Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2011, 22:24
Verwijderd
Ik vind van mezelf dat ik vaak negatief denk.
Ik ga altijd van het slechte uit. En dat het niet goed komt etc.
Als ik bijvoorbeeld wil afspreken met een vriend, en die gaat al met iemand anders wat doen, dan vind ik me gelijk al een soort van in de steek gelaten. van waarom die niet met mij gaat chillen.
Hoe kan ik dat Veranderen?

Laatst gewijzigd op 05-08-2011 om 08:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-08-2011, 08:14
Verwijderd
Proberen om van bepaalde (negatieve) dingen er iets positiefs uit te halen. Want de meeste situaties kan je er ook iets positiefs uit halen. Probeer in ieder geval niet alleen aan de slechte dingen te denken, maar ook aan de positieve dingen.
En als je vriend iets met iemand anders wil gaan doen terwijl hij met jou afgesproken heeft, kan je misschien proberen om met hem mee te gaan. Zo zie je toch je vriend en hoef je je niet in de steek gelaten te voelen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2011, 08:31
Verwijderd
In de cognitieve gedragstherapie die ik gedaan heb maakten we veel gebruik van g-schema's, d.w.z. bij onplezierige gebeurtenissen invullen: wat is de Gebeurtenis, wat zijn mijn Gedachten daarbij, welke Gevoelens roept dat bij mij op, en welk Gedrag ga ik daardoor uiteindelijk vertonen (en eventueel welke Gevolgen dat gedrag dan weer heeft). Hier is zo'n invul-schema: http://www.eerstelijnspsychologe.nl/...ret-schema.pdf .

De belangrijkste stap hierbij is dat je probeert te bedenken welke gedachten je hebt (in jouw geval bijvoorbeeld dingen als "hij laat me in de steek", "hij vindt me niet aardig genoeg", "ik ben niet goed genoeg", "als een vriend niet met mij wil afspreken, is er wat mis met onze vriendschap", enzovoorts) en dat je vervolgens op zoek gaat naar de feiten die je ook wel weet (dat het bijvoorbeeld heel normaal is dat onze vrienden ook andere vrienden hebben waar ze wel eens mee af willen spreken) en naar eventuele denkfouten (een ander zijn gedachten proberen te lezen, bijvoorbeeld, of vanuit 1 situatie heel erg generaliseren of op jezelf betrekken ("hij heeft vanavond andere plannen" --> "ik ben niet leuk genoeg om mee af te spreken").

Het is geen wonder-middel natuurlijk, en van 1 keer zo'n schema invullen word je niet beter, maar als je het volhoudt, werkt het uiteindelijk wel. In het begin is het misschien handig om echt zo'n schema in te vullen, maar je kunt natuurlijk ook gewoon 'in je hoofd' je gedachten opsporen, uitdagen, en vervangen door gezondere gedachten. Een beetje een kwestie van nieuwe (denk-)gewoontes inslijten.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2011, 10:25
Phenom
Phenom is offline
Je moet de mart smeets in je hoofd ontslaan, volgens radio veronica
http://www.youtube.com/watch?v=wnueepJjZ90
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten