Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2011, 16:22
mopi
mopi is offline
hey allemaal ik ben eigenlijk benieuwt wat julie van de politiek in belgie vinden en wat jullie over de strijd nv-a en ps vind.
grtjs mopi
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2011, 16:30
Verwijderd
Kvolg geen Belgen politiek
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 16:33
mopi
mopi is offline
[QUOTE=strobe;31781351]Kvolg geen Belgen politiek [/QUOTE
ook het nieuws niet?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 16:35
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik heb net even op de site gekeken wat het precies was. Lijkt me best een leuke partij. Alleen jammer van het citaat:
Citaat:
Citaat van de dag
"Met geen enkele Franstalige partij is een compromis mogelijk"
Er moet natuurlijk een punt achter het woord "mogelijk".
Oud 16-07-2011, 16:38
mopi
mopi is offline
Citaat:
Ik heb net even op de site gekeken wat het precies was. Lijkt me best een leuke partij. Alleen jammer van het citaat:

Er moet natuurlijk een punt achter het woord "mogelijk".
bwa het probleem is dat die partij de enige in jaren is die eens nee durft te zeggen tegen de walen. en voor het moment klopt het citaat wel ze er is niks met de partijen aan te vangen. zitten al een jaar zonder regering zonder dat we et merken.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 17:45
Verwijderd
Citaat:
bwa het probleem is dat die partij de enige in jaren is die eens nee durft te zeggen tegen de walen. en voor het moment klopt het citaat wel ze er is niks met de partijen aan te vangen. zitten al een jaar zonder regering zonder dat we et merken.
Vlaams Belang en Vlaams Blok durfden ook geen nee tegen de Franstaligen te zeggen

België is een failliet land (haha, ik zei land) dat moet stoppen met zagen en gewoon aan het werk moet. De Franstaligen en de Nederlandstaligen moeten niet zeuren. Wtf doe je moeilijk vanwege een taal

De enige reden dat jullie zo weinig merken van geen regering hebben is omdat de gewesten heel veel autonomie hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 17:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
bwa het probleem is dat die partij de enige in jaren is die eens nee durft te zeggen tegen de walen.
Dat is een beeld dat ze zelf graag promoten ja. Maar als je de taalstrijd door de tijd heen bekijkt zijn het juist de Walen die keer op keer toezegingen doen.

Maar goed, heel veel Belgen vinden dat non-issue van taal kennelijk zo belangrijk dat ze blijven stemmen op iemand die de zaak bewust saboteert.
Oud 16-07-2011, 19:48
mopi
mopi is offline
tja probleem is dat we zelf niet weten hoe het in elkaar zit e
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 22:26
Schrödinger
Schrödinger is offline
Al dat geklets over taal is vrij infantiel, als je het mij vraagt. Maar goed, dat hele politieke systeem in België slaat nergens op - wat maakt het uit welke taal een politicus beheerst? Waarom niet gewoon één nationaal parlement, met politici die gekozen kunnen worden door alle Belgen? Dan creëer je ook geen artificiële conflicten tussen denkbeeldige groepen binnen de samenleving.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 22:29
mopi
mopi is offline
Citaat:
Al dat geklets over taal is vrij infantiel, als je het mij vraagt. Maar goed, dat hele politieke systeem in België slaat nergens op - wat maakt het uit welke taal een politicus beheerst? Waarom niet gewoon één nationaal parlement, met politici die gekozen kunnen worden door alle Belgen? Dan creëer je ook geen artificiële conflicten tussen denkbeeldige groepen binnen de samenleving.
onmogelijk denk ik, is als een hond en een kat in de zelfde kamer zette
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 22:56
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik zeg niet dat het een realistisch streven is op de korte termijn, maar het zou natuurlijk wel een stuk effectiever zijn als het doel goed bestuur is.

Wij hadden trouwens vroeger een hond en een kat, ging prima. Misschien kunnen de Vlamingen en Walen nog iets van die twee leren (en dan bedoel ik niet dat ze allemaal dood moeten).
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 22:57
mopi
mopi is offline
Citaat:
Ik zeg niet dat het een realistisch streven is op de korte termijn, maar het zou natuurlijk wel een stuk effectiever zijn als het doel goed bestuur is.

Wij hadden trouwens vroeger een hond en een kat, ging prima. Misschien kunnen de Vlamingen en Walen nog iets van die twee leren (en dan bedoel ik niet dat ze allemaal dood moeten).
ach wie weet
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Als mijn katten langdurig weg zijn wordt mijn hond zenuwachtig en dat meen ik serieus.

Het is allemaal een kwestie van opvoeding en verder kijken dan je neus lang is.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 17:10
mopi
mopi is offline
idd en de juiste voorstellen doen zal ook wel helpen xd
Met citaat reageren
Oud 18-07-2011, 13:40
Martiño
Martiño is offline
De Belgen hebben zich hetzelf enorm moeilijk gemaakt door zo'n ingewikkeld politiek systeem te construeren. Sowieso ligt er te veel macht bij de deelstaten die eigenlijk bij de federale regering zou moeten liggen, het is een te complex systeem waaraan zoveel gesleuteld en gemord is dat het totaal niet meer kan functioneren. Het belangrijkste probleem dat België als land heeft, is dat het één land wil zijn, maar dat behalve dat Vlaanderen en Wallonië niks met elkaar te doen hebben. Gescheiden regeringen, gescheiden economische constructies, gescheiden voorzieningen (tot op het punt dat je in sommige Belgische gemeentes aparte overheidsinstanties hebt voor Walen en Vlamingen, wat een nonsens!) gescheiden taal, gescheiden media... Ik kan me wel voorstellen dat de Vlamingen weinig op hebben met de Walen en vice versa. En dan is er ook nog ergens een Duitse regering, weggestopt in een hoekje.

Wat België moet doen is allereerst stoppen met die gescheiden politieke systemen. Waarom in hemelsnaam van alle partijen een Waalse en een Vlaamse variant? Gewoon samenvoegen, één partij voor alle stromingen, één parlement en één regering die de dienst uitmaken, en stemmen als Belg, niet als Waal of Vlaming. Daarnaast afschaffen van die deelstaten en het politieke systeem versimpelen, weg met die alarmbelprocedures, vijf minister-presidenten, etc. etc. Gewoon nationaal, provinciaal en lokaal, net zoals wij het doen. Dat zijn al bestuurslagen genoeg.

Het is dat of Vlaanderen en Wallonië opdelen en er echt twee landen van maken, maar niet die stomme constructie die ze nu hebben.
Oud 18-07-2011, 16:27
mopi
mopi is offline
mja da ligt allemaal aan de politiekers zeker
Met citaat reageren
Oud 18-07-2011, 17:04
Schrödinger
Schrödinger is offline
Het ligt vooral aan de bedenkers van het idiote federale systeem in België.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2011, 17:10
mopi
mopi is offline
ach wie weet nu nog wie de echte verantwoordelijken zn
Met citaat reageren
Oud 18-07-2011, 17:17
Schrödinger
Schrödinger is offline
Iedereen die zich verdiept heeft in de politieke geschiedenis van België?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2011, 17:37
mopi
mopi is offline
mss maar wete altijd wat er achter de schermen gebeurd?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2011, 21:42
Martiño
Martiño is offline
Het probleem ligt echt aan het politieke systeem. Het systeem is zo ingericht dat een relatief kleine minderheid de politieke machine kan saboteren en dat is gebeurd. Er zijn letterlijk tientallen spelers met elk hun eigen belang en ze willen allemaal niet toegeven omdat er voornamelijk aan het eigen hachje gedacht wordt. En zolang ze dat niet doen blijft de impasse bestaan, en het stomme is dat het systeem zo is ongericht dat er geen enkele uitweg is. Iedereen roept om verandering, maar als het puntje bij het paaltje komt krabbelen ze terug omdat ze bang zijn om iets te verliezen of dat de kiezer ze afstraft. Ik volg de ontwikkelingen in België, maar ik zie geen oplossing voor handen. Het meest waarschijnlijke is dat er een regering komt zonder nv-a, mits de andere partijen dat aandurven, maar dan is er nog steeds geen staatshervorming en daar wordt ook zonder de nv-a al genoeg over gekibbeld.
Oud 18-07-2011, 22:53
Verwijderd
Citaat:
De Belgen hebben zich hetzelf enorm moeilijk gemaakt door zo'n ingewikkeld politiek systeem te construeren. Sowieso ligt er te veel macht bij de deelstaten die eigenlijk bij de federale regering zou moeten liggen, het is een te complex systeem waaraan zoveel gesleuteld en gemord is dat het totaal niet meer kan functioneren. Het belangrijkste probleem dat België als land heeft, is dat het één land wil zijn, maar dat behalve dat Vlaanderen en Wallonië niks met elkaar te doen hebben. Gescheiden regeringen, gescheiden economische constructies, gescheiden voorzieningen (tot op het punt dat je in sommige Belgische gemeentes aparte overheidsinstanties hebt voor Walen en Vlamingen, wat een nonsens!) gescheiden taal, gescheiden media... Ik kan me wel voorstellen dat de Vlamingen weinig op hebben met de Walen en vice versa. En dan is er ook nog ergens een Duitse regering, weggestopt in een hoekje.

Wat België moet doen is allereerst stoppen met die gescheiden politieke systemen. Waarom in hemelsnaam van alle partijen een Waalse en een Vlaamse variant? Gewoon samenvoegen, één partij voor alle stromingen, één parlement en één regering die de dienst uitmaken, en stemmen als Belg, niet als Waal of Vlaming. Daarnaast afschaffen van die deelstaten en het politieke systeem versimpelen, weg met die alarmbelprocedures, vijf minister-presidenten, etc. etc. Gewoon nationaal, provinciaal en lokaal, net zoals wij het doen. Dat zijn al bestuurslagen genoeg.

Het is dat of Vlaanderen en Wallonië opdelen en er echt twee landen van maken, maar niet die stomme constructie die ze nu hebben.
Ik ben het niet eens met de insinuatie dat België vleugellam zou zijn omdat er teveel macht ligt bij de gewesten. Ik denk dat dat heel positief kan werken, helemaal in zo'n omgeving. Het punt is volgens mij dat er op dit moment een balans is die niet werkt.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2011, 22:53
Verwijderd
En @mopi: Of je doet normaal mee in een discussie en komt met een inhoudelijk verhaal of je onthoudt je van commentaar want dit is bloedirritant.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2011, 08:49
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik ben het niet eens met de insinuatie dat België vleugellam zou zijn omdat er teveel macht ligt bij de gewesten. Ik denk dat dat heel positief kan werken, helemaal in zo'n omgeving. Het punt is volgens mij dat er op dit moment een balans is die niet werkt.
Laat ik het dan herformuleren, ik denk dat het politiek gezien dicht zit. Bestuurlijk en beleidsmatig gezien gaat het volgensmij wel aardig, het land draait uiteraard gewoon door en het fijne van de impasse is dat er weinig protest is om Leterme steeds een verlengd mandaat te geven waardoor hij zowaar ook nog iets gedaan krijgt, en de gewesten draaien natuurlijk ook nog steeds door.
Maar op de lange termijn is dit natuurlijk niet meer houdbaar. Of je creëert een regering op nationaal niveau die de lakens uitdeelt, of je geeft grote autonomie aan de gewesten, maar niet die ingewikkelde constructie die er nu is.
Oud 19-07-2011, 09:22
Verwijderd
Ik ben voor grotere autonomie aan de gewesten omdat het gebakkelei toch nooit zal ophouden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2011, 09:51
Martiño
Martiño is offline
Ja, maar dan vrees ik dat België nog meer twee aparte landen gaat worden in plaats van een. Dan kun je beter nu de beslissing nemen om het land op te splitsen.
Oud 19-07-2011, 10:40
Verwijderd
Maar daar zijn ze niet klaar voor. Meer autonomie en langzame losweking van elkaar werkt denk ik veel beter.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2011, 11:20
arPos
arPos is offline
ik vind dat zoiets als Belgische politiek onmogelijk is, ik vind dat Vlaanderen samen met het huidige Nederland min Friesland weer de Republiek der zeven provinciën moet vormen.

Maar goed eeuwig door blijven discussiëren over of België dan wel a dan wel b hoort te zijn en daarmee dus ontkennen dat er sprake is van België is ook wel leuk denk ik.

Citaat:
Ik ben het niet eens met de insinuatie dat België vleugellam zou zijn omdat er teveel macht ligt bij de gewesten. Ik denk dat dat heel positief kan werken,
Hmm gaat een beetje tegen de tendens in waarin ze macht juist centraliseren in europa.
Oud 19-07-2011, 11:55
Verwijderd
Citaat:
ik vind dat zoiets als Belgische politiek onmogelijk is, ik vind dat Vlaanderen samen met het huidige Nederland min Friesland weer de Republiek der zeven provinciën moet vormen.
Dat is echt helemaal nergens op gebaseerd.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2011, 15:40
Martiño
Martiño is offline
Vlaanderen kan wat mij betreft prima als Vlaanderen bestaan, als België dan toch gesplitst moet worden. Ik zie geen enkele reden om Vlaanderen bij Nederland te voegen.
Oud 19-07-2011, 16:15
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Vlaanderen kan wat mij betreft prima als Vlaanderen bestaan, als België dan toch gesplitst moet worden. Ik zie geen enkele reden om Vlaanderen bij Nederland te voegen.
Het probleem bij een splitsing is dat dan de vraag wordt wat er met Brussel moet gebeuren...
Met citaat reageren
Oud 19-07-2011, 17:52
mopi
mopi is offline
idd dat zal altijd de ham vraag blijven en door het slechte politieke systeem is het haast onmogelijk om het land in 2 tde verdelen omdat het met toestemmimng moet van de walen en vlamingen (waarvan de walen resoluut nee zeggen omdat ze dan hun geld pot verliezen)
Met citaat reageren
Oud 19-07-2011, 20:34
Verwijderd
Ze moeten gewoon allemaal als aparte landen bij Nedelrand.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2011, 11:16
mopi
mopi is offline
zolang niet alle vlamingen er achter dat idee staan is het nog een onmogelijke opgaven
Met citaat reageren
Oud 20-07-2011, 11:53
Verwijderd
Citaat:
zolang niet alle vlamingen er achter dat idee staan is het nog een onmogelijke opgaven
De Vlamingen zijn tegen het idee van het samenvoegen van Vlaanderen en Nederland, maar je zou kunnen overwegen om ze als aparte landen (dan zijn ze qua regelgeving soeverein en hoeven ze bijvoorbeeld geen gedoogbeleid in te voeren) bij het Koninkrijk der Nederlanden (dus niet het land Nederland) te voegen.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2011, 13:23
arPos
arPos is offline
Citaat:
Dat is echt helemaal nergens op gebaseerd.
Uiteraard niet moest het een rationele mening zijn dan?
Oud 20-07-2011, 13:24
arPos
arPos is offline
Citaat:
idd dat zal altijd de ham vraag blijven en door het slechte politieke systeem is het haast onmogelijk om het land in 2 tde verdelen omdat het met toestemmimng moet van de walen en vlamingen (waarvan de walen resoluut nee zeggen omdat ze dan hun geld pot verliezen)
Ja vergeet voor de vorm vooral ff dat het in den beginne vooral de Walen waren die de knaken verdienden.
Oud 20-07-2011, 13:29
mopi
mopi is offline
idd maar ik vind dat de vlamingen hun schuld al lang afbetaald hebben
Met citaat reageren
Oud 20-07-2011, 13:36
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het probleem bij een splitsing is dat dan de vraag wordt wat er met Brussel moet gebeuren...
Mja, maargoed, daar valt vast een oplossing voor te bedenken.

Citaat:
De Vlamingen zijn tegen het idee van het samenvoegen van Vlaanderen en Nederland, maar je zou kunnen overwegen om ze als aparte landen (dan zijn ze qua regelgeving soeverein en hoeven ze bijvoorbeeld geen gedoogbeleid in te voeren) bij het Koninkrijk der Nederlanden (dus niet het land Nederland) te voegen.
Waarom zou je Vlaanderen bij ons koninkrijk willen voegen? Wat schieten wij en de Vlamingen daar nu in hemelsnaam mee op? Daarnaast heeft België al een koningshuis, beter splitsen ze dan Vlaanderen en Wallonië in twee landen en stadstaat Brussel, en krijg je het Koninkrijk België (of het Belgische Gemenebest of de Verenigde Staten van Belgicum, of weet ik veel ).

Citaat:
idd maar ik vind dat de vlamingen hun schuld al lang afbetaald hebben
Oud 20-07-2011, 13:36
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Waarom zou je Vlaanderen bij ons koninkrijk willen voegen? Wat schieten wij en de Vlamingen daar nu in hemelsnaam mee op? Daarnaast heeft België al een koningshuis, beter splitsen ze dan Vlaanderen en Wallonië in twee landen en stadstaat Brussel, en krijg je het Koninkrijk België (of het Belgische Gemenebest of de Verenigde Staten van Belgicum, of weet ik veel ).
Niet een slecht idee trouwens. Al zeg ik het zelf. Even Elio di Rupo bellen, brb.
Oud 21-07-2011, 13:46
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Citaat:
Het is wel een leuk idee, dan hebben we een kolonie onder ons land liggen. Niet te groot, maar we kunnen ze misschien wel uitbuiten. Kunnen ze ook met een Nederlandse vlag lopen tijdens wedstrijden.
Misschien kunnen we ze wel leuk uitbuiten, het is toch niet echt ons land.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2011, 15:45
mopi
mopi is offline
hmm pas op met dat te zeggen, moest dat echt gebeuren zal het misschien wel uitdraaien in een burgeroorlog
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Niet een slecht idee trouwens. Al zeg ik het zelf. Even Elio di Rupo bellen, brb.
Vlaanderen en Wallonië hebben al meer autonomie dan Amerikaanse staten. Het is al meer een confederatie dan de federatieve V.S..
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 18:12
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Vlaanderen en Wallonië hebben al meer autonomie dan Amerikaanse staten. Het is al meer een confederatie dan de federatieve V.S..
Nouja, bouw het dan maar meer uit. Deel het op in vier delen, vlaanderen, wallonië, brussel en duits-belgië (ohja! die waren er ook nog!), en hou alleen de koning aan als gemeenschappelijke factor en een gemenebestregering oid voor het buitenland en Europa.
Oud 22-07-2011, 18:26
Afwezignummer2
Citaat:
Nouja, bouw het dan maar meer uit. Deel het op in vier delen, vlaanderen, wallonië, brussel en duits-belgië (ohja! die waren er ook nog!), en hou alleen de koning aan als gemeenschappelijke factor en een gemenebestregering oid voor het buitenland en Europa.
De Republiek der Vier Verenigde Belgenlanden. Krijg je dan ook dat alleen Brussel instem krijgt? Waarom trouwens Brussel apart? Verdeel het dan door twee.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2011, 18:32
mopi
mopi is offline
Citaat:
De Republiek der Vier Verenigde Belgenlanden. Krijg je dan ook dat alleen Brussel instem krijgt? Waarom trouwens Brussel apart? Verdeel het dan door twee.
als mik de brusselaars zo ken gaat dat regelrecht tot protest komen als ze zouden gesplits worden.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2011, 11:59
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ja, laten we een muur door de hoofdstad van Europa bouwen.
Oud 23-07-2011, 14:22
Afwezignummer2
Citaat:
Ja, laten we een muur door de hoofdstad van Europa bouwen.
Oh is dit een serieus onderwerp?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2011, 14:57
Martiño
Martiño is offline
Het was wel een min-of-meer serieuze suggestie ja. Het ziet er niet echt uit dat België graag één land wil zijn.
Oud 27-07-2011, 18:40
mopi
mopi is offline
we willen vooral dat iedereen zn eigen potje kookt en daar zn de walen tegen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten