Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2011, 22:54
liekedelouw
liekedelouw is offline
h

Laatst gewijzigd op 17-12-2016 om 21:40. Reden: Leestekens aangepast
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2011, 14:14
Verwijderd
Rustig ademhalen, dat als eerste.
Dan als tweede de leestekens eens toevoegen in je lap tekst. Als je serieus hulp wil hier, kun je maar beter zorgen dat je een prettig leesbare tekst schrijft.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 14:29
liekedelouw
liekedelouw is offline
h

Laatst gewijzigd op 17-12-2016 om 21:40.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 14:46
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Is het wel verstandig om deze berichten hier neer te zetten onder je eigen naam en toenaam?
Tsja, ik denk dat mensen op een forum je niet echt zullen kunnen helpen, daarvoor moet je toch naar een maatschappelijk werker, de huisarts of een counselor op school, die kan je dan eventueel doorverwijzen.
Oud 06-06-2011, 17:06
T_ID
T_ID is offline
Als je 17 bent, kan dat eigenlijk alleen zelfstandig op eigen kracht, of via de legendarisch incompetente Jeugdzorg. Dat laatste wil je niet, dus tenzij je genoeg geld hebt en je autisme je niet dermate in de weg zit dat je zelfstandig kunt functioneren, is dat niet echt mogelijk.
Oud 06-06-2011, 17:17
Verwijderd
Je had zelf al leestekens erbij gezet, ik heb het nog even aangepast zodat het goed te lezen is.

Ik denk dat wij er ook niet echt mee kunnen helpen. Heb je geen hulp? Of sowieso hulp voor je autisme? Misschien kan je dan bij die persoon terecht. Als je geen hulp hebt dan kan je naar iemand op school gaan, als je dat fijn lijkt. Zij kunnen dan met jou praten en kijken wat voor oplossingen er zijn. Zij kunnen je daar niet helpen, maar wel verder helpen met wat de mogelijkheden zijn voor jou. Vervolgens kan je samen met de school een doorverwijzing zoeken.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 17:33
Verwijderd
Volgens mij kun je wettelijk helmeaal niks. Volgens mij is het inderdaad zo dat Bureau jeugdzorg erbij moet komen kijken, zij doen onderzoek of er sprake is van enige vorm van mishandeling/verwaarlozing en wanneer zij dat constateren, komt er een gezinsvoogd bij kijken. Dan is het nog maar de vraag of ze jou uit huis plaatsen. Als dat niet gebeurt, heb je (helaas) pech.
En áls het bij jou al zo ver komt, ben je zeker drie maanden verder voordat alles geregeld is. Ds helaasch, e kunt beter wachten, geduld oefenen, veel sparen en zodra je 18 bent meteen het huis uit gaan.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 18:51
winnie the pooh
winnie the pooh is offline
Ik heb hetzelfde gehad, met familie die mij met een nicht vergeleek, toen heb ik simpelweg mezelf tijdens een familiebijeenkomst(met oud en nieuw nota bene) precies gedragen zoals zij dat ook zou doen en kreeg van alle kanten scheve blikken, toen was het wel afgelopen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2011, 18:08
Grey Night
Grey Night is offline
Wat is je toekomstbeeld? Ga je nog verder met school? Heb je enige vorm van werk?
Als je een studie gaat doen (MBO, HBO of WO) krijg je stufie en je kan een extra lening aanvragen. Officieel kan dat pas vanaf je 18e, maar ik heb het bijvoorbeeld op mn 17e al gekregen. Die stufie+lening is zo'n 750 euro. Je zal dus ook wel ongeveer 200 euro in de maand zelf moeten verdienen (werk doen zoals zaterdags bij bijv. PostNL werken of de AH).
Weet niet in welke regio je woont, maar woonruimte is overal moeilijk te vinden. Daarbij moet je HEEL erg opletten wie je de huurwoning aanbiedt (kijk uit voor viezerikken). Als ze bij voorbaad al zeggen: de huur komen we wel uit NIET DOEN.
Ik denk dat als je jeugdzorg erbij haalt dat het niet heel veel uit zal maken. Je kan het natuurlijk altijd proberen. Heb je vrienden waar je bij zou kunnen logeren? Mensen die al zelfstandig wonen?
Met autisme heb ik geen ervaring. Jezelf snijden zou ik niet doen. Als je boos op jezelf bent of op je omgeving, ga dan heel hard rennen of fietsen. je zal verbaast staan van hoe hard je kunt gaan op adrenaline+boosheid
Succes ermee, doe geen rare dingen en draag polsbandjes en een elastiekje rond je arm
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 06:20
winnie the pooh
winnie the pooh is offline
@Grey Night, mag ik vragen hoe jij op je 17de aan stufi kwam?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 07:21
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Citaat:
@Grey Night, mag ik vragen hoe jij op je 17de aan stufi kwam?
HBO
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 11:58
sir_mcmanus
sir_mcmanus is offline
Of WO, maakt niet uit. Van de site IBG/DUO (http://www.ib-groep.nl/particulieren...oorwaarden.asp)
Leeftijd
"Iedereen die begint met een opleiding aan hogeschool of universiteit en jonger is dan 30 jaar kan studiefinanciering krijgen. Als je op of na 1 juli nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van je studie. Ben je nog geen 18 en begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering."

OT: is de TS nog van plan om een vervolgopleiding te doen, ben je daartoe in staat en wordt er van je gedacht dat je zelfstandig kunt leven? Als je 18 bent, krijgt je zeggenschap ook meer juridische waarde omdat je volwassen bent en dan ook meerderjarig. Is natuurlijk maar de vraag hoe dat bij mensen zit die net als jij autisme hebben. Weet je dat toevallig? Anders moet je dat natuurlijk eerst uitzoeken, welke mogelijkheden er zijn en hoe dat in jouw geval is.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 15:47
Grey Night
Grey Night is offline
Citaat:
Als je op of na 1 juli nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van je studie. Ben je nog geen 18 en begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering."[/I]
Dit dus je kan me niet aangeven ;D
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 15:56
Afwezignummer2
@mcmanus Je komt meestal van HAVO af op je 17e, VWO pas op je 18e. Vandaar.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2011, 19:21
sir_mcmanus
sir_mcmanus is offline
Hoeft niet, ik ken twee mensen die 17 waren ten tijde dat ze afstudeerden. Overigens, ik heb ook op mn 17e diploma gehaald aangezien ik midden juli jarig ben. Toen kreeg ik dus, zoals de regel, vanaf 1 oktober OV-kaart en stufi. Ik weet trouwens ook niet of jullie een geweldig HAVO hadden, maar dat van ons was ruk. Zo'n 50% bleef in het vierde jaar havo zitten en deed er uiteindelijk nog zes jaar over .. maar voor de rest heb je gelijk hoor, meestal zijn havo'ers 17 als ze klaar zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 12:29
Volk
Volk is offline
Tja, als je iets volwassener over was gekomen had ik gezegd, maak er werk van en ga op jezelf. Ik ben ook op mijn 17de het huis uit gegaan, maar ik had wel respect voor het feit dat mijn moeder zich kapot werkte om voor me te zorgen. Zoals jij over je ouders praat komt heel kinderachtig over. Waarom zou je moeder niet mogen klagen over een 40 urige werkweek? Het is zwaar hoor. Jij klaagt toch ook wel eens ooit over school? En dat is pas makkelijk vergeleken bij wat je te wachten staat. En waarom zouden je ouders je niet vertellen hoe je dingen moet doen in hun huis? Het is hun huis, je hebt niets anders dan te gehoorzamen.

Maar als je het echt wil, reken uit wat je kunt betalen, en of je ook naar school wil blijven gaan. Reken uit wat school kost, wat alles kost en denk ook aan de lange termijn. Vergeet dingen als zorgverzekering niet en belastingen. Zoek dan een baan waar je het allemaal mee kan betalen en ga op jezelf wonen. Ik raad je ten zeerste af weg te gaan zonder die dingen eerst geregeld te hebben. Daarbij laat je zien dat je zelfstandig en volwassen bent als je eerst alles regelt voor je gaat.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2011, 23:08
honestsmile
honestsmile is offline
@ volk, grotendeels mee eens!

En ik vraag me af je misschien niet even wat realistischer naar je ouders moet kijken. Ik heb zelf ook een zus die autisme heeft en de zorg voor haar was loodzwaar. Mijn ouders werkten zich uit de naad voor haar.
En ook zij loopt nu alleen maar te schreeuwen hoe slecht onze ouders voor haar zijn geweest.

Nou hoeft dit bij jou niet hetzelfde te zijn, maar over het algemeen doen ouders hun uiterste best om voor hun kind het beste te doen. En je moet wel even bedenken dat 2 verschillende kinderen met een verschillende behoefte aan zorg opvoeden niet makkelijk is.... En natuurlijk zullen zij ook wel eens fouten gemaakt hebben, dat zal best. Maar kijk wel even naar het totaalplaatje.

Als dit bij jou anders ligt, hoe gaat het er bij jou thuis dan aan toe?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 08:33
sir_mcmanus
sir_mcmanus is offline
Ik denk eigenlijk dat we één belangrijk detail vergeten dat een reflectie op haar thuissituatie beďnvloed: ze heeft autisme..
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 17:25
Verwijderd
Weinig tot geen inlevingsvermogen bedoel je?

Via je huisarts kun je vragen over begeleid wonen volgens mij
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 17:30
honestsmile
honestsmile is offline
Citaat:
Ik denk eigenlijk dat we één belangrijk detail vergeten dat een reflectie op haar thuissituatie beďnvloed: ze heeft autisme..
Ik denk dat dat wel bekend is hoor. In welk opzicht wordt dat over het hoofd gezien dan?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 12:31
mopi
mopi is offline
heb je vrienden waar je anders naar toe zou kunnen?

Laatst gewijzigd op 16-07-2011 om 16:25.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 14:21
Verwijderd
Citaat:
heb je vrienden waar je anders naar tot zou kunnen?
Naar vrienden lijkt me niet de beste optie, als ik eerlijk mag zijn. Deze 'personen' zijn niet gewend je dag en nacht bij zich te hebben, dus kunnen zich gaan irriteren aan je, waardoor je alsnog ruzie kan krijgen.

1. Geef je situatie aan bij de dokter, hij zal je waarschijnlijk naar een (goede) psycholoog sturen.
2. Doe eens thuisblijven. Als je denkt dat je nu in de shit zit, mag je gaan zien dat je fulltime werkt om je eigen te onderhouden. Begeleid wonen is ook niet altijd makkelijk tho.
3. Ik ken zóveel mensen met autisme die redelijk wat problemen thuis hebben. Er valt overal over te praten. Maar wel op een normale manier. En anders met een bemiddelaar/gezinstherapie o.i.d?
4. Ik ben ook wel eens "Ondankbaar jong" genoemd, of er is wel op een andere manier voor gezorgd dat ik me een hele tijd overbodig voelde of het idee had dat ik absoluut niks in huis deed, terwijl ik bijna elke week 2 x schoonmaak (en mijn moeder 2 x in een jaar "omdat ze anders geen zin heeft"). Meestal is het gewoon een periode en gaat dit wel over (wat best een poos kan duren.)

Maar leer vooral praten. Ookal kun je elkaar niet 100% begrijpen: Probeer het. Stel vragen. WAAROM doen mensen wat ze doen? En probeer je aan elkaar aan te passen, want mensen kan je toch vaak niet veranderen. Je kunt niet van iedereen verwachten dat die helemaal naar jouw hand gaat leven.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2011, 00:28
gentlemen
gentlemen is offline
ho mensen.

nu moeten jullie even 1 ding onthouden.
als iemand autisme heeft wil dat nog niet zeggen dat ze niks kan.
dit is altijd zon dom stereo type.
ow die heeft autisme dus die kan dit niet , die kan dat niet
stop der tog eens mee.
niemand is hetzelfde . mensen met autisme kunnen best voor hunzelf zorgen
Oud 03-08-2011, 14:34
Afwezignummer2
Kom je dit nu in elk topic zeggen?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2011, 19:00
Shyboy
Shyboy is offline