![]() |
||
Citaat:
Wie is het eens met deze uitspraak, wie is het oneens, zijn er in jouw ogen nog dingen fout gegaan met het proces? Laat je horen. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Het stond eigenlijk al van tevoren vast dat dit zou gebeuren. Wel vind ik dat ze veel te veel hebben toegestaan dat Moszkowicz die zaak heeft gerekt. Hoe lang heeft het hele gebeuren nu gekost? Twee jaar?
Ook vond ik het grappig om te zien hoe Spong steeds meer zijn verstand leek te verliezen. Eerst mensen die spraken over populist Pim Fortuyn proberen aan te klagen, hard afgaan, maar daarna vreemd genoeg juist populist Wilders aanklagen, en gelijk optrekken met een aantal heel kwaadaardige figuren, die waarschijnlijk de enige echte racisten in de hele zaak zijn. Eerst mag je dus wel populistisch doen maar daar niets over zeggen, daarna mag je opeens niet populistisch doen en daar juist alles over zeggen, zelfs al zijn die uitspraken grof, onwaar en randje strafbaar. Welkom in Spong-land zou ik zeggen. En nu zegt hij zelfs dat hij naar het Europees Hof wil stappen, terwijl hij geen poot om op te staan heeft... En natuurlijk Hammerstein, die weinig subtiel Spong uit hun gezamelijke kantoor mikte omdat hij zijn hele imago verspeeld heeft. ![]() Wel vind ik dat er dringend een uitspraak moet komen over het kritiekverbod op religie. Je kunt namelijk nog steeds veroordeeld worden voor kritiek op religie waarvan sommigen menen dat het over het randje is. Zoals hier bijvoorbeeld, nota bene voor een zeer gematigde abstracte uiting die in zijn eigen huis hing. Agenten moesten echt binnen kijken om het te zien. Die jongen werd veroordeeld, kritiek op religie is dus verboden. Maar Wilders wordt vervolgens weer vrijgesproken, om nog maar te zwijgen van eerdere vrijspraken tegen religieuze figuren die heel wat grovere uitspraken deden vanuit hun religie. Er moet één lijn getrokken gaan worden. Is er nu een kritiekverbod op religie of niet, en mag een religieus persoon willekeur welke grievende uitspraken doen vanuit zijn dogma's, of zitten daar grenzen aan?
|
Ik heb de Griekenland discussie in een apart topic gezet.:
http://forum.scholieren.com/showthre...8#post31709828
||
Citaat:
||
Citaat:
Heeft het effect gehad? Zo te zien alleen negatieve effecten. Als je alles toestaat, hoe ranzig het ook is, heb je in ieder geval het voordeel dat onderbuikgevoelens en emoties gekanaliseerd worden in redelijk kansloze partijtjes en groepjes die toch nooit aan de macht komen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Opzich vind ik de uitspraak prima. Hoewel hij soms wel erg makkelijk is opgesteld. Bijvoorbeeld op de punten 'aanzetten tot discriminatie en haat jegens ras' daar concludeert de rechtbank: moslims en niet-westerse allochtonen zijn geen ras, dus vrijspraak. Daarnaast vind ik het ook niet correct dat de rechtbank persoonlijke kwalificaties verbindt aan de uitlatingen van Wilders die niet binnen het bereik van de strafvervolging vallen. De rechter toetst of iets strafbaar is, hij hoort zich niet uit te laten over wat hij er van vindt. De kwalificaties grof, denigrerend en kwetsend zijn m.i. dus ongepast. Erg jammer dat de benadeelde partijen nu naar de Hoge raad stappen om het vonnis te laten vernietigen in belang der wet. Ik hoop niet dat de Hoge Raad daar mee instemt, want dat gaat weer tot gedonder leiden gezien de eerdere rechtelijk fouten. Waarbij ik als fout tevens zie in dit geval het wekken van een verkeerd beeld bij de publieke opinie. De Hoge Raad heeft zich daar al aangebrand eerder toen ze stelde dat de wraking onterecht was. De partijdigheid die daaruit doet blijken wil je niet nu nogmaals bevestigen door het vonnis te vernietigen. Daarnaast is het natuurlijk volstrekt triest dat ze eveneens naar het Europese hof gaan. Ik snap ook niet dat ze het vanuit hun oogpunt doen, Wilders krijgt dan weer een nieuw podium. |
![]() |
||||
Citaat:
Arabieren zijn bijvoorbeeld een ras. Citaat:
Citaat:
Uiteraard zijn deze claims niet recht te breien en dank allah dat vooral Nederland te Calvanistisch is om dat te laten gebeuren, niet omdat Wilders gelijk heeft of omdat de Islam nu werkelijk dit of dat is, maar vooral omdat je geen precedent wil scheppen waarin 'groep X' naar willekeur mensen kapot kunnen maken puur omdat ze het niet eensch zijn met zijn/haar standpunten en/of het rechtsgeldige politieke systeem in het land waar ze wonen.
Laatst gewijzigd op 26-06-2011 om 15:23. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Daardoor kan je best compleet geen respect hebben voor "groep X die gebaseerd is op idolaten" en zelfs ronduit boers ze afzeiken tot het niveau dat je laster/smaad bereikt. (dit geldt zelfs voor een groep X die we Paris Hilton fans of Ajax-supporters noemen, om maar een metafoor te stellen) Echter iemand beledigen vanwege zijn etniciteit is in het beginsel al laster omdat de hypothese je bent X omdat je ras Y bent mank gaat. immers een ras "claimt" niet een bepaalde visie te volgen, een ras is gewoon. tenminste tot zover je nog van gesegregeerde rassen kan spreken dan. Citaat:
Citaat:
Daarmee hebben ze (vaak inmiddels) de justitiële sector in Nederland en zelfs Europa geschaad, en daarmee kalft het vertrouwen in de rechtstaat verder af. Dat is zeer jammerlijk het valt te hopen dat de verschillende hoven en raden lering trekken en discreter worden.
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Blank is een huidskleur. Citaat:
Ik vind persoonlijk de nuance "niet westers" ongeoorloofd, grondwettelijk valt zo'n standpunt ook niet te verantwoorden, tuurlijk kan je prima een minimale immigratie willen, maar enfin, het zat niet in de eisen tot strafvervolging. Citaat:
Ookal heeft hij recht om zijn mening te ventileren. In nederland heb je formeel en informeel recht, de toevoeging valt onder informeel recht, je bent niet strafbaar maar de traditie in Nederland is je zo en zo te gedragen. Dit heeft geen wettelijke basis buiten dat het erkent wordt te bestaan, recht op overpad is een wettelijke maatregel die hier bv uit voortvloeit. Citaat:
||
Citaat:
Ik bedoel, Wilders heeft tientallen zo niet honderden uren moeten spenderen aan deze zaak, en zijn advocaatkosten waren enorm hoog geweest als Mosko het niet gratis had gedaan vanwege de media aandacht, terwijl de klagers uiteindelijk *zwaar* af gingen. Ik denk dat dan als signaal een heftige schadevergoeding op zijn plek is, want anders kun je puur via de kosten en de moeite die procederen kost, iemand met een afwijkende mening kapotmaken, terwijl diegene helemaal geen wetten overtreedt. Een groot deel van de klagers, namelijk de migrantenorganisaties, slurpen namelijk subsidies van de overheid. Hier is dus belastinggeld ingezet om iemand de mond te snoeren vanwege een afwijkende mening. Daarom hun subsidies intrekken is een slecht idee omdat dan de overheid zich erin mengt (hoewel de subsidies van zo'n organisatie wel moeten worden ingetrokken als ze een politieke lobbygroep blijken te zijn), maar een schadevergoeding van de klagers aan de beklaagde is dan een goede oplossing.
||
Citaat:
||
Citaat:
Misschien zelfs het tegenovergestelde, omdat het een signaal zou zenden richting religieuze dogmaten dat mensen uitsluiten vanwege hun geslacht niet getolereerd wordt en er in dit land geen tweederangs of derderangs burgers bestaan.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Godsdienst is een vorm van indoctrinatie.
Ook heeft religie zichzelf een dubbele standaard verworven. mensen stemmen horen van andere bronnen zijn ze gek; als mensen god horen zijn ze vroom/gelovig/etc
Laatst gewijzigd op 29-06-2011 om 23:57. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En strikt gezien mag dit misschien strafrechtelijk heten, doordat de rechter de mist in ging met het bevelen van het doorzetten van de zaak, maar het is duidelijk dat het in essentie ging om mening vs mening. "Ik wil de Islam bashen" versus "Je mag over mijn ideeën helemaal niets zeggen". En da's nou typisch een zaak van civiele aard. Ik bedoel, als je iemand valselijk beschuldigd van een misdrijf (zeg, verkrachting) om diegene zwart te maken, ben je ook aansprakelijk. Er is zelfs jurisprudentie in de vorm van een hypnotiseur of andere zweefteef die iemand een valse herinnering van misbruik had aangepraat. Nadat de vader gerehabiliteerd was (strafrechtelijke zaak) is er via een civiele procedure een heftige schadevergoeding toegewezen omdat die paranormale kwakzalver de aanstichter was van de geleden schade.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Maar huidskleur is ook aangeboren dus is ook strafbaar onder de anti-discriminatiewet. Citaat:
Zou dhr. Wilders werkelijk buitenwettelijk 'een groep hebben beledigd' (buiten dus de zaken die we zojuist als aangeboren hebben bemerkt) dan zou die groep een civielgerechtelijke procedure moeten starten. Het is vreemd dat de staat moet procederen voor een random groep, die vrij duidelijk buiten 'aangeboren onderscheid' valt (nogmaals zover daar qua huidskleur, ras en etniciteit überhaupt nog sprake van is) De aanklacht discriminatie had eventueel wel beoordeeld kunnen worden in het strafrecht (en onjuist bevonden), en zo ook het "aanzetten tot haat" whatever that may be ("aanzetten tot georganiseerd geweld alá maargoed...) Maar goed deze 2 laatstgenoemde zaken zijn uberhaupt tot op heden niet van toepassing op dhr. Wilders, hij drukt zich uitstekend uit. Waar ik Wilders 'op het randje' vind zitten is "niet-westerse allochtoon" omdat dat ook geen keuze lijkt maar het lijkt me niet strafbaar om een al dan niet foutieve bewering te doen over (niet) westerse allochtonen met name omdat de mensen die zich doorgaans beledigd voelen een Nederlands paspoort hebben en zich vooraleerst Nederlander zouden moeten noemen en zou een feitelijke niet westerse allochtoon nog in zonder Nederlands paspoort ten eerste grotere zorgen moeten hebben en ten tweede maar beperkt aanspraak moeten kunnen maken op de Nederlandse wet. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 01-07-2011 om 17:04. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
De logica van de klagers in de zaak is een beetje alsof jij je teen stoot aan de deur, de deur uitscheldt, en ik daarna aangifte doe dat ik me beledigd voel vanwege die tirade tegen de deur. ![]() Citaat:
Eindeloos procederen over privézaken is geen grondrecht. Het is belangrijk dat je over zaken als je eigen verdediging, of zakelijke geschillen naar de rechter kunt stappen, maar politieke meningsverschillen via de rechter uitvechten zou echt moeten worden tegengegaan. Bijvoorbeeld door een royale schadevergoeding bij verlies. Hiermee zou je en passant ook nog professionele saboteurs als Milieudefensie of Greenpeace de pas afsnijden, die zowat elke bouwvergunning in Nederland aanvechten en zo lang mogelijk vertragen. Het is belangrijk dat de rechter niet wordt misbruikt om een 'recht van degene met de langste tenen' te scheppen. Dat je je ergens door gegriefd voelt betekend niet dat de ander per se aangepakt moet worden. Wow, anders konden we wel bezig blijven. Laatst weer zo'n militante Moslims die grievende racistische taal uitsloeg op W&F over de westerse samenleving. Kansloos, zeker. Maar hoe gek zou dit land zijn als zoiets tot een rechtszaak zou leiden?
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
dat is het belachelijke eraan, ze namen het OM niet serieus
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Nog meer nieuws over de zaak: Schalken stapt op om proces-Wilders
Hij had wel gefaald met zowel de vervolging bevelen als daarna dat incident van gaan eten met een getuige en dan er zelfs inhoudelijk over praten, maar om daarvoor nu af te treden...
|
![]() |
|
|