Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2011, 08:55
tuttebel
tuttebel is offline
Ik ben met mijn vriend op zoek naar een kamer/appartement in Utrecht, maar snap het hele huurtoeslag idee niet zo goed. Het bestaat toch juist om mensen die niet veel te besteden hebben te kunnen helpen met de huur betalen?
In Utrecht zijn er wel kamers die onder de grens (E652 incl.) vallen, maar die hebben een gedeelde voordeur, omdat ze in een studentenhuis zijn. Een studio/app. met een eigen voordeur valt haast nooit onder die inclusieve huurprijs.

Het lijkt wel haast onmogelijk om een appartement te vinden waar je wel huurtoeslag mag aanvragen. Je zit of van 220-400euro in een studentenhuis, of met E700 of meer in een appartement, maar er is niets tussenin.

Weet iemand hoe en waarom dit zo is? Of is dit Utrecht-specifiek, omdat er hier zoveel meer vraag is naar woningen?
Oud 20-07-2011, 10:58
Adore
Adore is offline
Kamers vallen inderdaad buiten het recht op huurtoeslag, omdat je een eigen voordeur moet hebben (dus in principe een eigen huisnummer). Mocht achter de gedeelde voordeur iedereen een eigen brievenbus + huisnummer(toevoeging) hebben, dan is er wel recht op huurtoeslag.

Huizen met huurprijzen boven de €652,- zijn geliberaliseerde woonruimten. Hiervoor geldt o.a. een beperktere vorm van huurbescherming. De overheid neemt aan dat mensen met een beperkt budget (dat is dus de doelgroep voor de huurtoeslag) geen huis zoeken in de geliberaliseerde sector. Daar is dat bedrag dus op gebaseerd.

Mocht je kiezen voor een duurdere huurwoning, is de consequentie dus ook dat je geen recht hebt op huurtoeslag. Daar zijn maar heel beperkte uitzonderingen op.

Utrecht is een afgrijselijk dure stad. Nadeel is daar dus dat er een situatie ontstaat zoals jij deze noemt. Of je moet minimaal 6 jaar ingeschreven staan en een appartement accepteren in de mindere wijken, die vallen vaak wel onder de huurtoeslaggrens.

Er is geen uitzondering voor deze situatie, Utrecht is heel duur, da's een typisch geval van pech..
Met citaat reageren
Oud 20-07-2011, 14:03
tuttebel
tuttebel is offline
ik wil genoegen nemen met mindere wijken, minder m2's, alles, zolang ik maar een bed en een bank kwijt kan en niet mn hele loon aan de huur kwijt ben.

maar jammer dat het zo stom werkt in utrecht. vind het geen geval van pech, maar een slechte regeling. er moeten meer sociale woningen komen of een hogere grens voor de vrije sector dan.
Oud 20-07-2011, 20:51
Verwijderd
De meeste woningen waar je huurtoeslag voor krijgt, vallen onder de sociale woningbouw, en die krijg je via de woningstichting. Jammer genoeg moet je in de meeste plaatsen daarvoor jarenlang op de wachtlijst staan. Soms hebben ze ook een spoedsector; je kunt eens kijken of je daar onder valt?

Je kunt ook een eindje buiten Utrecht gaan zoeken. Op fietsafstand zijn er wel goedkopere plaatsen...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2011, 07:42
Adore
Adore is offline
Citaat:
ik wil genoegen nemen met mindere wijken, minder m2's, alles, zolang ik maar een bed en een bank kwijt kan en niet mn hele loon aan de huur kwijt ben.

maar jammer dat het zo stom werkt in utrecht. vind het geen geval van pech, maar een slechte regeling. er moeten meer sociale woningen komen of een hogere grens voor de vrije sector dan.
Da's in Utrecht nog best lastig, ook al zijn je eisen laag! Jammer he.
Goed, heel goed zoeken, wat je denk ik nu al doet. Netwerken, alles! En ingeschreven staan, zooo belangrijk. Ik werk in Utrecht en mijn ervaring is al jaren dat mensen problemen ondervinden met het (snel) vinden van een woning. Waar ik zelf woon is het ook lastig, maar minder erg. Het verschilt dus echt per regio en stad.

Zal niet gaan gebeuren vrees ik. Er wordt geen huurtoeslag ingesteld die in hoogte kan verschillen per regio en de overheid wil mensen met lagere inkomens niet in dure woningen hebben. Hierdoor gebeurt het wel dat er slechte doorstroming is en de huizenmarkt vast is gelopen. Dus misschien dat er (net als met de overdrachtsbelasting bij koopwoningen) iets verandert, maar voorlopig gaat de huurtoeslag alleen maar omlaag!
Utrecht is wel druk aan het bouwen rond Ondiep, Terwijde, Vleuten/ de Meern, maar het is daar ook weer duurder inderdaad.

Citaat:
De meeste woningen waar je huurtoeslag voor krijgt, vallen onder de sociale woningbouw, en die krijg je via de woningstichting. Jammer genoeg moet je in de meeste plaatsen daarvoor jarenlang op de wachtlijst staan. Soms hebben ze ook een spoedsector; je kunt eens kijken of je daar onder valt?

Je kunt ook een eindje buiten Utrecht gaan zoeken. Op fietsafstand zijn er wel goedkopere plaatsen...
Je krijgt in Utrecht niet bepaald gemakkelijk urgentie. Een spoedprocedure wordt in dit geval, ik ben er praktisch zeker van, afgewezen.
Zelfs mensen met een echtscheiding of kleine kinderen maken er nauwelijks kans op.
Want ook de urgentie'markt' is vol.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2011, 10:46
tuttebel
tuttebel is offline
andere vraag:

ik was gisteren bij een studio (2e verdieping) aan het kijken, en die verhuurder (een tussenpersoon die de huur regelt, niet de huiseigenaar) vertelde dat je geen huurtoeslag kon krijgen omdat de studio een gedeelde g/w/l afsluiting had met de studio's op de 1e en begage grond. er zit een tussenmeter op zodat de huisbaas kan berekenen hoeveel gwl je moet betalen. op de site van de belastingdienst en op de site waar je de huurtoeslag kan berekenen zie ik niets staan over g/w/l-voorwaarden.
de studio heeft een eigen badkamer en keuken, en een eigen voordeur in de flat. dus wel een gedeelde voordeur aan de straat, maar dat hebben zoveel flats.

het was sowieso een onprettige man, heel erg defensief, en beantwoordde onze vragen heel erg omslachtig. dus ik heb het idee dat hij wat achterhoudt. zou het kunnen dat hij de huurtoeslag zelf int, of dat hij de huiseigenaar iets anders vertelt dan ons over de kale huurprijs, en er misschien geen huurtoeslag gevraagd mag worden daardoor?
Oud 21-07-2011, 10:51
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Voor zover ik weet, gaat het echt om die voordeur, want het gaat bijvoorbeeld ook om studentenhuizen met een eigen voordeur, die verder inclusief g/w/l betalen. Die gedeelde voordeur aan de straat maakt verder niets uit.
Oud 21-07-2011, 13:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij is het onzin dat je een aparte gas/water/licht aansluiting moet hebben. Ik heb een sociale woningbouw huis met eigen voordeur en huisnummer en zou huursubsidie kunnen aanvragen. Ik heb een benedenwoning en samen met mijn bovenbuurvrouw een gezamelijke gasleiding die wel daarna splitst voor mij en mijn bovenbuurvrouw zodat we wel allebei een aparte meter hebben maar een gezamelijke gasleiding en dat maakt voor de huurtoeslag dus niets uit. Ik krijg het niet omdat m'n inkomen te hoog is maar dat doet er verder niet toe.
Oud 21-07-2011, 13:37
tuttebel
tuttebel is offline
ja, dat dachten wij ook al. ik neem de kamer toch niet, was te klein, maar wel goed om te weten. vreemd verhaal.
Oud 27-07-2011, 11:52
Adore
Adore is offline
Maakt niet uit, de ruimten zijn apart en daar gaat het om. Huurtoeslag gaat niet over g/w/l, iedereen moet dat zelf betalen.
De tussenpersoon kan niet achter je rug om huurtoeslag ontvangen. De Belastingdienst heeft dat zó door. Bovendien gaat het niet: dan zou hij (zeg) 4 appartementen op zijn naam moeten hebben staan (en dus 4 huurtoeslagaanvragen). Of het gehele complex, maar dan is de gehele huurprijs vast veel hoger dan de huurtoeslag toelaat. Of hij moet het op naam van de huurders gaan aanvragen, maar dat is crimineel en dus strafbaar. De eigenaar kan het ook niet, omdat hij zeer waarschijnlijk het complex als eigendom heeft.

Kale huurprijs is kale huurprijs. Als je verhuurder dat opgeeft, is dat het bedrag dat je recht op huurtoeslag bepaalt. In het vervolg kun je, als je van een verhuurder één bedrag voorgeschoteld krijgt, vragen om een specificatie. Wat is de kale huurprijs, wat zijn de servicekosten en wat is voor g/w/l? Dat moeten ze je kunnen vertellen (verplicht). Succes!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2011, 17:18
PieterdeBeer
PieterdeBeer is offline
huurtoeslag moet je toch een eigen brievenbus op straat hebben + eigen keuken? heeft volgens mij idd niets te maken met g/w/l!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten