam anders dan in Lutjebroek. Afhankelijk van welke doelgroep je wil bedienen zijn er, vooral met de huidige leegstand aan winkelpanden en het stimuleringsbeleid vanuit de overheid mbt het ondernemen, voldoende kansen. Met een goede ondernemingsplan heb je zelfs kans dat je de bank kan overtuigen... A locaties zijn puur kantoorpanden?, tuurlijk... alleen dan hebben we het niet over dezelfde A locaties...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten