Advertentie | |
|
![]() |
|
Of WO, maakt niet uit. Van de site IBG/DUO (http://www.ib-groep.nl/particulieren...oorwaarden.asp)
Leeftijd "Iedereen die begint met een opleiding aan hogeschool of universiteit en jonger is dan 30 jaar kan studiefinanciering krijgen. Als je op of na 1 juli nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van je studie. Ben je nog geen 18 en begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering." OT: is de TS nog van plan om een vervolgopleiding te doen, ben je daartoe in staat en wordt er van je gedacht dat je zelfstandig kunt leven? Als je 18 bent, krijgt je zeggenschap ook meer juridische waarde omdat je volwassen bent en dan ook meerderjarig. Is natuurlijk maar de vraag hoe dat bij mensen zit die net als jij autisme hebben. Weet je dat toevallig? Anders moet je dat natuurlijk eerst uitzoeken, welke mogelijkheden er zijn en hoe dat in jouw geval is. |
![]() |
|
Hoeft niet, ik ken twee mensen die 17 waren ten tijde dat ze afstudeerden. Overigens, ik heb ook op mn 17e diploma gehaald aangezien ik midden juli jarig ben. Toen kreeg ik dus, zoals de regel, vanaf 1 oktober OV-kaart en stufi. Ik weet trouwens ook niet of jullie een geweldig HAVO hadden, maar dat van ons was ruk. Zo'n 50% bleef in het vierde jaar havo zitten en deed er uiteindelijk nog zes jaar over .. maar voor de rest heb je gelijk hoor, meestal zijn havo'ers 17 als ze klaar zijn.
|
![]() |
|
Tja, als je iets volwassener over was gekomen had ik gezegd, maak er werk van en ga op jezelf. Ik ben ook op mijn 17de het huis uit gegaan, maar ik had wel respect voor het feit dat mijn moeder zich kapot werkte om voor me te zorgen. Zoals jij over je ouders praat komt heel kinderachtig over. Waarom zou je moeder niet mogen klagen over een 40 urige werkweek? Het is zwaar hoor. Jij klaagt toch ook wel eens ooit over school? En dat is pas makkelijk vergeleken bij wat je te wachten staat. En waarom zouden je ouders je niet vertellen hoe je dingen moet doen in hun huis? Het is hun huis, je hebt niets anders dan te gehoorzamen.
Maar als je het echt wil, reken uit wat je kunt betalen, en of je ook naar school wil blijven gaan. Reken uit wat school kost, wat alles kost en denk ook aan de lange termijn. Vergeet dingen als zorgverzekering niet en belastingen. Zoek dan een baan waar je het allemaal mee kan betalen en ga op jezelf wonen. Ik raad je ten zeerste af weg te gaan zonder die dingen eerst geregeld te hebben. Daarbij laat je zien dat je zelfstandig en volwassen bent als je eerst alles regelt voor je gaat. |
![]() |
|
![]() |
@ volk, grotendeels mee eens!
En ik vraag me af je misschien niet even wat realistischer naar je ouders moet kijken. Ik heb zelf ook een zus die autisme heeft en de zorg voor haar was loodzwaar. Mijn ouders werkten zich uit de naad voor haar. En ook zij loopt nu alleen maar te schreeuwen hoe slecht onze ouders voor haar zijn geweest. Nou hoeft dit bij jou niet hetzelfde te zijn, maar over het algemeen doen ouders hun uiterste best om voor hun kind het beste te doen. En je moet wel even bedenken dat 2 verschillende kinderen met een verschillende behoefte aan zorg opvoeden niet makkelijk is.... En natuurlijk zullen zij ook wel eens fouten gemaakt hebben, dat zal best. Maar kijk wel even naar het totaalplaatje. Als dit bij jou anders ligt, hoe gaat het er bij jou thuis dan aan toe? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
1. Geef je situatie aan bij de dokter, hij zal je waarschijnlijk naar een (goede) psycholoog sturen. ![]() 2. Doe eens thuisblijven. Als je denkt dat je nu in de shit zit, mag je gaan zien dat je fulltime werkt om je eigen te onderhouden. Begeleid wonen is ook niet altijd makkelijk tho. 3. Ik ken zóveel mensen met autisme die redelijk wat problemen thuis hebben. Er valt overal over te praten. Maar wel op een normale manier. En anders met een bemiddelaar/gezinstherapie o.i.d? 4. Ik ben ook wel eens "Ondankbaar jong" genoemd, of er is wel op een andere manier voor gezorgd dat ik me een hele tijd overbodig voelde of het idee had dat ik absoluut niks in huis deed, terwijl ik bijna elke week 2 x schoonmaak (en mijn moeder 2 x in een jaar "omdat ze anders geen zin heeft"). Meestal is het gewoon een periode en gaat dit wel over (wat best een poos kan duren.) Maar leer vooral praten. Ookal kun je elkaar niet 100% begrijpen: Probeer het. Stel vragen. ![]() |
![]() |
|
ho mensen.
nu moeten jullie even 1 ding onthouden. als iemand autisme heeft wil dat nog niet zeggen dat ze niks kan. dit is altijd zon dom stereo type. ow die heeft autisme dus die kan dit niet , die kan dat niet stop der tog eens mee. niemand is hetzelfde . mensen met autisme kunnen best voor hunzelf zorgen
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
Algemeen tripreport topic Verwijderd | 413 | 09-02-2017 23:04 | |
Psychologie |
Zusje niet uit kunnen staan Denise_kaas | 23 | 26-05-2013 22:05 | |
Psychologie |
Thuissituatie is ondraaglijk! Het sloopt mij enorm. Ronaldox | 15 | 04-12-2008 23:50 | |
Lifestyle |
Huisje boompje beestje, beestje boompje huis. Verwijderd | 82 | 03-06-2004 22:19 | |
Drugs & Alcohol |
De serie Drugs en Drank in De gelderlander Isa | 3 | 20-03-2003 21:20 | |
ARTistiek |
T begin hebbik hier wel es neergezet Eend | 48 | 18-05-2002 18:12 |