Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2011, 12:34
princcessS
princcessS is offline
hallo,

ik woon nu al een jaar op kamers en ik betaal er 350incl.
gister toen ik mijn huur ging betalen hebben ze gezegd dat ik nu 75 extra per maand moet betalen omdat ze denken dat ik teveel water enzo gebruik.
beneden mij is de winkel van mij huisbaas, ik woon op de 1ste verdieping en de keuken en badkamer is er ook. op de 3de en 4de verdieping zijn nog meer kamers, ik weet niet hoeveel maar ik ben wel 2 keer naar boven geweest en zie dan een stuk of 6 tot 8 deuren of het allemaal kamers zijn weet ik niet.
boven mij wonen er 3 mannen en 1 vrouw (boven de 40 ofzo) op die vrouw na kan er niemand nederlands (of ze doen net alsof ze je niet begrijpen ).

de keuken en badkamer is hartstikke vies, in de vakantie had de huisbaas mij boos opgebeld en gezegd dat er die ochtend iemand van de gemeente is langs geweest en gezegd dat het er heel vies was enzo, ik was de hele ochtend thuis en heb niemand die ochtend gehoord dus ik wist dat hij loog. maar ik heb tog maar de badkamer en keuken schoongemaakt ik was er zo een 5 tot 6 uurtjes non stop mee bezig de badkamer was schoon maar in de keuken is de muren helemaal geel van het vet en dat kreeg ik niet weg zelfs niet met speciaal spul en een staalborstel.
2 dagen nadat ik had schoongemaakt was alles weer vies.
daarnaast die mannen van boven hebben een eigen toilet boven maar komen hier beneden hun grote boodschap doen en gebruiken geen wc papier maar spoelen af in de douche en laten het dan ook zo vies achter.

ik heb al een paar keer geklaagd tegen de huisbaas en ook tegen die mannen ik heb zelfs een keer huilend de huisbaas opgebeld en gezegd dat het niet stopt maar toch is er niks aan gedaan.

SORRY VOOR MIJN LANGE VERHAAL maar ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen en nu ik ook nog eens 75euro extra moet betalen vind ik gewoon belachelijk terwijl ik niet eens zoveel water of elektriciteit gebruik. 1 van die mannen heeft zelfs gezegd omdat ik een vrouw ben moet ik gewoon stil blijven en het schoonmaken

(ik heb ook nog een test gedaan op huurders.info en de uitslag kwam op 37,47euro (kale) huur per maand, dat is wel een beetje weinig) maar 350+75 is toch wel teveel voor zo een grot.) HELP!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2011, 10:43
Ivo
Ivo is offline
Die 37,47 lijkt me niet kloppen voor de kale huur. Er zijn 2 berekeningsmethodes voor het berekenen van de maximale huur. 1 voor zelfstandige woonruimten (eigen huisnummer volgens de gemeente) en onzelfstandige woonruimten (gedeeld huisnummer met andere bewoners die niet tot jouw huishouden behoren). Deze moet je hebben: http://www.woonbond.nl/rekenen/maxhuur_o.php

Jij hebt recht op het uitsplitsen van kale huur en servicekosten. Meer informatie daarover is wel te vinden op de site van de huurcommissie. Gezien het feit dat je huisbaas nu toch al geen zak doet aan problemen die jij ondervind, zou ik hem daarom verzoeken om de huur te gaan splitsen. Doet je huisbaas dat niet vrijwillig, dan moet je daarvoor de huurcommissie gaan inschakelen.
Wanneer de huur gesplitst is in kale huur en voorschot servicekosten is je huisbaas vervolgens verplicht om elk jaar aan de hand van werkelijke kosten jouw deel van het verbruik te verrekenen met de reeds betaalde voorschotten servicekosten. Vooraf moet al duidelijk vaststaan welk deel van de kosten jij betaald. Water en electriciteit gaat meestal met een gelijk deel per kamer (of als kamer/appartement echt veel groter is als de rest en wordt bewoont door meerdere personen betalen die wat meer), verwarming per m2 oppervlak wat jij huurt. De exacte verdeling moet 'redelijk' zijn en schriftelijk vastgelegd.
Als dan blijkt dat jij in jaar X minder voorschot hebt betaald dan jouw deel van het verbruik, dan moet je bijbetalen. Maar als het verbruik lager blijkt te zijn, dan krijg je geld terug. En reken maar dat verhogingen van €75 alleen voor jouw kamer dan niet meer voor komen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 15:42
TimV
TimV is offline
Is het niet mogelijk om die wc en badkamer vast te doen?
Oud 05-09-2011, 08:06
hookee
hookee is offline
Misschien is die €37,47 per vierkante meter? Bij 10m2 (3mx3.3m) zit je dan dus op 10m2 = €374,70.
€75 extra vanwege waterverbruik is onzin en gewoon een smoesje. We gebruiken gemiddeld zo'n 130 liter water per dag, da's 3900 liter per maand en dat kost zo'n €8,00, willen ze zeggen dat jij het tienvoudige gebruikt?
Ik vermoed dat ze de huur gewoon willen bijstellen, en of dat eerlijk is zul je met bovenstaande link kunnen bepalen.
Daarnaast is dat wel de maximale huur, daar kun je over onderhandelen naar gelang de staat en ligging van de grot. Je hebt blijkbaar ook geen eigen keuken, toilet en badkamer, afdingen op de huur of anders; slot erop; toilet is van jou.

Citaat:
1 van die mannen heeft zelfs gezegd omdat ik een vrouw ben moet ik gewoon stil blijven en het schoonmaken
Laat me raden; die man had een licht getinte huid?
Als jij huur betaalt en je moet je EIGEN keuken voor alle andere inwoners ook nog eens schoonmaken, zou ik eens gaan praten voor schoonmaakuren; à €10/uur of zo..
Ga anders eens naar de gemeente (vraag domweg om huursubsidie en vermeld dat er nog zo'n 10 man in 't pand wonen die dat ook vast wel krijgen) want dit kot stinkt naar uitbuiting, de huisbaas wordt hier erg rijk van. Zou me niks verbazen dat meneer totaal niets opgeeft aan de belasting en de boel zwart in z'n zak steekt. De (maximale) huur die jij betaalt zou inclusief de belasting moeten zijn die hij afdraagt.

Laatst gewijzigd op 05-09-2011 om 08:16.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2011, 10:15
Adore
Adore is offline
Citaat:
Ga anders eens naar de gemeente (vraag domweg om huursubsidie en vermeld dat er nog zo'n 10 man in 't pand wonen die dat ook vast wel krijgen) want dit kot stinkt naar uitbuiting, de huisbaas wordt hier erg rijk van. Zou me niks verbazen dat meneer totaal niets opgeeft aan de belasting en de boel zwart in z'n zak steekt. De (maximale) huur die jij betaalt zou inclusief de belasting moeten zijn die hij afdraagt.
Als het goed is, krijgt niemand daar huurtoeslag. Want niemand heeft een zelfstandige woonruimte (= eigen voordeur, badkamer, keuken en toilet) en dat wordt gecontroleerd.
Het kan zijn dat niet iedereen ingeschreven staat, maar als dit wel het geval is ziet de Belastingdienst ook dat er veel mensen op één adres wonen, dus de kans is minimaal. Dat betekent terugvordering en niets aan je huurtoeslag hebben.

Wat jij bedoelt is denk ik meer dat TS naar de gemeente gaat en de omstandigheden meldt. Soms heeft een gemeente regels dat dit soort toestanden niet zijn toegestaan en kan ze gaan handhaven. Dan wordt de verhuurder aangesproken. Als de gemeente hier geen regelingen voor heeft, kan het tegenvallen.
Huurtoeslag en gemeente gaan niet (meer) samen.

Ook zou je misstanden aan de kaak kunnen stellen bij woningbouw (huur) / bank (koop) of Belastingdienst. Het kan goed dat een van deze partijen onderhuur niet toestaat, of dat de verhuurder inderdaad geen belasting afdraagt. Maar in dat geval bestaat de kans dat je ook je kamer kwijt bent.

Of via de huurcommissie, zoals al is gezegd, de woning laten beoordelen. Verhuurders mogen niet zomaar de huur verhogen met vage regels.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2011, 12:12
predetator8
predetator8 is offline
Citaat:
hallo,

ik woon nu al een jaar op kamers en ik betaal er 350incl.
gister toen ik mijn huur ging betalen hebben ze gezegd dat ik nu 75 extra per maand moet betalen omdat ze denken dat ik teveel water enzo gebruik.
beneden mij is de winkel van mij huisbaas, ik woon op de 1ste verdieping en de keuken en badkamer is er ook. op de 3de en 4de verdieping zijn nog meer kamers, ik weet niet hoeveel maar ik ben wel 2 keer naar boven geweest en zie dan een stuk of 6 tot 8 deuren of het allemaal kamers zijn weet ik niet.
boven mij wonen er 3 mannen en 1 vrouw (boven de 40 ofzo) op die vrouw na kan er niemand nederlands (of ze doen net alsof ze je niet begrijpen ).

de keuken en badkamer is hartstikke vies, in de vakantie had de huisbaas mij boos opgebeld en gezegd dat er die ochtend iemand van de gemeente is langs geweest en gezegd dat het er heel vies was enzo, ik was de hele ochtend thuis en heb niemand die ochtend gehoord dus ik wist dat hij loog. maar ik heb tog maar de badkamer en keuken schoongemaakt ik was er zo een 5 tot 6 uurtjes non stop mee bezig de badkamer was schoon maar in de keuken is de muren helemaal geel van het vet en dat kreeg ik niet weg zelfs niet met speciaal spul en een staalborstel.
2 dagen nadat ik had schoongemaakt was alles weer vies.
daarnaast die mannen van boven hebben een eigen toilet boven maar komen hier beneden hun grote boodschap doen en gebruiken geen wc papier maar spoelen af in de douche en laten het dan ook zo vies achter.

ik heb al een paar keer geklaagd tegen de huisbaas en ook tegen die mannen ik heb zelfs een keer huilend de huisbaas opgebeld en gezegd dat het niet stopt maar toch is er niks aan gedaan.

SORRY VOOR MIJN LANGE VERHAAL maar ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen en nu ik ook nog eens 75euro extra moet betalen vind ik gewoon belachelijk terwijl ik niet eens zoveel water of elektriciteit gebruik. 1 van die mannen heeft zelfs gezegd omdat ik een vrouw ben moet ik gewoon stil blijven en het schoonmaken

(ik heb ook nog een test gedaan op huurders.info en de uitslag kwam op 37,47euro (kale) huur per maand, dat is wel een beetje weinig) maar 350+75 is toch wel teveel voor zo een grot.) HELP!!!
Ik denk dat je het best een appartement kunt kopen in de gewenste omgeving. als je niet genoeg geld hebt kun je lenen ik zou het niet doen maar als je het heel erg vind en het wordt erger dan zou ik het wel doen, als iemand tegen mij zei omdat ik een vrouw ben moet ik gewoon stil blijven en het schoonmaken (als ik een meisje was dan he ) dan zou ik:
1. Heel erg boos worden
2. Gaan zoeken naar een andere huis
3. Extra baantje nemen (als je een kind hebt kun je hem vragen om te gaan werken en wat van zijn loon vragen).
als je weg gaat dan geeft (soms) de gemeente je een appartement (gratis ) tot dat je genoeg geld hebt om een appartement te kopen (als het te lang duurt en je gebruikt echt heel veel water, electrischiteit dan gooien ze je het huis uit) probeer zo minmogelijk dat te gebruiken.
probeer een vriend te krijgen vraag hem geldt of vraag je vriendinnen ik weet vast wel dat ze je geldt geven ik zou je wel geldt geven maar ... ik ben 15. ik weet dit omdat mijn mijn vrienden dit had en deed ze dit. ik gaf haar wat geld ongeveer 10 per maand omdat mijn zakgeldt is 25 en ik vond het wel zielig voor haar.
of vraag aan je vader of moeder wat geld wat jij nodig hebt is geld om weg te gaan en je hebt een hogere loon nodig.
alles draait potsjaandorie over geldt wou dat geldt niet bestond wat dan he....
Met citaat reageren
Oud 05-09-2011, 12:38
Hawahaai
Hawahaai is offline
@predetator8: welkom in de echte wereld, waar de gemeente je echt niet zomaar iets gratis geeft wat als schaars is (woonruimte). Bovendien woont TS op kamers (en zal dus waarschijnlijk student zijn) en vraagt ze om oplossingen voor haar huidige woonsituatie en kosten.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2011, 20:52
hookee
hookee is offline
Citaat:
Wat jij bedoelt is denk ik meer dat TS naar de gemeente gaat en de omstandigheden meldt.
Inderdaad, huurtoeslag kun je bij de huisbaas als smoesje opvoeren als hij een brief van de gemeente ziet.
Ikzelf zat op kamers in Utrecht en vroeg huursubsidie aan, kreeg een brief terug "dat het adres niet bestaat". De huisbaas (Turks) vond de brief (gesloten) en begon zenuwachtige vragen te stellen "wat is dit?" "waarom?" etc etc. Ik heb 't er maar bij gelaten, misschien is er een lampje gaan branden bij de gemeente maar ik denk het niet (ambtenaren hebben hun ogen toch dicht...)
Met citaat reageren
Oud 08-09-2011, 08:35
Adore
Adore is offline
Citaat:
Inderdaad, huurtoeslag kun je bij de huisbaas als smoesje opvoeren als hij een brief van de gemeente ziet.
Ikzelf zat op kamers in Utrecht en vroeg huursubsidie aan, kreeg een brief terug "dat het adres niet bestaat". De huisbaas (Turks) vond de brief (gesloten) en begon zenuwachtige vragen te stellen "wat is dit?" "waarom?" etc etc. Ik heb 't er maar bij gelaten, misschien is er een lampje gaan branden bij de gemeente maar ik denk het niet (ambtenaren hebben hun ogen toch dicht...)
Haha, dan was het inderdaad geen huis bedoeld voor kamerverhuur.

Door bezuinigingen hebben gemeenten inderdaad minder tijd voor controles. Je moet zelf onderzoek in laten stellen, of duidelijk misstanden aangeven. Daar heb je als huurder geen baat bij, want dan kun je je woonruimte verliezen. Oftewel, heel veel van dit soort handeltjes gaan ongemerkt door, want het is lucratief.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten