Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
In de cognitieve gedragstherapie die ik gedaan heb maakten we veel gebruik van g-schema's, d.w.z. bij onplezierige gebeurtenissen invullen: wat is de Gebeurtenis, wat zijn mijn Gedachten daarbij, welke Gevoelens roept dat bij mij op, en welk Gedrag ga ik daardoor uiteindelijk vertonen (en eventueel welke Gevolgen dat gedrag dan weer heeft). Hier is zo'n invul-schema: http://www.eerstelijnspsychologe.nl/...ret-schema.pdf .
De belangrijkste stap hierbij is dat je probeert te bedenken welke gedachten je hebt (in jouw geval bijvoorbeeld dingen als "hij laat me in de steek", "hij vindt me niet aardig genoeg", "ik ben niet goed genoeg", "als een vriend niet met mij wil afspreken, is er wat mis met onze vriendschap", enzovoorts) en dat je vervolgens op zoek gaat naar de feiten die je ook wel weet (dat het bijvoorbeeld heel normaal is dat onze vrienden ook andere vrienden hebben waar ze wel eens mee af willen spreken) en naar eventuele denkfouten (een ander zijn gedachten proberen te lezen, bijvoorbeeld, of vanuit 1 situatie heel erg generaliseren of op jezelf betrekken ("hij heeft vanavond andere plannen" --> "ik ben niet leuk genoeg om mee af te spreken"). Het is geen wonder-middel natuurlijk, en van 1 keer zo'n schema invullen word je niet beter, maar als je het volhoudt, werkt het uiteindelijk wel. In het begin is het misschien handig om echt zo'n schema in te vullen, maar je kunt natuurlijk ook gewoon 'in je hoofd' je gedachten opsporen, uitdagen, en vervangen door gezondere gedachten. Een beetje een kwestie van nieuwe (denk-)gewoontes inslijten. |
![]() |
|
![]() |
Je moet de mart smeets in je hoofd ontslaan, volgens radio veronica
http://www.youtube.com/watch?v=wnueepJjZ90 |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
het negatieve herinneren -=Eden=- | 5 | 17-08-2008 19:42 | |
Psychologie |
Lucht je hart topic! #11 Miracle | 500 | 22-09-2004 10:16 | |
Lifestyle |
slechte gewoontes Verwijderd | 70 | 24-07-2004 23:54 | |
Psychologie |
vraagje: wat zou jij doen? ivm ongehoorzaamheid Verwijderd | 29 | 06-12-2003 16:36 | |
De Kantine |
[gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ??? damaetas | 582 | 27-01-2003 18:11 | |
De Kantine |
Hoe denk jij? Optima | 58 | 15-04-2002 13:37 |