Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2011, 09:14
Rivka
Rivka is offline
Dit is nu al een paar keer bij me gebeurd en ik snap er echt niets van. Dat is toch iets voor heel oude mensen met een versleten gewricht?

Het kan gebeuren als ik opeens gestresst raak of zelfs zomaar. Mijn linkerbeen zakt met mijn knie naar voren tegen mijn andere (als ik sta) en ik ben er al eens door gevallen. Ik kan daarna ook haast niet opstaan. Als het blijft wil ik er wel mee naar de huisarts, maar wat zou het kunnen zijn?
Oud 01-09-2011, 11:07
Silvano08
Silvano08 is offline
Misschien dat je gewricht daar een stuk zwakker is, die banden om dat gewricht rekken misschien soms teveel uit (correct me if i'm wrong). Dat was mijn eerste gedachte.

Eigenlijk zou ik er zo snel mogelijk mee naar de huisarts gaan.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 11:24
Martiño
Martiño is offline
Ik zou er zo snel mogelijk mee naar de huisarts gaan, het is niet normaal dat je deze klachten hebben en ze zo vaak voorkomen.

Heb je het gevoel dat je spieren slap worden voordat je been "uitvalt" of is het gewoon een onwillekeurige gebeurtenis, alsof je niet genoeg steun hebt?
Oud 02-09-2011, 11:32
Pluis
Pluis is offline
Als je erdoorheen zakt is dat hoogstwaarschijnlijk een probleem van banden en spieren. Je heup uit de kom is fysiek onmogelijk zonder dat je er een zwaar ongeluk bij hebt. Je kan ermee naar de huisarts, maar je zou er ook prima mee naar een fysiotherapeut kunnen om te kijken welke spieren je zou moeten trainen om de stabiliteit van je gewrichten weer beter te maken.

NB: als je naast het "erdoorheenzakken" ook het gevoel hebt dat je spieren zwakker zijn geworden en je bijvoorbeeld moeite hebt met traplopen, dan moet je wél eerst naar de huisarts, want dan kan er meer aan de hand zijn.
Oud 02-09-2011, 15:40
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Ik zou er zo snel mogelijk mee naar de huisarts gaan, het is niet normaal dat je deze klachten hebben en ze zo vaak voorkomen.

Heb je het gevoel dat je spieren slap worden voordat je been "uitvalt" of is het gewoon een onwillekeurige gebeurtenis, alsof je niet genoeg steun hebt?
Alleen dat laatste.
Oud 02-09-2011, 20:23
chiara_
chiara_ is offline
Wat hierboven al gezegd is - ga even langs de huisarts. Als hij verder niets vindt, is fysiotherapie idd een goed idee. Met een slechte knie kun je heel lang zoet zijn, soms je hele leven lang, maar hoe sterker je spieren zijn, hoe meer je hem ontlast en dat is zeker iets waarbij een fysio kan helpen!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 22:49
Verwijderd
Ik herken dit wel, bij mij ligt het -volgens de huisarts- aan hypermobiliteit (te lange pezen/banden). + wat de rest zegt, ga even bij iemand langs.

Overigens, als het inderdaad hypermobiliteit is, is daar niet zo veel aan te doen. Je kunt wel heel gericht de spieren rondom de zwakke gewrichten trainen, zodat die het werk van de banden en pezen wat kunnen overnemen, en je er dus minder last van zult hebben. Hypermobiliteit is verder niet te verhelpen, is mij verteld.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2011, 08:53
Balance
Balance is offline
Citaat:
Als je erdoorheen zakt is dat hoogstwaarschijnlijk een probleem van banden en spieren. Je heup uit de kom is fysiek onmogelijk zonder dat je er een zwaar ongeluk bij hebt.
Nou ja, fysiek onmogelijk.. Ik ken iemand die om de paar dagen haar heup uit de kom heeft. Het gebeurt bij hele simpele dingen, bijvoorbeeld als ze staat of juist gaat zitten ofzo. Uiteraard is er dan wel sprake van een afwijking in de gewrichten, maar wie zegt dat dat bij de TS niet ook het geval is.
Het advies blijft wel hetzelfde natuurlijk, naar de dokter of fysio.
Oud 03-09-2011, 12:04
Zeepje
Zeepje is offline
@ TS

Werkt de reflex dat je je been strekt als je op die pees vlak onder je knieschijf slaat?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2011, 12:54
PatoLoco
PatoLoco is offline
De kniepeesreflex kan onderdrukt worden door je hersenen dus niet altijd makkelijk om zomaar te testen

Het zou misschien ook iets te maken kunnen hebben met'n storing in je golgi pees orgaantjes ofzo. Die werken als'n soort veiligheidsysteem. Als de belasting op je spier te groot wordt, zal die spier door een signaal uit het golgi pees orgaan "uitgeschakeld" worden om te voorkomen dat je je lichaam beschadigt. De spier ontspant dus en je laat het gewicht vallen. Hoogstwaarschijnlijk is't iets anders maar toch 'n interessant weetje
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten