Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2011, 15:55
DAH
DAH is offline
Waarom heeft de Nederlandse eigenlijk van die uniformen waardoor de agenten er vrij dik uitzien, en niet zoals in andere landen waar ze er vaak echt uit zien als mensen waar je echt geen problemen mee wilt hebben?
Als ik bijvoorbeeld een Franse of Italiaanse agent zie heb ik daar meer ontzag voor dan voor een Nederlandse agent.
Oud 07-09-2011, 18:21
Don
Don is offline
Citaat:
Waarom heeft de Nederlandse eigenlijk van die uniformen waardoor de agenten er vrij dik uitzien, en niet zoals in andere landen waar ze er vaak echt uit zien als mensen waar je echt geen problemen mee wilt hebben?
Als ik bijvoorbeeld een Franse of Italiaanse agent zie heb ik daar meer ontzag voor dan voor een Nederlandse agent.
Ik kan je zeggen dat ze volgens mij achter een bureau op het ministerie bedenken wat wij op straat aan moeten. Het uniform is altijd een discussie onder politie mensen vooral als er een verandering aan zit te komen. We kunnen bijvoorbeeld ME broeken aan met daarop onze overhemden. Grote zwarte stoere laarzen eronder een leren jas.een beetje zoals de Italianen en Fransen. Er zijn dan weer meningen die vinden dat de politie te agressief er uit ziet en geweld oproept. Ik zie mijn uniform als mijn werkkleding zoals iemand in de garage een overal aanheeft. Het mag vies worden.

En Fransen en Italianen willen in Nederland geen ruzie met ons.

Laatst gewijzigd op 07-09-2011 om 18:26.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2011, 00:55
Verwijderd
Citaat:
Ik kan je zeggen dat ze volgens mij achter een bureau op het ministerie bedenken wat wij op straat aan moeten. Het uniform is altijd een discussie onder politie mensen vooral als er een verandering aan zit te komen. We kunnen bijvoorbeeld ME broeken aan met daarop onze overhemden. Grote zwarte stoere laarzen eronder een leren jas.een beetje zoals de Italianen en Fransen. Er zijn dan weer meningen die vinden dat de politie te agressief er uit ziet en geweld oproept. Ik zie mijn uniform als mijn werkkleding zoals iemand in de garage een overal aanheeft. Het mag vies worden.

En Fransen en Italianen willen in Nederland geen ruzie met ons.
Mwa, misschien ben ik als 'collega' een beetje bevooroordeeld, maar ik vind de politie er als geheel vaak erg slonzig bijlopen. Ongeknipt, lang haar, oorbellen, tattoo's die zichtbaar zijn. Vaak niet eens de moeite genomen om overhemden te strijken, en de pet op half zeven. Dat is een hele verkeerde uitstraling. Ga voor de grap maar eens in Amsterdam kijken. Daar win je geen respect mee. Ja, het uniform mag vies worden, daar is het voor. Maar voor vieze kleding zijn wasmachines (strijkbouten) en of wasserettes uitgevonden. Sommige van je collega's lopen erbij alsof ze nog nooit het woordje discipline gehoord hebben. Dan straal je ook iets uit, en het is bepaald geen gezag.
Een uniform op zich is geen garantie voor respect, maar als degene in het uniform nauwelijks de moeite doet om er fatsoenlijk mee rond te lopen, weet je zeker dat je geen respect krijgt.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2011, 09:13
Don
Don is offline
Citaat:
Mwa, misschien ben ik als 'collega' een beetje bevooroordeeld, maar ik vind de politie er als geheel vaak erg slonzig bijlopen. Ongeknipt, lang haar, oorbellen, tattoo's die zichtbaar zijn. Vaak niet eens de moeite genomen om overhemden te strijken, en de pet op half zeven. Dat is een hele verkeerde uitstraling. Ga voor de grap maar eens in Amsterdam kijken. Daar win je geen respect mee. Ja, het uniform mag vies worden, daar is het voor. Maar voor vieze kleding zijn wasmachines (strijkbouten) en of wasserettes uitgevonden. Sommige van je collega's lopen erbij alsof ze nog nooit het woordje discipline gehoord hebben. Dan straal je ook iets uit, en het is bepaald geen gezag.
Een uniform op zich is geen garantie voor respect, maar als degene in het uniform nauwelijks de moeite doet om er fatsoenlijk mee rond te lopen, weet je zeker dat je geen respect krijgt.
Men you just won the jackpot!!!! Bull's eye

Wat jij beschrijft, dat vind ik dus ook. Ik moet toegeven dat ik wel iets langer haar heb. Maar ook omtrent tattoo en piercing zijn binnen de politie discussies. Waar ligt de grens. En tenslotte de politie is een afspiegeling van de maatschappij!!!. Maar ik zorg persoonlijk altijd dat mijn schoenen zijn gepoetst en mijn overhemd is gestreken. en dat ik er verzorgd uitzie. Ik wil ook door mijn collega's aangesproken worden als dat niet zo is!! Geheimpje (ik draag alleen mijn pet niet vaak zeg maar bijna nooit) Niet tegen de commissaris zeggen hoor. Ik vind dat mijn pet functioneel moet zijn. Als ik op een dag meerdere scholen binnenloop dan is het niet handig. Mensen reageren al vreemd op een uniform laat staan als ik met pet op je klas kom binnen zetten.

Maargoed discussie kan verder gaan. Een agent verdient en krijgt ook vaak respect door zijn doortastend optreden en niet hoe hij eruit ziet. Burgers zien ook vaak alleen het uniform, niet wie er inzitten.

Vraag aan jou?
Wat nou als je van een slordig, ongeschoren met tattoo op onderarmen uitziende agent een waarschuwing krijgt terwijl je van die agent die eruit ziet als om zo door een ringetje te halen een vette boete krijgt??????

Trouwens aan de meeste bureaus in Haaglanden hangen bij de uitgang grote spiegels met daarop de tekst?

Zo ziet het publiek u?

en hoe moet ik je als "collega" zien? zit je op de academie of wat??
Oud 08-09-2011, 19:57
Verwijderd
Citaat:

Wat jij beschrijft, dat vind ik dus ook. Ik moet toegeven dat ik wel iets langer haar heb. Maar ook omtrent tattoo en piercing zijn binnen de politie discussies. Waar ligt de grens. En tenslotte de politie is een afspiegeling van de maatschappij!!!. Maar ik zorg persoonlijk altijd dat mijn schoenen zijn gepoetst en mijn overhemd is gestreken. en dat ik er verzorgd uitzie. Ik wil ook door mijn collega's aangesproken worden als dat niet zo is!! Geheimpje (ik draag alleen mijn pet niet vaak zeg maar bijna nooit) Niet tegen de commissaris zeggen hoor. Ik vind dat mijn pet functioneel moet zijn. Als ik op een dag meerdere scholen binnenloop dan is het niet handig. Mensen reageren al vreemd op een uniform laat staan als ik met pet op je klas kom binnen zetten.

Maargoed discussie kan verder gaan. Een agent verdient en krijgt ook vaak respect door zijn doortastend optreden en niet hoe hij eruit ziet. Burgers zien ook vaak alleen het uniform, niet wie er inzitten.

Vraag aan jou?
Wat nou als je van een slordig, ongeschoren met tattoo op onderarmen uitziende agent een waarschuwing krijgt terwijl je van die agent die eruit ziet als om zo door een ringetje te halen een vette boete krijgt??????

Trouwens aan de meeste bureaus in Haaglanden hangen bij de uitgang grote spiegels met daarop de tekst?

Zo ziet het publiek u?

en hoe moet ik je als "collega" zien? zit je op de academie of wat??
Als ik in overtreding ben, dan verdien ik die boete. Tuurlijk is een waarschuwing prettiger, maar doet dat iets af aan de uitstraling? Van een agent die er correct uitziet, en correct handelt, kan ik sowieso meer hebben, dan van een agent die eruit ziet om op te schieten (figuurlijk gesproken, uiteraard).

Collega is letterlijk tussen haakjes, ik werk voor de Marechaussee, waar uitstraling een heel belangrijke factor is in het werk. Ik ben overigens geen opsporings ambtenaar, maar ik werk in de ceremoniele kant van defensie. Dus mijn opleiding was zuiver theoretisch van aard.
Daardoor weet ik vrij veel van uitstraling, omgangsvormen, protocollen. Nu weet ik wel dat de politie geen militaire organisatie is, zoals de KMar dat wel is, maar qua uitstraling kan de politie m.i. veel van de KMar leren.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 08:41
Don
Don is offline
Citaat:
Als ik in overtreding ben, dan verdien ik die boete. Tuurlijk is een waarschuwing prettiger, maar doet dat iets af aan de uitstraling? Van een agent die er correct uitziet, en correct handelt, kan ik sowieso meer hebben, dan van een agent die eruit ziet om op te schieten (figuurlijk gesproken, uiteraard).

Collega is letterlijk tussen haakjes, ik werk voor de Marechaussee, waar uitstraling een heel belangrijke factor is in het werk. Ik ben overigens geen opsporings ambtenaar, maar ik werk in de ceremoniele kant van defensie. Dus mijn opleiding was zuiver theoretisch van aard.
Daardoor weet ik vrij veel van uitstraling, omgangsvormen, protocollen. Nu weet ik wel dat de politie geen militaire organisatie is, zoals de KMar dat wel is, maar qua uitstraling kan de politie m.i. veel van de KMar leren.
Ok de Kmar is inderdaad verschillend van de politie. Qua uitstraling uniform enz enz kan de politie daar wat van leren. Maar de Kmar is idd van het leger/defensie en de politie staat meer in de maatschappij zeg maar. Bij officiële gebeurtenissen zoals Prinsjesdag enzo word er wel bij ons op het uniform gelet maar ook dan lopen er collega's minder netjes bij. Maar gelukkig verschillen de Kmar en politie en hebben wij ieder een andere taak. Laat ik zeggen dat waar de Kmar zaken wat meer zwart/wit benaderd (en soms ook moet) daar ziet de politie iets nog wel eens door een grijs tint!!
Oud 09-09-2011, 10:42
Verwijderd
Citaat:

Wat jij beschrijft, dat vind ik dus ook. Ik moet toegeven dat ik wel iets langer haar heb. Maar ook omtrent tattoo en piercing zijn binnen de politie discussies. Waar ligt de grens.
Wat mij betreft is er geen grens. Het probleem dat klokebu's de politie niet met genoeg respect behandelen ligt niet aan dergelijke persoonlijke versieringen/uitingen maar gewoon meer aan de geweldsinstructie van de politie. Wat mij betreft pakt een agent veel sneller zijn gummiknuppel om een paar flinke tikken mee uit te delen of worden mensen een paar nachtjes vastgezet.

Citaat:
En tenslotte de politie is een afspiegeling van de maatschappij!!!
Dat is simpelweg niet waar. Als dat wel zo zou zijn dan zouden agenten veel meer vrijheden hebben.

Citaat:
Precies. Daarom boeit het mij ook helemaal geen ruk hoe een agent eruit ziet.

Citaat:
Ik denk dat de eerste agent meer respect zou afdwingen dan de tweede.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 12:28
Don
Don is offline
Citaat:
Wat mij betreft is er geen grens. Het probleem dat klokebu's de politie niet met genoeg respect behandelen ligt niet aan dergelijke persoonlijke versieringen/uitingen maar gewoon meer aan de geweldsinstructie van de politie. Wat mij betreft pakt een agent veel sneller zijn gummiknuppel om een paar flinke tikken mee uit te delen of worden mensen een paar nachtjes vastgezet.

Dat is simpelweg niet waar. Als dat wel zo zou zijn dan zouden agenten veel meer vrijheden hebben.

Precies. Daarom boeit het mij ook helemaal geen ruk hoe een agent eruit ziet.

Ik denk dat de eerste agent meer respect zou afdwingen dan de tweede.
Vwb je eerste stelling mbt wapenstok gebruik. Ik kan je zeggen dat vroeger jaren 70, 80 dat dus ook zo ging. Ik heb de verhalen gehoord van oude agenten uit die tijd. Hadden ze toen dan meer gezag voor de politie? Ok er was toen een grote werkloosheid en tekort aan woningen maar toch!

Tik maar ff in op youtube "kroningsrellen"

Wanneer heeft iemand voor een agent gezag en respect. Ik kan je vertellen dat ik iedereen behandel zoals ik zelf ook behandel zou willen worden. Nu gaat het daar in de maatschappij tussen burgers en politie vaak fout. Dus ben je brutaal dan word ik dat ook. Ga je vervelend doen dan kan ik dat ook tot een grens natuurlijk. Maar doe je normaal dan doe ik dat ook en kunnen we misschien wel ergens om lachen. Met humor bereik je soms meer dan met autoritair gedoe!!

Je tweede opmerking zou makkelijk zijn voor politie. We houden iedereen aan die verkeerd kijkt, slaan ze in elkaar en gooien ze in de gevangenis. Het is juist goed dat er regels zijn juist voor de politie. Wij handhaven regels dan kan het niet zo zijn dat wij vrij zijn om te doen en laten wat we willen. En trouwens binnen de bestaande regels hebben wij genoeg vrijheden.

En wat betreft je laatste opmerking. Gelukkig zijn er dus ook mensen die er wel tegen kunnen als een agent een tattoo oid heeft. Dus dat bedoel ik ook gelijk met een AFSPIEGELING VAN DE MAATSCHAPPIJ!!!!!!!!!!!

jij herkend je in de politieagent met Tattoo en piercing terwijl die andere jongen LOUIS ARMSTRONG die van de Kmar zich in de tweede agent beter herkend.

Armstrong is die niet van dat liedje :"what a wonderful world "

Laatst gewijzigd op 09-09-2011 om 12:38.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Vwb je eerste stelling mbt wapenstok gebruik. Ik kan je zeggen dat vroeger jaren 70, 80 dat dus ook zo ging. Ik heb de verhalen gehoord van oude agenten uit die tijd. Hadden ze toen dan meer gezag voor de politie? Ok er was toen een grote werkloosheid en tekort aan woningen maar toch!

Tik maar ff in op youtube "kroningsrellen"
Ik ben bekend met de kroningsrellen. Dat is slechts een jaar voor ik geboren werd gebeurd.

De relschoppers hadden misschien geen gezag en respect voor de politie maar dat hebben de huidige relschoppers (en een hele grote groep jeugd en daarmee ook een groeiende groep volwassenen) ook niet. De gewone man had wél veel respect voor de politie. Door de pappen-en-nathouden-politiek die er eind jaren '80 is ingezet is dit respect enorm afgekalfd.

Citaat:
Wanneer heeft iemand voor een agent gezag en respect. Ik kan je vertellen dat ik iedereen behandel zoals ik zelf ook behandel zou willen worden.
Dus je schrijft nooit boetes (grapje hoor)

Citaat:
Nu gaat het daar in de maatschappij tussen burgers en politie vaak fout. Dus ben je brutaal dan word ik dat ook. Ga je vervelend doen dan kan ik dat ook tot een grens natuurlijk. Maar doe je normaal dan doe ik dat ook en kunnen we misschien wel ergens om lachen. Met humor bereik je soms meer dan met autoritair gedoe!!
En toch denk ik dat een autoritaire houding (zolang deze niet arrogant is) voor het politiewerk op straat beter is voor de indruk die de politie maakt op de samenleving.

Citaat:
Je tweede opmerking zou makkelijk zijn voor politie. We houden iedereen aan die verkeerd kijkt, slaan ze in elkaar en gooien ze in de gevangenis. Het is juist goed dat er regels zijn juist voor de politie. Wij handhaven regels dan kan het niet zo zijn dat wij vrij zijn om te doen en laten wat we willen. En trouwens binnen de bestaande regels hebben wij genoeg vrijheden.
Ik vind dat die vrijheden dus niet ver genoeg gaan. Even een stom voorbeeld, zo'n mongoloïde aap die bij wegmisbruikers 60km/u te hard rijdt en vervolgens een grote bek geeft. Zo iemand mag van mij per direct een een artikel 5 wegenverkeerswet aan zijn broek en een boete wegens belediging van een ambtenaar in functie. Oppakken en een nachtje brommen.

Citaat:
jij herkend je in de politieagent met Tattoo en piercing terwijl die andere jongen LOUIS ARMSTRONG die van de Kmar zich in de tweede agent beter herkend.

Armstrong is die niet van dat liedje :"what a wonderful world "
Nou jah ik herken me er niet zozeer in maar het laat mij volledig koud hoe iemand anders zich presenteert zolang hij/zij het werk maar naar behoren uitvoert.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 17:17
Verwijderd
Ik weet niet of de Kmar in zijn taken, alles zo zwart-wit ziet, eigenlijk. Er is daarvoor ook net even teveel mensenwerk bij. Denk aan uitzettingen, grenscontroles, en -bewaking, de samenwerking met de politie zoals bij verkeerscontroles. Er zit heel veel overlap in het werk.

Wat betreft prinsjesdag: de politie ziet er dan vaak tenenkrommend uit, maar prinsjesdag is maar bijzaak. Het gaat om de uitstraling in het algemeen. Ik denk dat het werk naar behoren uitvoeren, toch voor een deel de uitstraling is. Een politieagent die er neutraal uitziet, heeft dat stukje m.i. al te pakken.

Wat betreft de geweldsinstructies: ik ga meteen mee met deadlock. Het is van de zotte dat een agent die iemand neerschiet, meer gezeik over zich heen krijgt, dan de gemiddelde belasting ontduiker. Degene die in Hoek van Holland werd neergeschoten, had zich gewoon moeten gedragen. Dan was er niks mis geweest. Dan had hij nog geleefd.
Er wordt teveel getolereerd, juist van degenen die onze wetten moeten handhaven.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 17:29
Verwijderd
Precies. Als je geen problemen wil moet je ze niet opzoeken.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2011, 02:09
Don
Don is offline
[QUOTE=Louis Armstrong;31912671]Ik weet niet of de Kmar in zijn taken, alles zo zwart-wit ziet, eigenlijk. Er is daarvoor ook net even teveel mensenwerk bij. Denk aan uitzettingen, grenscontroles, en -bewaking, de samenwerking met de politie zoals bij verkeerscontroles. Er zit heel veel overlap in het werk.

Wat betreft prinsjesdag: de politie ziet er dan vaak tenenkrommend uit, maar prinsjesdag is maar bijzaak. Het gaat om de uitstraling in het algemeen. Ik denk dat het werk naar behoren uitvoeren, toch voor een deel de uitstraling is. Een politieagent die er neutraal uitziet, heeft dat stukje m.i. al te pakken.

Wat betreft de geweldsinstructies: ik ga meteen mee met deadlock. Het is van de zotte dat een agent die iemand neerschiet, meer gezeik over zich heen krijgt, dan de gemiddelde belasting ontduiker. Degene die in Hoek van Holland werd neergeschoten, had zich gewoon moeten gedragen. Dan was er niks mis geweest. Dan had hij nog geleefd.
Er wordt teveel getolereerd, juist van degenen die onze wetten moeten handhaven.

meneer Armstrong, waar staat u op de derde dinsdag. Ik moet ook werken dus mogelijk kan ik je ergens ontmoeten. Laat anders maar even in een prive bericht weten.
Oud 10-09-2011, 02:25
Don
Don is offline
Citaat:
Ik weet niet of de Kmar in zijn taken, alles zo zwart-wit ziet, eigenlijk. Er is daarvoor ook net even teveel mensenwerk bij. Denk aan uitzettingen, grenscontroles, en -bewaking, de samenwerking met de politie zoals bij verkeerscontroles. Er zit heel veel overlap in het werk.

Citaat:
Precies. Als je geen problemen wil moet je ze niet
opzoeken.
vwb je eerste opmerking. Dat het mensenwerk is en niet allemaal zwart wit ben ik ook met je eens maar defensie en politie is toch een wereld van verschil. dat er overlap is en een goede samenwerking geeft aan dat je elkaar nodig hebt in de strijd tegen de criminaliteit

vwb de geweldinstructie en Hoek van Holland
Dat ben ik ook met jullie eens diegene die is omgekomen door een politiekogel had daar niet moeten zijn. Dat de agent quote " meer gezeik over zich heen krijgt dan de gemiddelde belastingbetaler". Dat is vervelend maar gezien de wet en regelgeving wel logisch. in principe pleegt een agent een strafbaar feit als hij iemand doodschiet. namelijk doodslag. dan moet het goed uitgezocht worden en kan je het niet even afdoen met een mailtje naar je baas. Dat zo'n onderzoek heel lang (te lang) gaat duren en zeer vervelend is voor de betrokken agent dat is zacht uitgedrukt. Het zal je maar gebeuren als agent.

De agent kan zich beroepen op noodweer en dat is een strafuitsluitingsgrond en dat moet wel getoetst worden door de rechter.
Oud 10-09-2011, 08:06
Verwijderd
Hey Don, je hoeft je niet aangevallen te voelen. Ik maak mijn statements op basis van mijn mening, cq. kennis.
Dat een agent een strafbaar feit pleegt, op het moment dat hij iemand neerschiet, is volgens de wet misschien dan wel zo, dat wil echter nog niet zeggen dat dat soort dingen erg behulpzaam zijn bij het fatsoenlijk kunnen uitvoeren van je vak. Het is slechts mijn mening dat de politie niet geholpen is bij dergelijke restricties. Dat een dergelijke schietpartij onderzocht moet worden ben ik ook wel met je eens, trouwens.

Vwb prinsjesdag: wederom, voel je niet zo aangevallen. De kans dat jij en ik elkaar gedurende de dag ontmoeten is klein. Wij vertrekken vanaf een kazerne, staan gedurende de dag voor het grootste deel in de houding, en na afloop gaan we terug naar de kazerne om ons om te kleden.
Als dat gebeurt is, wil ik best een biertje (hoewel, dan mag ik niet meer rijden dus iets fris) met je vatten.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2011, 21:49
Don
Don is offline
Citaat:
Hey Don, je hoeft je niet aangevallen te voelen. Ik maak mijn statements op basis van mijn mening, cq. kennis.
Dat een agent een strafbaar feit pleegt, op het moment dat hij iemand neerschiet, is volgens de wet misschien dan wel zo, dat wil echter nog niet zeggen dat dat soort dingen erg behulpzaam zijn bij het fatsoenlijk kunnen uitvoeren van je vak. Het is slechts mijn mening dat de politie niet geholpen is bij dergelijke restricties. Dat een dergelijke schietpartij onderzocht moet worden ben ik ook wel met je eens, trouwens.

Vwb prinsjesdag: wederom, voel je niet zo aangevallen. De kans dat jij en ik elkaar gedurende de dag ontmoeten is klein. Wij vertrekken vanaf een kazerne, staan gedurende de dag voor het grootste deel in de houding, en na afloop gaan we terug naar de kazerne om ons om te kleden.
Als dat gebeurt is, wil ik best een biertje (hoewel, dan mag ik niet meer rijden dus iets fris) met je vatten.
Louis, Ik voel mij niet aangevallen zeker niet. ik ben ook niet boos. jammer als dat zo overkomt. Zoals het is, zo is het. Wij zijn ook zeker niet beroerd om op te treden in situaties. Ik geef ook aan dat ik het met je eens bent mbt de administratieve afhandeling en de onderzoeken die agenten moeten ondergaan als er veel geweld is gebruikt. Ja of het behulpzaam is nee maar wel noodzakelijk.

En prinsjesdag daarin was ik het volgens mij ook wel met je eens. Maar gezien het feit jij ceremonieel ingezet word kan ik begrijpen dat je er spik en span bij staat. Suc6 de 20ste. Gelukkig moet ik in burger mijn dienst doen ;-)

Laatst gewijzigd op 10-09-2011 om 23:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten