Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() België is een failliet land (haha, ik zei land) dat moet stoppen met zagen en gewoon aan het werk moet. De Franstaligen en de Nederlandstaligen moeten niet zeuren. Wtf doe je moeilijk vanwege een taal ![]() De enige reden dat jullie zo weinig merken van geen regering hebben is omdat de gewesten heel veel autonomie hebben. |
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, heel veel Belgen vinden dat non-issue van taal kennelijk zo belangrijk dat ze blijven stemmen op iemand die de zaak bewust saboteert.
|
Al dat geklets over taal is vrij infantiel, als je het mij vraagt. Maar goed, dat hele politieke systeem in België slaat nergens op - wat maakt het uit welke taal een politicus beheerst? Waarom niet gewoon één nationaal parlement, met politici die gekozen kunnen worden door alle Belgen? Dan creëer je ook geen artificiële conflicten tussen denkbeeldige groepen binnen de samenleving.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wij hadden trouwens vroeger een hond en een kat, ging prima. Misschien kunnen de Vlamingen en Walen nog iets van die twee leren (en dan bedoel ik niet dat ze allemaal dood moeten). |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
De Belgen hebben zich hetzelf enorm moeilijk gemaakt door zo'n ingewikkeld politiek systeem te construeren. Sowieso ligt er te veel macht bij de deelstaten die eigenlijk bij de federale regering zou moeten liggen, het is een te complex systeem waaraan zoveel gesleuteld en gemord is dat het totaal niet meer kan functioneren. Het belangrijkste probleem dat België als land heeft, is dat het één land wil zijn, maar dat behalve dat Vlaanderen en Wallonië niks met elkaar te doen hebben. Gescheiden regeringen, gescheiden economische constructies, gescheiden voorzieningen (tot op het punt dat je in sommige Belgische gemeentes aparte overheidsinstanties hebt voor Walen en Vlamingen, wat een nonsens!) gescheiden taal, gescheiden media... Ik kan me wel voorstellen dat de Vlamingen weinig op hebben met de Walen en vice versa. En dan is er ook nog ergens een Duitse regering, weggestopt in een hoekje.
Wat België moet doen is allereerst stoppen met die gescheiden politieke systemen. Waarom in hemelsnaam van alle partijen een Waalse en een Vlaamse variant? Gewoon samenvoegen, één partij voor alle stromingen, één parlement en één regering die de dienst uitmaken, en stemmen als Belg, niet als Waal of Vlaming. Daarnaast afschaffen van die deelstaten en het politieke systeem versimpelen, weg met die alarmbelprocedures, vijf minister-presidenten, etc. etc. Gewoon nationaal, provinciaal en lokaal, net zoals wij het doen. Dat zijn al bestuurslagen genoeg. Het is dat of Vlaanderen en Wallonië opdelen en er echt twee landen van maken, maar niet die stomme constructie die ze nu hebben.
|
Het probleem ligt echt aan het politieke systeem. Het systeem is zo ingericht dat een relatief kleine minderheid de politieke machine kan saboteren en dat is gebeurd. Er zijn letterlijk tientallen spelers met elk hun eigen belang en ze willen allemaal niet toegeven omdat er voornamelijk aan het eigen hachje gedacht wordt. En zolang ze dat niet doen blijft de impasse bestaan, en het stomme is dat het systeem zo is ongericht dat er geen enkele uitweg is. Iedereen roept om verandering, maar als het puntje bij het paaltje komt krabbelen ze terug omdat ze bang zijn om iets te verliezen of dat de kiezer ze afstraft. Ik volg de ontwikkelingen in België, maar ik zie geen oplossing voor handen. Het meest waarschijnlijke is dat er een regering komt zonder nv-a, mits de andere partijen dat aandurven, maar dan is er nog steeds geen staatshervorming en daar wordt ook zonder de nv-a al genoeg over gekibbeld.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar op de lange termijn is dit natuurlijk niet meer houdbaar. Of je creëert een regering op nationaal niveau die de lakens uitdeelt, of je geeft grote autonomie aan de gewesten, maar niet die ingewikkelde constructie die er nu is.
||
ik vind dat zoiets als Belgische politiek onmogelijk is, ik vind dat Vlaanderen samen met het huidige Nederland min Friesland weer de Republiek der zeven provinciën moet vormen.
Maar goed eeuwig door blijven discussiëren over of België dan wel a dan wel b hoort te zijn en daarmee dus ontkennen dat er sprake is van België is ook wel leuk denk ik. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat: