![]() |
|
Imuran weet voor zover ik weet ook veel voorschreven bij de ziekte van Crohn/Collitis Ulcerosa, wellicht kan je met die combinatie nog meer informatie vinden? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet wel dat je regelmatig bloed moet laten prikken idd om je bloedbeeld te laten bepalen omdat dat kan veranderen en daardoor ook je afweer. Een meisje wat ik ken die dat een tijdje geslikt heeft moest om de twee weken bloed laten prikken maar wellicht dat dat na een tijdje minder regelmatig hoeft als blijkt dat je bloedbeeld goed blijft.
Zoals je al weet gebruik ik wel eens prednison/prednisolon maar eigenlijk nooit langer dan 10 dagen en dan als stootkuur. Daarvan kom ik nooit echt aan in gewicht en het risico op botontkalking is dan niet echt groot. Ik heb wel last van slecht slapen, opvliegers/veel zweten en de laatste keer moest ik heel veel 's nachts naar de wc (overdag niet). Hoe het zit met alcohol en imuran weet ik niet maar met prednison kan je het beter niet combineren volgens mij. Ik dronk tenminste nooit als ik ook pred slikte. Wat die slechte weerstand betreft zou je eens moeten overleggen met je arts, ik kreeg vaak antibiotica en prednisolon tegelijk juist om te voorkomen dat ik weer een infectie opliep. Dat heeft uiteraard alleen zin als je vooral bacteriële infecties hebt. Je handen veel wassen kan goed helpen, denk maar aan de tijd met de mexicaanse griep. Probeer verder zo min mogelijk je gezicht aan te raken met je handen. Misschien kan echinacea nog iets voor je zijn? Ken je trouwens het farmacotherapeutisch kompas: http://www.fk.cvz.nl/ daarop kan je veel informatie over medicijnen terugvinden, wel in artsentaal maar ik vind het soms toch wel handig ![]()
|
Als je daarover twijfelt, is het dan geen idee om een keertje bij een diëtist langs te gaan? Is wellicht de moeite waard als je nog lang dit soort medicijnen moet slikken.
|
Wat Daantje zei: in het Farmacotherapeutisch Kompas (FK) staat idd heel veel. Imuran (azathioprine) is een immunosuppressivum (dus onderdrukt het immuunsysteem). Het is een vrij 'heftig' middel, al is prednison dat natuurlijk ook al. De belangrijkste (gevaarlijke) bijwerking is dat je te weinig witte bloedlichaampjes aanmaakt of dat je beenmerg onderdrukt wordt. Daardoor krijg je heel gemakkelijk infecties; je zou dan moeten stoppen met het medicijn. In het FK staat dat je om die reden de eerste 8 weken elke week bloed moet laten prikken om te kijken of die bijwerking niet optreedt (dan is de kans het grootst). Afhankelijk van je bloedwaarden in die periode moet het daarna ook of juist minder vaak.
Ik kan niks over de combi met alcohol vinden, dus ik neem aan dat het "mag". Maar aan de andere kant moet je lever wel genoeg ruimte hebben om het medicijn uit te scheiden, dus veel alcohol zal niet goed zijn (sowieso niet, maar toch ![]() Misselijkheid (en braken) komt bij 1-10% van de patiënten voor en het zal toch per persoon verschillend zijn: de één heeft daar dus helemaal geen last van en de ander wel. Wat betreft de tatoeages bij prednison: geen idee, ik zou het even navragen aan je arts. Ik kan me voorstellen dat je meer kans hebt op een infectie omdat je weerstand verlaagd is. Maar als je in een professionele zaak komt doen ze dat neem ik aan allemaal schoon/ steriel. Nja, het is het risico wat je loopt: als je nu in je vinger snijdt heb je ook meer kans op een infectie dan iemand die geen medicijnen slikt. Wat betreft de melkproducten: één glas melk/ karnemelk of één bakje vla/ yoghurt of één boterham met kaas worden allemaal gerekend als eenmaal zuivel. Bij het voedingscentrumkan je het uitrekenen: er wordt voor mij (vrouw, 24, niet zwanger/ borstvoeding gevend) 450 ml melk(producten) en 30g kaas aangeraden. Hmm, beetje doktersverhaaltje, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Hopelijk vind je nog ervaringsdeskundigen ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Kiezen tussen veel kwaden Verwijderd | 43 | 01-02-2012 16:20 |